Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Tesla blow-off

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.051 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 198 199 200 201 202 203 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
zeurpietje
0
het gaat hier over een technisch analist. deze study bestaat uit het uit je hoofd leren van heel veel onbegrijpelijke engelse termen zodat de man in de straat er al snel niks meer van begrijpt en denk dat je heel slim bent.
löngterm
0
quote:

plusmin schreef op 18 jan 2020 om 13:28:


www.nu.nl/economie/6024678/toezichtho...

Zal dinsdag niet gaan stijgen verwacht ik.


Voor zover ik weet was dit tijdens openingstijden al bekend en reageerde de koers er niet tot amper op. Kortom denk ik niet dat dit effect op de koers zal hebben. Of we dinsdag up of down gaan durf ik echter niet te zeggen. Maar de beweging zal ongerelateerd zijn aan dit nieuws.
Skater
0
Ik schrijf al jaren dat Tesla onverantwoord om gaat met de plots acceleratie die mogelijk is, ondanks de beschikbare sensoren die zouden moeten weten dat er een gebouw or persoon staat en dus geensnelheid meer dan 1 km/u bieden.
Steeds beweerde Tesla dat het go pedaal indrukt was, maar per ongeluk indrukken is gewoon desastreus in zo'n auto. Als er nu toch geen rijderfout was in sommige gevallen, heeft Tesla zeker iets uit te leggen.
Skater
0
insideevs.com/news/393472/video-tesla...

De bulls gaan hiervan smullen. Goed verhaal van mensen die niet geheel stom of fanboy zijn. Grijze duiven waarschuwing!

Er wordt alleen zijdelings over gesproken, maar er komen nogal wat flaters aan bod. Waar voor de toekomst dan weer kansen uit komen, wellicht om de kosten op het lang geleden beoogde niveau te krijgen. Minder complexiteit, minder robots.

Munro zegt altijd al fan te zijn geweest van staal als exoskeleton en ondergetekende heeft ook mee ontworpen aan een lichtgewicht constructie geheel uit RVS die destijds de concurrentie in carbon om de oren mepte. Het hoeft niet zwaar te zijn mits goed ontworpen, plus ke krijgt er nauwelijks een krasje op.

Ook Munro begint over de lage cap ex van een bescheiden productie Cybertruck. Hij denkt wel aan opschalen en aanpassen als je er ipv 50k zon'n 200k wilt bouwen. Ik zeg, bij een dergelijk Zeitgeist product, dat je misschien gewoon meerdere plants opent, pop up factories bijna. GF1, GF3 en GF4 maken drivetrains en interieurs, leveranciers sturen parts, pop up factories klussen Cybertrucks in elkaar en later ook de in het praatje genoemde hypothetische Cyber SUV.
Tesla zal voorlopig wel prima werkende bijdetijdse drivetrains hebben. Heel de Model Y (en volgens Munro de 3 reeds in China) onderhuidse tech plus korte kabelboom zou niet misstaan in een Cyber style exoskeleton frame. De cellen steek je dan echter niet in een staal/alu bekisting misschien, maar gewoon in plastic in een dubbele bodem, de body biedt bescherming, plastic/rubber kan simpel watervast gemaakt worden.

Er liggen wederom geweldige kansen, dit keer geheel door Tesla zelf gecreëerd, niet gratis geld van concurrenten oid. Voorsprong, durf en een nieuwe manier die mansen beweegt. Een hele Cyber line-up? Als de kosten echt een stuk minder zijn dan een "mooie" BEV met hetzelfde comfort, interieur en specs...ga je ze prima verkopen.
Die kansen zijn er nu officieel, mensen willen kopen en uiterlijk mag nu "cool" zijn ipv alleen "mooi". De acceptatie van BEVs is er, 1 bedrijf maakt ze en groeit sneller dan anderen. Maar hoe snel? Hoeveel marktaandeel kan veroverd? Marketcap is al knetter voor een automerk. Ja, er is meer, maar er gebeurt nog weinig meer qua.
Er is een bull case die steeds beter onderlegd raakt. Tesla moet dan wel stoppen met flateren. FSD is wellicht zo'n flater maar nu ze groter en groter worden is dat minder erg.
Ik denk dat de koers nog wat vooruitloopt, gezien de schulden die gemaakt moeten gaan worden om de toekomst waar kansen voor liggen nog aangegaan moeten worden.
Wel ben ik nu long, en dat kost me heel wat helaas. $550 binnenkort, graag...
Skater
0
Voorlopig is DIT ook nog steeds Tesla. En die kant houdt al jaren de groei niet bij, terwijl het een kwestie van doen is. Ik ben Customer Service professional. Dit soort dingen zijn killing. Zelfs voor een monopolist. En het is meer regel dan uitzondering, vele fanboys hebben toch ook dergelijke ervaringen openbaar gemaakt. Tesla verbetert niet, nou ja, omdat ze geen incentive hebben. Ze produceren veel te traag en er is oneindige hype dus ze weten niet wat het is om met voorraad te zitten.
löngterm
0
Groot fan van Munro, een man vol kennis en ervaring in de high tech industry. Van militaire straaljagers tot top notch auto merken. Deze man analyseert werkelijk alles met zijn bedrijf. Klanten van over de hele wereld en de meeste grote namen staan in zijn order boek. Zal het gehele interview zeker kijken wanneer ik er tijd voor heb!
löngterm
0
Zojuist de hele video gekeken erg interessant hoewel Sandy wel een beetje verstrooid over kwam.
Key takeaways uit het gesprek,

CapEx, voor de Cybertruk is zo'n 8/9x lager dan voor een Ford F150 (voornamelijk door materiaal keuze, geen stamping en paintshop)

EV's worden in korte tijd goedkoper in aanschaf dan ICE

Kosten Model 3 Shanghai zijn significant lager dan die in Fremond

Fremond zou nog genoeg ruimte moeten hebben om meer autoproductie te voorzien. (additionele lijnen voor Y of Cybertruk)

Model Y zou enorme stappen zetten op het front van "dinausour techologie" waarmee hij doelt op het bodywork en wirering van de auto in vergelijking met de eerdere productie versies van de model 3. Daarnaast verwacht hij dat de zelfde verbeteringen doorgevoerd zijn in shanghai en het zelfe gebeurd is of gaat gebeuren voor de model 3 in fremont.

Erg positief over de bedrijfssfeer/cultuur binnen Tesla. (super bottle en elictronics ect) Voornamelijk mogelijk door de verticale integratie binnen het bedrijf en het aangetrokken talent.
Mr sponge
0
"CapEx, voor de Cybertruk is zo'n 8/9x lager dan voor een Ford F150 (voornamelijk door materiaal keuze, geen stamping en paintshop)"

Dus als ik het goed begrijp leggen ze onbewerkte platen op de auto zonder beschermlaag. En die lijmen ze dan vast? En ze gebruiken ook veel dikker materiaal, maar dat kost niets? En daar heb je geen zwaarder/duurdere machines voor nodig voor die zwaarder bewerkingen? Dit wordt een custom made productieproces. Dat gaat niet werken met standaard machines voor de auto industrie!

"Fremond zou nog genoeg ruimte moeten hebben om meer autoproductie te voorzien. (additionele lijnen voor Y of Cybertruk)"

Hebben ze daar niet een tent geplaatst voor een extra productielijn voor de Model 3? Nou dan hebben ze binnen vast nog veel ruimte over voor een andere productielijn... Of zetten ze er nog een tent bij?
löngterm
1
quote:

Mr sponge schreef op 19 jan 2020 om 09:33:


"CapEx, voor de Cybertruk is zo'n 8/9x lager dan voor een Ford F150 (voornamelijk door materiaal keuze, geen stamping en paintshop)"

Dus als ik het goed begrijp leggen ze onbewerkte platen op de auto zonder beschermlaag. En die lijmen ze dan vast? En ze gebruiken ook veel dikker materiaal, maar dat kost niets? En daar heb je geen zwaarder/duurdere machines voor nodig voor die zwaarder bewerkingen? Dit wordt een custom made productieproces. Dat gaat niet werken met standaard machines voor de auto industrie!

