Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

sectornieuws

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
306 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
1
IHC Merwede boekt orders voor meer dan euro 500 mln
23 juni 2010 | Het Financieele Dagblad
Door: Daling, T.

Olieramp in Golf van Mexico kan scheepsbouwer in de kaart spelen

Tjabel Daling

Amsterdam

Scheepsbouwer IHC Merwede heeft voor ruim euro 500 mln aan orders verworven. Het gaat om orders voor diverse baggerschepen en offshore equipment. Voor president-directeur Goof Hamers zijn de nieuwe orders het bewijs dat de markten waarop de internationale scheepsbouwer actief is duidelijke tekenen van herstel laten zien.

(...)

[Modbreak IEX: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopiëren.]

lees verder:
www.fd.nl/artikel/16419904/ihc-merwed...
[verwijderd]
2
Gebrek aan baggeraars vertraagt aanleg zandbanken


Louisiana heeft na maanden getouwtrek eindelijk toestemming van de overheid en BP om voor 360 miljoen dollar een berm (kunstmatige zandbanken) op te werpen die de kwetsbare kustmoerassen moet beschermen tegen de olie. Dit plan werd in april reeds geopperd door het Nederlandse kennisinstituut Deltares. De zanddijk voor de barrier islands zal 1,80 meter hoog en 75 kilometer lang worden. De sleephopperzuiger Stuyvesant van Boskalis is vorige week in het wingebied begonnen met het opgraven van zand voor de dijk. Louisiana wil dat het werk binnen honderd dagen wordt uitgevoerd. Daarvoor zouden zeven cutterzuigers, vijf grote hopperzuigers en een grote armada van ondersteunende schepen nodig zijn. Tot nu toe is naast de Stuyvesant alleen de cutterzuiger California van de Amerikaanse firma Great Lakes Dredge & Dock gecharterd. Het blijkt moeilijk andere Amerikaanse cutterzuigers en hopperszuigers los te weken uit bestaande contracten met het Amerikaanse Corps of Engineers. Volgens Martijn Schuttevaer, woordvoerder van Boskalis, is het onwaarschijnlijk dat zijn bedrijf gevraagd zal worden meer te doen. ''De Amerikaanse Jones Act sluit buitenlandse baggerschepen uit van projecten in Amerikaanse wateren'', aldus Schuttevaer. De Stuyvesant is een uitzondering omdat ze eigendom is van een Amerikaanse dochter van Boskalis, onder Amerikaanse vlag vaart en een Amerikaanse bemanning heeft. Schuttevaer: ''Na Katrina kregen buitenlandse schepen ontheffing van de Jones Act, maar dat was nooit om te baggeren.'' Ook andere Nederlandse bedrijven - waaronder Van Oord en Deltares - hebben volgens de Nederlandse ambassade onmiddellijk na de ramp met de Deepwater Horizon hun diensten aangeboden. Hierop is door de Amerikaanse overheid traag gereageerd. De Nederlandse consul-generaal Geert Visser liet zich onlangs bij de Wereldomroep vallen teleurgesteld te zijn over de Amerikaanse reactie. In een officiële verklaring stelt de Nederlandse ambassade in Washington DC dat het werk aan de zanddijk voor de kust van Louisiana zeker sneller zal verlopen wanneer Amerika de capaciteit van Nederlandse baggeraars benut. Een aantal Amerikaanse volksvertegenwoordigers heeft aangedrongen op het opschorten van de Jones Act zoals gebeurde na Katrina. De Amerikaanse baggeraars zijn hier fel op tegen, ze willen buitenlandse concurrentie uit de Amerikaanse wateren houden.
voda
0
Aannemer zet geding over Willemsvaart door
3 augustus 2010, 17:48 | ANP
DEN BOSCH (AFN) - De Belgisch-Nederlandse aannemerscombinatie Besix Martens en Van Oord zet het kort geding tegen Rijkswaterstaat over gunning van de omlegging van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch aan vier andere bedrijven, door. De aannemers hebben dat dinsdag besloten na overleg met hun advocaat. Ze willen de rechter vragen om een herbeoordeling van de plannen van alle drie inschrijvers, zei regiomanager Dolf van Atteveld van Besix Martens en Van Oord.

