Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

Laatste koers (eur) Verschil Volume
30,800   -0,380   (-1,22%) Dagrange 30,630 - 31,060 5.944.952   Gem. (3M) 5,1M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 829 830 831 832 833 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 18 februari 2016 19:32
    quote:

    Tsja... schreef op 18 februari 2016 19:14:

    [...]

    Ik vind dat ook erg opvallend. 800.000 vaten meer import per dag dan vorige week. Dus de voorraden stegen de afgelopen week met 2,1 miljoen en de import met 5,6 miljoen. Er is hier iets aan de hand en misschien is het heel voor de hand liggend, maar ik vind het in ieder geval ......apart. Als er zo veel voorraad is, waarom ga je dan zo veel meer importeren? Of is het dumpen van de Saudi's en winnen ze daarom hun marktaandeel terug? Als iemand me hier bij kan helpen zou dat fijn zijn.

    ir.eia.gov/wpsr/wpsrsummary.pdf
    Zeer sterke contango vorige week. Als de VS een van de weinige landen is met nog beschikbare opslag ruimte is het logisch om zo veel mogelijk korte termijn te kopen en op te slaan. Verschil tussen maart en Juli WTI was vandeweek meer dan 7$.

    Het valt me trouwens vooral op dat met name de gasoline en destillates erg hard zijn gestegen. Ik ben niet graag die persoon :P , maar dat is natuurlijk erg negatief voor de crack spread. Raffinage resultaten zullen in ieder geval voorlopig niet aantrekken.
  2. [verwijderd] 18 februari 2016 19:41
    AMSTERDAM (Dow Jones)--Saoedi-Arabie zou niet bereid zijn om de olieproductie te verlagen, citeerde Agence France-Presse donderdag aan het eind van de middag de minister van buitenlandse zaken van het land.

    "Als andere producenten de output willen beperken of afspraken willen maken over het bevriezen van de aanvullende productie, dan heeft dat een impact op de markt. Maar Saoedi-Arabie is niet bereid om in de productie te snijden", aldus minister Adel al-Jubeir.

    De opmerkingen volgen nadat 's werelds grootste olieproducent eerder deze week nog een voorzichtig akkoord bereikte met Rusland over het bevriezen van de productie op de huidige niveaus, mits andere grote olieproducenten ook meedoen. Iran verwelkomde woensdag het akkoord, maar committeerde zich niet aan de afspraak.

    In navolging van de uitspraken van de Saoedische minister en het wekelijkse Amerikaanse olievoorradenrapport dat over de hele linie een stijging van de voorraden liet zien, zijn de olieprijzen donderdag wat weggezakt na een eerdere rally.

    Sa wil dus nog niet snijden in productie, het is nog te vroeg, rustig afwachten...
  3. forum rang 10 voda 18 februari 2016 19:43
    quote:

    Belegbureau MVG schreef op 18 februari 2016 19:32:

    [...]
    Oh dat gaat altijd voor! Doe je het beleggen als hobby? of echt als werk?
    Beleggen & forum bezoek is als hobby begonnen, en volkomen uit de hand gelopen. Nu beleg ik voor mijn pensioen later (over 11 jaar, als ik 67 ben). (Ik heb geen normaal bedrijfs pensioen, ik heb daar vrijwillig afstand van gedaan). Ik dacht dat ik het zelf beter kon, groot drama dus vanwege de woekerpolis affaire.
  4. [verwijderd] 18 februari 2016 19:57
    quote:

    Am@teurtje schreef op 18 februari 2016 10:40:

    [...]

    Ik zou zeggen:

    Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

    Goede zaak toch?
    Ik klaag niet, probeer eea alleen te begrijpen. Nog niet zo veel ervaring met opties en dacht even dat ik iets niet had begrepen. Kon het financieel niet verklaren.
  5. [verwijderd] 18 februari 2016 20:20
    quote:

    Risky bets schreef op 18 februari 2016 19:32:

    [...]

    Zeer sterke contango vorige week. Als de VS een van de weinige landen is met nog beschikbare opslag ruimte is het logisch om zo veel mogelijk korte termijn te kopen en op te slaan. Verschil tussen maart en Juli WTI was vandeweek meer dan 7$.

    Het valt me trouwens vooral op dat met name de gasoline en destillates erg hard zijn gestegen. Ik ben niet graag die persoon :P , maar dat is natuurlijk erg negatief voor de crack spread. Raffinage resultaten zullen in ieder geval voorlopig niet aantrekken.
    Het is de vraag of de VS nog het enige land zijn met beschikbare opslag. www.reuters.com/article/oil-trading-i... Met zo'n contango is het misschien wel handig als traders nog wat extra VLCC te hebben. Gelukkig heeft de Shell trading desk er nogal wat gehuurd.

    www.lloydslist.com/ll/sector/tankers/...
    www.tradewindsnews.com/weekly/375658/...
    www.lloydslist.com/ll/sector/tankers/...

    In 2008-2009 heeft de trading desk van Shell zo miljarden verdiend.
    www.bloomberg.com/news/articles/2016-...

    Er is niet zo veel over bekend maar in 2005 verdiende de trading desk van BP $3,0 miljard. www.bloomberg.com/news/articles/2015-...
  6. jan van delft 18 februari 2016 21:03
    wat veel mensen vergeten is dat er ook een aantal hele grote beleggers aktief zijn , elke dag, en ja als die wat verkopen (en dat doen ze dan gelijdelijk, maar toch) dan zakt de koers gewoon wat. Denk eens aan een Blackrock bijvoorbeeld, die heeft en houdt heel veel RDS in zijn portefeuille maar zal ook af en toe wat bijschaven, met hulp van zijn computer modellen. Kan om hele andere redenen zijn dan je zou denken, gaat dan om lange termijn afwegingen en niet om de cijfertjes van een of ander voorraadje in de VS.
  7. [verwijderd] 18 februari 2016 22:44
    Het belangrijkste vond ik vandaag dat de productie in Amerika afgelopen week is gedaald met 0.555%, dat is een behoorlijke daling.

    Dat de voorraden in Amerika dan stijgen omdat ze flink importeren, wat daar de reden van mag zijn...., ik kan wel wat dingen bedenken maar geen daarvan is normale marktwerking.

    Olie geimporteerd door Amerika is olie buiten Amerika niet opgeslagen.
    Het doet er niet zo toe waar het opgeslagen is, het gaat er om wat de productie doet en of de vraag ook echt afneemt.

    De productie in Amerika neemt af, dat geeft ruimte aan SA om ook iets te gaan doen, ze roepen wel van niet, maar ze zijn in onderhandeling en dat nadat ze in januari juist nog flink de productie hebben opgevoerd, slim, maar ook doorzichtig en dat zien anderen ook dus de onderhandelingen gaan flink moeizaam en dat is ook niet anders dan verwacht.

    Het lijkt wel alsof Amerika de laatste goedkope olie inkoopt, grote handelaren die groot inslaan, of Amerika zelf, die weten ook wat er gebeurt, het moment is gekomen dat de productie in Amerika duidelijk begint te zakken en gesprekken zijn gaande en er gaat wat gebeuren want men weet dat het niet langer zo kan.
    Vandaar ook die enorme spread tussen de front month en de latere maanden.

    EN zodra er daadwerkelijk ook wat zinnigs wordt gedaan dan kan de olieprijs weer langzaam herstellen naarmate de markt weer in balans komt.

    Het duurt allemaal nog even maar het gaat er komen.
  8. Risky bets 18 februari 2016 23:34
    quote:

    jan van delft schreef op 18 februari 2016 21:03:

    wat veel mensen vergeten is dat er ook een aantal hele grote beleggers aktief zijn , elke dag, en ja als die wat verkopen (en dat doen ze dan gelijdelijk, maar toch) dan zakt de koers gewoon wat. Denk eens aan een Blackrock bijvoorbeeld, die heeft en houdt heel veel RDS in zijn portefeuille maar zal ook af en toe wat bijschaven, met hulp van zijn computer modellen. Kan om hele andere redenen zijn dan je zou denken, gaat dan om lange termijn afwegingen en niet om de cijfertjes van een of ander voorraadje in de VS.
    Ja, inderdaad. Dat is zeker goed mogelijk. Ik heb hier en daar rondgevraagd en heb ook wat andere mogelijke verklaringen gekregen. Het zouden ook hedge funds kunnen zijn. Of short sellers, of wellicht kwantitatieve computer modellen? Momentum handelaren?
    Meest gekke verklaring die ik hoorde was dat Shell daalde omdat WTI in 5 min 3.3% daalde, door een paar gekke VS voorraadjes. Maar dat kan bijna de reden niet zijn. Ik ga voor Blackrock ;P
  9. [verwijderd] 18 februari 2016 23:46
    quote:

    Risky bets schreef op 18 februari 2016 20:26:

    DHT en GNRT zijn mijn grootste 2 posities op het moment en daar staat een short NAT tegenover. Ik denk dat offshore storage inderdaad weer een thema kan worden dit jaar. Je kan dan uiteraard beter de tanker hebben dan een bedrijf als shell.
    DHT lijkt me wel een prima bedrijf, maar waarom long GNRT en short NAT? En waarom bijvoorbeeld niet Euronav?
  10. Risky bets 19 februari 2016 00:41
    GNRT is het goedkoopste VLCC focussed bedrijf, maar heeft ook het meeste leverage. Dus is erg risicovol. Ze hebben alleen 2 grote tranches schulden gefinancierd laatste half jaar tegen libor +2% en libor +2.3%, wat ik erg sterk vind. GNRT is een beetje een gok over hoe lang VLCC dayrates hoog blijven. Als de komende 2 jaar VLCC rates gemiddeld op 40k uitkomen (huidig=51k voor wat t waard is), dan kan GNRT de balans op orde krijgen en dan zijn ze 3x de huidige prijs waard imo. Als VLCC rates instorten dan gaan ze kapot door die leverage, dus is wel een hoog risico positie.

    Euronav is een prima bedrijf, alleen op bijna alle metrics gewoon duurder dan DHT en GNRT. Balans is een klein beetje beter dan DHT, maar dat verklaar mijns inziens niet waarom het veel duurder moet zijn in P/E, EV/E/ EV/EBITDA en dergelijke. Tevens heeft euronav ook Seuzmaxes en is DHT bijna een pure VLCC speler. Met huidige contango denk ik dat het risico voor dayrate verlagingen voor VLCC's veel kleiner is.

    NAT is gewoon een publiekslieveling en is in vergelijking met ander tanker aandelen gewoon belachelijk geprijst. Het heeft een hele oude vloot schepen, waarvan vele schepen binnen 5 jaar aan vernieuwing toe zijn. Het betaald ook al jaren meer dan EPS aan dividend uit. Komend kwartaal gaat voor NAT veel slechter zijn, door verslechterde Seuzmax rates en dus zal de dividend tegen gaan vallen. Verder heeft NAT belachelijke aankopen gedaan van gerelateerde NAO (offshore) aandelen. Kan je echt niet maken om daar je beleggers mee op te zadelen. Ik heb wel heel veel exposure naar tankers in mijn porto, dus ik heb gewoon het meest overgewaardeerde bedrijf ertegenover gezet.
  11. [verwijderd] 19 februari 2016 08:43
    quote:

    Risky bets schreef op 19 februari 2016 00:41:

    GNRT is het goedkoopste VLCC focussed bedrijf, maar heeft ook het meeste leverage. Dus is erg risicovol. Ze hebben alleen 2 grote tranches schulden gefinancierd laatste half jaar tegen libor +2% en libor +2.3%, wat ik erg sterk vind. GNRT is een beetje een gok over hoe lang VLCC dayrates hoog blijven. Als de komende 2 jaar VLCC rates gemiddeld op 40k uitkomen (huidig=51k voor wat t waard is), dan kan GNRT de balans op orde krijgen en dan zijn ze 3x de huidige prijs waard imo. Als VLCC rates instorten dan gaan ze kapot door die leverage, dus is wel een hoog risico positie.

    Euronav is een prima bedrijf, alleen op bijna alle metrics gewoon duurder dan DHT en GNRT. Balans is een klein beetje beter dan DHT, maar dat verklaar mijns inziens niet waarom het veel duurder moet zijn in P/E, EV/E/ EV/EBITDA en dergelijke. Tevens heeft euronav ook Seuzmaxes en is DHT bijna een pure VLCC speler. Met huidige contango denk ik dat het risico voor dayrate verlagingen voor VLCC's veel kleiner is.

    NAT is gewoon een publiekslieveling en is in vergelijking met ander tanker aandelen gewoon belachelijk geprijst. Het heeft een hele oude vloot schepen, waarvan vele schepen binnen 5 jaar aan vernieuwing toe zijn. Het betaald ook al jaren meer dan EPS aan dividend uit. Komend kwartaal gaat voor NAT veel slechter zijn, door verslechterde Seuzmax rates en dus zal de dividend tegen gaan vallen. Verder heeft NAT belachelijke aankopen gedaan van gerelateerde NAO (offshore) aandelen. Kan je echt niet maken om daar je beleggers mee op te zadelen. Ik heb wel heel veel exposure naar tankers in mijn porto, dus ik heb gewoon het meest overgewaardeerde bedrijf ertegenover gezet.
    Bedankt, dat is wel een onderbouwd verhaal.
  12. Risky bets 19 februari 2016 10:45
    Ja, vooral die outlook negatief van Fitch is key. Als ze door kredietmaatschappijen naar A gaan, dan wordt het een stuk duurder om geld op te halen. Zeker nu veel banken niet zo zitten te springen om meer olie/gas exposure. Shell zal heus wel gemakkelijk schulden gefinancierd krijgen, maar zal daar wel een veel hogere opslag voor moeten gaan betalen dan ze gewend zijn. En met het huidige dividend en gebrek aan winstgevendheid, zullen ze heel wat miljarden nodig hebben dit jaar.
  13. forum rang 6 boldie 19 februari 2016 11:29
    quote:

    Risky bets schreef op 19 februari 2016 10:45:

    Ja, vooral die outlook negatief van Fitch is key. Als ze door kredietmaatschappijen naar A gaan, dan wordt het een stuk duurder om geld op te halen. Zeker nu veel banken niet zo zitten te springen om meer olie/gas exposure. Shell zal heus wel gemakkelijk schulden gefinancierd krijgen, maar zal daar wel een veel hogere opslag voor moeten gaan betalen dan ze gewend zijn. En met het huidige dividend en gebrek aan winstgevendheid, zullen ze heel wat miljarden nodig hebben dit jaar.
    lees paar berichten terug en zie dat shell geen geld zal lenen overname BG.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 829 830 831 832 833 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