"Fremond zou nog genoeg ruimte moeten hebben om meer autoproductie te voorzien. (additionele lijnen voor Y of Cybertruk)"

Hebben ze daar niet een tent geplaatst voor een extra productielijn voor de Model 3? Nou dan hebben ze binnen vast nog veel ruimte over voor een andere productielijn... Of zetten ze er nog een tent bij?


Je sarcastische ondertoon staat me niet aan maar ik zal een serieuze poging doen te reageren.

Sandy Munro heeft 10 tallen jaren ervaring in het schatten van productie kosten en zijn DE autoriteit op dit gebied. Hij is eenorm kritisch tegenover Tesla zijn productie process in de model drie dus een positieve bias kun je ook wel op je buik schrijven.

Hij geeft letterlijk aan dat het productie proces enorm simpel zal zijn en alle benodigde machines al bestaan.

Waar je vandaan haalt dat de panelen gelijmd worden weet ik niet maar het geeft in elk geval aan dat je zelf de podcast niet aandachtig geluisterd hebt. Dus als je hier rondloopt om enkel het forum te vervuilen? ga wat nuttigs doen.

Wat Sandy meermaals zegt is dat hij verwacht dat Tesla de panelen vanuit de binnenkant zal lassen en dat grotendeels automatisch zou doen.

Over de kosten van het materiaal heeft musk gezegd dat het zo'n $3,- per kilo zal kosten. Kortom nou niet bepaald een grote zorg.

Tot slot waarom zou je een dure verfshop neerzetten wat veruit het grootste deel van de CapEx op slokt wanneer je een auto maakt die zo ongeveer misbruikt zal worden. Met verf zouden krassen en deukjes ect meteen opvallen en de kosten zijn relatief groot.

Tot slot de Fremond factory werd over gezegd dat het 5.3 miljoen vierkante meter was als ik me niet vergis. Alle 4 de mannen waren het er over eens dat Tesla genoeg ruimte zou moeten kunnen creëren om een extra lijn toe te voegen. De reden van de tent was volgens Sandy het enorm slechte design van de initiële model 3 waardoor ze delen van de fabricage moesten "ontwijken" en daarom dit tijdelijk in de tent hebben verbeterd om zo de gehele productie lijn niet stil te hoeven zetten.

Hoe dan ook ik ben een papegaai hier dus neem zelf rustig de tijd om de video te kijken en maak je eigen oordeel. Maar ga hier niet kritisch lopen doen als je niet eens de moeite neemt om een gefundeerde mening te hebben.
Skater
0
Sandy leek zeker verstrooid. Ik hoop dat hij altijd zo was.

Ze willen de Cybertruck sowieso ook in zwart gaan aanbieden, een coating neem ik aan. Maar hoe maak je dat mooi zonder verfstraat en zonder de hele exoskeleton in een gigantisch zuurbad te electrocuteren? Maarja, zo'n bad valt nog wel mee in kosten misschien. Half minuutje de supercharger kabel erin gooien ofzo.
De verdere kosten zijn buiten beschouwing gelaten maar moeten uiteraard ook nog gemaakt worden, dus de maakkosten gaan niet zo extreem veel lager uitvallen. Maar het schrappen van de verfstraat moet zeker veel schelen.

Wie een zwarte wil moet misschien gewoon $/€5000 extra dokken. Nog steeds vrij krasbestendig indien een zuurbadje. Mooi statussymbool, een zwarte Cybertruck. Dat ene bad kan door kortere blootstelling aan de Supercharger overigens ook andere teinten maken. Shades of purple, ofzo. Zeer lastig om consistent te doen, elke zou een andere kleurcode kunnen hebben ongeveer.

Nu was de proto heel netjes afgewerkt. Of het eindproduct ook zo is, vraag ik me een beetje af. Om van het "OMG er zit een kras op m'n Tesla" paradigma af te komen zou jij standaard met vegen, verkleurde en onafgewerkte lassen kunnen/moeten komen. Geen primadonna gecyber a.u.b., genoeg klanten in de rij achter u.

De vouw//rol/las machine is vast een stukje duurder dan Munro schat. Of over het hoofd ziet. De Russen deden een leuke impressie met ongevouwen panelen die aan elkaar gelast werden, maar ik weet niet of Tesla ook die route volgt. Het instellen van de machine zal niet meevallen, bijna onmogelijk in te schatten hoe precies te vouwen. Maar met wat out of the box denken moet dat te ondervangen zijn.

Munro deed vrij gemakkelijk over pedestrian safety, gooide het een beetje op software die het gewoon gaat voorkomen. En mompelde geloof ik iets over cumple zones. Om een voertuig dat door Cybertruck geschept wordt ietwat te sparen en inzittenden wat G-krachten te besparen (overal brandweerauto's en muren), zal er toch iets slims gedaan moeten worden. Misschien hele lichte vouwtjes in je vlakke stukken toch, om gecontroleerd te vouwen. De voorkant van de Cybertruck moet misschien wel overgelak rubber oid worden om in Europa verkocht te kunnen worden. Of toch fragiel blik. Heel benieuwd hoe dat uitpakt.
En ook hoe de onderkant van het skelet er uit gaat zien. Of die ook echt uit 3mm plaat opgetrokken is, of toch een paar H-beams ofzo die door/aan gevouwen plaat gelast zit.

Het is raar dat Fremont nooit als Gigafactory genoemd is. Qua oppervlak zoals besproken geen kleintje. Alleen niet 1 gebouw.

Weinig besproken, maar voor Model Y is een pers ontworpen die van meerdere kanten tegelijk perst. Dat kan wel eens de duurste pers ooit worden, als je de R&D erbij rekent. Het hele chassis wordt dan uit minder (1?) delen gevormd, in zeer korte tijd. Kennis opgedaan in de ontwikkeling zal zeker geholpen hebben of geinspireerd/durf gegeven hebben voor het exoskelet van de Cybertruck.

Zodra ze de constructie van de Cybertruck voor elkaar hebben wordt het zaak zsm meer dan 1 machine hiervoor te bouwen. Meeste verkopen in de VS, dus 1 fabriekje aan elke kust lijkt logisch. De ene levert dan aan Europa, de andere aan Azië. En zodra dat wenselijk is, meer fabriekjes. Maar dat vergt dan wel heel veel van de accuproductie. Stel ze maken maar 200.000 trucks (wereldwijd is 2 miljoen) per jaar, gemiddeld 150 kWh. Dat is dus bijna de huidige productie van GF1. Die al jaren op volle toeren uitbreidt. En reken maar dat die grote met ~200 kWh populair wordt. Onbehoorlijk vlug, veel vlugger nog dat de proto die we gepresenteerd zagen. Ultieme hooliganmobiel en daar is markt voor onder een ton.
Er van uitgaande dat de Cybertruck offroad redelijk uit de voeten komt zelfs zonder extra inspanning, gewoon omdat die electrisch is met laag zwaartepunt...warme broodjes. Probleem kán bijna alleen maar de kosten en productiesnelheid zijn. Mits natuurlijk überhaupt homologeerbaar voor de weg.
4.051 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 198 199 200 201 202 203 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Tesla Meer »

Koers 510,500   Verschil -2,99 (-0,58%)
Laag 503,160   Volume 13.629.073
Hoog 515,670   Gem. Volume 11.685.459
17-jan-20 22:00
label premium

Tesla: Plankgas

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium