Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom juli 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Gesloopt door HG
0
Met 17.50 hoef je ook niet blij te zijn op twitter zijn ze nogal overtuigd van hen zelf.
Maar wat voor waarde mag je daaraan nog aan hechten ??
Ik ben het consumer verhaaltje op BNR nog lang niet vergeten.
Accuboor
0
@ketchup weet jij hoe je artikelen op SA kan posten? Tot nu toe kan ik alleen reacties geven op hoofdartikelen.
Accuboor
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 27 jul 2018 om 10:34:


Met 17.50 hoef je ook niet blij te zijn op twitter zijn ze nogal overtuigd van hen zelf.
Maar wat voor waarde mag je daaraan nog aan hechten ??
Ik ben het consumer verhaaltje op BNR nog lang niet vergeten.

Die gasten zijn echt de glazen voor zichzelf en anderen aan het ingooien. Was wellicht functioneel om sports te stoppen, maar nu is dit contra-productief om een negatieve buzz te verspreiden rondom je aandeel.
ketchup of catch-up
1

ja, dat kan bij mjn weten dan moet je je aanmelden, je kan ook korte posts doen als item, heb dat in het verleden wel gedaan

er is ook een fonds-Manager die schrijft die noemt Paulo Santos, een Portugees, zeer kundig, als die zich voor een TT zou interesseren kan die er wel een artikel aan wagen, die heeft veel volgers - heb in t verleden wel contact met hem gehad.

nu staat TT wel niet zo in de kijker, maar er is een zekere Bram die een paar goede korte verhalen heeft geschreven over TT, die zou je eventueel kunnen benaderen via inbox op SA ?

verder zijn er ook een paar (ex) professoren van de Universiteit van Amsterdam die goede posts schrijven, weet niet of die er nog opzitten, die kunnen zeker een goed verhaal brengen en hebben volgers.

ben zelf niet zo actief meer op SA
succes
RickBreda
0
quote:

Accuboor schreef op 27 jul 2018 om 10:07:


[...]
Daarom moeten we HG allemaal een handje helpen. Post deze positieve zaken (ebitda-groei, hoger dan verwachte take-rate waardoor orderboek van 1,2mrd een onderschatting is, aanstaande omzet groei door shift naar SAAS) op twitter en sites als Seeking Alpha in het Engels en je helpt jezelf. Eigenlijk zijn wij de IR van TomTom...

Mee Eens, we gaan tweetalig de positieve ontwikkelingen uitvergroten!!
Gesloopt door HG
0
quote:

Accuboor schreef op 27 jul 2018 om 10:38:


[...]
Die gasten zijn echt de glazen voor zichzelf en anderen aan het ingooien. Was wellicht functioneel om sports te stoppen, maar nu is dit contra-productief om een negatieve buzz te verspreiden rondom je aandeel.


Heb wel mijn lesje geleerd nu, ik ga nooit maar dan ook nooit meer beleggen in een familiebedrijf.

Het is werkelijk ongehoord hoe ze met particulieren geldschieters durven om te gaan.
Het was ronduit beschamend hoe de kleine franse feeks uit haar slof schoot,toen zij zeer terecht werd aangesproken over de zeer magere prestaties van de door haar geleide afdeling.

pwijsneus
0
quote:

Accuboor schreef op 27 jul 2018 om 10:38:


[...]
Die gasten zijn echt de glazen voor zichzelf en anderen aan het ingooien. Was wellicht functioneel om sports te stoppen, maar nu is dit contra-productief om een negatieve buzz te verspreiden rondom je aandeel.


De buzz wordt met name gecreeerd bij een cijferpresentatie, conference call, persberichten en stukjes in de FT, Reuters, WSJ of Bloomberg. Daar baseren analisten voor (hedge)fondsen en banken hun mening over, en kom je ook terecht in rapporten en buy-lijstjes. De partijen met serieus geld, en professionele traders.

Welke invloed twitter heeft weet ik niet, de enige waar ik de beurs wel eens op zie reageren is Donald Trump.

Maar of losers als Riet en paultje Klaassen invloed hebben, ik waag het te betwijfelen.

Niet teveel eer voor deze zielen.
Accuboor
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 27 jul 2018 om 10:50:


[...]

Heb wel mijn lesje geleerd nu, ik ga nooit maar dan ook nooit meer beleggen in een familiebedrijf.

Het is werkelijk ongehoord hoe ze met particulieren geldschieters durven om te gaan.
Het was ronduit beschamend hoe de kleine franse feeks uit haar slof schoot,toen zij zeer terecht werd aangesproken over magere prestaties van de door haar geleide afdeling.



Ook eens. Denk ook dat deze posters de Founders goed wakker geschut hebben. Een smerige delisting zullen ze wel laten denk ik. Nu staan ze weer voor de kar om te presteren. Maar desalniettemin is het nu handiger om het bedrijf te ondersteunen.
tatje
0
Nogmaals HG gaf aan, dat het te vergeven orderboek 2018 onder dat van 2017 zal liggen maar gaf aan veel vertrouwen uit de positionering van Tom2 te putten.

Maar, er werd ook gezegd, dat het orderboek van Tom Tom in 2018 niet perse kleiner hoefde te zijn dan in 2018.
Accuboor
0
quote:

tatje schreef op 27 jul 2018 om 10:53:


Nogmaals HG gaf aan, dat het te vergeven orderboek 2018 onder dat van 2017 zal liggen maar gaf aan veel vertrouwen uit de positionering van Tom2 te putten.

Maar, er werd ook gezegd, dat het orderboek van Tom Tom in 2018 niet perse kleiner hoefde te zijn dan in 2018.

Dan moet HG maar eens op een communicatiecursus. Zal de heer Wakkie toch wel besproken hebben tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek? ;-)
boem!
3
@ Wies @ Accuboor.

Iedereen die de CC volledig doorleest weet uit opmerkingen gemaakt door HG en Taco dat de order-intake groter is dan voorzien, dat de Ebitda substantieel groeit en dat dat een resultante is van de transitie van Hardware naar C&S.

Buiten de opmerking dat het goed gaat met Sports terwijl dat absoluut niet het geval was zie ik gaan enkele miscommunicatie door HG.
De balans tussen korte en lange termijn doelstellingen wordt waargemaakt door een aanmerkelijk hogere eps.
Het lumpy karakter van orders heeft nu eenmaal het kenmerk dat de voortgang per maand/kwartaal geen echte informatie geeft.

Dat jij @Wies daarna op de man probeert te spelen door aan te geven dat ik al 10 jaar aan moet kijken tegen een verlies en daarbij met oogkleppen op tegen beter weten in blijf hopen op betere tijden en dat dat meer weg heeft van een gokje in een casino dan van serieus beleggen zegt maar over jou dan mij.

Jij bent een echte bankier en ik ben je nog steeds erkentelijk voor de doorkijkjes die je ons hebt gegeven hoe bankiers waaronder jij omgaan met posities.
Het omheinen en telkens gebruik maken van sentimenten is niet my piece of cake.
Ook jij was daar niet erg gelukkig in getuige je huidige positie na het sucesvolle openingsjaar.
Ik vind het alleszins goed en verklaarbaar dat velen in een aandeel zitten om daar op korte termijn een redelijk rendement uit te halen.
Jij bent ingestapt op het moment, dat Tom2 een potentiele overnamekandidaat was en dat heeft zich in dat eerste jaar vertaald in hogere koersen.
Jij wil er nog steeds niet aan, dat Tom2 daar geen oren naar heeft want daardoor loop jij een zekere winst mis.
Om je ongenoegen te laten blijken probeer je je op het vermeend misfunctioneren van HG te concentreren.
Je geeft aan dat Consumer een anker is terwijl het in feite de sponsor is van de transitie.
Je geeft aan, dat ze een lager orderboek 2018 voorspellen terwijl dat niet het geval is en ze in die CC nadrukkelijk melden dat oude orderboeken opwaarts moeten worden bijgesteld door hogere take-rates.

Omdat je je niet echt inleest zie je ook de onwaarschijnlijke mogelijkheden niet.
HD-maps doet nog voor geen enkele euro mee, terwijl de tijd meer en meer begint te dringen voor OEM's; die toekomstige markt betreft miljarden euro's.

Wij staan lijnrecht tegenover elkaar.
Jij gaat ervan uit dat je jaarlijks je rendement moet bepalen en op basis van dat rendement het oordeel moet vellen over die investering.
Ik bezie het meer vanuit de ontwikkeling dat een bedrijf/investering doormaakt en waardeer de eindverantwoordelijken op de voortgang in dat proces.

Kijkend naar die voortgang waardeer ik de prestatie geleverd door HG juist als zeer hoog omdat hij al jaren de EBITS van Consumer en Telematics heeft aangewend om het tot op heden nog steeds verlieslatende Automatics en Enterprise daar te brengen waar het nu staat.

In die zin ben ik blij dat Tom2 grotendeels gefinancierd is door de founders waardoor ze geen last hebben van ongedurige mede-aandeelhouders die niet weten hoe snel ze de kip met de gouden eieren moeten slachten en ondertussen roepen dat de founders niets anders zijn dan "graaiers".
Om dat graaien in perspectief te stellen HG heeft tom2 de afgelopen 10 jaar ca 1 mio per jaar gekost.
Ik ken graaiers vanuit een bepaalde sector die voor dat bedrag hun neus optrekken.

Ikkenietweten
1
Leesvoer uit de oude doos.

De navigatiesatellietmarkt wordt beheerd door twee concerns. TomTom en het op de Kaaiman Eilanden gevestigde Garmin Ltd (GRMN). Garmin zag tevens een daling in de omzet, van $3,49 miljard in 2008 naar $2,76 miljard in 2011, maar de omzet toonde toen een lichte opleving ten aanzien van het voorgaande jaar. Ook Garmin's aandelen daalden over de afgelopen vijf jaar van hoge niveaus van circa $120 medio 2007 naar het huidige niveau van circa $45, maar het concern presteerde beter dan TomTom deed in het afgelopen jaar en boekte tevens een omzetstijging van 10%, terwijl TomTom een omzetdaling boekte van 12% in de drie maanden tot en met maart.

Het probleem van TomTom is dat de transformatie van het concern verre van voltooid is. "TomTom heeft een lange weg te gaan in zijn transformatie van een hardwareconcern naar een concern dat content en diensten levert," stelt Peter Olofsen, analist bij Kepler Capital Markets. "Terwijl Garmin meer succesvol is geweest in het betreden van nieuwe groeimarkten, zoals de outdoor en fitness markt, en omdat een lager omzetpercentage voortkwam uit de PND-modellen."

De markt voor persoonlijke navigatie-apparatuur in Europa is in de drie maanden tot en met maart, de laatste cijfers die beschikbaar zijn, gedaald naar 2 miljoen eenheden van 2,4 miljoen een jaar eerder. De Noord-Amerikaanse PND markt kromp naar 1,4 miljoen eenheden van 2,1 miljoen eenheden. Dit is grotendeels toe te schrijven aan de groeiende populariteit van smartphones, waar satellietnavigatie ingebouwd wordt zonder extra kosten voor de gebruiker.

Goddijn is ervan overtuigd dat de PND-markt op een gegeven moment uitgehold raakt, hij wil niet voorspellen wanneer, of op welk niveau.

De chief executive bestrijdt de perceptie die beleggers hebben van zijn concern als hardwareleverancier. "PND's dragen slechts voor 35% bij aan onze algehele omzet", stelt hij. "Dit toont aan dat we in staat zijn [meer] omzet te genereren uit andere bronnen". TomTom verkoopt ook navigatie-applicaties voor gebruikers van Apple Inc.'s iPhone, en sloot eerder deze maand een akkoord met Research In Motion Ltd. (RIMM) om ze van real-time verkeersinformatie en kaartjes te voorzien op de BlackBerry smartphone.

Goddijn benadrukt dat TomTom een duidelijke groeistrategie heeft en voortgang boekt in het uitvoeren ervan; hij stelt daarentegen dat hij niet tevreden is over de snelheid van dat proces.

Afgelopen maand daalde de koers van TomTom met 20% op e e n dag, aangewakkerd door geruchten dat het concern een beeindiging van de beursnotering overweegt. Goddijn heeft de geruchten niet ontkend en reageerde dat TomTom's strategie "niet onverenigbaar is met een beursnotering".

Zou het eenvoudiger zijn om het bedrijf te runnen als het niet beursgenoteerd zou zijn?

"Het is een tweesnijdend zwaard", zegt de chief executive, in zijn bescheiden kantoor op het hoofdkantoor van het concern in Amsterdam. "De wereldwijde aandacht die de media en analisten hebben voor het merk is goed voor het concern. Aan de andere kant zitten we midden in een transformatie en soms denk je: laat me met rust en geef me wat tijd om dit voort te zetten en het bedrijf op die nieuwe grondslag te krijgen [die nieuwe basis te verschaffen]", zegt Goddijn. Maar hij voegt daar snel aan toe; een beursnotering "hindert ons niet" in dat proces.

Goddijn en de drie mede-oprichters van TomTom hebben reeds een controlerend belang van 48% in het bedrijf en gezamenlijk met een andere grote belegger een meerderheid van 57%. De resterende 43% aan aandelen is verspreid.

"We zijn niet kwetsbaar voor een vijandig overnamebod", zegt Goddijn, maar hij weigert commentaar te leveren op de vraag of hij zijn belang zal verkopen als hij een bod ontvangt. Hij weigert tevens aan te geven of de vier grote aandeelhouders benaderd zijn in het verleden.

De chief executive ziet mogelijkheden voor TomTom, voornamelijk in de automobielindustie. "Autofabrikanten bereiden zich voor op [tot internet] aangesloten auto's, aangezien ze dichterbij hun klanten willen komen en meer informatie willen verkrijgen over hun gedrag", aldus Goddijn.

Dit zijn geen toekomstdromen. In februari bijvoorbeeld kondigde TomTom aan techologie te gaan verschaffen aan de Britse verzekeringsmakelaar Motaquote voor zijn nieuwe verzekeringsproduct, genaamd 'Fair Pay Insurance', waarmee 'goede' autobestuurders worden beloond met lagere premies.

Goddijn voorspelt tevens een groeiende markt voor het delen van auto's, waarvoor internet-verbonden auto's essentieel zijn. "Het gedrag van consumenten verandert, voornamelijk onder jongeren. Het hebben van een eigen auto is nu niet voor iedereen meer een topprioriteit, zoals het tien jaar geleden wel was. Jongeren zijn meer geinteresseerd in mobiliteit en geven minder om het soort transportmiddel dat ze gebruiken", verklaart Goddijn.

TomTom, dat in 2008 kaartleverancier TeleAtlas opkocht voor EUR2,9 miljard na een biedingsstrijd met Garmin, heeft al de nodige software, technologie en content om auto's te kunnen verbinden met het internet, zegt Goddijn.

Martijn den Drijver, analist bij SNS Securities, is het hiermee eens. Hij stelt dat software-applicaties die gebaseerd zijn op TomTom's real-time verkeersinformatie technologie en zijn TeleAtlas database de sterke punten van het concern zijn in de automobielsector. Den Drijver, die een accumulate-advies hanteert op TomTom "gebaseerd op de waardering en de sterkte van de kasstroom", verwacht dat TomTom komend jaar zal terugkeren naar groei.

TomTom's chief executive reist nogal eens. Hij steekt de Atlantische Oceaan twee of drie keer per jaar over en reist net zo vaak naar Azie, om met consumenten, software-ontwikkelaars en verkoopverantwoordelijken te spreken.

Goddijn reist zelden per auto. Maar als hij per auto reist, zo zegt hij, gebruikt hij altijd de navigatie-apparaten, soms meer dan e e n tegelijk, om ze te testen. Hij vraagt ook aan werknemers de producten te testen en hem van feedback te voorzien. "Als ik in het buitenland op reis ben, test ik al mijn applicaties op de lokale omstandigheden, om te zien hoe we ze hebben aangepast aan die omgeving", zegt Goddijn.

Van tijd tot tijd verkoopt Goddijn de producten zelf aan het publiek in de TomTom-winkel vlakbij het hoofdkantoor in Amsterdam. Hij vraagt zijn managers hetzelfde te doen. "Ik probeer zo veel mogelijk als kan in contact te blijven met de basis. Ik zie mezelf nog steeds meer aan de ondernemende kant, meer geinteresseerd in producten "dan een standaard manager". Hij zegt ook "nooit een opleiding gevolgd te hebben tot manager".

Goddijn kan niet aangeven hoe een typisch TomTom-product eruit zal zien over vijf jaar: "dat is moeilijk te voorspellen. Vijf jaar is een lange periode in de consumentenelektronica."

"Het is onze ambitie om klanten in staat te stellen applicaties van wereldklasse te gebruiken. Of het nu op een smartphone zal zijn, in een dashboard of op een website, dat doet er niet toe", zegt Goddijn. "We hoeven niet perse een consumentenmerk te zijn, maar kunnen ook een applicatiemerk zijn, daar is niets mis mee."
ketchup of catch-up
1

@ Martin, sorry hoor, je weet niet waar je het over hebt
je zit er mijlenver naast qua beoordeling van HG, de man heeft nog nooit één aandeelhoudersvriendelijke actie gedaan sinds dat TT aan de beurs staat, ook niet in die paar jaar toen het voor de wind ging, de enige actie die tot wat euforie heeft geleid was de aandelen inkoop, omdat dit gezien werd als beter dan aandelen uitgeven voor bonusdoelen

en ik herhaal geen enkel CEO had deze prestatie voor onder-performen aan de beurs kunnen overleven en HG kan dit vanwege de aandeelhoudersstructuur binnen TT

verder moet je ook even niet vergeten dat het weinig heeft gescheeld of TT had al niet meer aan de beurs gestaan, geplukt door de Founders en een paar intimi zelf, het is dat er gelekt werd en dit aan de klok werd gehangen en toen blies men het idee af, dacht trouwens dat Madame groot voorstander was om het van de beurs te halen

Ook heeft HG onlangs nog ( volgens een analist ) met een losse opmerking aangegeven dat TT de beurs eigenlijk niet meer nodig heeft , als ik dit goed mag interpreteren wijst dit op geld ophalen, dat is dus niet meer nodig en als dat je insteek is voor aan de beurs te staan, zegt mij dit genoeg
nogmaals indien dit verhaal klopt

wat ik wel weet is dat HG getracht heeft wat krenten uit de Imtech inboedel te halen, ook dat is afgeblazen

dus temper nou maar iets je mood voor HG
tatje
0
Heb per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt.

Hele berekening sports kosten weg.

Kom op dik een half miljard, dat sports heeft gekost.

Neem consumer 1e helft 2018 zonder sports voor het eerst.
ebitda 35,1
ebit 32

Voor het gemak maal 2 voor heel 2018

Tel voor de voorafgaande jaren er voor PND 20% bij ( dasss de daling )

Dan kom ik voor 2017 2016 2015

op een ebitda van meer dan 300 miljoen.

Pak voor 2017 2016 2015 de werkelijke ebitda

En je ziet dat sports in 2017 2016 2015

Dik 300 miljoen heeft gekost

Plus 2014 2013 2012
plus verkoop voorraad met verlies
plus de ontslagvergoedingen

Ik blijf bij DIK een half miljard.

natuurlijk kan de berekening veel duidelijker en preciezer, maar zal er niet ver naast zitten.
Accuboor
0
Ja dat sports was een dure hobby. Echter ondernemen is tijdig je verlies nemen en dat hebben ze gedaan. De andere acties, kopen van maps en Telematics zijn wel goed uitgepakt. Anders had je nu niets meer gehad....
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 26 jul 2018 om 14:06:


Iemand dit eerder gepost? Niet gezien... Paar uitspraken onderstreept.
...
...

De impact van de aankondiging van Apple dat ze een deel van hun kaarten zelf willen gaan maken, heeft op de middellange termijn geen enkel effect. We hebben een langetermijnrelatie met Apple, die nog lang zal blijven bestaan. Onze omzet uit Apple is bescheiden, minder dan 10%.”

De laatste zin heb je niet onderstreept. Toch viel die mij op, het is iig nieuw voor mij.
Laat het 6-7% zijn, dan is het toch substantieel en meer dan de 15-30 mio euro die hier wel eens gesuggereerd zijn en die ook ik altijd vermoedde.

Daar komen Apple's probe data nog bij, ook zo'n nooit officieel bevestigd gegeven. Die zijn nog altijd van belang voor TT's SD-mapping en traffic.
(SD = standard definition, tegenwoordig noemen ze het ND??)

RickBreda
1
Duidelijk dat de shorters tegen de AEX beweging in TomTom aan het drukken zijn.
Verwacht vanmiddag vanuit overkant vd sloot weer flinke koop orders die de koers doen oplopen.
TomTometjes goed vasthouden en bijkopen op de dips moet binnen nu en twee jaar flink rendement opleveren.
tatje
1
www.youtube.com/watch?v=Qus3fYBcAuY

AND THE DREAMS THAT YOU DARE TO DREAM REALLY DO COME TRUE.

Wat dat betreft geloof ik in het succes dat Tom Tom KAN bereiken.

Bootje, vissen voor de kust van Mallorca en 's avonds op de BBQ lekkere salade, wat gebakken aardappeltjes met knoflook, glaasje pinot gris.

Laat de gek maar dromen :-)

Eens worden alle uren en centen natuurlijk, die ik in Tom Tom heb gestoken, beloond.

Prettige dag verder.
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,878   Verschil +0,09 (+0,90%)
Laag 9,700   Volume 526.515
Hoog 9,945   Gem. Volume 882.197
21-okt-19 17:37
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium