Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Winnaar of verliezer in een oogwenk

OBAM over de trend Connectiviteit

Verandering is in onze maatschappij tegenwoordig de norm. Beleggers dienen daarmee rekening te houden: de winnaar van vandaag kan morgen uitgeschakeld zijn.

Connectiviteit – een brede trend die op veel verschillende sectoren invloed heeft – vormt voor BNP Paribas OBAM daarom een belangrijk thema. De ontwikkelingen kunnen interessante kansen opleveren, maar tegelijkertijd ook bepaalde bedrijfsmodellen negatief beïnvloeden.

De beste bedrijven in een bepaalde sector kunnen de slechtste zijn als je een andere sector bij je analyse betrekt, legt Sander Zondag, CIO van OBAM uit.

Aan welke ontwikkelingen moeten we binnen Connectiviteit denken?

We zijn veel meer dan vroeger aan elkaar gelinkt. Je kunt tegenwoordig de prijzen van producten wereldwijd vergelijken. Mensen zijn veel flexibeler geworden: ze werken ook thuis en onderweg. Een bedrijf als Salesforce speelt daar op in door klantgegevens via de cloud overal en op elk moment beschikbaar te maken.

We gaan een nieuwe fase in waarbij data worden gebruikt om producten te produceren die beter en sneller inspelen op wat de klant wil.

Wie zijn de winnaars?

Je ziet bedrijven die voorop lopen in de ontwikkelingen, maar ook grote spelers die daar niet tijdig op inhaken en uiteindelijk zelfs het loodje leggen. Een voorbeeld daarvan is Nokia: eens de grootste, nu als telefoonmerk vrijwel van de markt verdwenen.

Verder zijn bedrijven die eenmaal een grote positie op het internet hebben verworven erg moeilijk in te halen. Denk aan Google, YouTube of Facebook. Dat zijn de zogenoemde winner-take-all-internetmodellen.

Belegt u binnen het thema Connectivity op een andere manier?

De cycli in de technologiesector zijn vaak korter dan in andere industrieën. Bedrijven kunnen van een winnaar ineens een verliezer worden. Daar moet je als belegger heel goed op letten. Nokia deed aanvankelijk alleen een flinke stap terug. Dat noemen we de value trap: je denkt dat het aandeel goedkoop is geworden, maar er zijn gewoonweg te veel negatieve ontwikkelingen.

We kijken sector-, industrie en landoverkoepelend. Hoe weet je anders dat het beste bedrijf van Nederland niet de Nokia van de toekomst is?

Meer Beleggingsideeën van
BNP Paribas OBAM

Sander Zondag is CIO van het Global Equity Investment Centre waar OBAM onder valt. De fondsbeheerders van BNP Paribas OBAM laten u graag zien waar volgens hen wereldwijd de beste beleggingskansen liggen en hoe zij hier op inspelen.


Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies. Lees hier de volledige disclaimer van BNP Paribas Investment Partners.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links