Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom in 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
5.112 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 ... 252 253 254 255 256 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
bekeken
5
Op basis van de Europese autoverkopen over de maand december kan berekend worden dat de Automotive omzet van TomTom over de maand december met ruim 40% zijn toegenomen. Dit brengt de stijging over het vierde kwartaal op ruim 50%. Ik schat de Automotive omzet in Q4 op basis van deze berekeningen op ca € 56.0 mln. De huidige consensus van de heren analisten staat op € 46 mln met een range van € 30-51 mln.

IFRS wijzigingen zouden een beperkte invloed moeten hebben op de omzet van Automotive.

Ik heb deze berekeningen regelmatig gemaakt en gepost op dit forum en de uitkomst zat steeds redelijk dicht bij de uiteindelijk gepubliceerde cijfers.
TomTom 25
0
quote:

bekeken schreef op 17 jan 2018 om 11:47:


Op basis van de Europese autoverkopen over de maand december kan berekend worden dat de Automotive omzet van TomTom over de maand december met ruim 40% zijn toegenomen. Dit brengt de stijging over het vierde kwartaal op ruim 50%. Ik schat de Automotive omzet in Q4 op basis van deze berekeningen op ca € 56.0 mln. De huidige consensus van de heren analisten staat op € 46 mln met een range van € 30-51 mln.

IFRS wijzigingen zouden een beperkte invloed moeten hebben op de omzet van Automotive.

Ik heb deze berekeningen regelmatig gemaakt en gepost op dit forum en de uitkomst zat steeds redelijk dicht bij de uiteindelijk gepubliceerde cijfers.


Dat zou iig positief zijn. Maar belangrijker is momenteel verkoop/stoppen sports en de grote orderport.
TomTom 25
1
Nait Soesen
0
quote:

harrysnel schreef op 17 jan 2018 om 11:09:


[...]

Ha Natte. Had een met linkjes onderbouwd betoog geschreven over jouw eerdere gedachte dat “Fidelity mogelijk de nieuwe HighClere is”. Dat wil zeggen: een long partij die melding doet van belang maar tegelijkertijd de aandelen uitleent aan shorters. Waarna we op de beurs vervolgens een voortdurend gevulde verkoopkant in het boekje zien door de ingeleende stukken die via beurs verkocht worden door de shorters, Ruim twee uur werk ingestoken (ben niet gaan zeilen) ......geeft IEX site foutmelding. Alles voor niks en kon het niet plaatsen. Ik heb geen zin om alles opnieuw zorgvuldig op te bouwen met verwijzingen naar bron. Check de AFM-site, historische koers info, TT website en vooral Shortsell register.


Eerst gekeken naar HighClere en chronologische gang van zaken 2014/2015 vwb koers/shorters.

- HighClere meldt belang ruim 3% in oktober 2014. Koers TT E6,30.
- Er zijn dan nauwelijks zichtbare shorts in TT (<1%).
- Koers TT zakt na deze melding naar laag E5 en blijft nov/dec/jan onder de E6 hangen.
- De short posities worden steeds uitgebreid vanaf HighClere melding tot maximaal 6% april 2015.
- Februari 2015 gaat koers opwaarts door E6 bij FY results 2014/outlook 2015 van TT.
- Koers loopt na februari verder op naar >E10 in mei 2015 (verlenging/uitbreiding Apple deal).
- In april 2015 beginnen shorters posities terug te draaien.
- HighClere zakt in dezelfde maand met belang onder de 3% drempel.


Twee conclusies:

- kijkend naar timing melding HighClere belang en daarna opbouw shorts maakt het aannemelijk/mogelijk dat shorters de aandelen bij HighClere hebben ingeleend en daarna verkocht. Shorters “klaar” en positie coveren viel ook samen met daarna melding HighClere onder meldingsdrempel (en mogelijk helemaal afgebouwd). Het heeft alle schijn van een long positie innemen om daarna te kunnen uitlenen. Heb exact ditzelfde eerder gezien bij melding van UBS belang in TT en daarna opbouw shorts.

- HighClere heeft fantastisch rendement gemaakt. De shortpartijen hebben vooral laag verkocht (eind 2014) en daarna hoger moeten coveren (na april 2015) en het dus waardeloos gedaan. Maar: ik denk niet dat dit het volledige verhaal is vwb shorters. Het short gaan kan ook gedaan zijn om te werken naar een bepaalde koers. Dat de koers niet teveel mocht oplopen in aanloop naar bepaald beslismoment. Ik denk dan aan een beslissing van Apple. Mei 2015 kwam verlenging/uitbreiding met Apple deal en ik vermoed dat het daarmee te maken heeft gehad. Lag er een call-optie voor Apple dat als koers boven bedrag X lag zij TT mochten kopen met Y% premie en de Founders dan akkoord zouden gaan? Of wilden shorters drukken om met lage koers te bereiken dat Founders overstag gaan door hoge premie van Apple? Alles kan en dit is pure speculatie maar ik zie mogelijke link met Apple en zal dat wat verder toelichten.


1) Apple deal wordt gesloten in 2012. “Hard maar fair”, zegt Goddijn. “De champagne wordt nog niet onkurkt”. Kortste persbericht ooit met “verdere informatie wordt niet verstrekt”. Den Drijver heeft destijds geopperd dat Founders + Apple TomTom beter van de beurs zouden halen omdat de koers niet omhoog wil.

2) Mei 2015 uitbreiding/verlenging Apple deal. In aanloop naar deze beslissing hebben shortpartijen opgebouwd van <1% naar 6%. Na dit persbericht volgde snelle afbouw. En die zomer het instappen van de Mol op de achterbank met lolly...etc.

3) Over paar maanden is er weer termijn verstreken van 3 jaar sinds uitbreiding verlenging Apple deal. 2012 - 2015 - 2018 (?). Net als 3 jaar geleden wordt er in de maand oktober een belang gemeld imaar nu door Fidelity (2017) ipv HighClere (2014). Ook is er een pluk aandelen van Janivo van tenminste 3% (dat zijn er minimaal 7mln) “kwijt” sinds november 2017 toen melding kwam in AFM register van >3% ineens naar 0.


Conclusie: om short te gaan zijn aandelen nodig die je inleent. Als de Founders niet uitlenen moet je ergens anders aankloppen. M.i. heeft HighClere de minutie in 2014 geleverd. Als er nu geshort wordt (wat gezien verkoopdruk/koerscontrole goed mogelijk is) zijn dat mogelijk de aandelen van Fidelity en de pluk van Janivo. Nog geen melding in shortregister maar onder de 0,5% grens zien wij niks. Als ik kijk naar moment van het optreden van de verkoopdruk, onmiddellijk na afronding aandeleninkoop en niet tijdens dit programma, die de koers bijna 20% lager heeft gezet afgelopen maanden tegen beursbeweging in.....dan denk ik dat dit shorten gericht is op druk zetten/toewerpen naar bepaalde koers. Zie paralellen met 2014/2015.

Jmho/jmhs (just my humble speculation)



Mooie speculatie Harrysnel,
stel dat dit zo is, hoelang kunnen ze dit blijven volhouden, bij het inlenen, gaat het dan over een vastgestelde periode?
Dutchy Ron
0
quote:

flatliner schreef op 17 jan 2018 om 10:51:


Flinke optiebelangen op € 8.40, denk dat dit ook wel meespeelt.


Klopt :-(
[verwijderd]
3
Op reddit claimde iemand te hebben gehoord van een tesla medewerker dat ze die coast to coast trip hebben gedaan met 30 menselijke ingrepen. Verder stond er dit commentaar (hoe waar dat is weet he niet)


I work or worked on Autopilot. Being vague to make it difficult to torch my home.

Intervention is defined as any input from the driver while AP is active. So brakes or steering. Getting out of the car to supercharge does not count. Taking control to drive through a tool booth does not count. Moving aside for emergency vehicles does not count.


Yes 30 inventions is likely correct. However, they explicitly avoid all snow and construction routes. Whether you think that's okay is up to you.

However the part this sub is not going to like, and not believe, is that the non-freeway turns and driving is mostly hard coded with gps and 3d visual markers called landmarks. Additionally, nearly all of the supercharging stops needed freshly painted lane and guide lines to help the NN compute lanes.

Did Tesla do a FSD C2C drive? Maybe. Based on the hype around this sub, many would consider this a success.

I will just say, look at their self driving video from 2016 (https://www.tesla.com/autopilot). Again, it was hard-coded and replayed until zero interventions. Why won't they let a Tesla owner drive that route on AP in Palo Alto in FSD mode? Not even the media?

Maar dat klinkt als een vorm van HD maps...

Hele post hier, originele post is helaas ondertussen al verwijderd

reddit.com/r/teslamotors/comments/7qt...
Tom3
0
quote:

eduardo3105 schreef op 17 jan 2018 om 11:33:


harrysnel en martinmartin bedankt voor jullie verhaal en dikke AB.
Ik blijf me toch verbazen over het koersverloop na zoveel positief nieuws de afgelopen weken. Op twitter maar ook in de dagbladen wordt TT geroemd. De koers doet echter niks. Ik blijf zitten want ik heb een jaar in Besi gezeten die maar niet hoger kwam dan die 6,00eur (ondanks heel positieve verhalen op het forum), uiteindelijk verkocht en kijk waar de koers nu staat. Ik verwacht dit uiteindelijk bij TT toch ook.


Ik heb nu 3 jaar geleden ooit 7000 stuks Besi gehad toen ze van 30 naar 12 terug gingen. Het bedrijf was toen nog extreem volatiel. Als ik al die stukken nu nog had gehad........ ik geef HG 50% kans dat hij het aandeel aan de praat kan krijgen.
holenbeer
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 17 jan 2018 om 10:11:



HG moet jongleren door aan de ene kant de founders allemaal in het gareel te houden, zodat deze menage @ quatre niet uit elkaar valt, want dan valt de meerderheid uiteen en aan de andere kant moet hij oppassen dat een activist @ la de Mol dadelijk zijn pakket beschikbaar maakt aan een vijandige bieder

de kans dat er iets 'nasty' voor de founders staat te gebeuren bij dalende beurswaarde van TT groeit

dit is echt hoog-spel aan het worden en alhoewel dit vast niet de intentie is van het Bestuur, lijkt het er toch op dat dit wel eens out of control gaat rakend

HG kan zich geen afstraffing van het aandeel permitteren bij presentatie, er moet wat uit de hoge hoed komen of hij kan nog wel eens de controle kwijtraken en denk nou niet dat dit niet kan, als men een Ballmer bij MSFT aan de kant schuift- een CEO en grootaandeelhouder bij UBER aan de kant zet, dan schuift men ook een HG aan de kant en ik blijf erbij een lage koers/waardering van TT is een sollicitatie voor een vijandige inbreng.

we gaan het zien, voor de rest geloof ik het nu verder wel even, zonder nieuws is het enkel maar gissen
ik wil graag weten wat men voor orderboek verwacht, dusver durft niemand eraan.

succes

Ik verwacht 400 mio +. Of men dat ook gaat melden, of toch meldt 300 mio +, geen idee
Onderbouwing: meer tenders en hoger aandeel gewonnen tenders en langzaam opstartende HD-orders
[verwijderd]
0
[De Technoloog | BNR] De toekomst van de auto
podplayer.net/#/?id=45308340 via @PodcastAddict

Nog niet geluisterd maar kan interessant zijn
holenbeer
0
quote:

harrysnel schreef op 17 jan 2018 om 11:09:


[...]

Ha Natte. Had een met linkjes onderbouwd betoog geschreven over jouw eerdere gedachte dat “Fidelity mogelijk de nieuwe HighClere is”. Dat wil zeggen: een long partij die melding doet van belang maar tegelijkertijd de aandelen uitleent aan shorters. Waarna we op de beurs vervolgens een voortdurend gevulde verkoopkant in het boekje zien door de ingeleende stukken die via beurs verkocht worden door de shorters, Ruim twee uur werk ingestoken (ben niet gaan zeilen) ......geeft IEX site foutmelding. Alles voor niks en kon het niet plaatsen. Ik heb geen zin om alles opnieuw zorgvuldig op te bouwen met verwijzingen naar bron. Check de AFM-site, historische koers info, TT website en vooral Shortsell register.


Eerst gekeken naar HighClere en chronologische gang van zaken 2014/2015 vwb koers/shorters.

- HighClere meldt belang ruim 3% in oktober 2014. Koers TT E6,30.
- Er zijn dan nauwelijks zichtbare shorts in TT (<1%).
- Koers TT zakt na deze melding naar laag E5 en blijft nov/dec/jan onder de E6 hangen.
- De short posities worden steeds uitgebreid vanaf HighClere melding tot maximaal 6% april 2015.
- Februari 2015 gaat koers opwaarts door E6 bij FY results 2014/outlook 2015 van TT.
- Koers loopt na februari verder op naar >E10 in mei 2015 (verlenging/uitbreiding Apple deal).
- In april 2015 beginnen shorters posities terug te draaien.
- HighClere zakt in dezelfde maand met belang onder de 3% drempel.


Twee conclusies:

- kijkend naar timing melding HighClere belang en daarna opbouw shorts maakt het aannemelijk/mogelijk dat shorters de aandelen bij HighClere hebben ingeleend en daarna verkocht. Shorters “klaar” en positie coveren viel ook samen met daarna melding HighClere onder meldingsdrempel (en mogelijk helemaal afgebouwd). Het heeft alle schijn van een long positie innemen om daarna te kunnen uitlenen. Heb exact ditzelfde eerder gezien bij melding van UBS belang in TT en daarna opbouw shorts.

- HighClere heeft fantastisch rendement gemaakt. De shortpartijen hebben vooral laag verkocht (eind 2014) en daarna hoger moeten coveren (na april 2015) en het dus waardeloos gedaan. Maar: ik denk niet dat dit het volledige verhaal is vwb shorters. Het short gaan kan ook gedaan zijn om te werken naar een bepaalde koers. Dat de koers niet teveel mocht oplopen in aanloop naar bepaald beslismoment. Ik denk dan aan een beslissing van Apple. Mei 2015 kwam verlenging/uitbreiding met Apple deal en ik vermoed dat het daarmee te maken heeft gehad. Lag er een call-optie voor Apple dat als koers boven bedrag X lag zij TT mochten kopen met Y% premie en de Founders dan akkoord zouden gaan? Of wilden shorters drukken om met lage koers te bereiken dat Founders overstag gaan door hoge premie van Apple? Alles kan en dit is pure speculatie maar ik zie mogelijke link met Apple en zal dat wat verder toelichten.


1) Apple deal wordt gesloten in 2012. “Hard maar fair”, zegt Goddijn. “De champagne wordt nog niet onkurkt”. Kortste persbericht ooit met “verdere informatie wordt niet verstrekt”. Den Drijver heeft destijds geopperd dat Founders + Apple TomTom beter van de beurs zouden halen omdat de koers niet omhoog wil.

2) Mei 2015 uitbreiding/verlenging Apple deal. In aanloop naar deze beslissing hebben shortpartijen opgebouwd van <1% naar 6%. Na dit persbericht volgde snelle afbouw. En die zomer het instappen van de Mol op de achterbank met lolly...etc.

3) Over paar maanden is er weer termijn verstreken van 3 jaar sinds uitbreiding verlenging Apple deal. 2012 - 2015 - 2018 (?). Net als 3 jaar geleden wordt er in de maand oktober een belang gemeld imaar nu door Fidelity (2017) ipv HighClere (2014). Ook is er een pluk aandelen van Janivo van tenminste 3% (dat zijn er minimaal 7mln) “kwijt” sinds november 2017 toen melding kwam in AFM register van >3% ineens naar 0.


Conclusie: om short te gaan zijn aandelen nodig die je inleent. Als de Founders niet uitlenen moet je ergens anders aankloppen. M.i. heeft HighClere de minutie in 2014 geleverd. Als er nu en wordt (wat gezien verkoopdruk/koerscontrole goed mogelijk is) zijn dat mogelijk de aandelen van Fidelity en de pluk van Janivo. Nog geen melding in shortregister maar onder de 0,5% grens zien wij niks. Als ik kijk naar moment van het optreden van de verkoopdruk, onmiddellijk na afronding aandeleninkoop en niet tijdens dit programma, die de koers bijna 20% lager heeft gezet afgelopen maanden tegen beursbeweging in.....dan denk ik dat dit shorten gericht is op druk zetten/toewerpen naar bepaalde koers. Zie paralellen met 2014/2015.

Jmho/jmhs (just my humble speculation)


Dank je! Ik denk dat de endgame inderdaad zoiets is, zowel ivm timing als ivm belang Apple voor TT en andersom. Er moet sowieso wel een grote en machtige partij achter dit soort bewegingen zitten.

Tip voor iedereen: lange stukken eerst in word tikken en opslaan (meteen archief) , pas daarna plakken hier.
[verwijderd]
2
Great Wall is in ieder geval de grootste SUV brand in China.
www.gwm-global.com/

Google = AutoNavi = Alibaba (gekocht in 2014 voor 1,5B USD, SD Maps, alleen China)
Here = Navinfo
TomTom = Baidu (TT heeft monopolie bij grootste speler in China)

Alle Chinese OEM's die aangesloten zijn bij Baidu, zullen bij TT terecht komen.

De toekomstige cashflow en de huidige assetwaarde, geeft een waarde van >3B EUR.

Alleen voor China.

De AFM weet het ook.
Koos99
3
Voor komende cijfers houd ik hoop dat TomTom de totale Automotive backlog bekend maakt naast of ipv de Automotive order intake over het afgelopen jaar.

Ik heb hierover in het verleden contact gehad met IR en daar een discussie met hen over gehad. De order intake over het afgelopen jaar geeft geen nauwkeurig beeld van de stand van zaken. Stel een contract dat was afgesloten in 2015 heeft een verwachte opbrengst van 50 mio. Nu blijkt in 2017 dat er veel meer auto’s worden afgenomen dan in 2015 was voorspeld, dus ipv van 50 zal de totale waarde van dit contract 70 mio zijn. Dan worden de extra 20 mio niet alsnog gerapporteerd (aldus IR). Dus in het Automotive orderbook 2017 worden enkel de prognoses afgegeven van de contracten die in 2017 zijn afgesloten, en worden dus geen bijgestelde contracten van voor 2017 meegenomen. IR gaf daarbij aan dat ze niet aan die exercisies wilde beginnen van een backlog want dan moesten ze nog meer schattingen maken (stel je voor).

Nu met de nieuwe IFRS 15 regels wordt TomTom gedwongen om uit te gaan van de waarde van het totale contract, en indien deze worden bijgesteld dan moet dat worden beschouwd als een soort nieuw/extra contract. Dus waar IR liet doorschemeren niet over de info van de bijgestelde prognoses van afgelopen contracten te beschikken worden ze daar nu toe gedwongen.

De backlog afleiden uit de tot nu toe gepubliceerde gegevens is zo goed als onmogelijk. Immers elk jaar wordt er iets bekend gemaakt in de trend van orderbook exceeds ... Elk jaar wordt er dus een onbekende toegevoegd (exceeds..), en we krijgen niets gerapporteerd over uit het verleden bijgestelde contractenen. Dus alle uit het verleden gerapporteerde order intakes minus alle Automotive omzet geeft op geen enkele manier de backlog aan.


holenbeer
0
Het net sluit zich, de vrijheidsgraden worden minder. De enige ontsnappingsroute is omhoog, richting the blue sky :-)
Koos99
1
quote:

harrysnel schreef op 17 jan 2018 om 11:09:


[...]

Ha Natte. Had een met linkjes onderbouwd betoog geschreven over jouw eerdere gedachte dat “Fidelity mogelijk de nieuwe HighClere is”. Dat wil zeggen: een long partij die melding doet van belang maar tegelijkertijd de aandelen uitleent aan shorters. Waarna we op de beurs vervolgens een voortdurend gevulde verkoopkant in het boekje zien door de ingeleende stukken die via beurs verkocht worden door de shorters, Ruim twee uur werk ingestoken (ben niet gaan zeilen) ......geeft IEX site foutmelding. Alles voor niks en kon het niet plaatsen. Ik heb geen zin om alles opnieuw zorgvuldig op te bouwen met verwijzingen naar bron. Check de AFM-site, historische koers info, TT website en vooral Shortsell register.


Eerst gekeken naar HighClere en chronologische gang van zaken 2014/2015 vwb koers/shorters.

- HighClere meldt belang ruim 3% in oktober 2014. Koers TT E6,30.
- Er zijn dan nauwelijks zichtbare shorts in TT (<1%).
- Koers TT zakt na deze melding naar laag E5 en blijft nov/dec/jan onder de E6 hangen.
- De short posities worden steeds uitgebreid vanaf HighClere melding tot maximaal 6% april 2015.
- Februari 2015 gaat koers opwaarts door E6 bij FY results 2014/outlook 2015 van TT.
- Koers loopt na februari verder op naar >E10 in mei 2015 (verlenging/uitbreiding Apple deal).
- In april 2015 beginnen shorters posities terug te draaien.
- HighClere zakt in dezelfde maand met belang onder de 3% drempel.


Twee conclusies:

- kijkend naar timing melding HighClere belang en daarna opbouw shorts maakt het aannemelijk/mogelijk dat shorters de aandelen bij HighClere hebben ingeleend en daarna verkocht. Shorters “klaar” en positie coveren viel ook samen met daarna melding HighClere onder meldingsdrempel (en mogelijk helemaal afgebouwd). Het heeft alle schijn van een long positie innemen om daarna te kunnen uitlenen. Heb exact ditzelfde eerder gezien bij melding van UBS belang in TT en daarna opbouw shorts.

- HighClere heeft fantastisch rendement gemaakt. De shortpartijen hebben vooral laag verkocht (eind 2014) en daarna hoger moeten coveren (na april 2015) en het dus waardeloos gedaan. Maar: ik denk niet dat dit het volledige verhaal is vwb shorters. Het short gaan kan ook gedaan zijn om te werken naar een bepaalde koers. Dat de koers niet teveel mocht oplopen in aanloop naar bepaald beslismoment. Ik denk dan aan een beslissing van Apple. Mei 2015 kwam verlenging/uitbreiding met Apple deal en ik vermoed dat het daarmee te maken heeft gehad. Lag er een call-optie voor Apple dat als koers boven bedrag X lag zij TT mochten kopen met Y% premie en de Founders dan akkoord zouden gaan? Of wilden shorters drukken om met lage koers te bereiken dat Founders overstag gaan door hoge premie van Apple? Alles kan en dit is pure speculatie maar ik zie mogelijke link met Apple en zal dat wat verder toelichten.


1) Apple deal wordt gesloten in 2012. “Hard maar fair”, zegt Goddijn. “De champagne wordt nog niet onkurkt”. Kortste persbericht ooit met “verdere informatie wordt niet verstrekt”. Den Drijver heeft destijds geopperd dat Founders + Apple TomTom beter van de beurs zouden halen omdat de koers niet omhoog wil.

2) Mei 2015 uitbreiding/verlenging Apple deal. In aanloop naar deze beslissing hebben shortpartijen opgebouwd van <1% naar 6%. Na dit persbericht volgde snelle afbouw. En die zomer het instappen van de Mol op de achterbank met lolly...etc.

3) Over paar maanden is er weer termijn verstreken van 3 jaar sinds uitbreiding verlenging Apple deal. 2012 - 2015 - 2018 (?). Net als 3 jaar geleden wordt er in de maand oktober een belang gemeld imaar nu door Fidelity (2017) ipv HighClere (2014). Ook is er een pluk aandelen van Janivo van tenminste 3% (dat zijn er minimaal 7mln) “kwijt” sinds november 2017 toen melding kwam in AFM register van >3% ineens naar 0.


Conclusie: om short te gaan zijn aandelen nodig die je inleent. Als de Founders niet uitlenen moet je ergens anders aankloppen. M.i. heeft HighClere de minutie in 2014 geleverd. Als er nu geshort wordt (wat gezien verkoopdruk/koerscontrole goed mogelijk is) zijn dat mogelijk de aandelen van Fidelity en de pluk van Janivo. Nog geen melding in shortregister maar onder de 0,5% grens zien wij niks. Als ik kijk naar moment van het optreden van de verkoopdruk, onmiddellijk na afronding aandeleninkoop en niet tijdens dit programma, die de koers bijna 20% lager heeft gezet afgelopen maanden tegen beursbeweging in.....dan denk ik dat dit shorten gericht is op druk zetten/toewerpen naar bepaalde koers. Zie paralellen met 2014/2015.

Jmho/jmhs (just my humble speculation)



Er is een markt om stukken in te lenen en er zijn dataproviders die de gegevens verzamelen.
Daar op afgaand zie ik dat er het afgelopen jaar steeds zo’n 16 a 17 miljoen stukken worden aangeboden om uit te lenen. Van die op het moment 17 miljoen aangeboden stukken zijn er momenteel 7 miljoen daadwerkelijk uitgeleend. Er zijn dus nog steeds 10 miljoen stukken beschikbaar die worden aangeboden om uit te lenen.

De 7 miljoen daadwerkelijk uitgeleende stukken is de laatste weken wel aan het oplopen. Eind november was dit nl nog maar 4.5 miljoen, oftewel in anderhalve maand tijd zijn er 2.5 miljoen aandelen extra short gegaan.
Kazoo
0
quote:

Koos99 schreef op 17 jan 2018 om 13:10:


Voor komende cijfers houd ik hoop dat TomTom de totale Automotive backlog bekend maakt naast of ipv de Automotive order intake over het afgelopen jaar.

Ik heb hierover in het verleden contact gehad met IR en daar een discussie met hen over gehad. De order intake over het afgelopen jaar geeft geen nauwkeurig beeld van de stand van zaken. Stel een contract dat was afgesloten in 2015 heeft een verwachte opbrengst van 50 mio. Nu blijkt in 2017 dat er veel meer auto’s worden afgenomen dan in 2015 was voorspeld, dus ipv van 50 zal de totale waarde van dit contract 70 mio zijn. Dan worden de extra 20 mio niet alsnog gerapporteerd (aldus IR). Dus in het Automotive orderbook 2017 worden enkel de prognoses afgegeven van de contracten die in 2017 zijn afgesloten, en worden dus geen bijgestelde contracten van voor 2017 meegenomen. IR gaf daarbij aan dat ze niet aan die exercisies wilde beginnen van een backlog want dan moesten ze nog meer schattingen maken (stel je voor).

Nu met de nieuwe IFRS 15 regels wordt TomTom gedwongen om uit te gaan van de waarde van het totale contract, en indien deze worden bijgesteld dan moet dat worden beschouwd als een soort nieuw/extra contract. Dus waar IR liet doorschemeren niet over de info van de bijgestelde prognoses van afgelopen contracten te beschikken worden ze daar nu toe gedwongen.

De backlog afleiden uit de tot nu toe gepubliceerde gegevens is zo goed als onmogelijk. Immers elk jaar wordt er iets bekend gemaakt in de trend van orderbook exceeds ... Elk jaar wordt er dus een onbekende toegevoegd (exceeds..), en we krijgen niets gerapporteerd over uit het verleden bijgestelde contractenen. Dus alle uit het verleden gerapporteerde order intakes minus alle Automotive omzet geeft op geen enkele manier de backlog aan.






Ik denk dat dit ook de reden is dat het orderboek niet bij de Q3 cijfers is gerapporteerd, en de reden waarom die IFRS call opeens nog voor de Q4 cijfers plaats moest vinden.
Er gaat dus helemaal geen orderboek gerapporteerd worden onder het mom van 'IFRS 15 regels'.

Wat we wel krijgen is een omzet op basis van IFRS 15 regels dus als in bovenstaande op daadwerkelijke omzet.

Of je met deze ontwikkeling blij moet zijn is een tweede want de orderportfolio is minstens zo interessan (zie o.a. ASML)

Dutchy Ron
1
zit nog met 140 calls jan-18 8,40 gekocht toen koers 8,03 stond op 12ct, nu dus break even.......premie is er zo goed als uit.........helaas niet verkocht op 8.95........had verwacht ze er op 9,40 uit te kunnen doen. Had met 150% winst n een paar dagen genoegen moeten nemen. Hebzucht is geen goede raadgever. Vooraf bepalen dat ze er op xxx% winst uit gaan en er naar handelen zonder nadenken, dat levert doorgaans het meeste rendement op......was weer een dure les......

Zojuist maar wat KT puts ASML gekocht voor jan-18 158 en feb-18 155
effectenbeursspecialist
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 17 jan 2018 om 09:43:


Mijn nieuwe draad van gisteren verwijderd
Belachelijk want het is niks dan de waarheid wat daar instond
Dit Management laat zijn particuliere aandeelhouders STIKKEN

Slechtste forum van Nederland. Gelukkig kom ik hier haast nooit.

Ik zit meer op de DJI te NY.
Paulus29
0
quote:

Koos99 schreef op 17 jan 2018 om 13:26:


[...]

Er is een markt om stukken in te lenen en er zijn dataproviders die de gegevens verzamelen.
Daar op afgaand zie ik dat er het afgelopen jaar steeds zo’n 16 a 17 miljoen stukken worden aangeboden om uit te lenen. Van die op het moment 17 miljoen aangeboden stukken zijn er momenteel 7 miljoen daadwerkelijk uitgeleend. Er zijn dus nog steeds 10 miljoen stukken beschikbaar die worden aangeboden om uit te lenen.

De 7 miljoen daadwerkelijk uitgeleende stukken is de laatste weken wel aan het oplopen. Eind november was dit nl nog maar 4.5 miljoen, oftewel in anderhalve maand tijd zijn er 2.5 miljoen aandelen extra short gegaan.




Dat vermoeden had ik al.

En allemaal lekker onder de radar gebleven.





Dutchy Ron
1
[verwijderd]
4
5.112 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 ... 252 253 254 255 256 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 9,790   Verschil -0,30 (-2,97%)
Laag 9,790   Volume 788.456
Hoog 10,096   Gem. Volume 869.077
18-okt-19 17:35
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium