Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

is HYPERLOOP serieus ?

153 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 20 december 2019 15:23
    Groningen wint strijd om testcentrum voor vacuümtrein hyperloop

    Via een hyperloop moet het mogelijk worden om voertuigen met een snelheid van meer dan zevenhonderd kilometer per uur via buizen te verplaatsen.Artist impression: Hardt

    De provincie Groningen mag een testbaan van drie kilometer voor supersnel vervoer via een buizensysteem gaan huisvesten. Dat heeft Hardt Hyperloop, dat in Nederland werkt aan de ontwikkeling van het transportsysteem, vrijdag bekendgemaakt.

    Via een hyperloop moet het mogelijk worden om treinen met meer dan zevenhonderd kilometer per uur via buizen te verplaatsen. Dit gebeurt onder lage druk en met behulp van een volledig elektromagnetisch aandrijfsysteem. Het project is een van de dromen die Tesla-oprichter Elon Musk wil realiseren. Daarvoor zijn meerdere ondernemingen gestart, ook in Europa.

    Alternatief voor vliegtuig
    Het Nederlandse Hardt Hyperloop, voortgekomen uit een start-up bij de TU Delft, presenteert het vervoer als een alternatief voor vliegen over korte afstanden. Via de vacuümbuizen zou er een netwerk moeten ontstaan, waarin volgens ceo Tim Houter Europese steden op maximaal twee uur reistijd van elkaar verwijderd zijn.

    Het is de bedoeling dat ook andere hyperloopbouwers gebruik kunnen maken van het nieuwe testcentrum.Artist impression: Hardt

    Het is de bedoeling dat ook andere organisaties die met hyperloopvervoer bezig zijn gebruik kunnen maken van het nieuwe testcentrum. Dit moet de ontwikkeling van de technologie versnellen, aldus de Delftse initiatiefnemer. De bouw begint volgend jaar, twee jaar later zou de testbaan gereed moeten zijn.

    Miljoeneninvesteringen
    Enkele voorname bedrijven ondersteunen het project. Daaronder bevinden zich Tata Steel Europe, scheepsbouwer IHC en bouwbedrijf BAM. De oud-topman van Booking.com, Kees Koolen, nam in oktober deel aan een investeringsronde. In totaal heeft Hardt al ruim €10 mln opgehaald om het nieuwe transportsysteem uit te kunnen testen.

    Volgens de Groningse gedeputeerde Mirjam Wulfse zal het testcentrum haar provincie 'internationaal op de kaart zetten als proeftuin voor slim en groen vervoer'. Groningen heeft eerder geprobeerd om een fabriek van Tesla binnen zijn provinciegrenzen te halen. Topman Elon Musk koos uiteindelijk voor Berlijn.
    Groningen won in de laatste ronde van de provincie Zeeland. In een eerder stadium waren Zuid-Holland en Flevoland als mogelijke locatie van het testcentrum afgevallen.

    fd.nl/ondernemen/1329037/groningen-wi...
  2. forum rang 10 voda 22 december 2019 11:14
    Groningen krijgt drie kilometer lange hyperloop als testbaan

    Een testbuis van drie kilometer lang moet uitwijzen of de futuristische hyperloop inderdaad een realistisch alternatief is voor bijvoorbeeld korte vliegreizen.

    Erik Kouwenhoven 22-12-19, 06:00 Laatste update: 08:10

    Groningen is aangewezen als plek waar getest zal worden met de zogeheten hyperloop. Deze transportmethode is in 2012 uitgevonden door Elon Musk van de Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla en ruimtebedrijf SpaceX. Het testcentrum zal bestaan uit een high-speed testbaan van drie kilometer en een onderzoekslaboratorium.

    Lees ook
    Nieuwe testbaan van drie kilometer voor hyperloop
    van Delfts Hardt
    Supersnelle vacuümtreinen en vliegende auto’s worden straks in Rotterdam uitgevonden

    De hyperloop kan mensen en goederen vervoeren in een buizensysteem dat voertuigen elektromagnetisch aandrijft. Dat gebeurt energiezuinig in een vacuüm getrokken buis, met zo'n 1000 kilometer per uur. Vanuit Amsterdam zou het dan mogelijk worden in een kwartier in Eindhoven te zijn en in 50 minuten in Frankfurt. Dat maakt de hyperloop tot een serieus alternatief voor de hogesnelheidstrein en korte vliegreizen binnen Europa.

    De technologie achter de Hyperloop is voor een groot deel vrijgegeven, waardoor meerdere bedrijven wereldwijd tegelijkertijd werken aan implementatie. In de testbuis, die even ten oosten van de stad Groningen wordt aangelegd en naar verwachting in 2022 klaar is, wordt onderzocht of de futuristische buizenpost inderdaad een realistisch alternatief vervoersmiddel is.

    www.ad.nl/auto/groningen-krijgt-drie-...

    Video:

    youtu.be/y5p1yRqaaXw
  3. forum rang 10 voda 30 januari 2020 18:42
    Delftse hyperloop maakt tussenstop in Groningen

    Als het aan Hardt Hyperloop ligt, zoeven we straks met 700 kilometer per uur van Amsterdam naar Frankfurt. Maar eerst komt er een testbuis bij het Groningse Slochterdiep.

    Via een hyperloop moet het mogelijk worden om voertuigen met een snelheid van meer dan zevenhonderd kilometer per uur via buizen te verplaatsen.Artist's impression: Hardt

    De toekomst gaat het voorstellingsvermogen van vele mensen te boven. Dat bleek begin dit jaar overduidelijk in het Hoge Noorden. Bewoners in de buurt van de nieuwbouwwijk Meerstad bij Groningen kregen toen te horen dat zij straks in hun omgeving een bijna drie kilometer lange buis moeten dulden waardoor capsules zweven met een snelheid van zevenhonderd kilometer per uur.

    ‘Hoe zit het dan met de veiligheid voor de omgeving als iemand met dit kanon wordt gelanceerd’, vraagt een van de meer dan tweehonderd aanwezigen op een informatiebijeenkomst in Partyboerderij ’t Hof van Scharmer. Het zou die avond niet het enige kritische geluid zijn.

    'Forever Young'
    Alleen al de grote opkomst geeft aan dat er iets bijzonders gaat gebeuren op het Groningse platteland. De tegenstelling kan ook niet groter zijn. Aan een zijmuur hangen een zeis en een hooivork. Op een plateau boven de bar staan enkele melkbussen. Op een andere muur is in grote letters 'Forever Young' geschreven, een top 40-hit uit 1984.

    Ceo Tim Houter en chief technology officer Sascha Lamme tonen een filmpje over wat de Groningers binnen enkele jaren staat te wachten. Hun Delftse bedrijf Hardt Hyperloop heeft een locatie parallel aan het Slochterdiep uitverkoren als de plek om het eerste zogenoemde European Hyperloop Center te vestigen. In het Groningse projectvoorstel zijn de schetsen al gemaakt: er is zelfs gedacht aan een verbinding naar de Groningse binnenstad per watertaxi.

    HyperloopIn 2013 presenteerde Tesla-baas Elon Musk zijn idee voor een hyperloopverbinding tussen LA en San Francisco. Door reizigers in een vacuümtrein door een buis te schieten, zou de reistijd slechts 30 minuten zijn. Musks initiatief leidde tot diverse hyperloopprojecten.

    Testbaan
    Vanaf eind dit jaar moet de bouw beginnen van een stalen buis met een diameter van 1,4 meter en een lengte van 2,6 kilometer. Allerlei partijen krijgen daarna de mogelijkheid om op hoge snelheid testen uit te voeren met een vorm van vervoer die het beste is te vergelijken met buizenpost. Hardt Hyperloop stelt de testbaan open voor concurrenten, om hun concepten zo snel mogelijk rijp te kunnen maken voor commerciële exploitatie.

    En nee, zo maakt Lamme duidelijk, er kan niets uit de buis schieten. ‘Het ergste wat kan gebeuren is dat de buis implodeert, dat hij in elkaar klapt. Maar dan moet er wel een vliegtuig tegenaan vliegen.’ Dat betekent dus dat omwonenden niet opeens verwrongen capsules in hun tuin zullen vinden.

    Luchttaxi's
    Het testcentrum is voor de vier oprichters van Hardt Hyperloop – naast Houter en Lamme zijn dat Marinus van der Meijs en Mars Geuze - noodzaak om hun droom te kunnen waarmaken. In het volgende decennium zou het mogelijk moeten zijn om door een buis in vijftig minuten van Amsterdam naar Frankfurt te reizen. In hun ideale plaatje stapt de passagier daarna in een zelfsturende elektrische auto of een luchttaxi om op zijn eindbestemming te komen.

    Twee weken later kan ceo Houter zich de zorgen van de Groningers goed voorstellen. Er moet nog veel uitgelegd worden, zo zegt hij bij een ontmoeting in Delft. ‘Voor mij was dit ook nieuw. Ik was nog nooit op zo’n informatiebijeenkomst geweest.’
    TechniekElon Musk wilde de capsules laten zweven door de buis bijna vacuüm te trekken en de overgebleven lucht samen te drukken om een luchtkussen te creëren. Hardt Hyperloop werkt met magneten om de zwevende capsule stabiel in de buis te houden.

    Sciencefiction
    Houter (27) vertelt graag dat de eerste ideeën over vervoer via buizen al in de 19e eeuw ontstonden. Sciencefictionschrijvers waren er ook verzot op. De afgelopen jaren heeft het concept een enorme impuls gekregen door Elon Musk, de man die met de productie van elektrische auto’s de traditionele auto-industrie met enorme snelheid ontwricht. Musk schreef in augustus 2013 zijn ergernis over de ontwikkeling van een dure hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en San Francisco van zich af door een zogeheten hyperloop als sneller en goedkoper alternatief te propageren.

    Toen Musk zijn 57 pagina's tellende studie ‘Hyperloop Alpha’ publiceerde, was Houter met enkele medestudenten aan de TU Delft nog bezig met de ontwikkeling van een elektrische raceauto als studieproject. Bijna twee jaar later kondigde Musk aan een wedstrijd te willen organiseren voor een eerste prototype van dit buizenvervoer.

    Houter: ‘Sascha (Lamme, de huidige cto, red.) appte toen: stop nu met studeren, we gaan een hyperloop bouwen. Het gevoel kwam al uit de elektrische auto. Daarna kregen we een innovatieprijs en wonnen we in januari 2017 met ons ontwerp de algehele prijs in de wedstrijd van Musk. Dat was de kickstart van ons bedrijf.’

    Internationale samenwerking
    In een verzamelgebouw aan de Paardenmarkt in Delft werken zo’n 25 mensen aan de realisatie van een eerste hyperloop. Met staalproducent Tata Steel en bouwbedrijf BAM zijn belangrijke samenwerkingspartners aangetrokken. Er heeft zich ook een bont gezelschap aan investeerders gemeld. De Nederlandse Spoorwegen waren drie jaar geleden investeerder van het eerste uur. Daarna volgden onder anderen ex-profvoetballer Gregory van der Wiel en recent nog Booking.com-oprichter Kees Koolen.

    Niet alles gebeurt nu vanaf de tekentafel. In juni vorig jaar onthulde Hardt Hyperloop in aanwezigheid van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en toenmalig Europees vervoerscommissaris Violeta Bulc al een witte, dertig meter lange testbuis op de campus van de TU Delft. Daar is het huidige ontwikkelteam wekelijks te vinden om de betrouwbaarheid van hun zweefsysteem te bewijzen en bedachte verbeteringen te testen.

    Op het terrein, omgedoopt tot The Green Village, staat ook een container met een vacuümpomp en een schakelkast voor het systeem dat een capsule moet voortstuwen. Naast een werkplaats iets verderop is een control room ingericht waar de ingenieurs de vorderingen in de buis in de gaten kunnen houden.

    De oprichters van Hardt Hyperloop. V.l.n.r.: Mars Geuze, Marinus van der Meijs, Tim Houter, Sascha Lamme.

    Andere techniek
    Volgens cto Lamme, die in Delft lucht- en ruimtevaarttechniek studeerde en hiermee wel zijn bachelor haalde, is Hardt Hyperloop nu ‘dicht bij de oplossing’. De techniek van het bedrijf wijkt sterk af van wat Musk voor ogen had. Musk wilde een capsule laten zweven door zoveel mogelijk lucht uit de buis te halen en vervolgens de overgebleven lucht hard samen te drukken om een luchtkussen te creëren.

    Lamme spreekt van ‘twee tegenstrijdige keuzes’ bij het concept van de Tesla-oprichter, omdat Musk lucht op verschillende manieren wilde gebruiken. Dat vergt extra energie, meer batterij-inhoud, meer motorcapaciteit en kost dus uiteindelijk meer geld. Hardt Hyperloop trekt de buis ook bijna vacuüm, maar werkt met magneten om de zwevende capsule stabiel in de buis te houden.

    Evenwichtspunt
    ‘Een magneet wil zich vastplakken aan staal als hij dichtbij komt. Maar er is theoretisch ook een evenwichtspunt, waarin-ie niet wil vallen en niet wil plakken’, vertelt Lamme (29) terwijl hij in de witte buis staat 'where the magic happens'.
  4. forum rang 10 voda 30 januari 2020 18:44
    Deel 2:

    ‘Die situatie creëren we door om de magneet een spoel met koperdraad te plaatsen. Daar sturen we stroom doorheen, wat de magneet sterker of zwakker kan maken. Als de magneet op de capsule te dicht bij de stalen sporen komt, maken we hem zwakker. Daardoor valt-ie weer en maken we hem weer sterker. Door dit in een hele hoge frequentie te doen, kunnen we een capsule laten zweven op een punt met precies de juiste afstand tot het spoor.’

    De testbaan in Groningen
    is door de kleine diameter alleen geschikt voor goederenvervoer

    Internationaal
    Ook andere ontwikkelaars hebben het magnetisch zweven omarmd, zegt Lamme. Hardt Hyperloop werkt nu samen met hyperloopinitiatieven in Polen, Spanje en Canada om tot een gezamenlijk concept te komen. Lamme spreekt daarbij van ‘functionele eisen’. ‘Alleen waar het moet, verder moeten we het vrijlaten om bedrijven ook concurrentievoordelen te geven.’

    Hardt Hyperloop, dat uiteindelijk geld wil verdienen met licenties op zijn technologie, kan niet wachten om zijn concept op hoge snelheden in Groningen te testen. Daarvoor is de buis in Delft te kort. Maar de grootste uitdaging is alle belanghebbenden op één lijn te krijgen, beseft ceo Houter. Daarbij gaat het om vele partijen, van overheden en vervoersbedrijven tot technische partners.

    Ook in tunnels
    Vele obstakels zijn al benoemd. Zo ging Musk oorspronkelijk uit van buizen op pilaren, maar inmiddels is duidelijk dat er ook tunnels nodig zijn om in heuvelige landschappen te kunnen zweven. Sterker nog: Musk heeft zelfs een bedrijf opgericht, The Boring Company, dat die tunnels kan aanleggen, onder meer voor hyperloops.

    Een groot voordeel is, zegt Houter, is dat een hyperloop veel minder ruimte inneemt dan een hogesnelheidslijn. De buizen kunnen ook in de berm naast bestaande spoorwegen en snelwegen staan. De tunnels zullen bovendien kleiner zijn. Dat scheelt in de kosten.

    Hardt Hyperloop heeft nauwgezet gekeken naar een verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Die kan worden gerealiseerd tegen 80% van de kosten van een hogesnelheidstraject, aldus Houter. Dat is overigens veel meer dan de 10% die Musk inschatte bij zijn hyperloopconcept voor Californië, maar de Canadees-Amerikaanse zakenman heeft bij zijn Tesla-avontuur een zekere faam verworven met veel te optimistische inschattingen.

    Zo zou de hyperloop de Waal bij Zaltbommel kunnen oversteken.Illustratie: Hardt Hyperloop

    Duurzame troef
    Behalve het kostenvoordeel propageert Houter de hyperloop vooral ook als duurzamer alternatief voor de huidige luchtvaart. ‘De hyperloop heeft geen uitstoot. Je ziet nu vliegschaamte opkomen en de trein is niet competitief op snelheid.'

    Zal er onder mensen dan geen angst zijn om zich in een buis te laten vervoeren? De snelheid hoeft volgens Houter geen probleem te zijn. ‘Een vliegtuig beweegt zich ook voort met een snelheid van 600 tot 800 kilometer. Mensen kunnen nu denken dat ze worden gelanceerd. Maar een groot verschil met de metro is er niet. We kunnen de acceleratie controleren.'

    Geen kerosinetank
    En wat te denken van claustrofobie? ‘Vergelijk het met een vliegtuig. Daar zit je ook in een buis, maar dan op dertien kilometer hoogte en met een grote kerosinetank onder je. En je kan er niet zomaar uit. Mocht er iets met de hyperloop gebeuren, dan kun je alle voertuigen in de buis tot stilstand brengen en mensen evacueren. Er is een noodplan.’

    Het zal nog jaren duren voordat mensen in een hyperloopcapsule plaatsnemen. De testbaan in Groningen is door de kleinere diameter van 1,4 meter eigenlijk alleen geschikt voor het testen van goederenvervoer. Grotere buizen kosten veel geld, en Hardt Hyperloop moet zuinig omgaan met zijn financiële middelen.
    80%

    Een hyperloopverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt zal volgens Hardt Hyperloop 80% kosten van wat een hogesneldheidstrein kost, veel meer dan de 10% die Elon Musk noemde.

    Financiering
    Tot dusver hebben investeerders zo’n €10 mln in de Delftse onderneming gestoken. Voor het bouwen van de testbaan in Groningen is €25 mln nodig. Er moet in de komende maanden dus nog een behoorlijk gat worden overbrugd, al heeft de provincie Groningen al wel een subsidie van €3 mln toegezegd en hoopt Houter op nog eens €7 mln aan publieke gelden.

    Prins Constantijn van Oranje, die zich al jaren sterk maakt voor Nederlandse start-ups, stipte onlangs bij een talkshowoptreden aan dat bedrijven als Hardt Hyperloop te weinig waardering krijgen. ‘Die krijgen dan met moeite een paar miljoen bij elkaar. Dat is niet te vergelijken met kansen en middelen die hun concurrenten krijgen.’ Hij wees daarbij naar het Amerikaanse Hyperloop One, dat al meer dan $300 mln bij investeerders heeft opgehaald en steun geniet van de Britse miljardair Richard Branson.

    Meerdere spelers
    Hardt Hyperloop verwacht dat meerdere initiatieven overeind zullen blijven. Zelf wil het een van de grote spelers worden als het gaat om het aanbieden van een hyperloopconcept. Het is dan aan andere partijen om dat uit te werken, dus bijvoorbeeld met stations en het vervoer van deur tot deur. Hyperloop One richt zich meer op het gehele ontwerp.

    ‘Het gaat om een behoorlijk verre visie’, zegt Houter over het geduld dat hij van financiers vraagt. ‘Maar overheden zouden nu niet meer moeten investeren in hogesnelheidslijnen. Het aanleggen van een hyperloopnetwerk is eigenlijk zo logisch.’

    Musk als aanjager
    En Musk? Die organiseert als aanjager van het hyperloopidee nog jaarlijks op het terrein van zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX in Hawthorne, Californië, een snelheidswedstrijd voor ontwikkelaars. Afgelopen jaar behaalde een team van de Technische Universiteit München een snelheid van 463 kilometer per uur in een 1,6 kilometer lange buis. De TU Delft - niet verbonden aan Hardt Hyperloop - bleef toen steken op 188 kilometer, omdat bij hun capsule na ruim tweehonderd meter de noodremmen in werking traden.

    Musk (48) is zelf geen investeerder in hyperloopbedrijven. Hij richt zich nu vooral op Tesla, SpaceX en The Boring Company. Houter heeft hem slechts twee keer ontmoet en heeft verder ook geen contact met hem. Dat kan ook niet anders, zegt hij. 'Als je ziet welke balletjes hij allemaal hoog moet houden.'

    fd.nl/futures/1331846/delftse-hyperlo...
  5. forum rang 10 voda 13 februari 2020 11:48
    Is de hyperloop het vervoersmiddel van de toekomst?

    Vandaag wordt het nieuwe team van Delft Hyperloop gepresenteerd dat eind dit jaar de SpaceX Hyperloop Pod Competition in Los Angeles hoopt te winnen. Tijdens deze wedstrijd nemen ze het op tegen andere internationale teams.

    Voor video, zie link.

    www.ad.nl/video/is-de-hyperloop-het-v...
  6. forum rang 10 voda 9 april 2020 19:01
    Met hyperloop binnen half uur van Amsterdam naar Brussel

    ANP 6 uur geleden

    © Copyright ANP 2020 Met hyperloop binnen half uur van Amsterdam naar Brussel

    HAARLEM (ANP) - De komst van een soort snelle magneetzweeftrein kan de reistijd tussen Amsterdam en steden als Duisburg, Düsseldorf of Brussel verkorten tot minder dan dertig minuten. Dat staat in een verkennend onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de provincie Noord-Holland.

    Deze zogenoemde hyperloop, een magneetzweeftrein in een luchtdrukbuis, kan mensen en goederen met een zeer hoge snelheid tot wel 1000 kilometer per uur vervoeren. Het concept is in 2012 geïntroduceerd door Tesla-topman Elon Musk en sinds 2016 verder ontwikkeld door het Nederlandse Hardt Hyperloop.

    "We weten dat mensen bereid zijn om voor hun werk van deur tot deur maximaal één uur te reizen", zegt gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit en bereikbaarheid). "Met zo'n supersnelle hyperloop wordt het ineens mogelijk om binnen die tijd veel grotere woon-werkafstanden af te leggen. Dat klinkt veelbelovend. Daarom gaan we overleggen met andere overheden en partijen om dit onderzoek verder te brengen."

    Goed voor economie
    In het onderzoek, uitgevoerd door Hardt, is gekeken naar het effect van snelle hyperloop-verbindingen vanaf Amsterdam op vijf routes: naar Groningen, Den Haag, Düsseldorf, Frankfurt en Parijs. Volgens de resultaten is de komst van een hyperloop goed voor de economie van de metropoolregio Amsterdam, aangezien belangrijke economische gebieden, zoals het Duitse Ruhrgebied van deur-tot-deur binnen een uur zijn te bereizen. "Daarmee komen woon-werkafstanden in een heel ander perspectief te staan", zegt de provincie.

    De hyperloop kan bovendien korte-afstandsvluchten vervangen, waardoor er volgens de onderzoekers meer ruimte komt op Schiphol voor langere (intercontinentale) vluchten. De provincie kijkt de komende tijd met andere partijen of er nog meer onderzoek moet komen naar de komst van de supersnelle trein.

    www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/m...
  7. forum rang 10 voda 22 juli 2020 08:07
    Delft Hyperloop haalt snelheidsrecord van 360km/u met capsule in buitenlucht

    Het studententeam Delft Hyperloop heeft op een testbaan in Hilversum een snelheid van 360km/u gehaald met een capsule. Dat is veel hoger dan het vorige record van het team. De niet geheel vlekkeloos verlopen recordpoging gebeurde in de buitenlucht en niet in een vacuümbuis.

    Het team Delft Hyperloop IV heeft de snelheid bevestigd op Twitter. De poging en de snelheid zijn ook te zien in een video van de recordpoging. Met de snelheid van 360km/u heeft het Delftse team zijn eerdere record van 202km/u aanzienlijk verbeterd. Dat vorige record werd een jaar geleden gehaald tijdens de officiële jaarlijkse hyperloopcompetitie en dus in een vacuümbuis, terwijl het nieuwe record van 360km/u in de buitenlucht werd behaald, op de 368m lange Long Test Track in Hilversum.

    Bij de poging van vorig jaar moesten vanwege een communicatieprobleem de noodremmen worden geactiveerd, waardoor er geen hoge snelheid kon worden gehaald. De huidige recordpoging ging ook niet vlekkeloos. De Atlas04 kwam niet zover als de bedoeling was. De capsule had ongeveer 350 of 360 meter moeten afleggen, maar bleef steken op 299 meter. Dat kwam door een probleem met een van de motorcontrollers, waardoor de noodrem vroegtijdig werd geactiveerd.

    In tegenstelling tot eerdere jaren heeft de huidige Atlas04-capsule niet meegedaan aan de SpaceX-competitie. Mede door de coronacrisis ging de 2020 SpaceX Hyperloop Pod Competition niet door. De 2020-editie van deze competitie had voor het eerst moeten plaatsvinden in een tunnel met een lengte van 10km, liet Elon Musk vorig jaar weten. Dat is tien keer zo lang als de tunnel die tot nu toe is gebruikt tijdens de jaarlijkse competitie. Een paar weken geleden liet Musk nog weten dat er gemikt wordt op een lengte van 10km en een tunnel met de nodige bochten om zo beter een echte tunnel na te bootsen. De tunnel moet echter nog worden afgebouwd en voor de bouw ervan wordt wellicht ook een competitie gestart.

    Atlas04 maakt nog gebruik van wielen, maar in het uiteindelijke concept van de hyperloop moeten de wielen plaatsmaken voor magneten, waardoor de rolweerstand geen factor meer is. Ook zal de luchtweerstand nagenoeg verdwijnen doordat de capsules door een vacuümbuis moeten zweven. Daarbij moeten snelheden van 1000km/u mogelijk worden. Het huidige record in een vacuümbuis staat op 465km/u.

    Met video:

    tweakers.net/nieuws/169928/delft-hype...
  8. forum rang 10 voda 10 november 2020 15:12
    PERSBERICHT: Eerste passagiers reizen veilig in een hyperloop


    Historische mijlpaal brengt realisatie hyperloop een stap dichterbij

    BRUSSEL, België, Nov. 10, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) --
    www.globenewswire.com/Tracker?data=yt...
    Virgin Hyperloop heeft vandaag geschiedenis geschreven door de eerste
    mensen met succes in een hyperlooppod te laten reizen.

    "De afgelopen jaren heeft het Virgin Hyperloop-team gewerkt aan het
    realiseren van deze baanbrekende technologie," aldus Sir Richard Branson,
    oprichter van de Virgin Group. "Met de succesvolle test van vandaag
    hebben we aangetoond dat deze drang naar innovatie inderdaad de manier
    gaat veranderen waarop mensen overal ter wereld de komende jaren zullen
    leven, werken en reizen."

    De testcampagne, van de beginfasen tot aan de succesvolle demonstratie
    van vandaag, stond onder toezicht van de door de branche erkende
    Independent Safety Assessor (ISA)
    www.globenewswire.com/Tracker?data=EL...
    Certifer. Het onlangs onthulde XP-2-voertuig, dat een rigoureus en
    grondig veiligheidsproces heeft ondergaan, bevat een groot aantal
    veiligheidskritische systemen voor een commercieel hyperloopsysteem en
    is uitgerust met een geavanceerd besturingssysteem dat een niet-nominale
    status kan detecteren en snel passende noodmaatregelen kan activeren.

    "Ik kan de keren niet tellen dat mij is gevraagd of de hyperloop wel
    veilig is," aldus Jay Walder, CEO van Virgin Hyperloop. "Met de
    passagierstest van vandaag hebben we deze vraag met succes beantwoord en
    hebben we laten zien dat Virgin Hyperloop niet alleen veilig een persoon
    in een pod in een vacuümomgeving kan plaatsen, maar ook een
    doordachte aanpak van veiligheid heeft die door een onafhankelijke derde
    partij is gevalideerd."

    Josh Giegel, medeoprichter en Chief Technology Officer, en Sara Luchian,
    Director of Passenger Experience, waren de eerste personen ter wereld
    die een rit maakten in deze nieuwe vorm van vervoer. De test vond plaats
    op de 500 meter lange DevLoop-testlocatie van Virgin Hyperloop in Las
    Vegas, Nevada, waar het bedrijf eerder meer dan 400 tests zonder
    passagiers heeft uitgevoerd.

    "Toen we ruim 6 jaar geleden in een garage van start gingen, hadden we
    een eenvoudig doel: de manier veranderen waarop mensen zich verplaatsen,
    " aldus Josh Giegel, medeoprichter en Chief Technology Officer van
    Virgin Hyperloop. "Vandaag hebben we een enorme stap gezet in de
    richting van verwezenlijking van die ultieme droom, niet alleen voor mij,
    maar voor iedereen ter wereld die geïnteresseerd is in dit soort
    ambitieuze projecten."

    De inzittenden maakten hun eerste reis in het onlangs onthulde
    XP-2-voertuig, ontworpen door
    www.globenewswire.com/Tracker?data=Dc...
    Bjarke Ingels Group, op maat gebouwd met het oog op de veiligheid en het
    comfort van de inzittenden. Hoewel het productievoertuig groter zal zijn
    en plaats zal bieden aan maximaal 28 passagiers, is dit XP-2-voertuig
    met 2 zitplaatsen gebouwd om aan te tonen dat passagiers ook echt veilig
    kunnen reizen in een hyperloopvoertuig.

    "Hyperloop is zoveel meer dan alleen de technologie. Het biedt
    mogelijkheden: even op en neer van Parijs naar Berlijn, van Lissabon
    naar Madrid of van Warschau naar Praag," aldus Sara Luchian, Director of
    Passenger Experience voor Virgin Hyperloop. "Voor mij is dit allemaal
    gerelateerd aan de passagierservaring. En wat is een betere manier om de
    toekomst te ontwerpen dan deze zelf te ervaren?"

    Deze aankondiging bouwt voort op de aanzienlijke vooruitgang in Europa.
    Het
    www.globenewswire.com/Tracker?data=ie...
    Directoraat-generaal
    www.globenewswire.com/Tracker?data=0E...
    Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie
    www.globenewswire.com/Tracker?data=Be...
    (DGMOVE) heeft de afgelopen 2 jaar een groot aantal workshops gehouden
    met hyperloopbedrijven in samenwerking met regelgevende instanties en
    normalisatie-instituten, wat heeft geleid tot de vaststelling van een
    basislijn voor de functionele blokken van een hyperloopsysteem en de
    veiligheidseisen. De Europese Commissie voert momenteel een 9 maanden
    durend onderzoek uit om een veiligheidsreguleringsaanpak voor Europa te
    ontwikkelen, waarvan de resultaten door de Commissie zullen worden
    gebruikt om het regelgevingsbeleid voor hyperlooptechnologieën te
    ontwikkelen. Er worden momenteel ook besprekingen gevoerd met diverse
    Europese regelgevende instanties.

    Dit momentum maakt, in combinatie met de beslissing om in de VS een
    www.globenewswire.com/Tracker?data=9f...
    Hyperloop Certification Center te bouwen en met de historische
    veiligheidsdemonstratie van vandaag, de weg vrij voor de certificering
    van hyperloopsystemen. Dit is een belangrijke stap in de richting van
    commerciële projecten, waaronder die in Europa.
  9. forum rang 10 voda 10 november 2020 15:13
    Deel 2:

    Dankzij een combinatie van een uiterst efficiënte elektromotor,
    magnetische levitatie en een omgeving met weinig wrijving kunnen
    hyperloopsystemen meer personen vervoeren dan een metro, op
    vliegtuigsnelheden en zonder directe uitstoot. Met het doel om in 2025
    een veiligheidscertificaat te hebben en tegen 2030 commerciële
    activiteiten te starten, zou het 100% elektrische Virgin
    Hyperloop-systeem een sleutelrol kunnen vervullen bij het bereiken van
    de klimaatneutraliteitsdoelstelling van de Europese Green Deal.

    Over Virgin Hyperloop

    Virgin Hyperloop is het enige bedrijf ter wereld dat de
    hyperlooptechnologie met succes op schaal heeft getest en de eerste
    nieuwe vorm van massatransport in meer dan 100 jaar heeft
    geïntroduceerd. Het bedrijf heeft met succes een hyperloopvoertuig
    op ware grootte met behulp van elektrische voortstuwing en
    elektromagnetische levitatie in een bijna-vacuüm geëxploiteerd,
    waardoor een fundamenteel nieuwe vorm van vervoer wordt gerealiseerd die
    sneller, veiliger, goedkoper en duurzamer is dan de bestaande manieren
    van vervoer. Het bedrijf werkt momenteel samen met overheden, partners
    en investeerders wereldwijd om de hyperloop in enkele jaren, in plaats
    van enkele decennia, te realiseren. Meer informatie over de technologie,
    visie en lopende projecten van Virgin Hyperloop vindt u
    www.globenewswire.com/Tracker?data=-f...
    hier.

    Informatie voor de media

    Informatie voor de media vindt u
    www.globenewswire.com/Tracker?data=tz...
    hier. Geef als bronvermelding Virgin Hyperloop op.

    Een foto bij deze aankondiging is beschikbaar op
    www.globenewswire.com/NewsRoom/Attach...
  10. forum rang 10 voda 22 december 2020 13:24
    Hyperloop kan testbaan in Groningen doorzetten
    Jeroen Segenhout 13:14

    De rijksoverheid trekt €4,5 mln uit om verder te werken aan de ontwikkeling van supersnel vervoer via een buizennetwerk. Dankzij deze steun heeft Hardt Hyperloop de financiering rond om een testbaan in Groningen te bouwen. Dat heeft de start-up uit Delft dinsdag laten weten.

    Hardt Hyperloop maakte eind vorig jaar al bekend nabij de stad Groningen een testbaan te willen bouwen. In een buis met een lengte van 2,6 kilometer moeten worden getest met vervoer in een capsule met snelheden die kunnen oplopen naar zevenhonderd kilometer per uur. In de toekomst zou het zo mogelijk moeten zijn om passagiers razendsnel tussen grote Europese steden te vervoeren. De eerste testen zullen met pakketvervoer plaatsvinden.

    Met de financiering van het ontwikkelingsprogramma is in totaal €30 mln gemoeid. De testbaan staat daarin centraal. Hardt Hyperloop en industriepartners nemen het leeuwendeel van de begroting voor hun rekening. Naast de rijksoverheid heeft de provincie Groningen toegezegd €3 mln bij te dragen. Uit het bedrijfsleven zijn onder meer de staalproducenten Tata Steel en Posco, bouwbedrijf BAM, de Nederlandse Spoorwegen en Schiphol betrokken.

    fd.nl/ondernemen/1368442/hyperloop-ka...
  11. forum rang 10 voda 21 januari 2021 16:54
    Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen

    VIDEO
    Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend.

    Rianne de Zeeuw - Heus 21 jan. 2021 Laatste update: 08:27

    We zijn in het jaar 2050: Je hebt een groot groente- en fruitbedrijf in het Westland en elke dag gaan er honderden pallets met verse producten naar de Rotterdamse haven, Schiphol of de ferry in Hoek van Holland. Niet met vrachtwagens, zoals vroeger in 2020, maar via buizen. Via een station middenin je bedrijfshal laad je de pallets in voertuigen die aan een rails hangen. En weg zijn ze, binnen mum van tijd naar een klant of volgend transportmiddel.

    Als het aan het Hyperloop Development Program ligt, is dit de toekomst. Diverse overheidsinstanties (gemeente Westland, gemeente Haarlemmermeer en provincies Zuid-Holland en Noord-Holland) en grote bedrijven tekenden onlangs een convenant om te onderzoeken of zo’n hyperloop voor vracht, oftewel: cargoloop, mogelijk is in de Randstad. Ontwikkelaar Hardt Hyperloop uit Delft leidt het onderzoek.

    ,,Volgens ons is Nederland het ultieme land om te beginnen met een cargoloop. De Randstad is ontzettend druk met veel logistieke processen op een klein stukje land. We zijn ervan overtuigd dat een cargoloop een grote verbetering kan aanbrengen in het vervoeren van vracht”, zegt Rik Roeske, projectleider van Cargoloop Holland.

    Voordelen
    De lageluchtdrukbuis van een cargoloop zal ongeveer 2 meter breed zijn en kan boven- of ondergronds worden gemaakt. De voertuigen hangen, of zweven eigenlijk onder een rails door middel van magneten en worden aangedreven met elektriciteit. Het vervoersmiddel zou een vermindering van onderhoudskosten aan de bestaande infrastructuur betekenen en verlichtend werken voor de fileproblematiek. Ook zou een sterke verbetering van de luchtkwaliteit in de Randstad worden bewerkstelligd, door het reduceren van CO2-emissies.

    Het Hyperloop Development Program, waar Hardt onderdeel van uitmaakt, kreeg eind december al 4,5 miljoen subsidie van de overheid. Nog eens 30 miljoen komt uit het bedrijfsleven. Ze werken samen met andere grote bedrijven, zoals de NS, Vattenfall, BAM en Tata Steel. De ondertekenaars van dit convenant leveren geen geld, maar denken mee met het onderzoek. ,,Ik zie het als morele ondersteuning, zodat we alle onderzoeken kunnen doen die nodig zijn voor de ontwikkeling van Cargoloop Holland.”

    Het onderzoek richt zich nu op het vervoeren van versproducten, die vanwege de beperkte houdbaarheid gebaat zijn bij snel vervoer en weinig vertraging. Planten, bloemen, groenten en fruit dus. Het Westland is de ultieme plek om te beginnen. In het kassengebied worden die producten gekweekt en er is een grote agrosector, met handelsbedrijven die groente en fruit exporteren.

    Post
    Inmiddels heeft ook PostNL het convenant getekend en wordt dus ook de mogelijkheid onderzocht om post of pakketjes door de lageluchtdrukbuizen te vervoeren. Onder andere Schiphol, de Dutch Flower Group, gemeente Rotterdam, gemeente Westland, groentehandelaar The Greenery, het Groente en Fruithuis en Greenport Duin- en Bollenstreek hebben ook getekend.

    De twee belangrijkste vraagstukken volgens Roeske zijn: wat wil de markt en kunnen wij dat bieden? En een andere grote uitdaging: hoe pas je een hyperloop in een landschap dat al zo drukbezet is als de Randstad? ,,We gaan natuurlijk geen hyperloop over Haagse achtertuintjes aanleggen”, zegt Roeske. ,,Juist voor dit vraagstuk hebben we die overheden zo keihard nodig.”

    Het onderzoek is een eerste stap naar een groot Europees hyperloop netwerk, dat loopt tussen grote Europese steden. Zo’n netwerk zou het mogelijk maken om goederen in slechts uren in plaats van dagen door Europa te verzenden, en wereldwijd in een kwestie van dagen.

    Wie het netwerk uiteindelijk gaat exploiteren, hoe deze manier van vervoeren qua prijzen kan concurreren met de huidige transportsector en hoe fijnmazig het netwerk kan worden, is allemaal nog onderdeel van het onderzoek. De eerste resultaten worden in de loop van 2022 verwacht.

    met foto's en video:

    www.ad.nl/tech/deze-hyperloop-moet-in...
  12. forum rang 10 voda 23 juni 2021 11:29
    Zaha Hadid Architects Partners with Hyperloop Italia

    Zaha Hadid Architects has signed an agreement with Hyperloop Italia to jointly design its next phase of works that marks a turning point for the future of transport. Hyperloop transports passengers at very high speed safely, economically and sustainably. Using passive magnetic levitation technology powered entirely by renewables, Hyperloop propels passenger and cargo capsules through low-pressure tubes to minimise friction, requiring only a fraction of the energy needed to power traditional modes of public transport. Combining energy from renewable sources with regenerative braking systems makes Hyperloop's infrastructure capable of producing more energy than it consumes. The climate-controlled passenger capsules travel in sealed tubes and remain unaffected by external conditions.

    ZHA's partnership with Hyperloop Italia continues the architectural firm's three decades of experience delivering acclaimed civic and cultural buildings such as the MAXXI Museum in Rome and the London 2012 Olympic Aquatics Centre. ZHA has also built award-winning transportation infrastructure across the globe including the Hungerburg Nordpark mountain railway in Austria, Napoli-Afragola high-speed railway station, Beijing Daxing International Airport, and KAFD interchange station of the new Riyadh metro system, in addition to the landmark Sheikh Zayed Bridge in Abu Dhabi and the Danjiang Bridge currently under construction near Taipei.

    Source - Strategic Research Institute
  13. forum rang 10 voda 5 juli 2021 11:36
    De man die als eerste razendsnel door een buis schoot
    Jeroen Segenhout 11:21

    We kenden het fenomeen uit sciencefictionboekjes. Vorig jaar beleefde Josh Giegel het echt: hij schoot toen in een capsule met hoge snelheid door een buis om te bewijzen dat openbaar vervoer zo in de toekomst mogelijk is.

    Josh Giegel krijgt nog altijd een grote glimlach op zijn gezicht als hij terugdenkt aan 8 november vorig jaar. Hij was toen de eerste mens die in een capsule met enorme snelheid door een buis schoot. In enkele seconden werd een snelheid van 172 kilometer per uur bereikt.

    De test was belangrijk voor de bewijsvoering van een geheel nieuw type openbaar vervoer, via zogenoemde hyperloops. Giegel wilde laten zien dat het mogelijk is om mensen veilig razendsnel van A naar B te brengen in een buis met een diameter van ruim drie meter.

    Op een video op YouTube is te zien dat de Amerikaan enigszins gespannen richting het grote moment gaat. Hij probeert innerlijke rust te vinden en glimlacht nog even kort naar zijn medepassagier Sara Luchian. Je ziet ook dat beiden door de hoge snelheid tegen hun stoel worden gedrukt. 'Yes, yes', klinkt daarna uit hun monden, gevolgd door een 'that was awesome' als de test na welgeteld 15 seconden voorbij is. Er zijn dan 500 meters afgelegd op de DevLoop, een proeftraject in de woestijn van Nevada.

    De video:
    www.youtube.com/watch?v=fslilcAXcas&a...

    Hele lange reis
    De testbaan van Virgin Hyperloop in de Amerikaanse staat Nevada. Foto: Virgin Hyperloop

    'Je moet nog maar eens goed kijken naar onze blikken', zegt Giegel, als hij er acht maanden later in een gesprek met het FD op terugkijkt. 'Je ziet dan de blikken van twee kinderen die voor het eerst naar Disneyland gaan. Het is dezelfde euforie, de opwinding, de manier waarop je je als kind kunt verwonderen.'

    Voor Giegel, nog maar 36 jaar oud, ging het om een hele lange reis. In 2014 begon hij aan een onzeker avontuur door samen met Brogan BamBrogan en investeerder Shervin Pishevar de onderneming Hyperloop Technologies te starten. Verschillende dingen kwamen toen samen: Giegel kende BamBrogan van SpaceX, het ruimtevaartproject van Tesla-oprichter Elon Musk, waarvoor beiden hadden gewerkt. En Musk was degene die een jaar eerder het vervoer via hyperloops had aangejaagd door er een lang epistel over te schrijven.

    Hij is bezig met iets waarvan hij het einde waarschijnlijk niet meer meemaakt
    Giegel heeft wel gezegd dat hij toen de kans voelde iets op aarde te realiseren, nadat hij eerder had meegemaakt hoe een raket van SpaceX de ruimte had opgezocht. Nu vertelt hij over het managementboek The Infinite Game van Simon Sinek. In de ogen van Sinek zijn organisaties innovatiever als ze geen einddoel voor ogen hebben. Giegel benadrukt dat zijn bedrijf bezig is met iets waarvan hij het einde waarschijnlijk niet meer meemaakt: dat misschien wel miljarden mensen gebruikmaken van hyperloops.

    Vele veranderingen
    De eerste jaren waren voor Hyperloop Technologies niet gemakkelijk. Er waren interne twisten. BamBrogan kreeg ruzie met Pishevar, waarna ze de onderneming verlieten. In 2017 kwam de Britse zakenman Richard Branson met zijn Virgin-groep als investeerder aan boord, waardoor het bedrijf nu opereert onder de naam Virgin Hyperloop.

    ‘Mensen vroegen voordien of het wel veilig is. Nu zeggen ze: wanneer kunnen we het allemaal doen?’
    Josh Giegel
    Giegel, sinds februari dit jaar ceo, maakt graag de vergelijking met een marathon. 'Het gaat om de training, daarna wordt de race gemakkelijk', zegt hij over de vele uitdagingen die zijn bedrijf de afgelopen jaren moest overwinnen. Het was een periode van eindeloos testen, zonder mensen in een capsule. Na 8 november is er veel veranderd, zegt hij. 'Mensen vroegen voordien of het wel veilig is. Nu zeggen ze: wanneer kunnen we het allemaal doen?'

    Virgin Hyperloop is niet het enige bedrijf dat met hyperloops bezig is. Op vele plekken in de wereld zijn er initiatieven gestart. In Nederland werken voormalige Delftse studenten met hun onderneming Hardt Hyperloop aan de bouw van een Europees testcentrum. Maar hun Amerikaanse tegenvoeter heeft tot dusver het meeste kapitaal vergaard. Bijna $400 mln is er al in het bedrijf gepompt.

    De capsule kan onder lage druk in een buis zweven via elektromagnetische geleiding. Foto: Virgin Hyperloop

    Een ding hebben alle hyperloopbedrijven gemeen: ze moeten twijfels overwinnen. Dat de hyperloops bijvoorbeeld te duur zouden zijn en te gecompliceerd. Giegel ziet het tij wel keren, ook in Europa. Virgin Hyperloop werkt daar aan enkele projecten, in onder meer Italië en München, al wil het bedrijf hier niet te veel over kwijt.

    'In de Verenigde Staten en Europa werd lang gedacht dat het nog twintig tot dertig jaar lang kon duren. Nu zie je dat overheidsinstanties het veel serieuzer nemen', constateert Giegel. 'Dat zie je in Brussel bij de Europese Commissie. En bij nationale spoorwegen.'

    ‘Stel je eens voor: 6,5 jaar geleden zaten we met ons hyperloopproject nog in een garage’
    Josh Giegel
    'In de VS gaat het ook met een ongelooflijke snelheid. Ik moest twee maanden geleden getuigen bij een hoorzitting van de Senaat. Stel je eens voor: 6,5 jaar geleden zaten we met ons hyperloopproject nog in een garage. Nu is in de nieuwe infrastructuurwet van president Joe Biden de zinsnede opgenomen dat snel transport onder lage druk in buizen via elektromagnetische geleiding voor dezelfde financiering in aanmerking komt als andere vormen van snel vervoer. Dan hebben we het dus over hyperloops.'

    Keuzes maken
    Giegel merkt op dat hij een jaar geleden nog overtuigd was dat er eerder in India of het Midden-Oosten hyperloops zouden komen. Nu acht hij kortere routes naar bijvoorbeeld havengebieden (voor vrachtvervoer) of luchthavens in Europa of Amerika ook kansrijk. 'Het zou opeens snel kunnen gaan.'

    Virgin Hyperloop moet de komende jaren nog wel veel werk verrichten. Zo wil het bedrijf capsules gaan bouwen die 28 passagiers kunnen vervoeren. Giegel zat vorig jaar in een tweepersoonsversie ('a cozy pod'). 'En we moeten alles nog commercialiseren en certificeren. Dat kost tijd. Tussen 2024 en 2026 zullen we met proefprojecten beginnen over kortere trajecten over vijf tot tien kilometer. Daarna komen komen de langere trajecten aan de beurt. We zullen dan ook keuzes moeten maken.'

    ‘Het gaat bij ons ook om persoonlijke verbinding. Dat mensen de vooruitgang zien’
    Josh Giegel
    Aan het eind van het gesprek keert Giegel terug naar de infinite game die zijn werknemers beleven. En dat ze die belevenis weer kunnen delen met bezoekers aan de testbaan in Nevada, nu het coronavirus door vaccinaties onder controle lijkt te zijn. 'Het gaat bij ons ook om persoonlijke verbinding. Dat mensen de vooruitgang zien. Als je in Londen komt, zie je een metronetwerk dat 160 jaar geleden is gebouwd. Nu komt er iets nieuws aan.'

    Lees ook
    Delftse hyperloop maakt tussenstop in Groningen

    fd.nl/ondernemen/1390439/de-man-die-a...
  14. forum rang 10 voda 30 september 2021 09:38
    Swisspod & TTCI Breaks Ground for Hyperloop Testing Facility in US

    Strategic Research Institute
    Published on :
    30 Sep, 2021, 6:31 am

    Swisspod partners with TTCI, a subsidiary of the Association of American Railroads, for the development and construction of its newest Hyperloop testing facility in Pueblo, Colorado. The initiative follows Swisspod’s launch of the first operational test track in Europe in July 2021. The company’s second facility will be built at PuebloPlex, an expansive and growing campus with a vision to enable sustainability, innovation, and long-term economic development.

    Hyperloop is an ultra-high-speed ground transportation system for passenger and cargo. Hyperloop's sealed tubes and pressurized vehicles, called pods, move at very high speeds, dramatically reducing point-to-point destinations travel time with minimal environmental impact.

    At this new facility, Swisspod will test and validate innovative technology patents underpinning its unique propulsion system and build a full-scale capsule and operational infrastructure for cargo transportation in collaboration with its trusted research partner, TTCI. This partnership advances Swisspod’s global expansion strategy, fueling its fast-paced growth in the key U.S. market, while augmenting significant research and testing capabilities.
  15. forum rang 10 voda 17 oktober 2021 08:03
    Delftse Hyperloop krijgt 15 miljoen euro van Brussel
    Het Delftse bedrijf Hardt Hyperloop heeft 15 miljoen euro gekregen van de Europese Commissie. Dat geld is bedoeld om de ultrasnelle magneetzweeftrein uiteindelijk met een duizelingwekkende snelheid van 1000 kilometer per uur door heel Europa te kunnen laten crossen.

    www.ad.nl/den-haag/gemist-delftse-hyp...

    Met 1000 kilometer per uur racen door Europa? Delftse Hyperloop krijgt 15 miljoen euro van Brussel

    Het Delftse bedrijf Hardt Hyperloop heeft 15 miljoen euro gekregen van de Europese Commissie. Dat geld is bedoeld om de ultrasnelle magneetzweeftrein uiteindelijk met een duizelingwekkende snelheid van 1000 kilometer per uur door heel Europa te kunnen laten crossen.

    Theresia Schouten 15-10-21, 07:02

    Reizigers vliegen in de toekomst met de Hyperloop van stad tot stad in Europa, als het aan de Europese Commissie ligt. Die steekt 15 miljoen in Hardt Hyperloop, het door studenten van de TU Delft opgerichte bedrijf dat de ronkende motor vormt achter de magneetzweeftrein.

    Een sneltrein verbleekt bij de Hyperloop, al is het maar om het strakke ontwerp van het voertuig, dat door lage druk in een buis (het heeft wat weg van buizenpost) met 1000 kilometer per uur vooruit wordt gestuwd. Ook wat betreft vervuiling doet de supersnelle vacuümtrein het een stuk beter, want de Hyperloop is volledig CO2-neutraal. ,,Europese steden worden slimmer, sneller en goedkoper met elkaar verbonden”, reageert Tim Houter, medeoprichter van Hardt Hyperloop op de investering.

    Belangrijke spil
    De zak geld uit Brussel is dé erkenning dat de Hyperloop uiteindelijk een belangrijke spil is in het bereiken van de Europese duurzaamheidsdoelen, vindt het Delftse bedrijf. De Europese miljoenen wil Hardt Hyperloop in de ontwikkeling van het Europese Hyperloop Centrum in Groningen en in de verdere ontwikkeling van het zweefvoertuig steken. ,,De ondersteuning van de EU is een grote doorbraak”, zegt Houter. ,,Nu Brussel ook aan boord is, hebben we op alle niveaus steun. Regionaal, nationaal en continentaal.”

    Hardt Hyperloop heeft eerder de ambitie uitgesproken om nog voor 2050 zo’n Europees vervoernetwerk aan te leggen. De realisatie van die ambitie lijkt met de miljoenen uit Brussel dus een stapje dichterbij te komen.

    Nu Brussel ook aan boord is, hebben we op alle niveaus steun. Regionaal, nationaal en continen­taal.

    Tim Houter
    Maar voordat er een Europees Hyperloop-traject komt, zoekt het Delftse bedrijf het nog even dichter bij huis. Zo is het bedrijf van plan om in ieder geval in de komende tien jaar een traject in Nederland aan te leggen. ,,Als het lukt om het traject in Nederland aan te leggen, dan zijn we op het goede spoor om een breed Europees Hyperloop-netwerk aan te leggen”, zegt Houter. Uiteindelijk moet dat netwerk er volgens Hardt Hyperloop voor zorgen dat er jaarlijks 160 megaton minder CO2 wordt uitgestoten. Dat is meer dan de hoeveelheid CO2 die Nederland op jaarbasis uitstoot.

    Momenteel doet Hardt Hyperloop ook al onderzoek naar een ander netwerk: de Cargo-Hyperloop. Door dat buizenstelsel, worden straks mogelijk met een noodgang goederen vanaf de Rotterdamse haven naar Westland vervoerd. Het onderzoek wordt gefinancierd uit het Hyperloop Development Program, dat in december 4,5 miljoen euro subsidie van de overheid heeft gekregen. Ook het bedrijfsleven steekt 30 miljoen in de Cargo-Hyperloop. Dat planten en bloemen veel sneller en emissievrij bij klanten kunnen worden geleverd, is niet het enige voordeel van zo'n goederensysteem. Ook zou er in theorie namelijk veel minder vrachtvervoer nodig zijn, waardoor er dan mogelijk minder files ontstaan.

    Hyperloop-competitie
    Hardt Hyperloop is ontstaan nadat TU-studenten in 2016 een hyperloop-competitie wonnen. De winnende studenten richtten daarna het bedrijf Hardt op. Waar ze nu vooral werken aan een onderzoekscentrum en een kilometerslange hyperloop-testbaan in Groningen, bouwden ze destijds een eerste testbuis voor de hyperloop op de Green Village op de TU Campus. De wedstrijd die de studenten destijds wonnen, werd opgezet door Elon Musk, die het concept van de Hyperloop in 2012 introduceerde. Musk, de zakenman achter Tesla en het commerciële ruimtevaartbedrijf SpaceX, is ervan overtuigd dat mensen over een paar decennia zullen rondreizen in hyperloops.

    www.ad.nl/delft/met-1000-kilometer-pe...
  16. forum rang 10 voda 18 oktober 2021 07:27
    Severstal to Supply Steel for HyperoopTT Pilot Project

    By Strategic Research Institute on Oct 18, 2021 05:55 am

    Russian steel maker Severstal and leading developer of high-speed transportation Hyperloop Transportation Technologies Inc have signed an agreement to supply steel for the construction of the first commercial prototype of the hyperloop transportation system. Severstal will become the main supplier of steel for the construction of the first five kilometres of a full-size commercial transport system that will serve as a safety certification center for HyperloopTT. This step will be decisive in the creation of a new generation of intercity transport systems around the world. The final construction location of the first kilometres of the system is expected to be announced shortly.

    HyperloopTT is an innovative transport and technology company focused on the implementation of hyperloop technology, a public transport system that uses steel sealed pipes with a pressure close to vacuum and allows transport capsules inside them to move passengers and goods at speeds up to 1223 km per hour.

    Being the most metal-intensive transport infrastructure, hyperloop can not only change the market of the global transport system, but also significantly affect the metallurgy market. One kilometer of the transport system of the future consumes more than five thousand tonnes of steel, and the volume of annual consumption of steel under construction projects in the 2030s is estimated at 20 million tonnes per year.
153 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 911,91 +0,14%
EUR/USD 1,0788 +0,15%
FTSE 100 8.414,99 -0,22%
Germany40^ 18.729,10 -0,07%
Gold spot 2.336,48 -0,01%
NY-Nasdaq Composite 16.388,24 +0,29%

Stijgers

Air Fr...
+3,99%
Alfen ...
+3,08%
NX FIL...
+2,85%
JUST E...
+2,08%
PROSUS
+2,03%

Dalers

VIVORY...
-3,14%
FASTNED
-1,71%
BESI
-1,39%
SBM Of...
-1,36%
ASML
-1,33%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links