Rijkswaterstaat weigert Besix Martens en Van Oord nadere informatie te geven over de beoordeling van hun plan. De verschillen tussen de inschrijvers waren zo klein dat een andere beoordeling snel tot een andere winnaar had kunnen leiden, meent de combinatie.

Rijkswaterstaat gunde de opdracht vanwege een positiever oordeel voorlopig aan de speciaal gevormde combinatie Willems Unie, die bestaat uit KWS Infra, Van Hattum en Blankenvoort en GNB en Van den Herik. Over de financiën van hun inschrijving doen de aannemers geen uitlatingen, maar het plafondbedrag was 200 miljoen euro.

Groei en overlast

Omlegging van de Zuid-Willemsvaart is nodig wegens het groeiende scheepvaartverkeer en de overlast voor het verkeer in (de binnenstad van) Den Bosch. Het 9 kilometer lange nieuwe kanaal komt ten oosten van Den Bosch te liggen en loopt van Den Dungen tot aan de Maas bij Empel. In het ontwerp zijn acht bruggen en twee sluizen opgenomen.

Het kort geding staat gepland voor 31 augustus en dient bij de rechtbank in Den Haag.
[verwijderd]
0
Jan De Nul wint nieuw contract voor Panamakanaal
Het Belang van Limburg, 2010-08-10 21:44:00
Baggeraar Jan De Nul uit Hofstade-Aalst mag een bijkomend deel van het Panamakanaal verdiepen en verbreden. Het bedrijf wil de klus klaren voor de laagste prijs. De combinaties Int. Underground/Dredging International en Meco/Boskalis vallen uit de boot. Het nieuwe project, dat 2 jaar zal duren, vormt de verbinding tussen het Panamakanaal en de nieuwe sluizen aan de Pacific-kant. Het omvat het uitgraven van 4 miljoen kubieke meter rots. De waarde van de werken bedraagt 54,5 miljoen dollar.
[verwijderd]
0
Iets meer uitgebreid

Jammer, dat Boka hier naast komt te zitten of zou er toch nog een consortium worden gevormd?



Jan De Nul laagste bieder aanbesteding Panama
wo 11 aug 2010, 14:45

Jan De Nul laagste bieder aanbesteding Panama


HOFSTADE-AALST (AFN) - De Jan De Nul Groep maakt de meeste kans om een van de laatste grote opdrachten voor de verbreding en verdieping van het Panamakanaal in de wacht te slepen. Het Belgische baggerbedrijf was de laagste bieder in de aanbestedingsprocedure, maakte het concern woensdag bekend.


Andere mededingers bij de aanbesteding waren de combinaties Int. Underground en Dredging International, en JV Meco en Boskalis.

Het nieuwe project, dat ongeveer twee jaar gaat duren, vormt de verbinding tussen het Panamakanaal en de nieuwe sluizen aan de kant van de Grote Oceaan. Het omvat het uitgraven van 4 miljoen kubieke meter rots. Jan De Nul verwacht de toewijzing van het project binnen enkele weken te krijgen. De waarde van het werk is 54,5 miljoen dollar (41,8 miljoen euro).

Jan De Nul, een van de grootste baggeraars ter wereld, is al langer actief in Panama. Het bedrijf werkt onder andere mee aan de bouw van nieuwe sluizen in het Panamakanaal, een van de meest prestigieuze infrastructuurwerken ter wereld.

Mail Print DFT Nieuwsbrief
[verwijderd]
0
Jan De Nul laagste bieder aanbesteding Panama
NEVI, 2010-08-13 01:24:00
De Jan De Nul Groep maakt de meeste kans om een van de laatste grote opdrachten voor de verbreding en verdieping van het Panamakanaal in de wacht te slepen. Het Belgische baggerbedrijf was de laagste bieder in de aanbestedingsprocedure, maakte het concern woensdag bekend.

