Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,946   -0,012   (-0,24%) Dagrange 4,876 - 4,974 101.789   Gem. (3M) 233,1K

TomTom MEI 2020

493 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Kuiken 11 mei 2020 13:08
    Kijk nog es naar opening van dit draadje...... ergens daarin moet "dienende" staan......

    Bron FD:

    7+ Mijn nieuws Laatste nieuws Krant Beurs Service & Contact Meer AEX 518,18 -0,46%DOWJ 24.331,32 --S&P Future 2.909,25 -0,66%EUR/USD 1,0820 -0,12%
    Tekst Krant
    7 uur Jan BraaksmaErik van Rein
    FINANCIËLE SECTOR
    Beleggers pleiten voor grotere buffers bij bedrijven na coronacrisis

    Unilever ?verhoogde na een vijandig bod in 2017 zijn dividend en begon voor miljarden euro's eigen aandelen in te kopen.
    Unilever ?verhoogde na een vijandig bod in 2017 zijn dividend en begon voor miljarden euro's eigen aandelen in te kopen.Foto: Robin Utrecht/ANP
    In het kort

    Bedrijven doen er goed aan grotere buffers op te bouwen en hun schuld te verlagen.Dat blijkt uit een rondgang langs grote vermogensbeheerders en pensioenuitvoerdersDe afgelopen weken kwamen bedrijven die veel dividend uitkeerden in de problemen door omzetverlies.Beleggers verwachten nu meer aandacht voor schuldratio's.
    Bedrijven doen er goed aan grotere buffers op te bouwen en hun schulden te verlagen. Beleggers zullen hun geld de komende tijd minder snel steken in ondernemingen met weinig vet op de botten. Ze nemen daarbij een lagere winstuitkering op de koop toe. Dat blijkt uit een rondgang van Het Financieele Dagblad langs grote vermogensbeheerders en pensioenuitvoerders.
    De afgelopen weken kwamen voorheen zeer winstgevende bedrijven in de problemen toen zij door de coronacrisis plotseling veel omzet verloren. 'We worden er nu aan herinnerd dat er ook tijden van tegenspoed zijn en dat je daar een goede reserve voor moet opbouwen', zegt Herman Bots, hoofd fundamentele aandelenbeleggingen bij pensioenbelegger APG. 'Ik denk dat we die buffer liever wat groter zien dan in het verleden.'
    Liquiditeit wordt veel belangrijker dan voorheen, denkt ook Ben Ritchie, hoofd Europese aandelen bij het Britse fondshuis Aberdeen Standard Investments. 'Hoe lang kan een bedrijf blijven draaien als de omzet wegvalt? Bestuurders en commissarissen zullen daar scherper op moeten letten dan een jaar geleden. Als gevolg daarvan zullen bedrijven grotere buffers en ruimere kredietlijnen willen.'
    Royale beloning voor aandeelhouders
    Het debat over de manier waarop bedrijven gefinancierd zijn laaide in april opnieuw op. In Nederland vroeg Booking.com BH17$1.430,83-- overheidssteun aan. De boekingswebsite voor hotelkamers maakte jarenlang miljardenwinsten en kocht daarmee gretig eigen aandelen in, maar zag door de coronacrisis zijn omzet stilvallen. Ook in het buitenland klopten bedrijven die jarenlang een groot deel van hun winst hadden uitgekeerd aan bij het noodloket van de overheid.
    De afgelopen jaren hebben bedrijven hun aandeelhouders royaal beloond. De vijftig grootste beursfondsen van Nederland keerden over boekjaar 2018 een recordbedrag van €32,8 mrd dividend uit. Daarbovenop kochten zij voor zo'n €17 mrd eigen aandelen in. Ook elders in de wereld waren de winstuitkeringen torenhoog.

