Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Versatel« Terug naar discussie overzicht

FEM 28 mei 2005

1 Post
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 juni 2005 14:49
    FEM van zaterdag 28 mei 2005
    Tikkie terug

    Ivo Bokkerink
    Versatel ligt door het voorkennis-schandaal rond presidentcommissaris Leo van Doorne publicitair op het hakblok. Bovendien stokt de aanwas van nieuwe breedbandklanten. Speelt topman Rai Raithatha al PANIEKVOETBAL?

    Het zyn hectische weken voor Versatel-bestuursvoorzitter Raj Raithatha (42). Het tv-spotje waarin Versatel zijn supersnelle adsl-abonnement met gratis uitzendingen van de live wedstrijden van de eredivisie probeert te slijten, kwam onder vuur te liggen. In de volgens Versatel alleen humoristisch bedoelde reclame tikt de hand van god een doelpoging van een Feyenoorder in de goal. Losjes gebaseerd op de beroemde handsbal van Diego Maradona tijdens het WK in 1986. Christelijke organisaties konden er niet om lachen en stonden op hun achterste benen. De Reclame Code Commissie oordeelde afgelopen week dat het spotje niet kwetsend is maar in de tussentijd is het wel van de buis verdwenen. Een serieuzer probleem zyn de slechts duizend nieuwe adsl-klanten die Versatel in het kwartaal tot en met maart wist binnen te halen. Verrassend weinig vergeleken met het aantal van 15 000 het kwartaal ervoor. En opmerkelijk gezien het marketingoffensief dat het telecombedrijf heeft ingezet.

    En dan is er ook nog president commissaris Leo van Doorne, die door justitie wordt verdacht van handel met voorkennis. Van Doorne zou voor de beursgang van Versatel in 1999 illegale transacties met opties hebben gepleegd. Hij was toen zowel bestuurder van de toenmalige grootaandeelhouder Nesbic als president-commissaris. Raithatha was toen chief financial officer. Van Doorne is voor de duur van het onderzoek teruggetreden als voorzitter van de raad van commissarissen. Intussen probeert Raithatha ook de strategische onderhandelingen met grootaandeelhouder Talpa en Belgacom in goede banen te leiden. De Belgen en de investeringsmaatschappij van John de Mol zijn samen naar Versatel gestapt om eens te praten over de mogelijkheid tot samenwerking. Een overname van Versatel door Belgacom is een optie, maar Talpa heeft de voorkeur voor een samensmelting van de drie bedrijven. Voldoende beweging dus, en het is niet Raithatha die achter het stuur zit. De Brit richt zich dan maar op de zaken waarop hij wel invloed heeft de dagelijkse bedrijfsvoering. Maar het is niet iets voor mensen met een zwak hart geeft hij toe. Op zijn bureau ligt het tijdschrift Forbes opengeslagen bij een artikel met de kop Five Marks of a Great Leader. De zin 'Je niet laten afleiden door bijzaken is met een balpen onderstreept. Het is belangrijk om niet in paniek te raken als alle anderen om je heen dat wel doen. Ik kan mijn hoofd niet in het zand steken bij problemen als die met Leo van Doorne en hopen dat ze overgaan. Je moet je realiseren dat je geen door god gegeven recht hebt te bestaan. Het is een strijd. De negatieve publiciteit doet zijn bedrijf geen goed. Ik heb vanochtend met ons marketingbureau aan tafel gezeten om te praten over de dingen die momenteel spelen. Hoe krijgen we het vertrouwen terug? We werken nu een plan uit om dat op te lossen. Een van de zwaarste gevechten die Versatel voert, is die op de drukke Nederlandse breedbandmarkt. Met de uitzendrechten van de Nederlandse eredivisie probeert het dit jaar nog honderdduizend klanten te lokken. Op termijn moeten dat er een half miljoen worden. Tot juni kan er worden ingeschreven op het aanbod om voor een kleine veertig euro per maand supersnel te kunnen internetten. Het voetbalpakket is dan gratis. In de eerste weken van mei deden dat volgens Raithatha een kleine tienduizend. Punt is wel dat Versatel zijn eigen klantenbestand kannibaliseert, ongeveer vierduizend van de tienduizend geïnteresseerden hadden al een abonnement bij Versatel. Ook Raithatha toont zich niet overenthousiast over het aantal. Aangezien we een nieuw merk in de markt zetten, is het geen slecht resultaat. Geen geweldig resultaat, maar niet slecht. Al wil ik altijd meer.

    Toch hangt er voor Versatel veel vanaf dat zo veel mogelijk mensen ruim voor de start van het nieuwe voetbalseizoenin augustus hun bestelling aangeven. Raithatha noemt de distributie de grootste uitdaging. Het gevaar is dat mensen op 12 augustus opstaan en zeggen. Ik wil mijn team zaterdag zien voetballen. Als iedereen dat doet, kunnen we dat logistiek niet aan.

    Technisch gezien is het niet dermate plug en play. Het is cruciaal dat we ervoor zorgen dat de mensen die de dienst willen dat snappen.

    Stagnerende groei De logistieke kant is niet de enige uitdaging. Het huidige voetbalseizoen loopt tot eind mei. UPC-dochter Canal+ mag tot eind mei de live-wedstrijden uitzenden. "Dat betekent dat onze marketingmensen het voetbalproduct niet kunnen promoten bij de seizoenskaarthouders en de fans. Er zijn een boel missende elementen. Als die inkicken, zul je een versnelling zien in de inschrijvingen", aldus Raithatha. De markt voor breedband groeit in elk geval nog, al is het onstuimige er voorlopig af.

    Topman Ad Scheepbouwer zei tijdens de eerstekwartaalcijfers dat de groei afvlakt. Dat is niet verwonderlijk. De penetratiegraad van breedband in Nederland is momenteel ongeveer vijftig procent, zegt consultant Jasper Boessenkool van adviesbureau Arthur D. Little. De early adoptors hebben al een snelle verbinding. "Het gaat nu vooral om nichemarkten. De markt voor een verbinding van twintig megabit per seconde, zoals die van Versatel, is niet groot. Dan gaat het om hooguit vijf procent van het totaal. Momenteel heeft die markt ongeveer een omvang van 150.000 potentiële klanten."

    De onderhandelingen met televisiestations en andere leveranciers van content lo- pen om verschillende redenen niet vlekkeloos. Fons van Westerloo van RTL Nederland gaf recent al aan dat het geen automatisme is dat Versatel de zenders van het bedrijf mag gaan doorgeven. Hij wil in elk geval een betaling van enkele dubbeltjes per abonnee per maand. SBS overweegt om de zenders zelfs achter te houden als blijkt dat het aanbod van Versatel te veel concurreert met dat van het bedrijf. Volgens de financiële man van Versatel, Mark Lazar, lopen de televisiestations graag naar de media om zo de kabelaars onder druk te kunnen zetten. Zij distribueren de programma's nu nog gratis naar hun klanten, zeer tegen de zin van Van Westerloo en co.

    Raithatha gelooft heilig in program on demand (POD), zelf bepalen wat je kijkt en wanneer je dat kijkt. Het is een van de volgende diensten die het bedrijf wil verkopen aan de klanten met een snelle adsl-verbinding.

    "Waarom zap je?", vraagt hij retorisch. Als je een man bent, heb je de afstandbediening. En als man heb je een beperkte attentionspan. Voor mannen is het heel belangrijk dat je POD kunt aanbieden. Vrouwen nemen wel de moeite tien minuten te kijken of een programma de moeite waard is."

    Momenteel praat Raithatha met de vertegenwoordigers van mediabedrijven.

    Sinds Versatel de Nederlandse voetbalrechten in bezit heeft én John de Mol achter zich weet, is het geen onbekende naam meer in de internationale mediawereld. In eerste instantie richt Versatel zich op de top-vijftig van films en dramaseries om de rechtenbibliotheek dan langzaam op te bouwen.

    "En dan zijn er weer verschillende modellen te bedenken. Wil je als kijker geen reclame, dan betaal je bijvoorbeeld een premie."

    Maar ook hier moet nog worden gestreden. Op Europees niveau is er eigenlijk geen regelgeving over het uitzenden van films en series in de vorm van progr
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.