Altijd het kostenplaatje natuurlijk....Wie weet, misschien is goedkoop duurkoop.
[verwijderd]
1
My sectorEnergy/UtilitiesOnderzoek naar Filipijns contract baggeraar Decloedtzaterdag 14 aug 2010 De Filipijnse regering start een onderzoek naar het baggerbedrijf Decloedt, dochter van de groep Deme. Het baggerbedrijf kreeg een contract toegewezen voor werken in het Lake Laguna, maar een aantal lokale politici heeft er twijfels over dat de aanbesteding op een correcte manier is verlopen. Volgens hen werd de overeenkomst met de vroegere regering-Arroyo in duistere omstandigheden gesloten. Een onderzoek moet uitwijzen of er al dan niet sprake is van corruptie. Tegenstanders vrezen ook dat het project een desastreuze impact zal hebben op de tientallen dorpen in de buurt van het meer. De werken zouden later dit jaar van start moeten gaan. Met het project zou een investering gemoeid zijn van ongeveer 300 miljoen euro. Decloedt benadrukt dat bij de onderhandelingen over het contract de wet werd gerespecteerd. Decloedt zegt verder open te staan om ook met de nieuwe Filipijnse regering samen te werken. (MH)
[verwijderd]
1

Baggeraar Jan De Nul uit Aalst heeft een nieuw contract voor werken aan het Panamakanaal in de wacht gesleept. Dat hebben verschillende Panamese media uit officiële bron vernomen.

Het nieuwe project, dat twee jaar zal duren, vormt de verbinding tussen het Panamakanaal en de nieuwe sluizen aan de Pacific kant, nabij de Stille Oceaan. Het omvat het uitgraven van 4 miljoen kubieke meter rots.
De waarde van de werken is ruim 40 miljoen euro. (belga/ep)
[verwijderd]
1
Deme gaat haven uitbaggeren in Angola
Nieuws.be, 2010-08-18 02:03:00
Baggerreus Deme uit Zwijndrecht heeft via dochter Dredging International een nieuwe opdracht toegekend gekregen in Angola. Het gaat om verdiepings- en onderhoudsbaggerwerk in de LNG-haven van Soyo. De opdracht is goed voor een totale contractwaarde van 155 miljoen euro. Lees meer » dinsdag 17 aug 22u14
[verwijderd]
0
Nederlands bedrijfsleven hoopt op opdrachten Petrobras - media
Het Financieele Dagblad (basic), 2010-09-13 08:34:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Nederlandse ondernemingen in de scheepsbouwsector, gas- en olieindustrie hopen in Brazilie te profiteren van enorme investeringen van staatsoliebedrijf Petrobras, meldt het Financieele Dagblad maandag. Over de omvang van de investeringen die het staatsbedrijf tot 2017 gaat doen, maakt het artikel geen melding.
voda
0
Misschien weer werk voor Boskalis?

DHV ontwikkelt plannen voor havens in Koeweit
14 september 2010, 13:00 | ANP
AMERSFOORT (AFN) - Advies- en ingenieursbureau DHV gaat plannen ontwikkelen voor negen havens in Koeweit. Het gaat om de herontwikkeling van drie bestaande havens in Koeweit-Stad en het ontwerp van zes nieuwe havens. Dat maakte DHV dinsdag bekend zonder financiële details te melden.

De opdracht is afkomstig van de havenautoriteit Kuwait Ports Authority. DHV werkt samen met de lokale partner SIEF Engineering Consultants en adviesbureau KuiperCompagnons. Momenteel wordt met de overheid onderhandeld over de beschikbaarheid van de meest geschikte locaties voor de havens. Daarna zullen de ontwerpen voor elk van de havens nader worden uitgewerkt.

Het aanbod van goede ligplaatsen aan de 300 kilometer lange kustlijn van Koeweit is momenteel beperkt, terwijl de watersport zeer populair is geworden. Ook is er grote behoefte aan betere faciliteiten voor de overslag van vis en het onderhoud van vissersboten. De nieuwe havens worden ook geschikt voor passagiersdiensten en het faciliteren van boten in overheidsdienst.
voda
0
Bedrijfsresultaten bouwers gekelderd
14 september 2010, 9:30 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Bouwers en baggeraars hebben hun bedrijfsresultaten vorig jaar fors zien dalen ten opzichte van 2008. Dat blijkt uit een onderzoek van advies- en accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) naar het rendement van tien grote bouwers en twee baggergiganten dat dinsdag gepubliceerd werd.

