Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,165   +0,035   (+0,68%) Dagrange 5,130 - 5,245 178.024   Gem. (3M) 232,8K

weekend 2015: APPLE Wil Uitbreiden Naar Auto's...............Hebben Ze TomTom Daarbij Nodig.......

84 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 februari 2015 12:37
    quote:

    Natte krant schreef op 14 februari 2015 12:01:

    Ik hoor weinig over goldman sachs. Oh nee die kopen nu stiekum in en geven een buy advies bij een €1x koers....als Henk en Ingrid op hun chesterfield de financiele zaken doornemen. Nou Henk (inmiddels 2017 of 18) wat denk je ?...die vrienden uit You York geven een koop op TT. Doen we he..kan de kleine sjaak later mooi van studeren.

    Gelezen in de Natte Courant
    Dat denk ik ook nl...eerst een goede positie innemen, en dan een buy advies geven.....
  2. zzz_zzz 14 februari 2015 12:39
    @F-AFM: kan het alleen maar met het betoog eens zijn, ab.

    Wellicht weet je als (ex) ingevoerde ook het antwoord op het volgende:

    Een paar jaar terug was er een hele discussie over "naked shorts". Dat is toen tijdelijk verboden. Ik kan echter nergens terugvinden of dit verbod ook definitief is gemaakt. Ik vraag me dus af wat de huidige praktijk is. Mag je inmiddels weer aandelen verkopen voordat je ze hebt ingeleend, en zo ja hoeveel tijd heeft een partij dan om deze "naked short" weer ongedaan te maken.
  3. [verwijderd] 14 februari 2015 12:42
    quote:

    seren schreef op 14 februari 2015 12:29:

    [...]
    Lijkt me ook.
    Onderbouwing is moeilijk, de vraag is hoeveel R&D is er nodig?

    niet om zomaar een navigatie systeem te ontwikkelen, maar het beste navigatiesysteeem op de wereld dat dan gebruikt kan worden voor HAD.
    Dus je moet er evenveel R&D instoppen als de concurrenten, ook al begin je met een voorsprong.
    Als eerste gok, toch grofweg 1000 goede engineers, met kosten van 300K per man per jaar.
    Toch zo ongeveer 300 M R&D kosten, VW misschien ook een stuk, maar het lijkt me teveel voor TomTom alleen.

    Wat een kletskoek. En dan dat proberen te verkopen als onderbouwing.

    Begin ik met de zin die begint met "dus". Dus slaat altijd op een vorige regel of artikel waar een onderbouwing heeft plaatsgevonden zodat we een conclusie kunnen trekken. Dat is hier niet gebeurd, dus het woord "dus" kan weg.
    Tsja en als het woord dus weg kan dan kunnen we de rest ook weghalen want dat is de conclusie die verwijst naar de onderbouwing die niet heeft plaatsgevonden.

    Volgende

    ik kan je verzekeren dat engineers bij lange na geen 300k per jaar kosten

    Daarbij wat gaan die 1000 mensen doen? Begin daar nou eens met onderbouwing. Dus we gaan Naar HAD en TT gaat daar een rol in spelen. Welke rol en welke producten zijn daar voor nodig? In hoeverre zijn deze producten al klaar? In hoeverre dienen hier aanpassingen voor te gebeuren en hoe gaat TT hierin te werk? Laten we daar eens naar gaan kijken in plaats van iets roepen en dan trachten daar argumenten voor te vinden waarom dat zo zou zijn. In dit geval roepen dat TT niet mee kan in de I nvesteringsdrift van de grote jongens terwijl er helemaal niet vaststaat dat die investering nodig is. Het investeren op zich zal nooit een doel zijn. Het doel is een bepaald resultaat en daar zijn vaak investeringen voor nodig.

    Ik ben nog steeds niet overtuigd en het management van TT ook niet amders hadden ze wel om meer kredietruimte gevraagd.
  4. Meryntje 14 februari 2015 12:42
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 14 februari 2015 11:54:

    Hi Gerard,

    hier verschillen we duidelijk van mening er valt niets te onderbouwen, want het is gewoon een vaststaand feit.
    TT is gewoon een groeiende speler , klein qua waarde in een grote vijver, die steeds meer aandacht krijgt.
    Jij kan niet beoordelen over wat TT vandaag aan in-huis kennis heeft voldoende is om te freewheelen voor de komende 5 jaar, dat geloof je toch zelf niet Gerard, ze gaan hier nog mega poen tegen aan moeten gooien, en pas op Apple is geen betrouwbare partner, daar zijn zat voorbeelden van, Apple's loyaliteit reikt net zo ver als jij kunt meewerken aan hun bottom-line, je moet Foxconn en GTAT eens horen hoe ze over Apple denken, de auto industrie is niet anders, Here had ook niet kunnen bedenken dat er zoveel overlopen naar TT, je denkt toch niet dat die niet gaan terugslaan, die zijn nog niet kapot hoor en wat als Apple beslist om TT over 2 jaar aan de dijk te zetten, ze ontwikkelen gewoon parallel , Apple doet niet anders, dat is niet om het uiteindelijk allemaal zelf te willen doen, maar het is wel om als ze bonje krijgen, ze je helemaal niet nodig hebben.

    kijk Gerard, ik weet t ook niet, maar om vandaag de dag te stellen, ze hebben voor dit jaar alle kennis in-huis, dus wat geld is nodig ?, laat me niet lachen als Google echt de markt wil hebben, dan nemen ze hem.

    TT kan overnight uit de business geblazen worden, dat garandeer ik je in deze tech wereld, TT moet onderdak vinden, TT is 1,5 miljard waard op de Beurs, da's helemaal niks en dan kan je zeggen de grootaandeelhouders verkopen niet, die hebben een missie, wel die missie staat zolang als die missie door anderen getolereerd gaat worden, ik zeg niets voor niets als geintje " grote jongens , gunnen elkaar soms het verlies niet " als ze een markt willen gaan ze ervoor.
    als MSFT Here overneemt en beslist om 5 miljard weg te zetten om TT kapot te maken dan lukt dat, of als Google om wat voor reden dan ook beslist dat ze de markt willen, dan doen ze het.
    Nomura heeft wat dit betreft 100% gelijk, wat hun koersdoel voor TT betreft, daar heb ik ook een andere mening dan Nomura, Nomura is erg behoudend en super voorzichtig, of dat vanwege hun positie op TT is kan ik niet beoordelen, maar ik denk niet dat ze short zitten, ze zijn niet negatief over TT, maar wat betreft TT als beurswaarde deel ik hun mening en daar valt verder niets aan te onderbouwen, TT is een belangrijke speler, groeiend, klein voor market cap, klein voor R & D, nog immer behoudend voor winsten, zeker potentie voor groei en dus de ideale overname kandidaat.

    TT op naar 7, 8 en uiteindelijk 10 euro, zijn we wel 18 maand verder.

    succes W

    Wies, Ik heb je een AB gegeven, kan een eind met je meegaan maar, als welke partij dan ook TomTom uit de markt zou willen blazen, dan is er toch een andere partij Apple, Google die zich daarmee gaat bemoeien om te zorgen dat zij óók aan de bak kunnen blijven? Dikke kans dat dat TomTom nog een enorme boost kan gaan geven.

    Overigens, óók discussies zoals tussen jou en Gerard (óók AB voor jou Gerard) maken dit forum tot wat het is: Een uitgelezen plek om kennis te vergaren en je een mening te vormen om al dan niet in een bepaald fonds te stappen.

    Groet uit Grunn.
  5. harrysnel 14 februari 2015 13:21
    quote:

    marique schreef op 14 februari 2015 11:44:

    [...]
    Misschien hetzelfde toekomstig scenario als bij ASML waar enkele afnemers via aandelen een bijdrage leverden in de investeringen?

    Dat zou m.i. een hele logische stap zijn. Porsche SE (>50% zeggenschap over VW) nam eerder al een belang in INRIX. Kan me goed voorstellen dat autobouwers hun strategische stappen op gebied van connected car, smart cities en highly automated driving ook graag vertalen in een deelneming in de bedrijven die daarbij van belang zijn. Hoe concreter het wordt des te belangrijker het is om een vinger in de pap te blijven houden bij je partners. Een bod van concurrent op jouw partner is iets waar je rekening mee moet houden.
  6. [verwijderd] 14 februari 2015 14:09
    quote:

    gerard_ecb schreef op 14 februari 2015 12:42:

    [...]
    Wat een kletskoek. En dan dat proberen te verkopen als onderbouwing.

    Begin ik met de zin die begint met "dus". Dus slaat altijd op een vorige regel of artikel waar een onderbouwing heeft plaatsgevonden zodat we een conclusie kunnen trekken. Dat is hier niet gebeurd, dus het woord "dus" kan weg.
    Tsja en als het woord dus weg kan dan kunnen we de rest ook weghalen want dat is de conclusie die verwijst naar de onderbouwing die niet heeft plaatsgevonden.

    Volgende

    ik kan je verzekeren dat engineers bij lange na geen 300k per jaar kosten

    Daarbij wat gaan die 1000 mensen doen? Begin daar nou eens met onderbouwing. Dus we gaan Naar HAD en TT gaat daar een rol in spelen. Welke rol en welke producten zijn daar voor nodig? In hoeverre zijn deze producten al klaar? In hoeverre dienen hier aanpassingen voor te gebeuren en hoe gaat TT hierin te werk? Laten we daar eens naar gaan kijken in plaats van iets roepen en dan trachten daar argumenten voor te vinden waarom dat zo zou zijn. In dit geval roepen dat TT niet mee kan in de I nvesteringsdrift van de grote jongens terwijl er helemaal niet vaststaat dat die investering nodig is. Het investeren op zich zal nooit een doel zijn. Het doel is een bepaald resultaat en daar zijn vaak investeringen voor nodig.

    Ik ben nog steeds niet overtuigd en het management van TT ook niet amders hadden ze wel om meer kredietruimte gevraagd.
    Het woordje "dus" kan weg, dat klopt.
    De rest klopt in grote lijnen wel. (naar mijn mening).
    R&D kosten zijn natuurlijk een zeer grove schatting, maar iets waar ik toevallig wel ervaring mee heb. Wereldtop engineers kosten dit wel, niet aan salaris, maar in totaal moet je toch zo'n soort budget hebben.
    Wat ze doen, is moeilijk te voorspellen er is research nodig op vele vakgebieden, maar het produkt is natuurlijk nooit klaar. Er zullen nog grote slagen gemaakt moeten worden, elke x jaar een nieuwe grote systeem verbetering en elk jaar toch wel een paar relevante bruikbare patenten.
    Het einddoel zijn realtime bruikbare kaarten waar elk paaltje en elk lijntje opstaat en dit ook met een zeer grote betrouwbaarheid en een 100% beveiliging.
    Het is maar een schatting, maar ik denk dat als je dit zuinig inschat, je geen wereldleider blijft.

  7. zzz_zzz 14 februari 2015 14:25
    quote:

    zzz_zzz schreef op 14 februari 2015 12:39:

    @F-AFM: kan het alleen maar met het betoog eens zijn, ab.

    Wellicht weet je als (ex) ingevoerde ook het antwoord op het volgende:

    Een paar jaar terug was er een hele discussie over "naked shorts". Dat is toen tijdelijk verboden. Ik kan echter nergens terugvinden of dit verbod ook definitief is gemaakt. Ik vraag me dus af wat de huidige praktijk is. Mag je inmiddels weer aandelen verkopen voordat je ze hebt ingeleend, en zo ja hoeveel tijd heeft een partij dan om deze "naked short" weer ongedaan te maken.
    Ik heb het antwoord inmiddels gevonden op www.europa-nu.nl/id/vifdbbh2duyk/shor...

    Daar is o.a. te lezen "voor de handel in aandelen geldt een volledig verbod op naked short selling"
  8. Koos99 14 februari 2015 14:28
    quote:

    zzz_zzz schreef op 14 februari 2015 12:39:

    @F-AFM: kan het alleen maar met het betoog eens zijn, ab.

    Wellicht weet je als (ex) ingevoerde ook het antwoord op het volgende:

    Een paar jaar terug was er een hele discussie over "naked shorts". Dat is toen tijdelijk verboden. Ik kan echter nergens terugvinden of dit verbod ook definitief is gemaakt. Ik vraag me dus af wat de huidige praktijk is. Mag je inmiddels weer aandelen verkopen voordat je ze hebt ingeleend, en zo ja hoeveel tijd heeft een partij dan om deze "naked short" weer ongedaan te maken.
    Naked short gaan mag weer. Dat was slechts een tijdelijke mastregel, voor een beperkt aantal fondsen (voornamelijk financials). TomTom heeft nooit op die lijst gestaan, dus in TomTom was het sowieso altijd al toegestaan om naked short te gaan.
  9. [verwijderd] 14 februari 2015 15:12
    Dat Apple ook iets met auto's wil, net als Google, verbaast me niet. Steve Jobs had het al over de iCar. Voor de zelfrijdende auto is de hoog gedetailleerde kaart essentieel, anders komt ie niet van zijn plek. Dus TomTom goed gepositioneerd.

    Ik geloof niks van de verhaaltjes dat grote partijen als ze er een paar miljard tegenaan gooien tomtom uit het water blazen. Dat verhaal is al zo oud als de weg naar Rome. De expertise van tomtom (of nog specifieker tele atlas) gaat terug tot in de jaren 80, de kinderschoenen van het digitale kaartenmaken.

    Zowel de kennis van de industrie, de kennissen in de industrie (het netwerk) en de goede reputatie van tomtom in de auto industrie zijn dingen die je niet zomaar opbouwt. Als je kijkt naar de introductie van Apple Maps dan zie je dat die expertise schaars is. Ook zie je nu Apple, Google, Uber, Tesla met elkaar strijden om talenten en daarmee ook weer elkaar vertragen. Doordat deze partijen ook allemaal hun eigen 'invalshoek' hebben (zoals Google vooral advertising en klantdata als focuspunt heeft) is mijn mening dat deze partijen - in tegenstelling tot tomtom - minder de behoeften van de auto-industrie als uitgangspunt hebben dan TomTom.

    Dat is niet onbelangrijk en de deals die tomtom sluit zie ik als een 'beloning' voor tomtom's commitment aan de auto-industrie waar volgens Goddijn steeds meer een sfeer ontstaat waarbij iedereen beseft dat ze elkaar nodig hebben. Autofabrikanten nog tomtom nog Bosch of Harman kunnen het highly automated driving mogelijk maken - iedereen zal iets moeten geven en elkaar business moeten gunnen om succesvol te zijn.

    Ben het dus volledig eens met de post van HarrySnel om verkregen probes te zien als investering (ter grootte van gederfde inkomsten). Het zijn barter deals die je - als je elkaar een factuur zou sturen - zou zorgen voor hogere omzet en hogere inkoopkosten. En dan zijn de investeringen van tomtom ineens niet lager dan die van nokia.

    NB
    Interessant punt, misschien is het Harry ook opgevallen. TT International vroeg opnieuw of de maps van tomtom essentieel element zijn voor zelfrijdende auto. Vorig kwartaal stelden ze dezelfde vraag en kregen ze hetzelfde antwoord!! Deze meneer stelt intelligente vragen en lijkt me niet vergeetachtig. Hij stelde dus een vraag waarvan hij het antwoord al wist. Alsof hij het niet voor zichzelf vroeg. Alsof hij iemand anders wil overtuigen. En dan wetende dat zijn TTI short zit. Opmerkelijk vond ik het.
  10. forum rang 5 boem! 14 februari 2015 15:24
    Terug naar af wat mij betreft.

    Waar hebben we het over als we Tom2 benoemen.

    Een midkappertje dat Teleatlas (te duur?) kocht en er daarna miv 2011 fors in investeerde om er een real-time map platform van te maken, dat een groot gedeelte van de wijzigingen automatisch kan verwerken.

    Een bedrijf, dat heel goed begreep dat een groot aantal probes van essentieel belang is om zulk een platform te bouwen.
    De deal met Apple moet je dan ook zien als een investering.
    Apple de kaarten en tom2 de probes.

    Het nieuwe speeltje van de grote jongens lijkt zich af te gaan spelen in de self- dan wel high-automotive-driving.
    Of en in hoeverre Google en Apple zich willen mengen in het gevecht om de autocarmarket sec (incl Tesla) is nog maar de vraag.
    Het gevecht tussen Google en Apple gaat er mi om welk OS(Android dan wel IOS) het wint op basis van revenuen vanuit dat operating system.

    Google blijft op zoek naar advertentie-inkomsten en dan is een connected-car uitermate interessant.
    Apple tracht naast zijn hardware-inkomsten ook de zeg maar software diensten te laten groeien(I-tunes, apple-pay ed).

    Tom2 heeft een opmerkelijke positie opgebouwd bij HAD.
    De deal met VW om gezamenlijk R&D activiteiten te ontwikkelen is daarvan een opmerkelijke temeer daar het daar in eerste instantie investeringskosten betreft en geen baten.

    Tom2 is een bedrijfje dat een omzet genereert in 2015 van 1 a1.1 miljard met een verwaarloosbare winst.
    Ze gebruiken consumer en telematics om de middellange termijn te overleven en bij blivend success te oogsten in omzet en winst vooral vanaf 2017.

    De reeds behaalde successen via het orderbook automotive geven een richting aan van omzet 1.4 en winst van 300 mio in 2017.

    Op dat moment en niet eerder zal het overname-scenario actueel worden want dan is het bewijs blijvend bewezen en kunnen er bedragen worden betaald die recht doen aan de prestatie die geleverd wordt door HG en zijn team.



  11. mjmj 14 februari 2015 15:36
    quote:

    *Justin* schreef op 14 februari 2015 15:12:

    ... TT International vroeg opnieuw of de maps van tomtom essentieel element zijn voor zelfrijdende auto. Vorig kwartaal stelden ze dezelfde vraag en kregen ze hetzelfde antwoord!! Deze meneer stelt intelligente vragen en lijkt me niet vergeetachtig. Hij stelde dus een vraag waarvan hij het antwoord al wist. Alsof hij het niet voor zichzelf vroeg. Alsof hij iemand anders wil overtuigen. En dan wetende dat zijn TTI short zit. Opmerkelijk vond ik het.
    Wie speculeert eens op de beweegredenen hierachter?
  12. Juun 14 februari 2015 15:53
    Naar mijn idee zijn vooral de sensoren (van Bosch?) essentieel, omdat je er niet aan moet denken dat er op enig moment een meter gereden wordt terwijl een kinderfietsje over het hoofd wordt gezien. Dan is het meteen einde verhaal zelfrijdende auto.
    Als de sensoren het essentiële onderdeel zijn, dan kun je in principe met iedere kaart van A naar B komen. Leuk dat TT, alles realtime heeft, maar 5 minuten later aankomen omdat je niet om een file heen bent geleid is geen zaak van leven en dood.
    Dus dan is TT niet de essentiële factor meer. De huidige koers is dan ook een normale/goede prijs voor het aandeel. En dat wilde TTI graag weten.
  13. [verwijderd] 14 februari 2015 16:08
    quote:

    seren schreef op 14 februari 2015 14:09:

    [...]

    Het woordje "dus" kan weg, dat klopt.
    De rest klopt in grote lijnen wel. (naar mijn mening).
    R&D kosten zijn natuurlijk een zeer grove schatting, maar iets waar ik toevallig wel ervaring mee heb. Wereldtop engineers kosten dit wel, niet aan salaris, maar in totaal moet je toch zo'n soort budget hebben.
    Wat ze doen, is moeilijk te voorspellen er is research nodig op vele vakgebieden, maar het produkt is natuurlijk nooit klaar. Er zullen nog grote slagen gemaakt moeten worden, elke x jaar een nieuwe grote systeem verbetering en elk jaar toch wel een paar relevante bruikbare patenten.
    Het einddoel zijn realtime bruikbare kaarten waar elk paaltje en elk lijntje opstaat en dit ook met een zeer grote betrouwbaarheid en een 100% beveiliging.
    Het is maar een schatting, maar ik denk dat als je dit zuinig inschat, je geen wereldleider blijft.

    Het plaatje kan niet kloppen omdat niemand hier een idee heeft waar het heen gaat. Ga nu eerst navraag doen Bij TomTom zij kunnen jullie zeggen wat zij denken dat nodig is qua ontwikkeling voor hun stuk dienstverlening op het gebied van HAD. Wat hier aan de gang is, is elkaar nakletsen en maar wat roepen. Nogmaals Msft, Apple, Google, Alibaba, ..etc dat zijn allemaal heel andere bedrijven die ook geheel iets anders willen dan TomTom. Dus roepen research kost zoveel en dat kan TT niet dat is mij allemaal veel te kort door de bocht.
    De kaarten 100% up-to-date is een utopie en niet wezenlijk. Zo up-to-date mogelijk is geheel iets anders en laat TT nu het verst zijn op dat gebied. Dus waarom zouden zij daarvoor nog xxx moeten investeren dat is mij een vraag.

    Verder is het mijn laatste post over dit onderwerp tenzij er iemand komt met echt een onderbouwing en dat is iets dan het onderbuikgevoel of het napraten van Nomura want die hebben al blijk gegeven dat ze niet veel begrijpen van TomTom.
  14. [verwijderd] 14 februari 2015 17:13
    Gerard, het lijkt op een spraakverwarring tussen de kosten voor automatisch rijden en de kosten die nodig zijn om de maps te maken die nodig zijn voor automatisch rijden. Alleen dat laatste is voor tomtom van toepassing en volgens Goddijn zijn die kosten te overzien. De kosten voor automatisch rijden in het algemeen zijn wel hoog; op dit moment zou een auto voor de consument minstens twee keer zo duur worden, vanwege alle sensoren. Daarom zei Goddijn ook "the costs of sensors need to come down" (of iets in die strekking) wil de automatisch rijdende auto mainstream willen worden. Dat probleem lost zich met de tijd op. Hoe verder de technologie zich ontwikkelt hoe goedkoper het wordt. En natuurlijk hoe meer het gebruikt wordt door autofabrikanten.
84 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.