Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,070   -0,080   (-1,55%) Dagrange 5,045 - 5,215 76.777   Gem. (3M) 236,2K

woensdag 7 mei,big day??

71 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 mei 2014 14:09
    quote:

    benerweer schreef op 7 mei 2014 13:58:

    [...]

    Grote nieuws zal zijn dat de Alibaba IPO waarschijnlijk 20 miljard gaat toevoegen aan de Yahoo kas.
    Ben benieuwd hoe dit geld besteed gaat worden.

    En dat Marissa Mayer (CEO Yahoo!) hoofd van Google Maps was. Dus weet hoe een mappen operatie te runnen.
  2. [verwijderd] 7 mei 2014 14:10
    quote:

    benerweer schreef op 7 mei 2014 13:58:

    [...]

    Grote nieuws zal zijn dat de Alibaba IPO waarschijnlijk 20 miljard gaat toevoegen aan de Yahoo kas.
    Ben benieuwd hoe dit geld besteed gaat worden.

    Yahoo zou kunnen, maar ik zie dan toch eerder Alibaba de kaartendatabase van TomTom overnemen. Dat is het breekijzer om de markt buiten China open te breken. Met Autonavi (=kaart China) voor ruim 1 miljard al in handen voegt men in 1 klap voor enkele miljarden ruim 110 landen toe.
  3. NabeursInfoCorrectKaderen 7 mei 2014 14:11
    quote:

    benerweer schreef op 7 mei 2014 13:58:

    [...]

    Grote nieuws zal zijn dat de Alibaba IPO waarschijnlijk 20 miljard gaat toevoegen aan de Yahoo kas.
    Ben benieuwd hoe dit geld besteed gaat worden.

    Dat klopt niet, Ali gaat voor 20 miljard naar de beurs. Dat maakt de waarde van het aandeel van Yahoo in Ali ongeveer 20 miljard waard. Maar zolang ze dat aandeel niet verkopen zal het geld dus niet besteed kunnen worden.
  4. [verwijderd] 7 mei 2014 16:46
    quote:

    smacman schreef op 7 mei 2014 15:31:

    [...]

    had Yahoo geen connecties met HERE?
    Yahoo heeft nauwere connecties met Apple.

    De HERE-kaartendatabase lijkt mij niet beschikbaar voor Yahoo. Die gaat vrijwel zeker verkocht worden aan Microsoft. Amerikaanse analisten roepen al bedragen van minimaal 6 miljard dollar.
    De TomTom-kaartendatabase (grosso modo goed vergelijkbaar met die van HERE)zou wel kunnen.

    Zodra Alibaba echter besluit om haar vleugels uit te slaan naar de USA en Europa, dan zie ik ze met een beurswaarde van 160 miljard vrij eenvoudig de TomTom-kaartendatabase overnemen. Ze hebben recent Autonavi al opgekocht, dus er is ervaring op dit terrein.
    De TomTom-kaartendatabase is een mooi breekijzer voor de Westerse markt. Ergens tussen de 4 en 6 miljard euro moet de TomTom-kaartendatabase dan wel gaan opleveren.
    Vlak overigens ook Facebook, Samsung en Apple zeker niet uit als potentiële kopers.
  5. [verwijderd] 7 mei 2014 17:03
    quote:

    jan6307 schreef op 7 mei 2014 16:53:

    Ik heb toch het vermoeden dat het echte grote nieuws nabeurs mag gaan komen.

    Koers is redelijk vastgezet.
    Denk eerder dat de shorters actief zijn om de koers te drukken. Die zoeken wellicht een moment om er nog uit te kunnen zonder al te grote kleerscheuren.
    Ben benieuwd naar de Q2-cijfers. Die zouden weleens kunnen verrassen door o.a.:
    -introductie nieuwe PND's in de USA
    -nieuwe GO-lijn voor middensegment (nu ook met real-time traffic)
    -nieuwe Sportswatches
    -aantrekkende Europese economie
    -valutavoordeel door sterke euro
    -groei Telematics
    -groei Automotive door marktgroei in Europa van belangrijke klanten (Renault en Fiat) en hogere take-rates

    Als ze de opgaande lijn van Q1 bevestigen gaat de koers als een raket omhoog.

    De komende maanden zijn er wellicht ook nog mooie deals te verwachten (Samsung voor smartphones en Volkswagen Group voor Automotive?).

    Verder is het een lekker idee dat TomTom qua netto kaspositie schuldenvrij is (de 2,9 miljard schuldenberg van de aankoop van de kaartendatabase is afgebouwd naar nul), goed winstgevend is en er nog veel innovatie in de pijplijn zit. Vooral het zeer veelbelovende real-time kaartenplatform gaat nieuwe deals opleveren en kostenbesparingen brengen.
    Ook lekker dat in 2015 het megacontract met Peugeot-Citroen zeer fors gaat bijdragen aan groei.
  6. [verwijderd] 7 mei 2014 19:24
    Groeibriljantje een vraagje, je geeft aan dat TomTom qua netto kaspostie schuldenvrij is.

    Bij FD staat: Kortlopende schulden 434 Miljoen, overige korte schulden 278 Miljoen en langlopende schulden 309 miljoen, ze hebben meer dan een miljard aan schuld uitstaan eind 2013 (cijfers zijn zonder KW1 2014).

    Als ze dit geld in kas hebben waarom lossen ze de schuld niet af ?
    Het rendement op het eigen vermogen was in 2013 volgend FD 2,3% en volgens binck 1,5% (vreemd!), het lijkt me dat ze meer aan rente betalen over de schulden dan 1,5% of 2,3%
  7. [verwijderd] 7 mei 2014 19:54
    Kijk gewoon op tomtom.com

    Kortlopende leningen: 75 miljoen
    Langlopende leningen: 100 miljoen
    Geld in kas: 220 miljoen
    Positief saldo: 220 minus 75 minus 100 = 45 miljoen

    Verwacht eind dit jaar 100 mln positief. Afgelopen kwartaal is de cashpositie teruggelopen door productintroducties, wat verschuivingen in voorraden. Maar over het hele jaar verwachten ze cash aanwas.
  8. [verwijderd] 7 mei 2014 20:02
    Justin, bedankt voor het antwoord, vreemd dat de cijfers bij Fb, Binck en ook degiro zo afwijken aangezien dit een heel vertekend beeld geeft van de schuldpositie.

    Klopt het rendement op het eigen vermogen wel ? als dit hoger is dan de rente die ze moeten betalen snap ik dat ze de schulden niet aflossen.
  9. [verwijderd] 7 mei 2014 20:34

    quote:

    bobb- schreef op 7 mei 2014 20:02:

    Justin, bedankt voor het antwoord, vreemd dat de cijfers bij Fb, Binck en ook degiro zo afwijken aangezien dit een heel vertekend beeld geeft van de schuldpositie.

    Klopt het rendement op het eigen vermogen wel ? als dit hoger is dan de rente die ze moeten betalen snap ik dat ze de schulden niet aflossen.
    Bobb, er is een aflosschema, die zit bij de presentaties die ze geven.

    75 mln dit jaar en 100 mln in maart 2016. Ze zouden het ook eerder kunnen doen, maar ik zie daar de urgentie niet zo van. De rente is laag (euribor + opslag), al is de rente die ze op tegoeden ontvangen uiteraard ook laag. Plus dat het wel fijn is om cash achter de hand te hebben, voor het geval dat je grote verschuivingen hebt in werkkapitaal, voor extra investeringen of overnames.

    Verder weet ik niet waarom bij de ene broker of bij het FD andere cijfers staan. Maar het devies is sowieso, bij welk aandeel dan ook, om altijd op de site van het bedrijf zelf te kijken. Anders ben je afhankelijk van de vraag of sites als het FD hun gegevens goed updaten.
  10. [verwijderd] 8 mei 2014 09:11
    quote:

    Kniesoor schreef op 7 mei 2014 18:04:

    [...]
    Is dat niet erg veel? Betekent ongeveer tussen de € 18.- en € 27.- per aandeel.
    Van mij mag het hoor, liever nog vandaag dan morgen ;-)
    Niet als je kijkt naar de waardebepaling van HERE die de accountants van Nokia recent hebben uitgevoerd. Die kwamen op een waarde van € 3,219 miljard voor deze kaartendatabase. Deze is redelijk vergelijkbaar met die van TomTom terwijl TomTom de aanschafprijs van € 2,9 miljard in 2009 bijna volledig heeft afgeboekt (lees: fiscus betaalt). Er staat nu nog slechts € 382 miljoen aan goodwill in de boeken.
    Google betaalde ruim 10 miljard om haar kaartendatabase te ontwikkelen.

    Je zou dus veel beter kunnen redeneren dat TomTom sinds 2009 haar kaartendatabase zeer fors heeft uitgebreid (van 74 naar 110+ landen) en dat kaarten alleen maar waardevoller en waardevoller aan het worden zijn (connected car, smarthones, internet of things, location based services/transactions etc.).
    Je zou verder ook kunnen redeneren dat TomTom Traffic voor € 1 miljard op de balans zou moeten staan (zie aanschaf Waze door Google, TomTom Traffic is vele malen beter) en de kaarten voor € 3 miljard.

    Verder enkele recente bewegingen en signalen in de markt:

    -Alibaba betaalt nu € 1,18 miljard voor de kaart van 1 land (China).
    TomTom heeft een kaartendatabase met 110 landen.

    -Amerikaanse analisten komen met 6 miljard dollar als aanschafprijs voor HERE.

    -Samsung, Apple, Yahoo, Facebook, Harman, Alibaba etc. zouden allemaal kunnen gaan strijden om de TomTom-database; de enige resterende wereldwijde kaartendatabase (HERE gaat vrijwel zeker naar Microsoft).

    TomTom kan zich vrij eenvoudig opsplitsen en Telematics apart naar de Nasdaq brengen (levert zo'n € 5 per aandeel op) en tegelijkertijd de kaartendatabase verkopen (levert minimaal € 15 per aandeel op maar in 2015-2016 acht ik € 30 ik ook mogelijk).
  11. [verwijderd] 8 mei 2014 10:40
    quote:

    Dirk R. Wijnen schreef op 8 mei 2014 10:23:

    allemaal mooi dit soort berekeningen, maar waarom staat de koers dan niet op 30 ??

    De waarde van 382 milj. zal niet uit de lucht gegrepen zijn, en niet alleen om belastingtechnische redenen.
    En waarom kent geen enkele analist enige waaarde hier aan?

    Dirk
    Het lijkt alsof je nog niet veel meegemaakt hebt met analisten, Dirk. Die komen in mijn ervaring altijd met de voorspellingen/waardering nadat het is gebeurd.

    Vraag je liever af of de punten die briljantje/exit noemt reëel zijn of niet. Zelf denken mag namelijk. TomTom is een fonds waarin je gigantisch gepiepeld kunt worden als afgaat op door shorters gedreven TA-patronen en/of analistenrapporten. Niet één analist voorspelde de stijging van vorig jaar. Niet één analist gaat diep in op het potentieel van de 3 strategische peilers van TomTom:
    • realtime maps (ze doen alsof dat volstrekt irrelevant is: hoe stom kun je zijn?);
    • stormachtige en zelfs nog versnellende ontwikkelingen bij Telematics, met IPO-/afsplitsingsmogelijkheden;
    • revival van consumer door (a) uitmelken PND-segment via nieuwe, zeer goed gepositioneerde PND-range, met lifetime Traffic USP en (b) benutten van kansen in fitness met een cardiowatch met "hit-potentie".
    Laat die analisten zich lekker suf turen op hun achteruitkijkspiegel en hun achterhaalde spreadsheetjes en neem liever zelf zo snel mogelijk posities in als je vertrouwt op wat je meent te zien in de vooruit!
  12. [verwijderd] 8 mei 2014 11:28
    quote:

    xynix schreef op 8 mei 2014 10:40:

    [...]
    Laat die analisten zich lekker suf turen op hun achteruitkijkspiegel en hun achterhaalde spreadsheetjes en neem liever zelf zo snel mogelijk posities in als je vertrouwt op wat je meent te zien in de vooruit!
    Dus TomTom moet aan de opties gaan werken om de TT te integreren in de achteruitkijkspiegel (voor de analisten) en in de vooruit (voor de beleggers) ?
71 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.