    Aandeelhouders stimuleerden conservatief gefinancierde bedrijven meer schuld op hun balans te nemen, omdat lenen toch spotgoedkoop was. Ook moedigden zij bedrijven aan meer kapitaal uit te keren. Zo verhoogde Unilever UNA€45,13+0,29% in 2017 zijn dividend en begon het voor miljarden euro's eigen aandelen in te kopen, nadat het een vijandig overnamebod van het Amerikaanse Kraft Heinz had afgeslagen.
    'Pendule de andere kant op'
    'Ik denk dat de pendule nu weer naar de andere kant beweegt', zegt Michiel van Dijk, fondsbeheerder van het Kempen Orange Fund. 'Dat zag je ook na de crisis van 2009. Toen was de heersende opinie dat bedrijven hun schuldratio's naar beneden moesten brengen.'
    Het ligt voor de hand dat het streven van bedrijven naar grotere buffers en lagere schulden ten koste zal gaan van dividenden en andere uitkeringen aan hun aandeelhouders. Tientallen Nederlandse beursgenoteerde bedrijven namen daar al een voorschot op, door hun dividenduitkering over 2019 op te schorten of te schrappen.
    ‘Dividend is een sigaar uit eigen doos. Als een bedrijf het nu niet uitkeert, betekent dat niet dat het verdwenen is.’
    Michiel van Dijk, fondsbeheerder Kempen Orange Fund

    Dat is niet erg, vindt Van Dijk. 'Dividend is een sigaar uit eigen doos. Als een bedrijf het nu niet uitkeert, betekent dat niet dat het verdwenen is. Wij zijn betrokken langetermijnaandeelhouders, dus wij vinden het ook goed als het dividend niet nu komt maar over twee jaar. Als een bedrijf dan de crisis overleeft, of er zelfs sterker uitkomt: prima.'
    Hoe hoog de buffers moeten zijn, wisselt volgens Robeco-belegger Jack Neele per onderneming. 'Cyclische bedrijven zouden misschien meer cash moeten aanhouden. Aan de andere kant hoeven wij geen extra eisen te stellen aan bedrijven die minder conjunctuurgevoelig zijn of zelfs sterker uit de crisis komen, zoals maaltijdbezorgers en webwinkels.'
    Omzetdaling van 90%
    Sommige beleggers hadden al langer een voorkeur voor voorzichtig gefinancierde bedrijven. Pensioenbelegger MN, dat onder meer belegt voor metaalfondsen PME en PMT, weegt bij de selectie van bedrijven onder andere mee of zij niet te veel schuld hebben. 'Wij moedigen bedrijven aan na te denken over de lange termijn. Daar hoort de vraag bij hoe zij mindere tijden kunnen overleven', zegt Mart Keuning, adviseur maatschappelijk verantwoord beleggen bij MN. 'Een goede kapitaalpositie is daar onderdeel van.'
    Ook Van Dijk van Kempen Capital Management heeft een voorkeur voor conservatief gefinancierde bedrijven. 'Maar bij een van onze beleggingen daalde de omzet met 90%. Dat doet ook pijn als je per saldo schuldenvrij bent.'
    Hoe lang blijven de lessen van dit voorjaar hangen? Het geheugen is soms kort, erkent Neele van Robeco. 'Maar we zien dat de maatschappelijke druk op bedrijven aan het toenemen is. Staatssteun aanvragen en vervolgens alles bij het oude laten, zal kritiek opleveren.'
  2. forum rang 7 sniklaas 12 mei 2020 00:52
    quote:

    boem! schreef op 11 mei 2020 02:52:

    Follow the money is een voortreffelijk advies indien je het vertaald in:
    Zet je geld in op bedrijven die bewezen hebben geld te kunnen verdienen en een product/service aanbieden waar behoefte aan blijkt te bestaan.

    Tom2 is zo'n bedrijf, ze hebben bewezen jaar in jaar uit winsten te kunnen opschrijven waardoor men een schuld van 450 mio heeft omgebogen in een positieve kaspositie van 450 mio.
    Dat men gedurende die periode een zeer kostbare transitie van HW- naar C&S-bedrijf heeft doorgemaakt maakt het des te opmerkelijker.
    Vanuit het niets staat er nu een C&S bedrijf met een huidige omzet van 600 mio en een CAGR van 15% welke tijdelijk wordt gekweld door de pandemie die mogelijk 100 mio zal doen verdampen in 2020.

    De uitgangspositie die het bedrijf zich heeft verworven in termen van orderportefeuille en weerstandsvermogen zijn uitmuntend te noemen.

    De rust en het vertrouwen die HG uitstraalt in deze barre tijden indien hij het heeft over het toekomstperspectief blijft niet enkel beperkt tot mooie woorden.

    Terwijl andere CEO's niet wisten hoe snel zij zich konden melden bij het loket van de NOW-regeling ziet hij daar bewust vanaf.

    Door sommige aandeelhouders werd deze daad weer in het licht geplaatsd van de vermeende zelfverrijking door HG.
    Hoe je door af te zien van een bedrag ad 10 mio jezelf kan verrijken is mij ontgaan evenals de toegepaste zelfverrijking door HG in het verleden.
    HG heeft per saldo 140 mio geinvesteerd in het bedrijf sinds de oprichting, in die tussentijd nog niet 1 cent dividend ontvangen, slechts een belonging van ca 1 mio per jaar was zijn deel als grootaandeelhouder en kapitein van het schip.

    Dit door hem behaalde resultaat van minder dan 1% per jaar zal hem ook weerhouden om nu de oogstperiode aanbreekt van zijn gedane inspanningen en gelopen risico het bedrijf voor een appel en een ei te verkopen.

    HG gaat ervan uit dat TT uiteindelijk succesvol zal zijn en omdat hij kan rekenen zal hij daaraan een forfaitair rendement van minimaal 10% toekennen aan zijn investering waardoor zijn minimale verkoopprijs op 6,7x die 140 mio zal liggen.
    950 mio voor 11% zou een marketcap betekenen van 8,5 miljard met een koers van 65 euro per aandeel.

    Dit komt aardig overeen met de waarden die horen bij het afgegeven vergezicht.
    De huidige onrust op de markten maakt HG niet nerveus, hij is met TT volledig financieel onafhankelijk en vaart gestaag voort op de aangegeven koers.

    HG laat zich niet beetnemen door welke finaciele instelling dan ook en is ook niet afhankelijk van 1 van de Big-Tech- of Big-Carcompanies want hij heeft zij bijna allemaal al als klant.
    Hallelujah praise lord Harold and his mule Martin!
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 12 mei 2020 08:25
    Ochtendnieuws bepaald niet positief

    Vanwege de coronacrisis worden veel minder auto's verkocht en werden fabrieken van Toyota stilgelegd.

    Toyota verwacht voor het lopende gebroken boekjaar tot eind maart een daling van de operationele winst tot het laagste niveau in negen jaar. Het concern rekent op een verkoop van circa 8,9 miljoen voertuigen, tegen bijna 10,5 miljoen afgelopen jaar.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-120520-082/Coro...
  4. forum rang 6 tatje 12 mei 2020 09:23
    quote:

    bert190 schreef op 12 mei 2020 08:29:

    www.tomtom.com/company/press-releases...

    Dat was die piek van gisteren zeker???
    Waarom een PB over de opties van Alain van 2013.

    Waarom alleen van Alain.

    16 maart Harold zet zijn opties 155000 2013 ( geen PB ) om in aandelen en houdt ze.
    29 april Harold krijgt 83620 RSU.
    29 april Taco krijgt 49130 RSU
    29 April Alain krijgt 49770 RSU
    4 mei Taco zet zijn opties 50000 ( 2013 ) om in aandelen en VERKOOPT ze
    4 mei Alain zet 50000 opties ( 2013 ) om in aandelen
    6 mei Alain zet 50000 opties ( 2013 ) om in aandelen
    8 mei Alain zet 55000 opties ( 2013 ) om in aandelen

    Tja.

    Allemaal nieuwe RSU gekregen :-)

    Wie hard werkt, moet beloond worden.

    Gewoon mijn mening.

    Waarom bij Alain een PB bij het omzetten van opties ( 2013 ) in aandelen.
    Waarom bij Harold geen PB bij het omzetten van opties ( 2013 ) in aandelen.
  5. forum rang 6 tatje 12 mei 2020 09:44

    TomTom management purchases shares
    May 12, 2020
    Amsterdam, the Netherlands, 12 May 2020 - TomTom (TOM2) announced that Alain De Taeye, member of the
    management board, has purchased 155,000 TomTom shares, as a result of exercising his 2013 stock option plan.

    Mijn mening over het PB.

    Kijken, hoe de reactie is in Nederland.

    Wie pikt het op, met welk commentaar.
  6. Kuiken 12 mei 2020 09:50
    brion Automotiv:

    Cost and Covid-19 Hit Driverless Investment, Says Bosch

    Paul Myles
    Paul Myles

    TU-Editor

    6th May 2020
    Automakers had already been backing away from investing in higher levels of autonomous technology citing costs as the main barrier to market adoption.

    According to automotive supplier giant Bosch, this is now being compounded by growing uncertainty over how the Coronavirus fall-out will affect the ride-sharing, ride-hailing and car-sharing models that many had placed so much hopes in for the future of mobility.

    Bosch chairman, Dr Volkmar Denner only spoke of the prospects for autonomous technology during journalists’ questions after delivering a virtual annual press conference statement that did not once mention the company’s comprehensive work in developing the technology for carmaker partners. Denner said: “A lot of partners are suspending investment in to autonomous vehicles preferring to invest in the existing assistance functions and up to Level 2 autonomy. We will have to wait and see until the first Level 3 systems are affordable – that is the real crux of this.”

    He stressed that technological solutions are the least of the barriers facing the roll-out of driverless cars to the mass market. Denner explained: “It is technologically feasible but the technology is very sophisticated and we will have to see when prices can be realized that could be the breakthrough. Right now the overall required investment into autonomous driving is still very high but mostly focused on Level 2 and Level 2+ functionality.”

    As it stands the prospects for levels of autonomy approaching the ‘Holy Grail’ of full Level 5 robotic vehicles is very questionable. Denner said: “In the past we had two paths here that were strictly separated and I think this explains things better. We have privately owned vehicles at Level 1, Level 2 or the next step Level 2 handsfree, and we see this is working very well assuming vehicles in future will be purchased at all.

    “The other path, the highly automated Level 4 and Level 5, with Level 3 in between, all the prices are just too high so that these technologies can only be implemented in the very high end cars – it is not a question of the technology anymore.”

    Now the situation has been further exacerbated by questions over how the post-virus society will view its approach to vehicle ownership versus shared mobility solutions. Denner asked: “In Level 4, how does Covid-19 affect future buyers behavior? That is something we can only wonder about because this application in robo-taxis where people get into vehicles they don’t own. Will people do that in the future as just a few months ago they did? This main trend of the share-economy – that is an interesting question we simply cannot answer right now.”
  7. Benjamin G. 12 mei 2020 11:14
    Dank Kuiken voor het delen. Relevante speler met relevante marktinformatie. En dat is een understatement. Dit is de kern van de onzekerheid op de voorspelling die TomTom heeft gedaan: 1,5 tot 2 miljard omzet in 2030.

    De onzekerheid zit hem in het voorspellen van het tempo van ontwikkelingen. Ik heb het vermoeden dat TomTom gekozen heeft een basis scenario te communiceren: een scenario waarin alle hockey sticks en blue sky scenario's zijn weggelaten. Vooral focus op (autonome) groei marktaandeel in level 2 en level 3. Ik verwacht dus niet dat TomTom rekening heeft gehouden met omzet uit level 4 en level 5 voor 2030.

    Dit is speculatief. Zou graag willen weten hoe anderen hier naar kijken. Dit geeft namelijk een beter beeld van de impact van de verwachtingen van Bosch op omzetgroei TomTom.
  8. forum rang 5 boem! 12 mei 2020 11:38
    Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
    Ook HG heeft meerdere malen aangegeven dat level4-5 verder in de toekomst zal liggen dan 5 jaar geleden werd gedacht.

    Ik kan voor mijzelf nog moeilijk inschatten hoe de OEM's gaan reageren op deze voor hen door het Coronavirus veroorzaakte dramatische ontwikkeling waarbij in 2020 15-20% van hun omzet zal wegvallen.

    Uitstel van investeringen in level+4 was al aangegeven maar hoe willen zij nog relevant blijven indien zij geen antwoord weten te vinden op EV en OTA-updates.
    OEM's kunnen zich geen permanente omzetverlaging van meer dan 15% veroorloven daartoe helpt bezuinigen onvoldoende.

    Ook zij beseffen, dat het nu de hoogste tijd is om producten op de markt te brengen waar de klant op zit te wachten.
    Ik verwacht dat zij in EV een nog groter gevaar zien dan in SDC/OTA updates.
    De investeringen in EV/waterstof zullen sterk toenemen.
    De investeringen in SDC/OTA updates zullen minimaal op het verhoogde nivo blijven plaatsvinden.

  9. Benjamin G. 12 mei 2020 12:48
    Martin, dank voor je reactie. Ik meende mij ook te herinneren dat Goddijn een beeld heeft geschetst van ontwikkelingen richting level 4. Dat ligt in lijn met jouw opmerkingen dat dat verder in de toekomst ligt.

    Verder constateer ik dat je focust op OEM'ers (lees niet Tesla). Het gaat om twee dominante ontwikkelingen: 1. impact op assets, wijze van produceren, waardeketen (ontwikkeling EV/Waterstof) en 2. impact op business- en verdienmodel (OEM's leveren platform voor diensten en schuiven naar beneden in de waardeketen).

    Ik zie de positie van automotive OEM's los van de marktontwikkeling en de groei van de markt waar TomTom van wil profiteren. Dit is voor de lange termijn waar. Op de korte termijn niet. Dit heeft te maken met productdevelopment en omzet behalen bij bestaande klanten. Die zijn lastig te halen bij toekomstige onbekende klanten.

    De spagaat waar OEM'ers inzitten, op basis van bestaande assets nieuwe assets financieren en een andere business- en verdienmodel financieren, die spagaat ziet er voor TomTom heel anders uit.

    TomTom heeft niet voor niets gekozen voor twee sporen, enerzijds diensten in de auto bij bekende klanten en anderzijds het cloudplatform/machinefabriek realiseren. Met die laatste kunnen ze leveren aan alle huidige en toekomstige klanten en meedoen in alle bestaande en nieuwe businessmodellen.

    Kortom ik begrijp je focus op OEM'ers niet zo. Mede gelet op jouw lange termijn doelstellingen.
  10. Kuiken 12 mei 2020 13:08
    Ik had dit ook al eens gehoord van brandweerman: komt vaker voor dan je denkt en is NIET te blussen....Pas op met aanschaf electrische auto.....

    bron Parool.

    Brandweer: elektrische auto in garage is gevaarlijk
    Brandweer Nederland waarschuwt overheden en parkeerbedrijven voor de gevaren van elektrische auto’s in parkeergarages.

    Ton Voermans12 mei 2020, 11:33

    BEELD JAN DE GROEN
    Gebouwen zijn niet berekend op de felle brand van een elektrische auto. Beheerders die geen risico willen ­lopen, kunnen het stallen en laden in hun garage beter niet toestaan.

    De brandweer heeft al enige er­varing met branden van elektrische auto’s. Ze zijn lastig te bestrijden en de auto’s kunnen zomaar opnieuw in brand vliegen. Dat maakt het blussen heel anders dan bij een benzine- of dieselauto.

    ‘Ook het vrijkomen van giftige en bijtende stoffen zorgt ervoor dat brandbestrijding, zeker in garages, niet zomaar mogelijk is,’ aldus Brandweer Nederland. ‘Branden van elektrische auto’s kennen vaak een zeer snelle en niet te stoppen brand­ontwikkeling (thermal runaway). Het langdurig koelen van de accu, bijvoorbeeld door de auto onder te dompelen, lijkt vooralsnog de enige effectieve manier om de brand te stoppen en herontsteking te voorkomen. Daarom wijzen wij u erop dat bij een brand in de parkeergarage, zeker indien daarin ook elektrische voer­tuigen worden gestald, een niet te ­beheersen brand kan ontstaan, of een brand die veel schade veroorzaakt, voordat die kan worden geblust.’

    Laadpalen zouden zo dicht mogelijk bij de in- en uitgang moeten worden geplaatst en dicht bij de ventilatie om in geval van brand er zo snel mogelijk bij te ­kunnen. Parkeerbedrijven doen er ook goed aan te controleren of de opstalverzekering brandschade door laadpalen wel dekt.
  11. forum rang 5 boem! 12 mei 2020 13:16
    Ik benoem OEM's zo nadrukkelijk omdat de BU Automotive de laatste jaren zo nadrukkkelijk is gegroeid(4 jaar CAGR van 25%) en in 2019 nog altijd 70% voor zijn rekening nam binnen A&E.

    De ontwikkeling binnen Enterprise is mij uiteraard ook niet ontgaan.
    Er is door @Justin, @Wijsneus en @Bart1805 7 jaar geleden uitgebreid gediscusieerd over de mogelijkheden voor Enterprise nav de Tizendeal.
    Het is frappant hoe dicht TT zit op de basisvoorwaarden om OOK van deze unit een succes te maken met de gesloten platform-deals met Microsoft en Verizon.
    Ik kan je het draadje van harte aanbevelen en heb het speciaal op 7 mei naar boven gehaald juist vanwege dat het nu zo actueel lijkt te worden.

    Ik verwacht zelf dat TT/HG in het geschetste vergezicht daar voor Enterprise nog geen grote rol in hebben toegekend.
    Dat Enterprise de potentie heeft om Automotive te verslaan is voor mij duidelijk maar de financiele bijdragen zijn tot op heden nog niet overweldigend.

    Vandaar mijn focus nu op Automotive, die hebben een bewezen trackrecord waarbij de opmerkingen gemaakt over order-intake mij voldoende vertrouwen geven dat men de CAGR nog wel even vasthoudt.

    Hopelijk met Enterprise in de achtervolging.

  12. Benjamin G. 12 mei 2020 13:44
    Helder Martin. Tsja dat is inderdaad een tijd terug. Justin, Bart1805 en Wijsneus waren en zijn visionairs. Nu is er geen sprake meer van een disruptieve visie. Dat geeft Bosch feitelijk ook aan. Het gaat om de kosten van de technologie. Onduidelijk is of daarmee daadwerkelijk de kosten hoog zijn of dat de kosten in relatie tot het ontsluiten van de toegevoegde waarde te hoog zijn. Met andere woorden er is in dit geval nog geen vertrouwen in een succesvol verdienmodel.

    Alles draait om tempo. Op welke indicatoren dan te focussen. Gaan de automotive klanten voor de verandering zorgen of gaat het platform dienstenaanbieders nieuwe mogelijkheden bieden? En ligt dan de focus inderdaad op Uber, Tesla, Lyft, Google of gaat maas ook van leasemaatschappijen komen.

    Geen idee welke indicatoren kunnen duiden op het tempo dat gelopen wordt.
  13. forum rang 5 boem! 12 mei 2020 14:02
    Tempo is onbekend en of dat tempo ontwikkeld gaat worden door Automotive en/of Enterprise klanten is daarbij een tweede onbekende.

    Ik ben blij dat we nu twee paarden in de wedstrijd hebben, de ene Automotive loopt mee aan kop terwijl Enterprise nu nog ver in de achterhoede te vinden wel degelijk kansen maakt om zich naar voren te werken door de gesloten deals met de platform-aanbieders.
  14. forum rang 6 tatje 12 mei 2020 16:24
    quote:

    tatje schreef op 12 mei 2020 09:23:

    [...]

    Waarom een PB over de opties van Alain van 2013.

    Waarom alleen van Alain.

    16 maart Harold zet zijn opties 155000 2013 ( geen PB ) om in aandelen en houdt ze.
    29 april Harold krijgt 83620 RSU.
    29 april Taco krijgt 49130 RSU
    29 April Alain krijgt 49770 RSU
    4 mei Taco zet zijn opties 50000 ( 2013 ) om in aandelen en VERKOOPT ze
    4 mei Alain zet 50000 opties ( 2013 ) om in aandelen
    6 mei Alain zet 50000 opties ( 2013 ) om in aandelen
    8 mei Alain zet 55000 opties ( 2013 ) om in aandelen

    Tja.

    Allemaal nieuwe RSU gekregen :-)

    Wie hard werkt, moet beloond worden.

    Gewoon mijn mening.

    Waarom bij Alain een PB bij het omzetten van opties ( 2013 ) in aandelen.
    Waarom bij Harold geen PB bij het omzetten van opties ( 2013 ) in aandelen.
    De 3 leden van bestuur hadden alle drie opties van 2013.
    Taco ruilde die opties 50000 voor aandelen, die hij verkocht op 4 mei.
    Harold verkocht die opties 155000 voor aandelen en hield ze op 16 maart.
    Alain verkocht die opties 155000 in 3 tranches voor aandelen en hield ze 4 6 en 8 mei.

    - waarom alleen een PB bij de opties van Alain uit 2013 en geen PB bij de opties 2013 van Harold
    - de opties van Taco 50000 kosten hem 3,53 om ze om te zetten in aandelen dus 176500 euro netto en hij verkocht die aandelen voor 6,83 is 341500.

    1) kon taco de aandelen niet houden voor 176500.
    2) had Taco het geld nodig 341500 - 176500 = 165000
    3) was er een afspraak
    4) heeft Taco zo weinig vertrouwen in TT, terwijl Harold de ambitie 2030 1,5 2 miljard uitspraak
    5) waarom verkochten en zetten om Taco en Alain niet ook 16 maart.
    6) koers 16 maart 6,63

    Zit hier een strategie achter of kan iedereen van de RVB handelen naar eigen inzicht.


  15. forum rang 6 tatje 12 mei 2020 16:35
    Ik snap het niet goed.

    HD deals gaat toch een fee geven per jaar.

    Dus momenteel met een groei deferred Q1 van 35 miljoen automotive zijn het dus geen HD deals die al gaan lopen.

    Er komt dus een moment, dat deferred automotive gaat dalen en zelfs bijna naar 0 gaat, want dan gaan er alleen nog HD deals lopen en gaan zo lopen als Enterprise.

    Dus deferred automotive gaat in de ( verre ) toekomst zoals Enterprise.

    Consumer daalt met 8 bij deferred, na Q1 2020 59,7 dus eind 2021 es er geen deferred consumer meer of tenminste bijna niet meer.

  16. forum rang 5 boem! 12 mei 2020 17:21
    Deferred is onder te verdelen in kort en lang.

    De deferred kort ziet vooral toe op een juiste verdeling van de opbrengsten van bijv een verkoop van een jaar-abonnement.
    VB verkocht in juni verdelig zal dan plaats vinden in juni van het jaar van verkoop t/m mei in het jaar daarop.
    Zodoende zie je ook bij Enterprise deferred verschijnen, welke deferred kort is.

    Bij Automotive en Consumer zien we naast deze deferred kort ook toepassing van deferred long.

    Consumer zal daardoor zolang men PND's verkoopt naast de altijd aanwezige deferred kort ook een deferred long component kennen.

    Hoe de boeking gaat lopen bij HD-maps is nu nog niet bekend maar ik kan me wel vinden in jouw stellingname dat deferred long daar geen rol in zou moeten/mogen spelen.
493 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.