Het gezamenlijke bedrijfsresultaat van de bouwers bedroeg vorig jaar 356 miljoen euro, een daling met 53 procent ten opzichte van 752 miljoen euro in 2008. De omzet daalde met 5 procent tot 28,7 miljard euro. Bij de twee baggeraars daalde de omzet met 10 procent en viel het bedrijfsresultaat 31 procent lager uit.

Volgens PwC zijn de belangrijkste oorzaken van de afnames de teruglopende bouwproductie en de aanhoudende stijging van de faalkosten (onvoorziene extra kosten om projecten af te ronden). In 2009 liepen de faalkosten op tot bijna 11 procent. Bij een geschat bouwvolume van 55 miljard euro in 2010 wordt dus ruim 6 miljard euro verspild. ,,Buitengewoon verontrustend'', aldus Edmond Verstraete, voorzitter van de sectorgroep Bouw bij PwC.
[verwijderd]
0
Bagger anders bekeken, beter benut
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2010-09-20 06:49:00
Nieuwsbericht | 20 september 2010 Het inspiratieboek "Bagger anders bekeken, beter benut" Â gaat over bagger. Niet bagger als probleem, maar bagger als bruikbare en in veel gevallen goedkope grondstof voor de (her)inrichting van landelijk en stedelijk gebied. Praktijkvoorbeelden van hergebruik van baggerspecie en praktische aanwijzingen die daaraan zijn ontleend vormen een belangrijk deel van de inhoud.
voda
1
Uit de Koffiekamer:

CFE, baggeraar van formaat underperformed de laatste tijd zwaar tegenover Ackermans VH en Boskalis, om er twee te noemen.

CFE en Ackermans VH. hebben beiden 50% participatie in DEME. Voor CFE draagt DEME voor meer dan 3/4e bij tot de winst gezien hun zwakkere (maar winstmakende) bouwpoot. Voor Ackermans VH draagt DEME voor 44% bij tot hun winst, ook aanzienlijk dus. Verder zit Ackermans VH voornamelijk in private equity, vastgoed, ... enzo.

Gezien de cijfers voor beide ondernemingen gewoon goed waren is er een opmerkelijk verschil in koersverloop. Gezien aandelen van bouwbedrijven het de laatste 1-2 maanden ook beter doen zou CFE hier zelf harder mogen stijgen.

Toch is de Ackermans sinds begin juni reeds een kleine 30% gestegen en blijft CFE achter met zo'n 15%, beiden gemeten van de bodems tot de stand van vandaag.
Opmerkelijk dus. Volgens mij voornamelijk te wijten aan de onbekendheid en naam van CFE tegenover het welgekende Ackermans VH als Bel20 noteerder.

In bullmarkten is het bekend dat small caps vaak achterblijven, ook al zijn de resultaten heel bevredigend (CFE heeft momenteel een KW van een goede 8, maar heeft potentie zat met een lagging bouwpoot).


Vergelijken we CFE bv met Boskalis, dan zie je ook daar heel snel dat het onbeminde CFE ondergewaardeerd staat.
Dat zie je aan de KWverhouding heel duidelijk, maar ook aan de net asset value is wat op te merken.
De Net asset value van CFE komt uit op zo'n 80-85% van de huidige stand van het aandeel maar voor Boskalis is dit amper 45% tegenover zijn koers. Akkoord CFE heeft ook een bouwpoot die dit beeld iets vertekend, het blijft een opmerkelijk verschil.

Verder wordt er deze week beslist over de Oosterweelverbinding waar CFE groot belang bij heeft. Indien dit positief uitdraait (en het een brug wordt) dan is men verzekerd van flinke extra inkomsten de komende jaren.


Lap er nog jaar na jaar solide (stijgende) resultaten, stijgende assets, stijgende ..., ... bij en je krijgt een heel mooi beeld van deze ondergewaardeerde parel.

www.iex.nl/forum/topic.asp?forum=23&t...
Sylvia 11
0
quote:

voda schreef:


Uit de Koffiekamer:

CFE, baggeraar van formaat underperformed de laatste tijd zwaar tegenover Ackermans VH en Boskalis, om er twee te noemen.

CFE en Ackermans VH. hebben beiden 50% participatie in DEME. Voor CFE draagt DEME voor meer dan 3/4e bij tot de winst gezien hun zwakkere (maar winstmakende) bouwpoot. Voor Ackermans VH draagt DEME voor 44% bij tot hun winst, ook aanzienlijk dus. Verder zit Ackermans VH voornamelijk in private equity, vastgoed, ... enzo.

Gezien de cijfers voor beide ondernemingen gewoon goed waren is er een opmerkelijk verschil in koersverloop. Gezien aandelen van bouwbedrijven het de laatste 1-2 maanden ook beter doen zou CFE hier zelf harder mogen stijgen.

Toch is de Ackermans sinds begin juni reeds een kleine 30% gestegen en blijft CFE achter met zo'n 15%, beiden gemeten van de bodems tot de stand van vandaag.
Opmerkelijk dus. Volgens mij voornamelijk te wijten aan de onbekendheid en naam van CFE tegenover het welgekende Ackermans VH als Bel20 noteerder.

In bullmarkten is het bekend dat small caps vaak achterblijven, ook al zijn de resultaten heel bevredigend (CFE heeft momenteel een KW van een goede 8, maar heeft potentie zat met een lagging bouwpoot).


Vergelijken we CFE bv met Boskalis, dan zie je ook daar heel snel dat het onbeminde CFE ondergewaardeerd staat.
Dat zie je aan de KWverhouding heel duidelijk, maar ook aan de net asset value is wat op te merken.
De Net asset value van CFE komt uit op zo'n 80-85% van de huidige stand van het aandeel maar voor Boskalis is dit amper 45% tegenover zijn koers. Akkoord CFE heeft ook een bouwpoot die dit beeld iets vertekend, het blijft een opmerkelijk verschil.

Verder wordt er deze week beslist over de Oosterweelverbinding waar CFE groot belang bij heeft. Indien dit positief uitdraait (en het een brug wordt) dan is men verzekerd van flinke extra inkomsten de komende jaren.


Lap er nog jaar na jaar solide (stijgende) resultaten, stijgende assets, stijgende ..., ... bij en je krijgt een heel mooi beeld van deze ondergewaardeerde parel.

www.iex.nl/forum/topic.asp?forum=23&t...
Bedankt, Hans!
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef:


Uit de Koffiekamer:

CFE, baggeraar van formaat underperformed de laatste tijd zwaar tegenover Ackermans VH en Boskalis, om er twee te noemen.

CFE en Ackermans VH. hebben beiden 50% participatie in DEME. Voor CFE draagt DEME voor meer dan 3/4e bij tot de winst gezien hun zwakkere (maar winstmakende) bouwpoot. Voor Ackermans VH draagt DEME voor 44% bij tot hun winst, ook aanzienlijk dus. Verder zit Ackermans VH voornamelijk in private equity, vastgoed, ... enzo.

Gezien de cijfers voor beide ondernemingen gewoon goed waren is er een opmerkelijk verschil in koersverloop. Gezien aandelen van bouwbedrijven het de laatste 1-2 maanden ook beter doen zou CFE hier zelf harder mogen stijgen.

Toch is de Ackermans sinds begin juni reeds een kleine 30% gestegen en blijft CFE achter met zo'n 15%, beiden gemeten van de bodems tot de stand van vandaag.
Opmerkelijk dus. Volgens mij voornamelijk te wijten aan de onbekendheid en naam van CFE tegenover het welgekende Ackermans VH als Bel20 noteerder.

In bullmarkten is het bekend dat small caps vaak achterblijven, ook al zijn de resultaten heel bevredigend (CFE heeft momenteel een KW van een goede 8, maar heeft potentie zat met een lagging bouwpoot).


Vergelijken we CFE bv met Boskalis, dan zie je ook daar heel snel dat het onbeminde CFE ondergewaardeerd staat.
Dat zie je aan de KWverhouding heel duidelijk, maar ook aan de net asset value is wat op te merken.
De Net asset value van CFE komt uit op zo'n 80-85% van de huidige stand van het aandeel maar voor Boskalis is dit amper 45% tegenover zijn koers. Akkoord CFE heeft ook een bouwpoot die dit beeld iets vertekend, het blijft een opmerkelijk verschil.

Verder wordt er deze week beslist over de Oosterweelverbinding waar CFE groot belang bij heeft. Indien dit positief uitdraait (en het een brug wordt) dan is men verzekerd van flinke extra inkomsten de komende jaren.


Lap er nog jaar na jaar solide (stijgende) resultaten, stijgende assets, stijgende ..., ... bij en je krijgt een heel mooi beeld van deze ondergewaardeerde parel.

www.iex.nl/forum/topic.asp?forum=23&t...


Van mij ook bedankt Hans
voda
0
Van Oord mag eiland Das groter maken
25 oktober 2010, 21:51 | ANP
ROTTERDAM (AFN) - Baggeraar Van Oord mag het eiland Das voor de kust van Abu Dhabi met 17 hectare uitbreiden. Met de landaanwinning en bijbehorende kustbescherming is een bedrag van 200 miljoen euro gemoeid. Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.

Van Oord heeft de opdracht gekregen van de Abu Dhabi National Oil Company. De werkzaamheden beginnen eind oktober, in december 2011 moet het af zijn.

Het eiland Das ligt ongeveer 160 kilometer uit de kust van het staatje dat deel uitmaakt van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Het eiland wordt gebruikt als overslagpunt voor olie en gas. Op het nieuw te winnen land komen huizen en een vliegveld. Voor de landaanwinning wordt ongeveer 16 miljoen kubieke meter zand opgespoten. Van Oord zal enkele van zijn sleephopperzuigers inzetten voor de klus.

voda
0
Op zee ligt goud voor het op scheppen
6 november 2010 | Het Financieele Dagblad
Door: Bos, J.

Jeroen Bos

Nederlandse maritieme sector ziet kans in mijnbouw op zee, maar investeerders ontbreken

etc.

Hoewel mijnbouw op de zeebodem een hoog Jules Verne-gehalte heeft, is het niet helemaal nieuw. In ondiepe wateren voor de kust van Zuid-Afrika worden al diamanten gewonnen. Maar voor metalen als goud, zilver en koper moet je dieper afdalen. Zo'n vijf keer dieper, tot wel twee kilometer.
etc.


Baggeraargiganten als Van Oord en Boskalis zien nog geen grote rol voor zichzelf weggelegd. Dat is opvallend, omdat de technieken grotendeels uit de baggerwereld voortkomen. 'Maar het is ook begrijpelijk', stelt Van Rhee. 'Zij hebben geen ervaring bij het verwerken van ertsen en het verkopen van de gewonnen metalen.'

etc.

www.fd.nl/artikel/20655496/zee-ligt-g...
voda
0
Bergers kantelen omgeslagen sleepboot
15 november 2010, 19:01 | ANP
ROTTERDAM (ANP) – Bergingsbedrijf Smit heeft maandag de sleepboot gekanteld die donderdagmiddag was omgeslagen op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland. Het schip blijft in de Waalhaven, waar het vrijdag naartoe was gesleept. Het wordt daar dinsdag verder uit het water gehesen en leeggepompt. Dat meldde een woordvoerster van Smit.

Door het ongeval, vermoedelijk veroorzaakt door stormachtige weer, kwam de machinist om het leven. De kapitein wordt vermist. Duikers hadden eerder al zonder resultaat naar hem in de omgeslagen boot gezocht. Drie andere opvarenden overleefden het ongeval.

306 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Boskalis Westminster Koninklijke Meer »

Koers 20,100   Verschil -0,05 (-0,25%)
Laag 19,855   Volume 197.070
Hoog 20,110   Gem. Volume 168.679
22-jul-19 17:35
label premium

Boskalis: Een kwestie van geduld

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium