Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Heijmans Januari 2017

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
603 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 27 28 29 30 31 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 10 januari 2017 18:40:


[...]

Pagina niet gevonden

Helaas, de door u opgevraagde pagina is niet gevonden. Deze kan zijn verplaatst of is niet langer beschikbaar.Bent u van mening dat de informatie niet op de website staat, of heeft een vraag of opmerking? Dan kunt u een email sturen naar webmaster@noord-holland.nl
.



Deze link doet het gewoon hoor?

www.noord-holland.nl/Loket/Verzoek_om...

Openen of opslaan met adobe pdf reader en dan alles kopiëren en dan ergens in plakken ! word, openoffice of gewoon kladblok ! Suc6
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

ge-nieten schreef op 10 januari 2017 18:06:


@Nuchtere..

"Deze info is ook opgevraagd door advocaat Stibbe van Heijmans via WOB verzoek.
www.noord-holland.nl/Loket/Verzoek_om...
Deze link had ik al eens eerder geplaatst maar nu ik ook die vacature zo lees en me weer verder heb"

Als je de PDF open kun je alle zwart gemaakte vlakke netjes lezen (copy/paste). Namen, adressen, bedragen etc.

Iemand die dit heeft vrij gegeven is zwaar in overtreding.

Dat is lekker... handig.

"Een fool with a tool is still a fool"


Weer een blunder van de provincie dus hihi

deze link betreft het ;-)

www.noord-holland.nl/Loket/Verzoek_om...
Nuchtere Kijk Op
0
Vacature staat op meerdere sites en hij/zij begint pas 1-2-17 en het einde op 1-2-2018. Optie op verlengen staat er bij 1 link bij? M.a.w. kan wel een tijdje duren volgens de provincie ;-)

www.onlyhuman.nl/medior-communicatiea...

www.partners-in-communicatie.nl/commu...


Nuchtere Kijk Op
1
Dit is voorlopig weer ff mijn laatste uitleg over HET probleem:

Grond i.z. De N23 die eerst moest inklinken:

"Een stuk weg, hoe moeilijk kan het zijn?
Moeilijk, blijkbaar. Het probleem bij de N23 draait met name om het ‘zetten’ van de ondergrond. Voordat je een weg kunt leggen, moet de grond eronder inklinken, anders krijg je wegverzakkingen. Zetten kost tijd. Maar hoeveel tijd?

Hier gaat de discussie al heel lang over, zeggen betrokkenen die ANONIEM willen blijven wegens de arbitragezaak. De opdrachtgever de provincie NH gaf de bouwers die meededen aan die aanbesteding vooraf een rapport over de staat van de grond van ingenieursbureau Grontmij, nu Sweco. Dat rapport kwam uit op grofweg tweehonderd dagen ‘inklinktijd’. Daar moesten de bouwers mee rekenen.

Snel aanbesteden werd het probleem:

Als aanbestedingstraject had Noord-Holland gekozen voor best value procurement, een snellere procedure waarbij de bouwers niet een gedetailleerd ontwerp hoeven in te dienen om mee te mogen dingen naar de klus. Bij de N23 moesten de bouwers in ruim drie maanden met een eerste bieding komen, traditionele aanbestedingen duren soms wel een jaar. Er zit wel een vangnet in de procedure ingebouwd. Mocht tijdens het definitieve ontwerpen blijken dat zaken toch DUURDER uitpakken voor de bouwer, dan zijn wijzigingen in de prijs ACHTERAF NOG MOGELIJK.
Heijmans rekende in de eerste bieding met die tweehonderd dagen. Dat was ook de opdracht. Maar toen het later de bodem ZELF liet onderzoeken door een EXTERN bureau, kwam het uit op een heel andere tijd. Niet tweehonderd, maar tot wel meer dan vierhonderd dagen inklinktijd op sommige stukken. Dat betekent lange vertragingen, nieuwe tijdsplanningen en ontwerpen, nieuw materiaal, andere logistiek. Kortom: miljoenen euro’s die Heijmans niet heeft.

De arbitrage, die zo belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf, gaat over dat geld. De partijen ruziën over de aanpassing van de prijs achteraf en de kosten van de wijzigingen. Daarover zou wel of toch niet een akkoord zijn bereikt. En ze ruziën over wiens verantwoordelijkheid het onderzoek naar de bodem nu eigenlijk is. De bouwer, vindt de provincie of Grontmij, kijk maar naar het contract. De provincie, vindt de bouwer, kijk maar naar de kwaliteit van de informatie die is aangeleverd.

Het conflict over de N23 is een erfenis uit de crisisjaren. Toen namen bouwers, die ernstig om werk verlegen zaten, veel infrastructuurprojecten aan waar grote risico’s aan kleefden. En de opdrachtgevers – Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten – wentelden moeilijk te beheersen verantwoordelijkheden zoals vergunningen en bodemonderzoeken maar al te graag af op de gretige bouwers.

Rijkswaterstaat houdt bij grote projecten inmiddels iets meer in eigen hand. Maar met de erfenis uit het verleden moeten bouwbedrijven nog zelf afrekenen. Echter Heijmans praat al heel lang met de provincie. Heeft een eigen extern bodem onderzoek laten doen. Omdat de provincie voet bij stuk hield met die snellere aanbesteding die best value procurement werd genoemd. Zo is het conflict verder op de spits gedreven. Heijmans heeft zelfs nog bemiddeling ingeroepen. De provincie was het er niet mee eens. Contract is zelfs uiteindelijk niet door Heijmans ondertekent. Heijmans heeft het uiteindelijk toch aangemeld voor de arbitrage, dat probeer je bij een klant als een provincie zo lang mogelijk te voorkomen. Al is het maar om op goede voet te blijven wat betreft toekomstige opdrachten. Heijmans heeft het werk na herhaaldelijke pogingen om dit te keren zelfs stil moeten leggen toen betalingen uitbleven."



Sjaloom95
0
Voor de mensen die niet weten waar veel aannemers aan kapot gaan, hier het jargon in de bouw:
Aannemer: Een gokker met geheugenverlies die bovendien slecht in hoofdrekenen is.
Aanbieding: Een wilde gok, uitgewerkt op twee cijfers achter de komma.
Laagste aanbieder: Een aannemer die zich afvraagt wat hij vergeten is.
Kostprijscalculatie: De prijs van bouwen in de hemel.
Projectleider: De dirigent van een orkest waarvan elk lid een ander stuk muziek voor zich heeft liggen.
Kritieke pad methode: Een techniek om op alles achter te lopen terwijl alles perfect onder controle is.
Opleveringsdatum: Het moment waarop de boetes beginnen.
Boete: Een straf voor het niet bereiken van het onmogelijke.
Auditors: Mensen die komen als de oorlog is afgelopen en de gewonden een trap na geven.
Advocaten: Mensen die na de auditors komen en de gewonden beroven.

Noem het fictief, ironisch of realistisch. Net hoe je er tegen aan kijkt en/of vanuit welke sector :)
Nuchtere Kijk Op
0
Sorry ik kan het ff niet laten een goede quote van een ander:

"Het ligt niet aan een ingestorte huizenmarkt, niet aan de eurocrisis, niet aan de Brexit, niet aan ongunstige wisselkoersen of andere macro-economische tegenwinden. De reden dat bouwer Heijmans uit Rosmalen acuut in de problemen zit, is ruzie. Ruzie met opdrachtgever de provincie NH.

De beursgenoteerde bouwer met bijna 6.500 werknemers in Nederland, Duitsland en België en een jaaromzet van bijna 2 miljard euro maakte een dramatische koersval mee. In een maand verloor het bedrijf een derde van zijn beurswaarde. In diezelfde maand kondigden twee bestuursleden hun vertrek aan. Eerst financieel directeur Mark van den Biggelaar en plots, topman Bert van der Els. Zijn plaats wordt ingenomen door bestuurslid Ton Hillen. Voor de financieel directeur is nog geen opvolger.

„Het wrange”, zegt Joost van Beek van vermogensbeheerder Theodoor Gilissen, „is dat een groot deel van Heijmans best goed draait”. Heijmans zit met dit grote bouwconflict waarvoor nog geen oplossing is en waaraan het veel geld kan verliezen. Van Beek: „Maar hoeveel, dat is echt een gok. Er is weinig jurisprudentie uit eerdere zaken. Heijmans kan dus moeilijk bepalen hoeveel geld erbij moet.”

Door die conflicten schendt Heijmans mogelijk de afspraken met z’n banken, waaronder Rabobank, ING, ABN Amro en RBS. Kan de bouwer nog wel de rente op leningen betalen uit het operationele resultaat? En, zegt analist Van Beek: „wat telt als operationeel resultaat? Je mag daar meestal wel eenmalige verliezen uit laten. Maar als je keer op keer problemen hebt, is dat dan nog eenmalig?”

In een eerder persbericht noemde Heijmans zelf ook dit hardnekkige conflict. De aanleg van de N23, de Westfrisiaweg, die nu stil ligt omdat opdrachtgever provincie Noord-Holland niks meer wil betalen.

Minder ruzie maken:

De vraag is of Heijmans bouwer Ballast Nedam volgt, die op het nippertje van faillissement werd gered door het Turkse Renaissance. Het bouwbedrijf uit Nieuwegein bezweek bijna aan bouwconflicten met opdrachtgevers, vooral die over de aanleg van de A15 door het Botlekgebied.

Bij veel projecten waar nu onenigheid is – over extra werk, over de kwaliteit van geleverde informatie, over wijzigingen in het ontwerp – realiseerden de partijen zich niet altijd waarvoor ze tekenden, zegt bouwrechtadvocaat Jos van de Vijver van kantoor Drost & Van de Vijver. Over andere projecten zoals Energie Fabriek Tilburg is inmiddels de oplossing bekend.

Van de Vijver richtte kort geleden met zeven anderen Presolve op, een kenniscentrum over ‘geschillenvrij bouwen’. Presolve verzamelt allerlei studies en methodes naar het voorkomen en oplossen van conflicten, en wijst partijen de weg naar adviseurs. Zo’n kenniscentrum is nodig, vinden de oprichters, omdat klussen complexer en uitgebreider worden. En omdat opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat steeds vaker kiezen voor contractvormen waarbij de bouwer moet zorgen voor het ontwerp, het tevreden houden van de omgeving en het verzamelen van de juiste informatie over bijvoorbeeld de bodem of leidingen. Opdrachten zijn risicovoller: gewoon de tekening van Rijkswaterstaat nabouwen en de extra kosten declareren is er niet meer bij.

Bij de N23 speelt ook onenigheid over het contract. Heijmans heeft een conflict over de informatie over de bodemgesteldheid die Noord-Holland aanleverde. Die is niet goed. Maar wiens probleem is dat volgens het contract – daar gaat de ruzie over.

Eén methode die goed werkt om conflicten te voorkomen, zegt Van de Vijver, is om een onafhankelijke derde het contract simpelweg te laten voorlezen aan de bouwer en de opdrachtgever. „En dan per punt vragen: wat versta jij hieronder? Wat versta jij hieronder?” Ook al beslist één dat het zo gelezen moet worden, dan wéét de ander dat ten minste.”

Opties voor Heijmans:

Hoeveel verlies kan Heijmans dragen? Het bedrijf verloor afgelopen jaren al heel veel geld: 27 miljoen in 2015, 47 miljoen in 2014 en eerder waren er al verliezen in 2011 en 2012. Om aan geld te komen, gaf Heijmans drie keer extra aandelen uit: in 2009, 2013 en 2015, voor respectievelijk 100, 13 en 21 miljoen euro.

Toch is het redelijk om te verwachten dat de banken de financiering voorlopig gewoon voortzetten, zegt analist Joost van Beek. „Utiliteitsbouw is wel een zwakke broeder, en er zijn grote problemen in de infrastructuurtak. Maar woningbouw doet het vrij goed. Er is meer werk, voor hogere prijzen en in het buitenland worden kleine winstjes gemaakt.”

Heijmans kan ook nog onderdelen gaan afstoten. De nieuwe topman Ton Hillen gaat in ieder geval, belooft het persbericht, „verdere focus” in het bedrijf aanbrengen."
Nuchtere Kijk Op
0
vanaf 18 november 2016 kan dus ook een Fast Track Bindend Advies procedure worden opgestart. Dat is later dan toen Heijmans die arbitrage aanvroeg.

Je zou zeggen dat als ze niet willen stoppen met ruzie maken, er toch nog een snellere oplossing mogelijk is. Of moet ik lezen dat zoiets alleen voor nieuwe (nog niet aangemelde zaken) geldt? Weet iemand hier meer over?

Deze (FT-procedure) is uitsluitend bedoeld voor snelle afhandeling van geschillen tijdens de bouw, waarin op heel korte termijn een bindende uitspraak verlangd wordt.

Of de provincie ziet haar fouten in, van een verkeerd onderzoeksrapport 'bodemgesteldheid' en het na verloop van tijd (Heijmans constateerde die fouten) niet ondertekenen van het definitieve contract.

Of kunnen ze nog voor deze nieuwe Fast track procedure meedoen?

Weten anderen van de forum leden hier meer over?

raadvanarbitrage.nl/content/77/0/fast...
LekkerTruitje
1
Sorry Nuchter Kijk, maar dat is allemaal ouwe koek en gaat te ver om de essentie heen. De essentie is dat Heijmans foutieve info heeft gekregen over de bodemgesteldheid en daardoor te laat heeft gecalculeerd. Dus nu meerwerk en daarvoor moet de opdrachtgever dokken, tis niet anders, wat voor verhalen er ook geschreven worden door deze of gene.
En wat het contractenrecht betreft, ik heb dit al eerder geschreven hier :https://www.pianoo.nl/praktijk-tools/methodieken/prestatie-inkoop-of-best-value-procurement'.
Ergo, risico-inschatting zonder die risico's over te nemen.
Kon je ook lezen aangaande redelijk meerwerk dat een opdrachtgever moet betalen, zie een eerder bericht hier van mij.

LekkerTruitje
1
Dus, gewoon ff afwachten, er komen vanzelf berichten. Vervelende is wel dat nu de relatie met die provincie wel onder druk staat. En met sommige gemeenten in die regio. Anderzijds is er nu werk genoeg in de bouw, dus ook dat is nu niet zo'n probleem.
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

LekkerTruitje schreef op 11 januari 2017 12:59:


Sorry Nuchter Kijk, maar dat is allemaal ouwe koek en gaat te ver om de essentie heen. De essentie is dat Heijmans foutieve info heeft gekregen over de bodemgesteldheid en daardoor te laat heeft gecalculeerd. Dus nu meerwerk en daarvoor moet de opdrachtgever dokken, tis niet anders, wat voor verhalen er ook geschreven worden door deze of gene.
En wat het contractenrecht betreft, ik heb dit al eerder geschreven hier :https://www.pianoo.nl/praktijk-tools/methodieken/prestatie-inkoop-of-best-value-procurement'.
Ergo, risico-inschatting zonder die risico's over te nemen.
Kon je ook lezen aangaande redelijk meerwerk dat een opdrachtgever moet betalen, zie een eerder bericht hier van mij.




Niets Sorry lekker truitje, duimpje omhoog aangeklikt zelfs ;-)
Noemen ze dat een AB hier? Is dat een afkorting voor aanbeveling? Ben nog niet zo handig / ervaren op sociale media en vandaar die vraag hihi.
Ik vind juist dit forum goed als er inhoudelijk kennis word uitgewisseld en een ieder zo zijn eigen mening kan vormen.

Jij verdiept je dus ook goed in dit bedrijf en zie je posts regelmatig langskomen. Weet jij iets meer of beiden partijen nog kunnen gaan voor die versnelde "Fast Track Bindend Advies procedure" ? Of moet ik lezen dat zoiets alleen voor nieuwe (nog niet aangemelde zaken) geld?

Wat wel duidelijk is, dat binnen de provincie en de deelnemende gemeenten de druk van binnen uit op deze soap alleen maar groter wordt. En dat deze ontwikkeling geen oude koek is, maar meer een koekje van eigen deeg is voor de opdrachtgever. Mijns inziens een bitterkoekje ;-)

LekkerTruitje
0
oh dank je wel hoor Nuchtere Kijk. Dat van die vraag over de Fast Track dat weet ik ook niet. Lijkt me wel logisch dat een aanvraag voor arbitrage ook kan worden ingetrokken als men dat wil. Dus eigenlijk, waarom niet. Zou in het belang zijn van iedereen. Echter, bij die Fast Track moet het volgens het www wel zo zijn dat er niet meer zo veel te onderzoeken valt, dat de kaarten geschud zijn en dan zou het lijkt mij vrij snel nadelig uitpakken voor de provincie. Dat ze er niet gewoon onderling met specialisten en juristen zijn uitgekomen om tijd en kosten uit te sparen, regionale verkeersellende te verminderen enz. is volgens mij puur een effect van dat één of meer toppers uit de provincie hier niet willen toegeven vanwege persoonlijke imagoschade en mogelijke carrière.
Nuchtere Kijk Op
0
Ik weet inmiddels dus wat een AB is hihi. Graag gedaan en tja het ego van 1 of meerdere ambtenaren die intern vast te veel politieke spelletjes moeten spelen, die treffen nu dus een bouwbedrijf die niet meer alles pikt. Ze zullen wel tot een vergelijk komen, en ik denk dat Hillen dat ego schaakspel met enkele personen wel redelijk beheerst. Andere ego's binnen die betrokken overheden (provincie en gemeenten doen na dit geblunder meer en meer met hem mee lijkt het). Dus juist steun en meer begrip uit die hoek, waarbij voortdurende ego ruzies, alleen maar verliezers zijn.
Beursbengel
0
@Nuchtere Kijk Op - Peter

Heijmans heeft zich verslikt in te grote projecten. De hoogtij dagen zijn over. Er moet gewoon gewerkt worden. Dat geldt ook voor @nuchtere Kijk Op, toch ?
twinkletown
0
VolkerWessels keert terug naar de beurs

Bouwbedrijf VolkerWessels gaat nog voor de zomer in Amsterdam naar de beurs. Het op een na grootste bouwbedrijf van Nederland, dat nu volledig in handen van de familie Wessels, moet een beurswaarde krijgen van tussen de €1,5 mrd à €2 mrd.

Dat zeggen bronnen uit de bancaire hoek tegen Het Financieele Dagblad. Henry Holterman, schoonzoon van bouwondernemer Dik Wessels en baas van het familie-investeringsvehikel Reggeborgh, bevestigt het nieuws van de beursgang zonder cijfers te noemen.
[verwijderd]
0
10 jan: Susquehanna International Securities verkleint shortpositie in Heijmans van 0.64% naar 0.59%
tradersonly
3
Heijmans start met kleinere afgesproken deelprojecten N23 Westfrisiaweg !!

REGIO – De provincie Noord-Holland meldt dat Heijmans vandaag is gestart met de eerste werkzaamheden op locaties waarover de provincie en Heijmans in december overeenstemming hebben bereikt.

Het gaat onder meer om de werkzaamheden voor het afbouwen van de rotonde bij de Florasingel in Stede Broec, het bouwen van de grondwal/geluidscherm Zwaagdijk-West en het geluidscherm bij de Zesstedenweg in Koggenland. Een gedetailleerde planning van de werkzaamheden is er nog niet, maar zal naar verwachting spoedig volgen.

Aan de slag

Al eerder heeft Heijmans op 21 december de tijdelijke oversteek van de N302 voor fietsers bij De Strip (Hoorn) open gesteld. En zijn op het hele tracé van de N23 reeds maatregelen genomen om overbodige borden te verwijderen, hekken die het zicht belemmeren weg te halen, wegverharding (asfaltering) te verbeteren en de belijning te verduidelijken. Op de plaatsen waar fietsers rijstroken met autoverkeer oversteken komen binnenkort attentieverhogende maatregelen, zoals bebording langs de weg en belijning op de weg. Op een aantal locaties is de verlichting verbeterd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de fietsoversteek Vredemakersweg en het fietspad Obdam-Heerhugowaard. Onder de brug over de Ringvaart wordt nog tijdelijke verlichting aangebracht.

En de voortgang van de overige werkzaamheden? “De provincie blijft met Heijmans in gesprek over hervatting van alle resterende werkzaamheden aan de N23 Westfrisiaweg,” aldus het bericht van de provincie.

bron: onswestfriesland.nl/2017/nieuws/heijm...
Roy_01
0
Zeer goed nieuws! Hopelijk is dit de start voor verdere vervolging van alle werkzaamheden.
603 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 27 28 29 30 31 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Heijmans Meer »

Koers 7,500   Verschil -0,01 (-0,13%)
Laag 7,140   Volume 399.209
Hoog 7,540   Gem. Volume 174.025
26 feb 2020 17:35
label premium

Fors herstel bij Heijmans

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's

Arend Jan Kamp over BAM 21 februari 2018 15:17
BAM: Terug naar €4,00 - €4,50? 20 december 2017 21:50
Arend Jan Kamp over Heijmans 1 november 2017 14:01
VolkerWessels terug op beurs 21 april 2017 17:14