Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Baltic Dry Index (BDI): eerste sein herstel?

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 februari 2009 22:57
    Een aantal artikelen over BDI viel mij op de afgelopen dagen. Zijn er formuleden die ervaring hebben met deze indicator?

    Wikipedia: de Baltic Dry Index (BDI) is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulk-scheepvaart. Het wordt dagelijks gepubliceerd door de Londense Baltic Exchange. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. De Baltic Dry Index is voor economen van belang, omdat deze de wereldeconomie vrijwel direct volgt zonder politieke of andere invloed.

    Waar andere economische indicatoren beïnvloed kunnen worden — werkgelegenheidscijfers zijn vaak schattingen, consumentenvertrouwen meet niet veel meer dan sentiment, vaak zonder link met consumentenuitgaven en het bruto nationaal product wordt regelmatig aangepast — reageert de BDI slechts op het volume van de wereldhandel.

    Ook het speculatieve element van de beurs ontbreekt, omdat men slechts een schip chartert als men lading te vervoeren heeft.

    Achtergrond:
    In oktober 2008 blies M. Zimmerman (Times staff writer) op het fluitje:

    “You want to see what a real bear market looks like? Take a peek at the Baltic Dry Index. The BDI, which measures the rates shipping companies charge to move bulk commodities by sea, has fallen 89% since May as the air rushed out of the speculative commodity bubble. The index, which today hit its lowest level since September 2002, is a key indicator of demand — and prices — for such basic commodities as iron ore, coal, grains and soybeans.”

    (http://latimesblogs.latimes.com/money_co/2008/10/commodity-price.html)

    Jan-Willem Nijkamp schrijft nu over een opmerkelijk herstel van de Baltic Dry-index:

    “De Londense index steeg als gevolg van een plots toenemende vraag vanuit vooral China in een paar dagen tijd met maar liefst 30 % en is sinds de bodem van december inmiddels met 125 % opgelopen. Hiermee werd het hoogste niveau sinds 3 ½ maand bereikt. Volgens scheepsmakelaars zijn de Capesize schepen sinds kort weer uit de havens verdwenen en varen ze weer. De Chinese producenten kopen weer ijzererts uit Australië en Brazilië, waar de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld gevestigd zijn. Terwijl veel commentatoren ons dagelijks met een sardonisch genoegen inpeperen dat beleggers hun veiligheidsriemen goed moeten aangorden omdat het allemaal nog veel erger gaat worden en de bodem nog lang niet is bereikt lijken de ontwikkelingen in de scheepvaart dat te logenstraffen. Met de daling van de scheepvaarttarieven is de crisis immers ook begonnen. Is hier sprake van een nakend herstel van de wereldeconomie? De Baltic Dry index wordt gezien als een zeer goede graadmeter voor de richting van de wereldeconomie.”

    Zie:
    www.dekritischebelegger.nl/grondstoff...
    www.dekritischebelegger.nl/grondstoff...
  2. [verwijderd] 16 september 2009 18:08
    quote:

    robertix schreef:

    [quote=pipsi]
    Ik gebruik deze index vooral met betrekking van aan en verkopen van het Belgische aandeel CMB.

    [/quote]

    www.dailymail.co.uk/home/moslive/arti...

    Ziet er goed uit....................
    www.iex.nl/forum/topic.asp?topic=1206...

    was al bekend....:-)

    Gr,

    JJ
  3. Kaiser 16 september 2009 19:06
    VIX Poised for Lowest Close Since September 2008 as Stocks Gain

    By Jeff Kearns

    Sept. 16 (Bloomberg) -- The benchmark index for U.S. stock options approached its lowest close in more than a year as global equities rallied on signs the recession is over.

    The VIX, as the Chicago Board Options Exchange Volatility Index is known, fell for a third day, slipping 1.4 percent to 23.09 at 12:42 p.m. in New York. The index measures the cost of using options as insurance against declines in the Standard & Poor’s 500 Index, which advanced 1.1 percent. Benchmark gauges in Europe and Asia also climbed.

    “The S&P keeps slowly inching its way up and that’s an environment that crushes volatility,” Dominic Salvino, a specialist at Group One Trading, the primary market maker for VIX options, said in an interview from the CBOE floor. “It’s amazing to me because 20 is the long-term average and we’re almost back there. That’s hard to believe.”

    The VIX has averaged 20.24 over its 19-year history. It decreased 43 percent this year after surging to an intraday record of 89.53 in October as stocks plunged. The index’s 52- week closing low is 23.09 on July 24. It last closed below that level on Sept. 8, 2008, finishing at 22.64.

    Stocks rose following faster-than-estimated growth in retail sales and billionaire investor Warren Buffett’s statement that his company is buying equities. Confidence in the world economy held at a record high in September after reports suggested the recession is over and officials said they won’t rush to withdraw stimulus, a Bloomberg survey of users on six continents showed.

    Options are derivatives that give the right to buy or sell a security at a set price and date. Investors use options to guard against fluctuations in the price of securities they own, speculate on share-price moves or bet that volatility, or stock swings, will increase or decrease.

    To contact the reporter on this story: Jeff Kearns in New York at jkearns3@bloomberg.net.
    Last Updated: September 16, 2009 12:47 EDT
  4. [verwijderd] 16 september 2009 19:14
    quote:

    HerrKaiser schreef:

    VIX Poised for Lowest Close Since September 2008 as Stocks Gain

    By Jeff Kearns

    Sept. 16 (Bloomberg) -- The benchmark index for U.S. stock options approached its lowest close in more than a year as global equities rallied on signs the recession is over.

    The VIX, as the Chicago Board Options Exchange Volatility Index is known, fell for a third day, slipping 1.4 percent to 23.09 at 12:42 p.m. in New York. The index measures the cost of using options as insurance against declines in the Standard & Poor’s 500 Index, which advanced 1.1 percent. Benchmark gauges in Europe and Asia also climbed.

    “The S&P keeps slowly inching its way up and that’s an environment that crushes volatility,” Dominic Salvino, a specialist at Group One Trading, the primary market maker for VIX options, said in an interview from the CBOE floor. “It’s amazing to me because 20 is the long-term average and we’re almost back there. That’s hard to believe.”

    The VIX has averaged 20.24 over its 19-year history. It decreased 43 percent this year after surging to an intraday record of 89.53 in October as stocks plunged. The index’s 52- week closing low is 23.09 on July 24. It last closed below that level on Sept. 8, 2008, finishing at 22.64.

    Stocks rose following faster-than-estimated growth in retail sales and billionaire investor Warren Buffett’s statement that his company is buying equities. Confidence in the world economy held at a record high in September after reports suggested the recession is over and officials said they won’t rush to withdraw stimulus, a Bloomberg survey of users on six continents showed.

    Options are derivatives that give the right to buy or sell a security at a set price and date. Investors use options to guard against fluctuations in the price of securities they own, speculate on share-price moves or bet that volatility, or stock swings, will increase or decrease.

    To contact the reporter on this story: Jeff Kearns in New York at jkearns3@bloomberg.net.
    Last Updated: September 16, 2009 12:47 EDT
    Hoe wil je dit uitleggen? Uitleggen als witte rook en veel verder omhoog met aandelen of stilte voor de afstort?
  5. [verwijderd] 16 september 2009 19:21
    de Baltic Freight Index is wel een goede voorloper van de economie, maar ik denk dat vanwege de grote overcapaciteit het even wat langer zal duren voordat we dit in de vrachtprijzen zien
    Dit geld ook voor andere sectoren in de scheepvaart, bijvoorbeeld de binnenvaart, hier is heel veel overcapaciteit en er komt tot einde 2010 nog maar liefst 20 % scheepsruimte bij,dus als de goederenstroom van en naar duitsland toeneemt zullen de vrachtprijzen niet stijgen
    Zelfde probleem met tankers en container-schepen
  6. [verwijderd] 10 september 2011 10:31
    Ik kijk voor de BalticDry vaak hier: www.investmenttools.com/futures/bdi_b...
    Je kan zien dat die upswing er wel is, maar dat we nog steeds historisch laag staan.

    Misschien heb je ook wat aan de Contex. Dat is voor containerschepen. De OldContex en de NewContex lopen ongeveer in elkaar over maar in de NewContex zitten er 2 extra groottecategorieën bij:
    www.vhss.de/contex.php
    Een Contex van 1000 is mooi. Je kan zien dat het dieptepunt op ca 240 lag in nov2009. Daarna klom hij op ruim 700 in april2011. Rederijen hebben daar moed uit geput dat alles goed komt.
    Echter vanaf die tijd is de NewContex weeg gestaag gedaald richting 500 nu. Kijk niet vreemd op als er nog dit jaar rederijen bekend van radio en tv op de fles gaan. En natuurlijk zijn er heel wat scheepsCV's in nood.
  7. [verwijderd] 10 september 2011 16:35
    Containers blijven goedkoop, $500 voor een 20FT-er richting verre oosten is gewoon de kostprijs.
    Die nieuwe megaschepen(tot 10k containers) die nu op de markt komen zijn ook wel erg uitbundig, gepland en gebouwd in de hype...en nu is de hype voorbij.

    Omvaren, langzamer varen(tot 30% kostenbesparing)...de limit is bereikt.
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 909,78 +0,62%
EUR/USD 1,0775 -0,06%
FTSE 100 8.442,27 +0,73%
Germany40^ 18.793,20 +0,57%
Gold spot 2.366,53 +0,86%
NY-Nasdaq Composite 16.346,27 +0,27%

Stijgers

Accsys
+4,83%
Air Fr...
+2,90%
AMG Cr...
+2,81%
HEIJMA...
+2,46%
PostNL
+2,42%

Dalers

UMG
-2,84%
INPOST
-2,11%
VIVORY...
-1,48%
EBUSCO...
-1,31%
TKH
-1,21%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links