Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel KPN Koninklijke AEX:KPN.NL, NL0000009082

Laatste koers (eur) Verschil Volume
3,626   +0,019   (+0,53%) Dagrange 3,582 - 3,655 6.715.415   Gem. (3M) 7,6M

KPN 18 okt tot 25 okt - Wat zal KPN ons het laatste kwartaal brengen, deel III

76 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Erik9400 23 oktober 2015 10:23
    Zakelijke markt is lastig maar denk dat kpn veel profijt heeft gehad van ziggo ddos gedoe... ontevreden ziggo klanten stappen over en ontevreden kpn klanten blijven eerder zitten :-)

    KPN heeft focus op NL en door verkopen onderdelen minder kosten, kpn is doorlopend in reorganisatie en personeelsbestand krimpt door integratie en nieuwe opbouw organisatie.

    Mensen staan nog steeds in de rij voor een iphone en betalen elke maand flink voor hun abonnement (heb niet idee dat deze abonnementen veel goedkoper zijn geworden dus lijkt me mooie stabiele kasstroom)

    Kpn lijkt mij stabiele belegging en dan kan een overname/fusie ook nog komen om de koers een extra duw te geven

    Denk dat jan kees niet bij KPN wil zitten tot zijn pensioen en is hij iemand die door zijn "gewicht"goed kan onderhandelen met andere partijen.
  2. [verwijderd] 23 oktober 2015 10:31

    ‘Allianties sluiten, dat is de beste strategie voor KPN’
    Pieter Couwenbergh Job Woudt

    Bij zijn voordracht ruim een jaar geleden zei Jan Kees de Jager het al: 'Een cfo 2.0 is iemand die de basis van het vak kent, maar die daarnaast strategisch meedenkt met de bestuursvoorzitter en mee-innoveert.'

    Jan Kees de Jager
    Dat hij er nog steeds zo over denkt, blijkt als we de voormalig internetondernemer en ex-minister van Financiën vragen naar zijn ervaringen bij het telecombedrijf. Enthousiast vertelt hij hoe KPN innovatie aanjaagt met het nieuwe investeringsfonds KPN Ventures. Uitgebreid staat hij stil bij de strategie in een tijd dat kabel- en telecombedrijven naar elkaar toegroeien en zich meer en meer proberen te onderscheiden met exclusieve ‘content’.

    Aan het einde van het interview, het is al donker buiten, staat de 46-jarige Zeeuw stil bij de klus waar hij de meeste tijd aan kwijt is: het verder vernieuwen en stroomlijnen van zijn financiële kolom. 'We zijn daar in dit gesprek nauwelijks aan toegekomen', zegt hij, zich bijna verontschuldigend.

    Naast het traditionele handwerk (financiële administratie, controle, treasury, belastingen) moet het huidige 'departement' van De Jager de snelheid opvoeren. ‘Het accent verschuift, van gisteren naar vandaag en van het heden naar de toekomst, door realtimegevens ter beschikking te stellen. Kijk, het is nu zeven uur ’s avonds, de KPN-winkels zijn net dicht. Wat hebben die vandaag gedaan? Dat wil je gewoon in een app kunnen bekijken. Met de stand van de techniek kan dit.'
    De financiële afdeling bij KPN moet geheel in lijn met de cfo 2.0 meedenken en mee-innoveren. En in een vroegtijdig stadium betrokken zijn bij de plannen, niet alleen financieel maar ook inhoudelijk. ‘Voor alle duidelijkheid, dat is wel het overgrote deel van mijn werk’, zegt hij aan het einde van het gesprek. Dan wacht het vliegtuig naar New York, waar De Jager op uitnodiging van zakenbank Goldman Sachs een conferentie bijwoont met institutionele beleggers.
    U bent nauw betrokken bij een nieuw investeringsfonds, KPN Ventures. Voor de buitenwacht was dat uw eerste daad. Waarom beginnen jullie hieraan?

    ‘Wij zien de afgelopen jaren veel omzetderving bij de traditionele telecomdiensten. Tegelijkertijd hebben we een aantal gebieden waar groei in zit en gaat zitten. The Internet of Things, bijvoorbeeld. Andere groeimarkten zijn cloud en cybersecurity. Daar willen we als KPN echt verder in gaan groeien. Dus je ziet dat we steeds meer veranderen van een telecombedrijf in een ICT-bedrijf. Juist in die groeiportefeuille willen we de samenwerking aangaan met partners die daarvoor ook de interessante diensten en producten hebben. Wij hebben als corporate, als grote onderneming, de distributiekracht en de kennis van netwerken. We weten hoe we dingen op grote schaal moeten uitrollen, we weten hoe we marketing moeten doen, we hebben een betrouwbaar merk. En start-ups hebben een creatieve geest, met hele korte time-to-market. Die kunnen iets deze week bedenken en over twee weken al een prototype presenteren. Bij een corporate is dat vaak wat langer. Er zijn nu al enorm veel aanmeldingen van hele interessante, soms ook disruptieve innovaties.’
    Wat moet het opleveren?

    ‘De normale, klassieke return voor een venturefonds is natuurlijk hoeveel geld je uiteindelijk terugkrijgt. Voor ons is de belangrijkste return de groeiportefeuille, onze netwerkdiensten. Hebben die meerwaarde gekregen door deze samenwerking? De corebusiness van KPN is het verbinden van mensen en dingen. Als wij die corebusiness kunnen versterken met start-ups die wij helpen succesvol te zijn, dan is dat prima.'
    KPN heeft met ‘Brussel’ een eigen tv-serie. Ook laten jullie eredivisie-doelpunten zien via een eigen app. Is het exploiteren van netwerken niet meer voldoende?

    ‘Wij zien heel sterk dat de traditionele, lineaire televisie minder belangrijk wordt en dat On Demand toeneemt. Of het nu HBO is of Uitzending Gemist of Netflix, of vloggers zoals Enzo Knol die via YouTube richting een miljoen abonnees gaat. Mensen willen steeds meer zelf bepalen wat ze willen zien. Dan heb je nog wel bij grote, hele grote sportactiviteiten en bij een hele grote show, dat je die bekijkt op de tijd dat die worden uitgezonden. Maar bij heel veel content wil de klant zelf bepalen wanneer hij kijkt. De rol van de verschillende spelers op deze markt wordt daarbij steeds anders.’
    Wat verwacht u dat er met de omroepen gebeurt?

    ‘Die zullen mijns inziens meer een positie kiezen bij de creatie, omdat hun functie als aggregator alleen nog maar voor specifieke programma's belangrijk zal zijn. Het Britse ITV koopt bijvoorbeeld Talpa van John de Mol. Maar je ziet ook dat Liberty Global, een kabelmaatschappij (en moederbedrijf van Ziggo, red.), in content investeert met Discovery. Er zijn verschillende bewegingen en waar het precies op uitkomt, dat weet niemand.’

    Schuift KPN ook in de richting van de productiehuizen?

    ‘Wij zijn heel bescheiden met content bezig, maar we willen er wel mee experimenteren. We hebben – dat werkt erg goed – een deal met muziekdienst Spotify. Een exclusieve deal, om Spotify te bundelen met andere producten van ons. Wij hebben Spotify daarmee ook geholpen om groot te worden op de Nederlandse markt. En onze klanten hebben toegang tot de grootste muziekdatabase in de wereld, op een hele voordelige manier.’
    En een productiehuis kopen? De overname van Endemol door Telefónica flopte 15 jaar terug. Wat leert dat jullie?

    ‘Ten eerste moet je de basis, de kerncompetentie, nooit uit het oog verliezen. Dat is het leveren van ontzettend goede verbindingen, van breedbandverbindingen. Content produceren is echt een andere tak van sport. De vraag is of het wel zo verstandig is om ook zelf eigenaar van een productiehuis te zijn. Of is het juist verstandiger om strategische deals te sluiten met productiehuizen? Ik bedoel, KPN hoeft niet eigenaar te zijn van een enorme muziekdatabase maar dankzij een goede deal kunnen we deze content wel aan onze klanten bieden.’
    U stelt de vraag, maar geeft u eigenlijk niet het antwoord?

    ‘Je kunt niet ver in de toekomst kijken, maar ik denk inderdaad dat de strategie die wij hier nu aan het uitvoeren zijn, namelijk strategische allianties sluiten, dat dat de beste strategie voor KPN is.’

    Wie heeft de regie bij zo'n alliantie?
  3. [verwijderd] 23 oktober 2015 10:32
    Dat is een hele terechte vraag. Maar met alle respect, dit is toch een hele 20ste eeuwse vraag. Ik kom natuurlijk zelf uit een open innovatiewereld – het vrije internet, jaren negentig begonnen – en dan denk je eerlijk gezegd anders. Dan denk je niet wie is de winnaar van deze alliantie, want dat ben je dan allebei, of alle drie of alle vier. Het interessante van nu is dat het op ieder moment in de tijd net iets anders geregeld kan zijn. KPN is bijvoorbeeld opdrachtgever van een productiehuis, maar je doet het echt samen. En wie dan de regie heeft? Ja, op de set natuurlijk het productiehuis omdat ze daar veel meer verstand van hebben. Maar wij misschien wel over hoe we zo’n serie vermarkten voor onze klanten. Dus je deelt veel meer dan in de oude wereld.’
    Talpa stond laatst te koop. Komen zakenbankiers dan ook KPN polsen?

    ‘Over contacten met zakenbankiers ga ik niet en mag ik niets zeggen. Maar onze huidige strategie is daar niet op gericht, nee.’
    Halen jullie ook klanten binnen met Spotify?

    ‘Het effect is vooral dat wij daardoor veel meer klanten kunnen behouden. Het is interessant om te zien dat het verliezen van klanten bij KPN enorm is afgenomen door alles wat we erbij geven. Ik spreek hier ook vaak met vrienden over. Dan hoor ik toch heel vaak: ja, als ik nu bij KPN weg zou gaan, dan moet ik ineens weer tien euro voor Spotify gaan betalen. Dat scheelt toch.’
    Volgens ons levert de tv-serie Brussel jullie geen abonnement op.

    ‘Het gaat ons er hierbij vooral om klanten tevreden te houden. We geven regelmatig films weg aan de klant. Dat zeggen we er niet bij als we je werven. Dus dat doet niets voor de klantenwerving, maar het doet wel wat voor de klanttevredenheid. Want als je eenmaal klant bent, denken mensen: hé bij KPN krijg je iets. Attent.’
    Zoals Gooische Vrouwen 2

    ‘Ja, we geven regelmatig content en dat hebben we helemaal niet beloofd. En dat helpt enorm bij de klanttevredenheid. Dat houdt de klant wel vast. En dat is veel waardevoller dan een klant werven. Bij nieuwe klanten moet je nieuwe apparatuur installeren. Dat doen wij uiteraard graag, maar het is een duur proces. Een klant tevreden houden is veel waardevoller.'
  4. [verwijderd] 23 oktober 2015 10:42
    Dit eerder geplaatst artikel sluit hier mooi op aan:

    RTL Ventures en KPN Ventures gaan samen e-health startups ondersteunen

    29-09-2015 10:36:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1993 | Tags: RTL Ventures, KPN, startups, e-health, Bert Habets
    RTL Ventures en KPN Ventures zien kansen om samen start-ups op het gebied van e-health naar een hoger plan te tillen. Dat maken de investeringstakken van RTL (RTL Ventures) en KPN Nederland (KPN Ventures) vandaag bekend. RTL heeft met zijn tv-zenders en digitale platformen de marketingpower en het bereik onder consumenten om e-health toepassingen bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. KPN heeft toonaangevende vaste en mobiele netwerken, de knowhow op het gebied van connectiviteit en een groot aantal klanten in de zorgsector. Door deze krachten te bundelen zien beide partijen mogelijkheden om de groei van producten, diensten en toepassingen op het gebied van e-health te versnellen en te vergroten.

    Het gebruik van e-health toepassingen zit in de lift en biedt mogelijkheden voor vele groepen in de samenleving. Toenemend gebruik kan leiden tot verhoogd bewustzijn over voeding, stelt mensen in staat meer grip te krijgen op hun eigen gezondheid en vitaliteit, faciliteert mantelzorgers en zal de zorg ingrijpend kunnen verbeteren. Dat maakt de e-health markt voor beide partijen een belangrijk segment om in te investeren.

    Bert Habets, CEO RTL Nederland: “E-health is een thema waar meer en meer vraag naar is in Nederland. Er is een groeiende behoefte om zelf grip te hebben op eigen gezondheid en vitaliteit en in de zorg en diensten daaromheen. Je ziet steeds vaker dat er in die markt veelal door nieuwe technologie gedreven initiatieven ontstaan van slimme, ondernemende mensen. Maar de markt is nog erg versnipperd. Ik denk dat partijen als KPN en RTL een grote rol kunnen spelen in het verbinden en laten groeien van deze initiatieven om zo nieuwe, innovatieve oplossingen te bieden voor bestaande problemen. Zo kunnen we de zelfredzaamheid van de samenleving op vele manieren stimuleren.”

    Jan Kees de Jager, CFO KPN: “De opkomst van het Internet of Things zal naar verwachting ook op de zorgsector een grote impact hebben – met e-health oplossingen die potentieel kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering, het leveren van een betere klantervaring, en het verlagen van kosten. Wij zien kansen om samen met RTL de e-health markt te verkennen, en potentieel kunnen we ook gezamenlijk investeren in e-health start ups die door de combinatie van expertise en bereik van RTL en KPN sneller kunnen door ontwikkelen tot een zakelijk succes.”

    KPN Ventures is een door KPN opgezet investeringsfonds om outside-in innovatie te bevorderen en de betrokkenheid van KPN bij start-ups te vergroten. Verwacht wordt dat dit voor KPN klanten innovaties in de producten, diensten en netwerken zal versnellen en dat KPN hiermee een positieve bijdrage zal kunnen leveren aan de ontwikkeling van innovatie-ecosystemen in Nederland.

    RTL Ventures is de investeringsdivisie van het allround media- en entertainmentbedrijf RTL Nederland. RTL Ventures richt zich op het benutten van new business kansen op uiteenlopende consumentenmarkten. Dit doet ze vanuit eigen kracht of door te investeren in snelgroeiende bedrijven met een bewezen concept die zich met funding en de inzet van RTL media en expertise versneld verder kunnen ontwikkelen. Datingsite Pepper, restaurant reserveringsplatform Couverts en online fashion platform Miinto (joint venture met Miinto International) maken naast het online oefenprogramma Squla, online cursusaanbieder Dutch Learning Company (bekend van o.a. iedereenEHBO) en online folderplatform Reclamefolder.nl deel uit van RTL Ventures.

    www.rtlventures.nl
    corporate.kpn.com/venturefund.htm
  5. [verwijderd] 23 oktober 2015 10:57
    Liberty Global bevestigt overnamebod Cable & Wireless
    vrijdag 23 oktober 2015
    Liberty Global heeft bevestigd dat het met het Britse telecombedrijf Cable & Wireless Communications (CWC) in gesprek is over een mogelijk overname. Beide partijen zitten al enige tijd met elkaar om tafel om te bekijken in hoeverre de assets van CWC in het Caribisch gebied en die van Liberty Global in Chili en Puerto Rico elkaar kunnen versterken, schrijft de Financial Times (FT) op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen.
    Volgens de bronnen zou Liberty Global zo'n 5,5 miljard dollar willen uitgeven aan CWC terwijl het ook diens schuldenlast van 2,6 miljard dollar overneemt. Liberty Global heeft tot 19 november de tijd om een bod uit te brengen.

    De mogelijke deal komt vlak nadat Liberty Global fusiegesprekken met Vodafone afblies. Wel nam Libery Global eerder dit jaar de Belgische KPN-dochter Base over voor 1,3 miljard euro. Deze transactie wordt momenteel onderzocht door de Europese Commissie (EC). John Malone, CEO van Liberty Global, bezit al 19 procent van de aandelen van CWC.
  6. [verwijderd] 23 oktober 2015 11:08
    Ericsson verbetert marge, omzet zwak in Q3
    vrijdag 23 oktober 2015
    Ericsson heeft in het derde kwartaal van dit jaar betere marges en winsten gedraaid. Deze waren voldoende om zwakke verkoopcijfers te compenseren, mede als gevolg van het efficiëntie-programma van het bedrijf. De omzet steeg met 3 procent op jaarbasis naar 59,2 miljard Zweedse kronen (6,3 miljard euro). De organische omzet daalde echter met 9 procent als gevolg van lagere verkopen in de Networks-divisie. Dit werd deels gecompenseerd door omzetgroei bij Professional Services.

    Een hoger aandeel van diensten in de totale omzet leidde tot een daling van de aangepaste brutomarge, van 35,5 procent in Q3 2014 naar 34,5 procent in Q3 2015. De operationele marge, exclusief herstructureringskosten, verbeterde van 7 naar 10 procent als gevolg van lagere kosten.

    De Network Rollout-divisie deed het ook beter. De nettowinst steeg naar 3,1 miljard Zweedse kronen, van 2,6 miljard een jaar eerder. De operationele kasstroom steeg van een negatieve 1,4 miljard kronen een jaar eerder naar een positieve 1,6 miljard in Q3 2015. Volgens Ericsson loopt het efficiëntieprogramma op schema, waarmee in 2017 een bedrag van 9 miljard Zweedse kronen moet zijn bespaard.

    Volgens Ericsson steeg de omzet in India, Zuidoost-Azië en Oceanië, terwijl een mindere verkoop werd gedraaid in Noordoost-Azië, Noord-Europa en Centraal-Azië. De mobiele breedband-business in Noord-Amerika was stabiel in vergelijking met Q2, maar op een lager niveau op jaarbasis.

    De aanleg van 4G-netwerken in China zwakte af, evenals de investeringen in mobiel breedband in onder meer Rusland, Brazilië en delen van het Midden-Oosten als gevolg van een zwakke macro-economische ontwikkeling.
  7. [verwijderd] 23 oktober 2015 11:19
    40% Nederlanders houdt rekening met afluisteren mobiel
    vrijdag 23 oktober 2015
    Een derde van de Nederlanders weet dat elke mobiele telecomaanbieder standaard naam, adres en woonplaatsgegevens van klanten aan de overheid doorgeeft. En de helft van de Nederlanders vermoedt dat de operator privégegevens voor commerciële doeleinden gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction en Telecompaper onder ruim 1.000 Nederlanders van 15 tot 70 jaar. De twee bureaus hebben in een gezamenlijk onderzoek een representatieve groep ondervraagd naar privacy en vertrouwen.
    Het vertrouwen in de overheid met betrekking tot privacy is niet groot en een deel van dat wantrouwen ligt aan de inzage van de overheid in mobiele telecomgegevens. Nederland is het land dat van alle landen in de wereld de meeste telefoongesprekken aftapt. Een derde (32%) van de ondervraagden is daarvan op de hoogte. De operators koppelen niet alleen NAW-gegevens aan telefoonnummers, maar kunnen ook bij de inhoud van gesprekken.
  8. [verwijderd] 23 oktober 2015 14:55
    Proximus biedt mobiele klanten 4G+
    vrijdag 23 oktober 2015
    Proximus gaat zijn mobiele klanten eind deze maand toegang bieden tot 4G+ waarmee snelheden tot 225 Mbps kunnen worden behaald. Het gaat specifiek om klanten in 20 steden aan de Belgische kust (Brussel & de Brusselse Rand, Gent, Antwerpen, Leuven, Namen, Luik, Charleroi, Hasselt, Brugge, Kortrijk, Aalst, Sint-Niklaas, Mechelen, Waver, Waterloo, Halle, Genk, Louvain-la-Neuve, La Louvière, Bergen).
    De Belgische provider lanceert tevens de Mobile Coverage Extender en de Mobile Coverage Extender Pro. Hiermee kunnen klanten in afgelegen gebieden de kwaliteit van hun mobiele netwerk verhogen. De Mobile Coverage Extender is een klein basisstation met laag zendvermogen, gebaseerd op de femtocell-technologie.

    Hiermee krijgen gebruikers in elke kamer thuis of op kantoor via de vaste Proximus-internetverbinding een betere belervaring, claimt Proximus. Het bereik gaat tot 200 m² en heeft een capaciteit voor 4 gelijktijdige bellers. De maandelijkse huur ervan bedraagt vijf euro.

    De Mobile Coverage Extender Pro is geschikt voor grotere gebouwen tot 1000m² en/of voor meer gebruikers (tot 16 gelijktijdige bellers). De huur bedraagt 25 euro per maand (excl. btw).

    Verder komt Proximus met Smart Wi-Fi. Met deze oplossing wisselt het mobiele toestel automatisch tussen 3G/4G en WiFi. Smart Wi-Fi is gebaseerd op de beveiligde EAP-SIM technologie (EAP Extensible Authentication Protocol), die compatibel is met de meeste smartphones.
  9. [verwijderd] 23 oktober 2015 15:01
    Meer dan 216 miljoen huishoudens EU hebben breedbandtoegang
    vrijdag 23 oktober 2015
    Ongeveer 216 miljoen huishoudens in de Europese Unie (EU) hebben toegang tot breedbandinternet, schrijft IHS. Het onderzoek toont onder meer aan dat de adoptie van LTE bovengemiddeld snel gaat. Ten opzichte van 2013 kregen vorig jaar kregen meer dan drie miljoen EU-huishoudens toegang tot (mobiel) breedband.
    LTE-dekking nam op jaarbasis toe van 59 procent in 2013 naar 79 procent een jaar later. LTE won vorig jaar vooral aan populariteit in landelijke gebieden. Daar steeg de dekking van 15 procent naar 27 procent. Van de 31 onderzochte landen, hadden er 19 dekkingsniveau's die boven het EU-gemiddelde van 97 procent liggen.

    De landen met de hoogste dekkingsgraad met betrekking tot vast breedbandinternet waren vorig jaar Cyprus, Luxemburg, Malta, het Verenigd Koninkrijk en ook Nederland. De dekkingsgraad lag het laagst in Polen, Slowakije, Estland en Roemenië (85-89%).

    Malta was het enige land met een volledige dekking van Next Generation Access (NGA)-technologie, gevolgd door België, Zwitserland, Nederland, Litouwen en Denemarken, allen met een score van boven de 90 procent. In totaal scoorden 24 landen boven het EU-gemiddelde van 68 procent. Alleen Frankrijk, Griekenland en Italië scoorden onder dit gemiddelde.
  10. [verwijderd] 23 oktober 2015 15:09
    Equinix, Telecity dienen nieuwe fusieplannen in bij EC
    vrijdag 23 oktober 2015
    Equinix en Telecity hebben concessies gedaan bij de Europese Commissie (EC) om hun fusieplannen doorgang te laten vinden. De bedrijven zeggen dat de EC momenteel bezig is de fusie te onderzoeken op basis van de nieuwe voorstellen. Hierdoor wordt een besluit pas op 13 november genomen. Equinix noemt het zeer waarschijnlijk dat de EC groen licht zal geven. Mocht dit inderdaad het geval zijn dan kan de transactie volgens planning in H1 2016 worden voltooid. Equinix maakte in mei van dit jaar bekend Telecity te willen overnemen.
  11. [verwijderd] 23 oktober 2015 18:04
    Zo lekker zjn als we weer op 3,60 kpmen. Komt iig weer in zicht. Echter de uitspraak van blok dat winst in de zakensector weer gaat komen, maar hij weet niet wanneer. Die uitspraak zit me niet lekker. Volgens mij impliceert dit dat het dit kwartaal nog niet veel beter gaat.
    Maar laten w hopen dat het dinsdag positief zal zijn. Dan kan er zomaar 5% bij komen.
  12. SpecKlaas 23 oktober 2015 23:35
    quote:

    Rooney1 schreef op 23 oktober 2015 18:04:

    Zo lekker zjn als we weer op 3,60 kpmen. Komt iig weer in zicht. Echter de uitspraak van blok dat winst in de zakensector weer gaat komen, maar hij weet niet wanneer. Die uitspraak zit me niet lekker. Volgens mij impliceert dit dat het dit kwartaal nog niet veel beter gaat.
    Maar laten w hopen dat het dinsdag positief zal zijn. Dan kan er zomaar 5% bij komen.
    Ik kan me wel in vinden dat het niet zo lekker zit. Wel moet je begrijpen dat Blok geen enkele uitspraak mag doen over het resultaat.
76 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.