Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PROSUS AEX:PRX.NL, NL0013654783

  • 33,710 6 mei 2024 17:19
  • +0,460 (+1,38%) Dagrange 33,510 - 33,960
  • 1.612.089 Gem. (3M) 2,9M

PROSUS in 2020

1.889 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 95 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Kuiken 23 juni 2020 12:31
    De sector is heet. Bron FD:

    11 min Hella Hueck
    ICT-DIENSTEN
    Chatdienst MessageBird wil volgend jaar naar de beurs

    MessageBird handelt jaarlijks tientallen miljarden berichten via zijn platform af.
    MessageBird handelt jaarlijks tientallen miljarden berichten via zijn platform af.Foto: Sergio Perez/Reuters
    In het kort

    Chatdienst MessageBird is nog geen tien jaar oud en wil naar de beurs.Het bedrijf verwacht dit jaar naar €300 mln omzet te groeien.Een notering hoort bij het volwassen worden van het bedrijf.MessageBird is niet op zoek naar nieuw kapitaal.
    Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird, dat chatverkeer tussen bedrijven en klanten verzorgt, maakt zich op voor een beursgang. 'We worden een steeds groter bedrijf, met internationale, beursgenoteerde klanten', verklaart oprichter Robert Vis (36) zijn plannen. 'Een beursnotering draagt bij aan onze betrouwbaarheid.'
    Een datum is nog niet geprikt. 'We bereiden nu alles voor. Over een jaar willen we er klaar voor zijn om de stap ook echt te kunnen zetten.'
    Volgens het in Amsterdam gevestigde MessageBird past een beursgang bij de internationale omvang van het softwarebedrijf. 'Het geld hebben we niet nodig', licht Vis toe. 'Een beursnotering brengt financiële discipline en transparantie met zich mee. Wij willen ook op dat vlak op het hoogste niveau opereren.'
    ‘Een beursnotering brengt financiële discipline en transparantie met zich mee. Wij willen ook op dat vlak op het hoogste niveau opereren.’
    Robert Vis, oprichter MessageBird
    MessageBird verzorgt voor 15.000 bedrijven, waaronder Uber, ABN Amro en Lufthansa, via de cloud het communicatieverkeer met hun klanten. Klantcontact gaat tegenwoordig steeds meer via diensten als SMS, Twitter, Facebook Messenger en WeChat dan via e-mail en telefoon. 'Een consument die een foto van een gescheurd pakketje maakt, wil niet eerst een online formulier invullen waarbij niet eens een foto toegevoegd kan worden, maar dat even snel doorappen naar de klantenservice', licht Vis toe.
    Bijna tien jaar oud
    Jarenlang opereerde MessageBird onder de radar van het grote publiek. Het startkapitaal komt van de verkoop van Zayday, dat Vis en zakenpartner Adriaan Mol, ceo van betaaldienst Mollie, samen opgezet hebben. Zayday handelt in die tijd onder meer de mobiele betalingen van Hyves Games af. De online microbetalingen van een online koe of zwaard werden geverifieerd per sms. Omdat de verificatie niet altijd goed verloopt, besluiten ze zelf een sms-dienst op te zetten.
    De afhandeling van het berichtenverkeer blijkt veel interessanter dan het verwerken van mobiele betalingen. In 2011 wordt Zayday verkocht aan een Brits bedrijf en richt Vis MessageBird op. MessageBird handelt inmiddels jaarlijks tientallen miljarden berichten via zijn platform af.
    Het Amsterdamse bedrijf groeide op eigen kracht, zonder externe financiering, naar een omzet van €100 mln. In 2017 kreeg het een kapitaalinjectie van $60 mln van het Amerikaanse Accel en Atomico van Skype-oprichter Niklas Zennström. In hetzelfde jaar won het als snelste groeier een Gouden FD Gazelle.
    Omzet €300 mln
    Het bedrijf heeft zo'n 350 medewerkers, waarvan er circa 200 op het hoofdkantoor in Amsterdam werken. Verder heeft MessageBird kantoren in Singapore, San Francisco, Sydney en Bogota. Volgens de topman is zijn bedrijf goed op weg om dit jaar met 50% te groeien naar een omzet van €300 mln. Het bedrijf, dat de eerste jaren al snel winstgevend was, schrijft dit jaar door investeringen rode cijfers, al is het volgens Vis niet meer dan 'enkele miljoenen.'
    De aankondiging van de beursplannen van MessageBird komt kort na de beursgang van branchegenoot CM.com CMCOM€15,30+1,32% afgelopen februari. Het Bredase bedrijf verzorgt onder meer de chatcommunicatie voor klanten als Picnic en Just Eat Takeaway. Het maakte vorige maand bekend voor €15,5 mln chatbotbedrijf CX Company uit Maastricht te willen kopen.
  2. Kuiken 23 juni 2020 14:59
    En deze mening is weer ten nadele van Prosus, bron FD

    Mathijs Bouman
    Column
    Mathijs Bouman
    Opluchting

    Dit is de tijd van de meevallers. Na de val in maart en april van zo ongeveer elke macro-economische indicator, gaan de cijfers nu juist harder omhoog dan verwacht. Nee, dat is nog geen bewijs van V-vormig herstel. Maar na maanden van onmachtig staren naar dalende curves, geeft het toch een gevoel van opluchting.
    Op maandag telde het RIVM voor het eerst in maanden geen enkele coronadode en het CBS meldde een stijging van het consumentenvertrouwen. Er is vast geen directe correlatie, maar het geeft wel aan dat de verbetering van de gezondheidssituatie en die van de economie hand in hand gaan.
    De vraag is of dat zo blijft. Want zelfs als een tweede coronagolf uitblijft, is er flinke kans op een tweede recessiegolf. Die komt dan niet uit Nederland zelf, maar uit het buitenland. Op mondiale schaal is de virusuitbraak nog lang niet onder controle. Integendeel: het aantal nieuwe besmettingen was de afgelopen tien dagen hoger dan ooit. Landen als Brazilië en India zitten nog in het opgaande deel van de curve, terwijl de lijnen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Mexico op een hoog niveau zijn blijven hangen.
    Voor de wereld als geheel is er dus nog allerminst sprake van opluchting. Dus zit ook de mondiale economie nog middenin de coronacrisis. Nederland zal daar als open economie (ja, een cliché, maar daarom niet minder waar) zeker de pijn van voelen.
    ‘Nederland stemt tegen zo ongeveer elk vrijhandelsverdrag, gevoed door de complete misvatting dat corona bewijst dat we alles weer lokaal moeten produceren’
    Vooral omdat het met die wereldhandel toch al niet zo lekker ging. Volgens cijfers van het Centraal Planbureau is deze groeimotor al twee jaar aan het pruttelen. Het totaal van import en export in de wereld is in deze periode zelfs licht gedaald. Donald Trumps handelsoorlogen, ruzie binnen de Wereldhandelsorganisatie en de angst voor een harde brexit hebben de sfeer op de wereldmarkt behoorlijk verpest.
    De coronacrisis zet nog eens een versnelling op dat proces. Niet alleen omdat veel grenzen preventief dicht gingen, maar ook omdat de recessie politici aanzet tot nieuw protectionisme. Trump fantaseert alweer over heffingen op Europese auto’s. De EU studeert op manieren om de Chinezen buiten de deur te houden en eigen ‘kampioenen’ te creëren. In het Verenigd Koninkrijk sturen de hardste brexiteers toch weer aan op ‘no-deal’. En in Nederland stemt het parlement tegen zo ongeveer elk vrijhandelsverdrag dat wordt voorgelegd. Dat alles wordt gevoed door de complete misvatting dat corona op een of andere manier bewijst dat we alles weer lokaal moeten produceren.
    Zo wordt de recessie alleen maar dieper en langer. Ik ben pas echt opgelucht als de wereldhandel weer structureel gaat groeien.
    Mathijs Bouman is macro-econoom en journalist.
  3. forum rang 4 Mijn Vriend 23 juni 2020 18:58
    @Kuiken

    De tweede golf nadelig voor Prosus, weet ik nog niet, van de eerste golf hadden ze niet zoveel last en wanneer de centrale banken blijven printen komt er een relatief groter gedeelte bij Prosus terecht. Zonder printen en een tweede golf is iedereen het haasje. NB: India en Brazilie zitten nog in hun eerste golf.

    Meer protectisme. Prosus zit voor zo'n 22% in Delivery Hero, die weer voor zo'n 11% in JET zit. Moeten ze Prosus uitkopen, ik denk hooguit verder investeringen verbieden. Prosus afknijpen is ook Zuid Afrika afknijpen, gaat niet overal goed vallen. Verder is de Chinese thuismarkt van Tencent enorm en gaat protectisme zoveel multinationals pijn doen, dat wellicht een bedrijf als Heijmans er goed mee wegkomt. Ik zie het niet meteen gebeuren, want de groei van Azie is groter dan de VS enof EU.
  4. Leonard 24 juni 2020 08:48
    quote:

    kassa! schreef op 24 juni 2020 07:11:

    Tencent nu op 500 na een high van 505.

    Prosus blijft wel erg achter, een discount van € 35 per aandeel. Zo hoog heb ik het nog niet gezien, althans volgens mijn simpel rekenmodelletje.
    Vroeg of laat gaat de kloof gedicht worden , gewoonlijk als beleggers opzoek gaan naar achtergebleven aandelen.
  5. [verwijderd] 26 juni 2020 07:26
    Las gisteren ergens dat een van de redenen om Prosus af te splitsen van Naspers het verminderen van de discount was. Nu handelt Naspers met een discount tov Prosus en Prosus met een discount tov hun beleggingen. Ergo, voor Naspers is de totale discount alleen maar groter geworden en niet zo'n beetje ook.
    Er is nog heel wat financial engineering nodig om de beide discounts te verminderen.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 juni 2020 16:17
    quote:

    alexnr75 schreef op 26 juni 2020 08:04:

    [...]
    Jaarcijfers blijken op maandag a.s. te komen. Iex zit fout.

    www.prosus.com/investors/overview
    Eind vorig jaar had Prosus zelf op hun site ook 26 juni staan als dag van de jaarcijfers. Ergens in de tussentijd hebben ze dat veranderd, bij mijn weten zonder opgave van reden of enig verder bericht.

  7. Grote Ogen 29 juni 2020 18:17
    Media release
    Amsterdam, 29 June 2020 – Prosus N.V. (AEX: PRX) today announced its
    results for the twelve months ended 31 March 2020
    PROSUS DELIVERS SOLID RESULTS FOR THE TWELVE MONTHS
    ENDED 31 MARCH 2020
    Performance driven by ecommerce and growth at Tencent.
    Group highlights for the period
    The complete results and commentary are available at www.prosus.com/investors.
    See “Notes” section for an explanation of the numbers.
    • Revenues increased 23% to US$21.5bn (FY19: US$18.3bn).
    • Trading profit grew 16% to US$3.8bn. (FY19: US$3.4bn).
    • Core headline earnings grew 13% to US$3.4bn (FY19: US$3.1bn).
    • Ecommerce revenue grew 33% to US$4.3bn (FY19: US$3.6bn):
    o Food Delivery orders grew by 102%, driving revenue growth of 105% to
    US$0.8bn (FY19: US$0.4bn);
    o The Classifieds and Payments & Fintech segments remain profitable at their
    core and continue to grow profits, while investing to drive further growth.
    • Tencent grew revenues 21% year-on-year*.
    • Invested US$1.3bn in existing and new businesses.
    • Solid net cash position of US$4.5bn, and an undrawn US$2.5bn revolving credit
    facility.
    • The group is well-positioned to navigate the Covid-19 uncertainty ahead.
    *Prosus holds a 31% stake in Tencent.
    Basil Sgourdos, Group Chief Financial Officer, said:
    “The group has delivered a good set of annual results, with all of our segments making
    good progress against their financial and strategic objectives. Revenue grew 23% to
    US$21.5bn, and trading profit grew 16% to US$3.8bn. The Classifieds and Payments &
    Fintech segments continued to deliver growth, and both are profitable at their core. Our
    Food Delivery segment almost doubled revenues and is now one of the fastest-growing
    food delivery businesses globally, reflecting our ability to build scale and strong positions
    in high-growth markets. We ended the period with a net cash position of US$4.5bn, which
    positions us well to continue investing in our businesses and pursuing growth
    opportunities.”
    Bob van Dijk, Group Chief Executive Officer, said:
    “The past year was a truly transformational twelve months for the group, marked in
    September by the listing of our international internet assets as Prosus on Euronext
    2
    Amsterdam. This is an exciting step forward, opening up fresh opportunities to build
    long-term sustainable value. Throughout the year, we continued to execute our longterm strategy of building leading consumer internet companies. This was reflected in a
    solid performance driven by revenue growth, notably the Food Delivery segment, and
    improved profitability in our ecommerce businesses, particularly the Classifieds segment,
    underpinned by continued growth of Tencent.
    In recent months, Covid-19 has had a marked impact on the daily lives of citizens and
    economies across the world. From the start, we have prioritised the health and wellbeing of our people, their families, and the communities we serve. We are working hard
    to protect our businesses for the long term. At both a group and a local company level,
    we have also provided support to governments and communities to play our part in the
    response to the pandemic. While the global societal and economic impacts of Covid-19
    are likely to persist for some time, we are confident of our ability to weather the storm.
    We also expect that group businesses are likely to benefit from a further acceleration of
    the underlying trend toward online - brought about by the Covid-19 pandemic - to
    emerge well-placed for long-term growth.”
    Koos Bekker, Group Chair, said:
    “This was a good year in the evolution of our group. As the world changes, so do we.
    The fundamentals of several of our businesses look sound. However, during the last
    quarter the world economy took a massive blow. Its consequences will include certain
    technologies accelerating, but also some social and political shifts that are hard to
    predict. We will continue to respond and adapt.”
    Key metrics FY20 FY19
    Revenue 21 455 18 340
    Trading profit 3 777 3 377
    Core headline earnings 3 357 3 090
    Free cash outflow (338) (102)
    NOTES on the numbers:
    • All growth percentages are shown in local currency terms and adjusted for
    acquisitions and disposals unless otherwise stated.
    • All amounts are shown on an economic-interest basis (i.e. including a proportionate
    consolidation of the contribution from associates and joint ventures) unless stated as
    being presented on a consolidated basis.
    • All numbers shown are from continuing operations, i.e. excluding MultiChoice Group,
    which has been presented as a discontinued operation in FY19.
    The complete results are available at www.prosus.com/investors
    Looking ahead: navigating uncertain times
    The fundamentals of the group are strong, and the year ended with good momentum off
    the back of a solid performance. The group is focused on the long term and expects to
    benefit from a further acceleration of the underlying trend toward online ecommerce
    companies brought about by the Covid-19 pandemic. We face the challenging period from
    a position of relative financial strength and with sufficient liquidity to navigate the changing
    3
    environment, to continue to invest in our businesses to position them well for future
    recovery, and to continue to seek out new opportunities. We will remain disciplined in our
    investment approach, deploying capital on growth assets operating in growth industries
    with an expected return in excess of our cost of capital.
  8. Grote Ogen 29 juni 2020 18:18
    (ABM FN-Dow Jones) Prosus heeft in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 31 maart, naar eigen zeggen solide resultaten geboekt. Dit maakte de Zuid-Afrikaanse investeerder met een notering aan het Damrak maandag nabeurs bekend.

    In het afgelopen jaar steeg de omzet met maar liefst 23 procent tot 21,5 miljard dollar. Een jaar eerder kwam de omzet nog op 18,3 miljard dollar uit. Vooral de omzet uit e-commerce trok met 33 procent tot 4,3 miljard dollar flink aan.

    Verder werden er 102 procent meer maaltijden thuisbezorgd, waardoor de omzet binnen deze divisie met 105 procent steeg tot 0,8 miljard dollar.

    Het handelsinkomen steeg met 16 procent tot 3,8 miljard dollar en onder de streep restte een 13 procent hogere kernwinst van 3,4 miljard euro.

    Bij Tencent, waar Prosus een belang in heeft van 31 procent, groeide de omzet op jaarbasis met 21 procent.

    In het afgelopen jaar werd er 1,3 miljard dollar gestoken in bestaande en nieuwe activiteiten. De kaspositie blijft volgens Prosus evenwel nog steeds solide met 4,5 miljard euro en 2,5 miljard euro aan ongebruikte kredietfaciliteit. De vrije kasstroom bedroeg wel 338 miljoen dollar negatief. In het jaar ervoor was de negatieve vrije kasstroom nog slechts 102 miljoen dollar.

    "We zijn goed gepositioneerd om de huidige onzekerheden rond de coronacrisis door te komen", aldus Prosus. "Er werden goede jaarresultaten geboekt, waarbij alle segmenten weer een stap dichter bij de voltooiing van de financiële en strategische doelstellingen kwamen", zo stelde financieel directeur Basil Sgourdos.

    Het aandeel Prosus sloot maandag 0,6 procent lager op 79,50 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999
1.889 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 95 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links