Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom februari 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
pwijsneus
0
quote:

Koos99 schreef op 13 feb 2019 om 15:25:


HG en board hebben over 2018 de maximale bonus ontvangen.

Blijft knap, een fonds dat jaar na jaar zakt, wordt zo positief beoordeeld door de RvC


En daar blijft het niet bij, later dit jaar ontvangen de founders samen ook nog eens een slordige 330 miljoen aan superdividend. Niet verkeerd dacht ik zo.

Of dat superdividend nu de beste optie was voor de beurskoers van TomTom?
sniklaas
2
quote:

Señor Acero schreef op 13 feb 2019 om 15:43:


[...]


Goed gezien Koos,

Je moet Tomtom zien als een boerenbedrijf,
Wij, aandeelhouders zijn de koeien, het uier met de spenen

De Fatcats zijn continu bezig met (uit)melken.

Tot de laatste drup....
Gelukkig dat er in Q3 wat aandelen worden verruild voor cash, kunnen we ruim uierzalf voor kopen om de pijnlijke kloven die we gedurende het dagelijkse uitmelken kunnen behandelen!!

Hopelijk blijft er nog geld over voor het kopen van een mestriek om de continue aanvoer van stront die de fatcats over ons neerstorten kunnen opruimen.
En desnoods een wasknijpertje!
Koos99
0
Waar ik wel blij om ben is dat die tenenkrommende peer group van bedrijven is aangepast. Waar het TomTom bestuur vorig jaar nog werd vergeleken met bedrijven als ASML en Philips (auw, auw), zijn dat nu tenminste midcap bedrijven geworden als TakeAway
Koos99
0
Er wordt in het jaarverslag ook altijd een impairment of goodwill afgegeven. Hiervoor geeft het management input voor een 5 jaars periode. Zo zagen we vorig jaar bv dat TTT naar beneden werd bijgesteld, dit jaar is automotive naar beneden bijgesteld van significant naar single digit grow (evenals Enterprise)
VanillaSky
1
quote:

Koos99 schreef op 13 feb 2019 om 16:22:


Er wordt in het jaarverslag ook altijd een impairment of goodwill afgegeven. Hiervoor geeft het management input voor een 5 jaars periode. Zo zagen we vorig jaar bv dat TTT naar beneden werd bijgesteld, dit jaar is automotive naar beneden bijgesteld van significant naar single digit grow (evenals Enterprise)



Inderdaad ik lees het nu ook, nog een tegenvaller. Single digit = 1-9% voor de komende 5 jaar.

Dan mag zowel Goddijn als Martin mij uitleggen wanneer we naar de 1.7mrd miljard gaan? Even snel tellen laten we alles op de middenprik 5% zetten voor 5 jaar zoals het jaarverslag impliceert (dus ook consumer behoorlijk positieve benadering):

2019: 675mio
2020: 709mio
2021: 744mio
2022: 781mio
2023: 820mio

Als dat zo doorzet geeft mijn rekenmachine aan dat we in 2038 de omzet van 1700mio mogen verwachten, dat vind ik wel heel ver vooruit kijken van Goddijn.

Ik vind het eerlijk gezegd eigenlijk een hele misplaatste grap die de beste man heeft gemaakt eind vorig jaar, het is onmogelijk serieus te nemen als je daarna op papier in het jaarverslag single digit groei verwacht de komende 5 JAAR.

Overtake
0
Weer een fijne trap na in de eindveiling. Het is en blijft toch een fijn gecontroleerd aandeel. Met dank aan de AFM dat dat allemaal kan natuurlijk.
RickBreda
0
Die slotveiling, kunnen ze beter afschaffen, standaard altijd paar cent omlaag.
Computerhsndel, manipulatie? Nee hoor, is heel normaal.
boem!
0
Probeer het eens zonder Consumer.

2019 volgens outlook 430 mio

met 5% wordt dat 450 mio in 2020 en 525 mio in 2023.

Daarnaast wordt er aangegeven dat de investeringen in Maps omhoog gaan met 10% in 2019 waardoor de R&D kosten minimaal 305 mio zullen bedragen. De volgende jaren bestaat de intentie om die bedragen nog naar boven aan te passen indien de verkregen nieuwe omzet dat toelaat.
Ik hoop dat TT in staat is die 305 mio te spenderen aan R&D en liefst nog meer niet vanwege het feit dat er dan een groter papieren verlies wordt geleden maar dat men in staat blijkt het schaarse product van researchers op dit gebied aan te kunnen trekken en niet in het licht van kosten maar in het perspectief van investering.

De afgegeven outlook 2019 ad 430 mio is hoogstwaarschijnlijk verdeeld in 300 mio Automotive en 130 mio Enterprise.
We gaan het zien maar ik verwacht eerder een omzet van 455 a 475 mio voor 2019.

Nogmaals laat je niet gek maken door de prudente wijze waarop HG outlooks afgeeft en zeker niet door papieren verliezen in Ebit. Kijk eens beter naar de overigens ook heel prudente FCF en verwar investeringen niet met kosten.

Overigens kunnen ook investeringen waardeloos aflopen en daardoor directe kosten worden voor de aandeelhouder maar in deze heb ik wel vertrouwen in HG omdat hij de grootste aandeelhouder is.
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 13 feb 2019 om 17:54:


Probeer het eens zonder Consumer.

2019 volgens outlook 430 mio

met 5% wordt dat 450 mio in 2020 en 525 mio in 2023.

Daarnaast wordt er aangegeven dat de investeringen in Maps omhoog gaan met 10% in 2019 waardoor de R&D kosten minimaal 305 mio zullen bedragen. De volgende jaren bestaat de intentie om die bedragen nog naar boven aan te passen indien de verkregen nieuwe omzet dat toelaat.
Ik hoop dat TT in staat is die 305 mio te spenderen aan R&D en liefst nog meer niet vanwege het feit dat er dan een groter papieren verlies wordt geleden maar dat men in staat blijkt het schaarse product van researchers op dit gebied aan te kunnen trekken en niet in het licht van kosten maar in het perspectief van investering.

De afgegeven outlook 2019 ad 430 mio is hoogstwaarschijnlijk verdeeld in 300 mio Automotive en 130 mio Enterprise.
We gaan het zien maar ik verwacht eerder een omzet van 455 a 475 mio voor 2019.

Nogmaals laat je niet gek maken door de prudente wijze waarop HG outlooks afgeeft en zeker niet door papieren verliezen in Ebit. Kijk eens beter naar de overigens ook heel prudente FCF en verwar investeringen niet met kosten.

Overigens kunnen ook investeringen waardeloos aflopen en daardoor directe kosten worden voor de aandeelhouder maar in deze heb ik wel vertrouwen in HG omdat hij de grootste aandeelhouder is.



Martin leg mij eens uit

HG geeft outlook (zonder tijdspad) 1.7 miljard omzet voor A&E + consumer. Gezien de grilligheid van de business mag je aannemen dat het hier niet over 20 jaar gaat

Dezelfde HG geeft een outlook in het jaarverslag van single digit groei voor de komende 5 jaar voor A&E.

Ik snap het niet
ketchup of catch-up
4

voor mij is TT @ 10 euro verkocht of delist prima, had eerder zeker op 15-17 gehoopt, maar that ship has sailed, hadden ze het 3 jaar geleden moeten verkopen.
heb nul vertrouwen in het verdienmodel van dit bedrijf
de assets verdampen aan de beurs
de kosten zijn ongoing
zodra die berg cash grotendeels is uitbetaald is dat vangnet onder t aandeel weg
de kleine resterende market cap en de reductie in uitstaande aandelen verhogen het risicoprofiel, daarbij zet TT alles op Maps Plus, elke tegenvaller zal dan ook keihard het aandeel treffen
er zal zeker de komende jaren nog genoeg cash in het bedrijf zitten en dat zal een buffer geven, maar dat geeft een vals gevoel voor veiligheid, TT is gewoon een ongelofelijk high risk share
het orderboek van 400mio plus van 2017 zie ik niet zo gauw herhaald worden,
het spelersveld groeit en alhoewel die zeker niet allemaal succesvol gaan zijn, gaan die wel prijsbepalend zijn
samenwerkingen vliegen de pan uit, de meeste nog gesteund door equity ook
krijg het angstige gevoel dat TT overal ' te laat ' mee is en de aandeelhouder krijgt daar de rekening voor.

mag hopen dat TT op eigen kracht de 9 weet te bereiken, ik bouw af en ga er uiteindelijk helemaal uit
heb nul interesse verder met HG te gaan op avontuur, de belangen van de reguliere aandeelhouder kennen geen enkele prioriteit binnen dit bedrijf

de raad van commissarissen zijn puppets hand selected door HG & Wakkie, die stempelen gewoon af wat ze voorgeschoteld krijgen.

bid echt voor een vijandige benadering, maar vrees dat de Kaarten reeds gereserveerd zijn.

downside risk is gelukkig minimaal en 7 zou echt wel zo'n beetje de bodem moeten zijn, hopelijk perst TT er een relief-rally uit welke het aandeel doet herstellen naar de fair value van 8.

Señor Acero
1
@HappyChappy,
Als je morgen voor 8,50 bij het kruisje kon tekenen...?
Kzou het meteen doen...

Het duurt allemaal veel te lang.
Elke dag kan er een slecht bericht komen ,
En hup, daar gaan het weer door het putje
Overtake
0
quote:

janrobert schreef op 13 feb 2019 om 20:44:


Kan ook goed nieuws komen

Alleen dan een vijandige overname want goed nieuws wordt vanuit TT niet gedeeld.
Brouwer285
0
quote:

VanillaSky schreef op 13 feb 2019 om 18:00:


[...]

Martin leg mij eens uit


Dezelfde HG geeft een outlook in het jaarverslag van single digit groei voor de komende 5 jaar voor A&E.

Ik snap het niet


De assetwaarde (incl 8.5% korting) van A&E is gebaseeed op single digit groei voor de komende 5 jaar, is iets anders dus.
VanillaSky
0
quote:

Brouwer285 schreef op 13 feb 2019 om 22:24:


[...]

De assetwaarde (incl 8.5% korting) van A&E is gebaseeed op single digit groei voor de komende 5 jaar, is iets anders dus.


Nee er staat dat dit de prognose is van het management vwb omzet ontwikkeling.


"Management’s cash flow projections for Automotive and Enterprise in the forecasted period are based on management’s assumptions on the expected revenue developments, gross margin and operating margin after allocation of operating expenses from shared units, taking into account management’s expectation of market size and market share development. Both Automotive and Enterprise revenue is projected to show a single digit growth rate in the forecasted period.

De prognoses zijn bij mijn weten al 2x naar beneden bijgesteld. Eerst voor Telematics en daarna de CAGR voor alle drie de units. Nu voor de derde maal neerwaarts en dat is ook te zien aan de outlook ad. 675mio.
Moneyball
1
quote:

VanillaSky schreef op 13 feb 2019 om 18:00:


[...]

Martin leg mij eens uit

HG geeft outlook (zonder tijdspad) 1.7 miljard omzet voor A&E + consumer. Gezien de grilligheid van de business mag je aannemen dat het hier niet over 20 jaar gaat

Dezelfde HG geeft een outlook in het jaarverslag van single digit groei voor de komende 5 jaar voor A&E.

Ik snap het niet


Was geen “outlook”, je verdraaid het daarmee. Er werd gevraagd of de 1.7 miljard uit de tijd van de navi kastjes weer een mogelijk was. Dat antwoord was ja. En dat is natuurlijk ook mogelijk. Of het ook gebeurt is totaal niet te zeggen, teveel onzekerheid.

Je verwijt martinmartin dat hij zich niet tot de feiten beperkt, maar overal een positieve interpretatie aan geeft. Hier doe jij zelf hetzelfde, maar dan negatief
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,268   Verschil +0,05 (+0,53%)
Laag 10,136   Volume 575.647
Hoog 10,370   Gem. Volume 373.446
15-okt-19 17:35
label premium

TomTom verwacht groeiversnelling

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium