Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
SABMiller boekt 10% autonome volumegroei in 2006/07 Publicatiedatum: 12/04/2007 [09:23] AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - SABMiller, de tweede bierbrouwer ter wereld, heeft in het gebroken boekjaar dat eindigde op 31 maart 2007, een groei van de autonome biervolumes met 10% gerealiseerd. De totale volumegroei, inclusief overnames, bedroeg 23%. Dat heeft de bierbrouwer donderdag bekendgemaakt in een trading update. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
RTRS-Winst bierbrouwer Anheuser-Busch valt tegen ST. LOUIS (ANP) - De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch heeft in de eerste drie maanden van 2007 een nettowinst geboekt van 518 miljoen dollar, zo maakte het bedrijf woensdag bekend. Dat is meer dan de 499 miljoen dollar die het bedrijf in het eerste kwartaal van 2006 verdiende, maar minder dan analisten gemiddeld hadden verwacht. De brouwer van onder meer Budweiser verkocht 37,6 miljoen vaten bier, tegen 36,8 miljoen vaten in dezelfde periode in het voorgaande jaar. De omzet van het drankenconcern steeg naar 3,9 miljard dollar. De omzet en winst per vat zijn gestegen dankzij hogere bierprijzen. Ook kostenbesparingen droegen bij aan de hogere kwartaalwinst. Anheuser-Busch is de op een na grootste bierbrouwer ter wereld, na het Belgisch-Braziliaanse InBev. Het concern beheerst ongeveer de helft van de Amerikaanse biermarkt. Het merk Bud Light is het meest verkochte bier in de Verenigde Staten. Maar geïmporteerde biertjes als Heineken Premium Light en Corona Light bedreigen die leidende positie. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Carlsberg verhoogt winstverwachting 20079 mei 2007, 09:08 uur Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Carlsberg, brouwer van onder meer Tuborg bier, heeft de verwachting voor de operationele winst voor 2007 verhoogd. Dat heeft het Deense bierconcern woensdag bekendgemaakt bij de publicatie van de eerstekwartaalcijfers. Carlsberg rekent nu op een operationele winst van DKK 4,7 miljard (ca. EUR 631 mln), DKK 200 miljoen meer dan eerder voorzien. In 2006 werd een operationele winst van DKK 4,05 miljard behaald. De verwachting voor de nettowinst bedraagt nu ten minste DKK 2,0 miljard. In 2006 bedroeg de nettowinst DKK 1,88 miljard. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 14% tot DKK 8,9 miljard. Analisten hadden gerekend op een omzet van DKK 8,23 miljard. De groei werd gedreven door een sterke autonome groei van Carlsberg's groeimarkten in Oost-Europa en Azie en door een positieve bijdrage van de activiteiten in West-Europa. De operationele winst steeg van DKK 83 miljoen naar DKK 402 miljoen. De nettowinst kwam uit op DKK 45 miljoen, ten opzichte van een verlies van DKK 219 miljoen in het eerste kwartaal van 2006. Analisten gingen voor het eerste kwartaal uit van een nettoverlies van DKK 174 miljoen. Per aandeel bedroeg de winst DKK 0,60 tegen een verlies van DKK 2,90 een jaar eerder. Carlsberg verkocht 22,4 miljoen hectoliter bier tegen 18,3 miljoen een jaar eerder. Aan frisdranken werd 4,4 miljoen hectoliter verkocht tegen 4,1 miljoen een jaar eerder. In West-Europa verkocht Carlsberg 5,7 miljoen hectoliter bier tegen 5,5 miljoen een jaar eerder. Bij BBH werd 5,4 miljoen hectoliter bier verkocht tegen 3,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2006. BBH is de 50/50-joint venture tussen Carlsberg en Scottish & Newcastle in Kazachstan, Oekraine en de Baltische Staten. In Oost-Europa, exclusief BBH, steeg de bierverkoop van 2,3 miljoen hectoliter tot 2,7 miljoen hectoliter. In Azie steeg de de bierverkoop van 1,6 miljoen hectoliter tot 2,2 miljoen hectoliter. (c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
RTRS-Carlsberg groeit hard in Oost-Europa KOPENHAGEN (ANP) - De Deense bierbrouwer Carlsberg blijft sterk groeien in Oost-Europa. De onderneming Baltic Beverages Holding, die wordt geëxploiteerd met de Britse brouwer Scottish & Newcastle, wist de omzet in het eerste kwartaal met 44 procent op te krikken tot 1,8 miljard kroon (242 miljoen euro). De bierverkoop van dit bedrijf steeg in liters met 41 procent. Dit heeft Carlsberg woensdag gemeld bij de presentatie van de financiële resultaten in het eerste kwartaal. Vooral de verkoop in Rusland groeide hard. De Russische markt, waar Heineken ook flink aan de weg timmert, groeide volgens Carlsberg met 28 procent. Buitenlandse brouwers spelen daar in op de groeiende populariteit van bier onder jongeren. Carslberg behaalde in het eerste kwartaal een nettowinst van 45 miljoen kroon (6 miljoen euro). Een jaar geleden werd nog een verlies van 219 miljoen kroon geboekt. De omzet van het gehele concern steeg het afgelopen kwartaal met 14 procent tot 8,9 miljard kroon (bijna 1,2 miljard euro). In Azië en West-Europa groeide de bierverkoop ook. De Deense brouwer verkocht in totaal 1,6 miljard liter bier, 21 procent meer dan een jaar eerder. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
RTRS-Flinke winststijging Inbev BRUSSEL (ANP) - 's Werelds grootste bierbrouwer Inbev heeft een goed kwartaal achter de rug. De omzet steeg 9 procent tot ruim 3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat klom van 812 miljoen euro naar 962 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Inbev, bekend van onder meer Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Leffe en Stella Artois, deed het in West-Europa minder goed. De winst daalde hier met 2,2 procent tot 98 miljoen euro. Het bedrijf stelt zich desondanks ten doel om als geheel harder te groeien dan de markt. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
RTRS-Bavaria verliest rechtszaak tegen biermerk Hollander ALKMAAR (ANP) - Het gevaar dat het publiek het biermerk Hollander en de bijbehorende slogan 'It must be a Hollander' verwart met het merk Hollandia van Bavaria is niet zo groot. Brouwer Antonio Perra hoeft dan ook niet te stoppen met het gebruik van de merknaam, zoals Bavaria had geëist, zo oordeelde de rechtbank in Alkmaar donderdag. Perra's bedrijf A.P. Holding wilde dit voorjaar het nieuwe biermerk op de markt brengen. Volgens Bavaria maakt Perra met Hollander echter inbreuk op het merk Hollandia. Dit bier is onder meer te verkrijgen bij de supermarktketen Super de Boer. Bavaria spande hierop een kort geding tegen de brouwer aan. De rechtbank in Alkmaar vindt dat Perra het merk voor een ander soort bier, vergelijkbaar met Belgisch bier, gebruikt. Daarbij richt Perra zich op een andere doelgroep. Het gevaar dat het publiek de merknamen met elkaar verwart, is niet groot, aldus de rechtbank. De rechtbank stelde daarnaast dat niet is gebleken dat Hollandia een bekend biermerk is. Tekens met het woord Holland worden in algemeen beschrijvende zin gebruikt, aldus de rechtbank. Zo staan in het handelsregister vijfhonderd namen ingeschreven, waarin het woord Holland wordt gebruikt voor uiteenlopende diensten en producten. En daarom is het onderscheidend vermogen van Hollandia zeer beperkt, zo stelde de rechtbank. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Citigroup acht fusie InBev en Anheuser-Busch waarschijnlijk AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Analist Philip Morrisey van Citigroup stelt in een rapport over de biersector een fusie tussen de bierbouwers InBev en Anheuser-Busch in de komende jaren 'waarschijnlijk te achten'. 'In een poging om de aanwezigheid in de opkomende markten te vergroten en het leiderschap in de wereldwijde bierindustrie te herwinnen is het waarschijnlijk dat Anheuser-Busch in de komende jaren een alliantie zal gaan vormen met InBev', zo schrijft de analist. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
RTRS-Meer winst voor bierbrouwer Anheuser-Busch NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch heeft in het tweede kwartaal van dit jaar meer winst gemaakt dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat maakte het concern woensdag bekend. De brouwer van onder meer Budweiser profiteerde van gestegen prijzen, een hogere productiviteit en een sterke verkoop van geïmporteerde merken als Tsingtao en Corona. De nettowinst van Anheuser-Busch kwam uit op 677 miljoen dollar, tegen 638 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet nam toe van 4,26 miljard naar 4,52 miljard dollar. De verkoop van bier aan groothandelaren steeg met 2,3 procent naar 27,5 miljoen vaten. De verkoop via de detailhandel nam met 0,1 procent toe. Het bedrijf verhoogde tevens de winstverwachting voor 2007. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
InBev boekt nettowinst EUR 477 mln in tweede kwartaal 2007 AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer InBev heeft in het tweede kwartaal van 2007 een nettowinst behaald van euro 477 mln, een stijging van 20,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Toen bedroeg de winst euro 395 mln. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
Grolsch introduceert twee nieuwe biersoorten AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Grolsch introduceert in het laatste kwartaal van 2007 twee nieuwe bieren op de Nederlandse markt: Grolsch Pilsner Speciale en Grolsch Dunkel Weizen. Dat heeft de bierbrouwer woensdag bekendgemaakt in een persbericht. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
InBev investeert EUR60 miljoen in eigen brouwerijen Belgie AMSTERDAM (Dow Jones)--InBev gaat EUR60 miljoen investeren in zijn brouwerijen in het Belgische Hoegaarden, Jupille en Leuven wegens het internationale succes van de merken Hoegaarden en Stella Artois. Dit maakt de Belgische bierbrouwer maandag bekend. De financiele investering in de brouwerijen in Leuven en Jupille zal worden gebruikt voor het verhogen van de bierproductie terwijl het geld in Hoegaarden zal worden aangewend om een brouwerij te creeren die alleen witbier zal produceren. Door Anna Marij van der Meulen; +31-20-5890270; annamarij.vandermeulen@dowjones.com
Slecht nieuws! :-) RTRS-Grolsch-bier volgend jaar mogelijk duurder (2) N i e u w bericht, reactie Heineken in vierde alinea ENSCHEDE (ANP) - Consumenten moeten volgend jaar waarschijnlijk meer betalen voor een biertje van Grolsch. Net als andere bedrijven in de drank- en voedingsmiddelensector heeft Grolsch last van de sterke stijging van de grondstofprijzen. Dat zei bestuursvoorzitter Ab Pasman van de bierbrouwer dinsdag in een toelichting op de halfjaarcijfers. Vooral de prijs van mout, de belangrijkste grondstof van bier, steeg sterk. Pasman schat dat zijn bedrijf hierdoor volgend jaar 5 tot 10 miljoen euro extra kosten moet maken. ,,Voor dit jaar hebben we ons ingedekt'', aldus Pasman. ,,De prijsstijging zal volgend jaar worden doorberekend. Biertjes van de tap en in de fles zullen dan duurder worden.'' Hoeveel meer de consument moet betalen, is volgens Pasman afhankelijk van onderhandelingen die nog moeten worden gevoerd met winkels en horeca. Ook Heineken, de grootse bierproducent van Nederland, zegt zich voor de rest van dit jaar ,,volledig te hebben ingedekt'' tegen de stijging van de grondstofprijzen. Volgens een zegsvrouw van Heineken probeert het bedrijf de verhogingen op al zijn markten door te berekenen aan zijn klanten. Heineken sluit niet uit dat Nederlandse consument meer moet gaan betalen voor een biertje. De bierverkopen van Grolsch hebben in ieder geval geen last gehad van de introductie van het nieuwe groene flesje. De introductie leidde in Nederland de afgelopen maanden tot een hogere afzet en een toename van marktaandeel, en dat terwijl de biermarkt zelf licht kromp als gevolg van het slechte weer, zei Pasman. Het oude, bruine 'pijpje' heeft plaatsgemaakt voor een groene variant. Grolsch boekte in de eerste zes maanden van dit jaar een nettowinst van 7,6 miljoen euro, een stijging van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Pasman verwacht een winstgroei voor heel 2007 van ongeveer 10 procent. Op de beurs in Amsterdam steeg het aandeel dinsdag aan het eind van de middag 1,3 procent. De omzet van Grolsch bedroeg in de eerste jaarhelft 164 miljoen euro, tegen 152,2 miljoen euro in de vergelijkbare periode vorig jaar. In Groot-Brittannië, een belangrijke markt voor Grolsch die sterk onder druk staat, was er sprake van een nagenoeg stabiel volume. Door de distributiedeal die Grolsch vorig jaar sloot met de Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch groeide de afzet van bier in de Verenigde Staten met meer dan 50 procent. Naar verwachting zal de groei van de Amerikaanse markt voor het gehele jaar boven de 40 procent liggen, aldus de bierbrouwer uit Enschede. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
MARKET TALK:Heineken;impact fusie Miller en Coors beperkt-SNS AMSTERDAM (Dow Jones)--SNS Securities verwacht een beperkte impact op Heineken van de gisteren aangekondigde fusie van de Amerikaanse operaties van SABMiller en Molson Coors. Het enige punt van zorg betreft de toekomstige prijzen. "De fusie past binnen de consolidatieslag die momenteel in deze industrie plaatsvindt", aldus analist Richard Withagen. Omstreeks 09.30 uur noteert het aandeel Heineken 0,2% lager op EUR45,58, terwijl de AEX met 0,1% stijgt. (AMV) Dow Jones Nieuwsdienst: +31 20 5890270, amsterdam@dowjones.com
SABMiller start joint venture op Amerikaanse biermarkt SABMiller (GBp 1514 – geen opinie), de op één na grootste bierbrouwer in de VS en de nummer 3 wereldwijd, heeft aangekondigd een joint venture aan te gaan met Molson Coors (USD 50,83 – geen opinie), de nummer 3 in de VS. De joint venture betreft hun activiteiten op de Amerikaanse biermarkt. Deze markt wordt steeds meer gekenmerkt door een sterke concurrentie. Bovendien snoepen importbieren, zoals Heineken (EUR 45,35 - Houden), en speciaalbieren steeds meer marktaandeel af van de Amerikaanse bierbrouwerijen. De samenwerking tussen SABMiller en Molson Coors is dan ook meer gericht op het behalen van schaalvoordelen en besparingen en minder op groei. Wij vinden de joint venture dan ook een logische stap, die concurrent Anheuser-Busch (USD 51,57 – Houden) onder druk zal zetten ook een partner te zoeken om zo haar leidende positie in de VS te behouden. Eerdere speculaties over een fusie tussen Anheuser-Busch, producent van Budweiser, en het Belgische InBev (EUR 66,06 – Houden), de grootste bierbrouwer ter wereld, zouden zo wel eens bewaarheid kunnen worden. Voor Heinekens positie op de Amerikaanse markt lijkt deze ontwikkeling geen echte gevolgen te hebben. Heineken richt zich in de VS vooral op het hogere biersegment, terwijl de joint venture is gericht op het ‘dagelijkse biertje’. bron: ABN Amrobank
RTRS-Investeringsmaatschappij koopt Nederlandse bieren ZEIST (ANP) - Investeringsmaatschappij Nimbus heeft bierbedrijf United Dutch Breweries (UDB) overgenomen van het in Brussel beursgenoteerde bierconcern InBev. Daarmee komen biertjes als Oranjeboom, Breda en de Drie Hoefijzers weer in Nederlandse handen. InBev wil zich meer richten op de A-biermerken in de portefeuille als Stella Artois, Beck's, Brahma, Hoegaarden en Dommelsch. Gert Jan Hubers, partner bij Nimbus, wil niet bekendmaken wat Nimbus heeft betaald voor UDB. De jaaromzet is 50 miljoen euro, aldus Hubers. ,,We zijn geen experts van bier, maar we weten wel hoe we bedrijven weer in het zonnetje kunnen zetten'', aldus Hubers. Nimbus ziet voor UDB mogelijkheden om de export verder uit te breiden naar landen in Afrika en Amerika. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Kartelpolitie bekijkt bierprijs Door RICHARD CLEVERS DEN HAAG - De verhoging van de bierprijs, die de grote brouwerijen vlák voor carnaval doorvoeren, heeft de aandacht getrokken van kartelpolitie NMa. Van een officieel onderzoek wil de NMa nog niet spreken: ,,Maar we kijken er zéker naar.’’ Zo nodig volgen maatregelen. FOTO GUUS SCHONEWILLE Het CDA heeft daar bij de minister van Economische Zaken al op aangedrongen. Cafébazen toonden zich op www.ad.nl furieus over de prijsverhoging waarmee de bierbrouwerijen hen hebben opgezadeld. De uitbaters, die toch al hoge kosten hebben, zien zich genoodzaakt het pilsje, aan de vooravond van het zuidelijke volksfestijn, circa tien cent duurder te maken. Vrijwel alle brouwerijen verhogen hun prijzen deze week, met ongeveer vijf procent, aldus Jules Stijnen, regiovoorzitter Zuid-Limburg bij Horeca Nederland. Hij denkt dat het moment niet toevallig is gekozen: de brouwers weten dat er in Brabant en Limburg weldra een ‘enorme bierplas’ wordt afgezet. ,,Kom niet aan ons carnaval,’’ klinkt het verbolgen. De brouwers zeggen dat de grondstoffen simpelweg duurder zijn geworden. De NMa vindt het vooral opvallend dat de prijzen tegelijk worden verhoogd. Dat riekt naar streng verboden prijsafspraken. ,,Iedereen die signalen heeft dat er iets niet klopt, roepen wij op dit bij ons te melden,’’ aldus de NMa. Biergigant Heineken (met merken als Heineken, Amstel en Brand) zegt dat de lang geleden afgekondigde prijsverhoging een eigen beslissing is en dat het bedrijf niets weet van de prijzen van de concurrentie. Ook in de super heeft de consument al een hogere bierprijs kunnen noteren, zegt Heineken. Concurrent Inbev (onder meer Dommelsch) noemt het begin van het jaar een ‘logisch moment’ voor prijsaanpassingen. ,,Daardoor valt het allemaal even samen.’’ Bron: AD
SABMiller boekt 7% autonome volumegroei in 2007/08 16 april 2008, 9:11 uur | FD.nl/Betten Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - SABMiller heeft in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2007/08, dat eindigde op 31 maart 2008, de groei van de bierverkopen gemeten in volume zien vertragen. Dat heeft de op vier na grootste bierbrouwer ter wereld, die Grolsch heeft overgenomen, woensdag bekendgemaakt. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
Winstdaling bierbrouwer Anheuser-Busch ST. LOUIS (ANP) - De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch heeft in het eerste kwartaal minder winst gemaakt dan een jaar geleden. Het bedrijf had last van hogere kosten voor graan en energie en lagere verkoopcijfers van groothandelaren, zo maakte het woensdag bekend. Anheuser-Busch, 's werelds op een na grootste brouwersconcern, boekte een nettowinst van 510,9 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder 517,5 miljoen dollar. De brouwer van onder meer Budweiser haalde een omzet van 4,1 miljard dollar. De resultaten zijn in lijn met de gemiddelde verwachtingen van analisten. Amerikaanse bierbrouwers hebben last van toenemende concurrentie van buitenlandse biertjes, wijn en sterke drank. Toch wist Anheuser-Busch de afgelopen periode 2,3 procent meer bier te slijten. Het zag zijn marktaandeel licht toenemen ten opzichte van een jaar geleden tot 50,9 procent. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
InBev boekt lager dan verwachte kwartaalwinst 8 mei 2008, 8:28 uur | FD.nl/Betten Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - InBev heeft in het eerste kwartaal van 2008 een nettowinst behaald van euro 249 mln, een daling van 11% ten opzichte van de euro 280 mln een jaar geleden. Dat heeft de Belgische bierbrouwer donderdag bekendgemaakt. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
'InBev en SABMiller sleutelrol in consolidatie biersector' 23 mei 2008, 14:32 uur | FD.nl/Betten Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - De wereldwijde bierbrouwerindustrie bevindt zich in een 'tussenliggende' consolidatiefase. InBev en SABMiller hebben de financiele flexibliteit om de consolidatie in de sector vooruit te stuwen. Dat schrijft Fitch Ratings vrijdag in een rapport over de sector. [Modbreak IEX]: Gelieve persberichten van het FD niet volledig te kopieren.]
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --