Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,190   -0,125   (-2,35%) Dagrange 5,085 - 5,290 329.343   Gem. (3M) 237,9K

na regen komt zonneschijn

115 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. roloff 12 augustus 2012 18:21
    quote:

    VOORTS schreef op 12 augustus 2012 17:00:

    Als Israël aan de gang gaat tegen Iran zijn de candle's niet aan te slepen.
    Klopt, maar dit soort extreme calamiteiten is niet te voorzien (niet in te plannen).

    Je kan echter wel rekening houden met normaal trendmatig chartverloop (noem het 'sentiment') in AEX, dat was de basis van mijn vorige post (en chart).
  2. [verwijderd] 12 augustus 2012 18:54
    quote:

    rolof schreef op 12 augustus 2012 18:21:

    [...] Klopt, maar dit soort extreme calamiteiten is niet te voorzien (niet in te plannen).

    Je kan echter wel rekening houden met normaal trendmatig chartverloop (noem het 'sentiment') in AEX, dat was de basis van mijn vorige post (en chart).
    Geen misversand hoor had het ook wel als zodanig begrepen,maar er wordt weer met vuur gespeeld in het Midden-oosten.
  3. bart1805 12 augustus 2012 22:07
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2012 16:19:

    [...]

    Klopt. Zodra ik een bewering doe moet ik dat altijd van jou bewijzen. Altijd vragen, vragen, vragen. En ik geef je daarbij ook nog heel veel antwoorden ook. (waar je wat aan hebt).

    Aangezien dit keer jij een bewering doet (dat het alleen over margegroei gaat) nu ook een goed moment om aan jou te vragen om dat te beargumenteren. Indien je met duidelijke links komt wordt dat zeer gewaardeerd...

    Ik heb een deja vu. Deze discussie hebben we al gevoerd. Op basis van deze enkele uitspraak is niets met zekerheid te zeggen. Jij kunt niet zeggen dat het over omzet gaat, ik niet dat het over margegroei gaat. Ik beargumenteer mijn standpunt door te wijzen op eerdere uitspraken van Goddijn omdat het ook toen om marge bleek te gaan (in die discussie linkje al gegeven, je gaf zelf al het tweede voorbeeld aan). Daarnaast lijkt het me in 2013 wel heel erg lastig worden om de daling van Consumer die ook dan te verwachten is op te vangen met automotive en BS.
    Wat zijn jou argumenten om op basis hiervan te stellen dat het om omzet moet gaan? Overigens is Goddijn eerder bepaald ongelukkig gebleken met uitspraken over groei, laten we hopen dat dat dit keer niet het geval is.
  4. bart1805 12 augustus 2012 22:12
    quote:

    martinmartin schreef op 12 augustus 2012 16:07:

    [...]

    met alle respect bart maar je bent verre van konsekwent.
    ik haal geen dingen door elkaar!

    jij geeft aan dat voordat tom2 30 euro als beurskoers zal zien dat daar 660 mio netto winst voor nodog is met een onderliggende omzet van 3 a 4 miljard vanwege de daling met 10 a 20% van de brutomarge.
    indien je nu weer aangeeft dat de marge eerst zal groein naar 55-60% meen je dan serieus dat die marge implodeert naar 40-45%, zonder dat daar door het volume kompensatie voor terug komt?

    wees eens konkreet in jouw verwachting mbt marge voor 2013, 2014 en volgende jaren dan kan ik er misschien iets mee. aangeven dat het zakt met 10 a 15% zonder onderbouwing om daarna te melden dat de marge eerst omhoog zal gaan komt niet erg KOSEKWENT over.

    Martin, ik heb je al eerder aangegeven dat de bruto marge helemaal niet zo belangrijk is. Het gaat er om wat er onderaan de streep overblijft. In elk geval vanaf 2007 is de bruto marge steeds gestegen, maar het is de afgelopen jaren toch niet echt geweldig gegaan met TomTom.
    Ik zeg dat de bruto margestijging nog wel even door zal gaan om te pieken (verwacht ik) tussen de 55 en 60%. Daarna zal je een flinke daling zien omdat volumegroei inderdaad niet op gaat wegen tegen prijsdruk. Dat is uiteraard een voorspelling, meer niet.

    Veel interessanter dan de marge waar jij steeds zo op hamert is de Ebit. Daar is namelijk ook de OPEX zo veel mogelijk verdeeld over de segmenten. Want het is allemaal heel erg leuk dat de bruto marge in de afgelopen jaren stijgt, het gaat om wat er onderaan de streep overblijft.
  5. [verwijderd] 12 augustus 2012 23:10
    quote:

    bart1805 schreef op 12 augustus 2012 22:12:

    [...]

    Ik zeg dat de bruto margestijging nog wel even door zal gaan om te pieken (verwacht ik) tussen de 55 en 60%. Daarna zal je een flinke daling zien omdat volumegroei inderdaad niet op gaat wegen tegen prijsdruk. Dat is uiteraard een voorspelling, meer niet.

    Dat er pricing pressure is op de PND is nu wel bekend en trouwens: ook daar zijn de ASP's (average selling prices) zeer licht dalend tot stabiel aldus de CFO van TomTom. Jij hebt het hier denk ik over de verdere toekomst dus de non-PND business zoals licenties en business-to-business.

    Je maakt goed onderscheid tussen prijsdruk en marge-druk dus je hebt er vast over nagedacht. Ik ben benieuwd hoe je nu al weet dat er in de verdere toekomst naast (mogelijke!) prijsdruk ook margedruk zal zijn.

    Er zijn een paar grote bedrijven die zakelijke transportoplossingen bieden met navigatie gekoppeld aan een logistiek proces. TomTom is een van die grote. De verwachting is dat de kleinere / lokale spelers uit de markt gedrukt worden of overgenomen worden door de grotere. Met name omdat bedrijven als TomTom door hun massa veel lagere gemiddelde kosten hebben en de kleinere partijen kunnen daardoor veel moeilijker op prijs concurreren.

    Naarmate die markt consolideert zul je dus aan de ene kant prijsdruk krijgen door een paar grote partijen (waaronder TT), maar door de grotere volumes worden de vaste kosten per product ook lager. En zouden dus prijsdruk en margegroei zelfs hand in hand kunnen gaan.

    Voor Licensing geldt dat er gewoon 1 grote vaste kostencomponent is (het kaarten onderhoud) en dat er dus zoveel mogelijk licenties gesloten moeten worden.
  6. bart1805 12 augustus 2012 23:31
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2012 23:10:

    [...]

    Dat er pricing pressure is op de PND is nu wel bekend en trouwens: ook daar zijn de ASP's (average selling prices) zeer licht dalend tot stabiel aldus de CFO van TomTom. Jij hebt het hier denk ik over de verdere toekomst dus de non-PND business zoals licenties en business-to-business.

    Je maakt goed onderscheid tussen prijsdruk en marge-druk dus je hebt er vast over nagedacht. Ik ben benieuwd hoe je nu al weet dat er in de verdere toekomst naast (mogelijke!) prijsdruk ook margedruk zal zijn.

    Er zijn een paar grote bedrijven die zakelijke transportoplossingen bieden met navigatie gekoppeld aan een logistiek proces. TomTom is een van die grote. De verwachting is dat de kleinere / lokale spelers uit de markt gedrukt worden of overgenomen worden door de grotere. Met name omdat bedrijven als TomTom door hun massa veel lagere gemiddelde kosten hebben en de kleinere partijen kunnen daardoor veel moeilijker op prijs concurreren.

    Naarmate die markt consolideert zul je dus aan de ene kant prijsdruk krijgen door een paar grote partijen (waaronder TT), maar door de grotere volumes worden de vaste kosten per product ook lager. En zouden dus prijsdruk en margegroei zelfs hand in hand kunnen gaan.

    Voor Licensing geldt dat er gewoon 1 grote vaste kostencomponent is (het kaarten onderhoud) en dat er dus zoveel mogelijk licenties gesloten moeten worden.

    Nee, ik heb het vooral over automotive. Licenses zal stabiel zijn qua omzet, maar dalen in marge. Daar zal geconcurreerd worden op prijs. BS is prachtig onderdeel, hoge marge, groeiende omzet, ebit zal blijven verbeteren.

    Maar kijk nu eens naar de Ebit van Licenses:
    H1 2011 11%
    H1 2012 8%
    Dus leuk dat het gaat om hoge marges, de ebit is gewoon slecht.

    Vergelijk maar met BS
    H1 2011 20%
    H1 2012 33%
    En dan hebben we het ergens over.

    Beiden zullen in de toekomst nooit genoeg omzet genereren om zelfstandig een bedrijf van belang te kunnen stutten.

    Ebit van Consumer is al dramatisch. Zal dat alleen nog maar meer worden. Niet zozeer de bruto marge gaat onder druk komen, maar wel de Ebit.

    Kern van het verhaal is automotive. H1 2012 negatieve Ebit, maar dat is te verklaren. Daar moet de groei komen. En daar gaat over jaar of drie de prijsdruk echt van start. Een mogelijke volumegroei zal niet gecompenseerd kunnen worden in de Ebit door toenemende prijsdruk en noodzakelijk hoge R&D uitgaven.
  7. [verwijderd] 13 augustus 2012 00:49
    quote:

    aandeeltje! schreef op 13 augustus 2012 00:45:

    Voorlopig wordt er veel te weinig verdiend door TT, het is dan ook niet echt interessant om er veel woorden aan vuil te maken. En 30 euro gaat hem nooit meer worden...
    Lekker kort door de bocht weer..

    ps: je hebt er nu 31 woorden aan vuil gemaakt (30 tel ik niet mee) denk dat veel mensen dan ook hopen dat je dat inderdaad ook niet meer doet.

    Dank u
  8. VanillaSky 13 augustus 2012 08:52
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2012 16:13:

    [...]

    LOL. Ik dacht niet dat het over mij ging, maar over jou. Maar dat had je denk ik zelf ook wel door.
    Waaruit maak je op dat Goddijn het hier NIET heeft over winstgroei maar over margegroei??

    - - - - - - - - - - - - - - -

    Hoe krijgt u het lek boven?
    Door weer te groeien. Inmiddels hebben we deals met Renault, Toyota en Nissan die onze navigatie standaard inbouwen en leasen we onze kaarten aan smartphone makers: Apple, maar ook Samsung, HTC en RIM. [...]

    Dinsdag komen uw halfjaarcijfers. Wanneer komt die groei?
    Over die cijfers mogen we als beursgenoteerd bedrijf vooraf niets zeggen, maar het moment is niet ver meer.

    www.iex.nl/Forum/post/6387096/quote.aspx
    Volgens mij ging het toch over marge vs. omzetgroei en niet om winstgroei. Denk dat winstgroei mogelijk is in 2013, omzetgroei lijkt mij een moeilijke opgave. Denk zelf licht dalende omzet. Zou het knap vinden als ze het omzetniveau op peil weten te houden (t.o.v. 2012).
  9. [verwijderd] 13 augustus 2012 08:59
    quote:

    VanillaSky schreef op 13 augustus 2012 08:52:

    [...]

    Volgens mij ging het toch over marge vs. omzetgroei en niet om winstgroei. Denk dat winstgroei mogelijk is in 2013, omzetgroei lijkt mij een moeilijke opgave. Denk zelf licht dalende omzet. Zou het knap vinden als ze het omzetniveau op peil weten te houden (t.o.v. 2012).
    Pre Tommie:

    Indicatieve opening 3,44 8:55:24

    Ik zou het lekker vinden als B_B opgegeven stijging van 10% deze week gehaald wordt!

    Durf jij daar nog Extraa aandelen bij te kopen na deze Tip van B_B, BanillaSky???
  10. forum rang 5 boem! 13 augustus 2012 09:27
    quote:

    bart1805 schreef op 12 augustus 2012 23:31:

    [...]
    Nee, ik heb het vooral over automotive. Licenses zal stabiel zijn qua omzet, maar dalen in marge. Daar zal geconcurreerd worden op prijs. BS is prachtig onderdeel, hoge marge, groeiende omzet, ebit zal blijven verbeteren.

    Maar kijk nu eens naar de Ebit van Licenses:
    H1 2011 11%
    H1 2012 8%
    Dus leuk dat het gaat om hoge marges, de ebit is gewoon slecht.

    Vergelijk maar met BS
    H1 2011 20%
    H1 2012 33%
    En dan hebben we het ergens over.

    Beiden zullen in de toekomst nooit genoeg omzet genereren om zelfstandig een bedrijf van belang te kunnen stutten.

    Ebit van Consumer is al dramatisch. Zal dat alleen nog maar meer worden. Niet zozeer de bruto marge gaat onder druk komen, maar wel de Ebit.

    Kern van het verhaal is automotive. H1 2012 negatieve Ebit, maar dat is te verklaren. Daar moet de groei komen. En daar gaat over jaar of drie de prijsdruk echt van start. Een mogelijke volumegroei zal niet gecompenseerd kunnen worden in de Ebit door toenemende prijsdruk en noodzakelijk hoge R&D uitgaven.
    bart AB van mij niet omdat ik het met je eens ben maar vanwege de transparantie die je toont hoe je tegen tom2 en haar koersontwikkeling aankijkt.

    het zal je niet verbazen dat ik in een later stadium kommentaar zal leveren op bovenstaande post maar evengoed bedankt want het geeft precies weer waar het op aan komt om een substantiele wijziging te krijgen in de koers van tom2.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 augustus 2012 11:14
    quote:

    bart1805 schreef op 12 augustus 2012 23:31:

    [...]
    Nee, ik heb het vooral over automotive. Licenses zal stabiel zijn qua omzet, maar dalen in marge. Daar zal geconcurreerd worden op prijs. BS is prachtig onderdeel, hoge marge, groeiende omzet, ebit zal blijven verbeteren.

    Maar kijk nu eens naar de Ebit van Licenses:
    H1 2011 11%
    H1 2012 8%
    Dus leuk dat het gaat om hoge marges, de ebit is gewoon slecht.

    Vergelijk maar met BS
    H1 2011 20%
    H1 2012 33%
    En dan hebben we het ergens over.

    Beiden zullen in de toekomst nooit genoeg omzet genereren om zelfstandig een bedrijf van belang te kunnen stutten.

    Ebit van Consumer is al dramatisch. Zal dat alleen nog maar meer worden. Niet zozeer de bruto marge gaat onder druk komen, maar wel de Ebit.

    Kern van het verhaal is automotive. H1 2012 negatieve Ebit, maar dat is te verklaren. Daar moet de groei komen. En daar gaat over jaar of drie de prijsdruk echt van start. Een mogelijke volumegroei zal niet gecompenseerd kunnen worden in de Ebit door toenemende prijsdruk en noodzakelijk hoge R&D uitgaven.
    HALLO?
    Ik moest echt even 3 x lezen: waar heb je het over? Nou ja, ebit-MARGES per productgroep. Niet over absolute ebits.
    Je praat over prijsdruk over drie jaar? Hallo, zelfs HG kan zover niet vooruit kijken.

    En je zei zelf eerder in een andere draad dat TT de opex-kosten slim weet te (her)verdelen over de diverse segmenten. Leuk dat je dat noemde, ik zei dat al eerder, als eerste hier.

    Dus hebben discussies over deel-ebits, laat staan deel-ebitmarges weinig zin.
    Ik zou overigens graag willen dat het anders was: dus meer transparantie is (ook) mijn wens.
  12. bart1805 13 augustus 2012 11:47
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 13 augustus 2012 11:14:

    [...]

    HALLO?
    Ik moest echt even 3 x lezen: waar heb je het over? Nou ja, ebit-MARGES per productgroep. Niet over absolute ebits.
    Je praat over prijsdruk over drie jaar? Hallo, zelfs HG kan zover niet vooruit kijken.

    En je zei zelf eerder in een andere draad dat TT de opex-kosten slim weet te (her)verdelen over de diverse segmenten. Leuk dat je dat noemde, ik zei dat al eerder, als eerste hier.

    Dus hebben discussies over deel-ebits, laat staan deel-ebitmarges weinig zin.
    Ik zou overigens graag willen dat het anders was: dus meer transparantie is (ook) mijn wens.

    Wat is het probleem? Had je liever de absolute getallen gehad? Vind je het zinvoller om het hier als altijd over deelmarges te hebben? Of is het probleem dat je niet de credits krijgt waar je recht op denkt te hebben? Je was ongetwijfeld de eerste die hier uitlegde dat focussen op deelmarges niet zinvol was. Toch?

    Iedereen die iets weet over het volwassen worden van markten weet iets over de gevolgen daarvan voor de marges, dat is niet bepaald rocket science. En Goddijn heeft meerdere malen laten zien dat het hem nog niet lukt om 1 jaar vooruit te kijken. Maar ook die voorbeelden heb je ongetwijfeld als eerste geplaatst.
  13. [verwijderd] 13 augustus 2012 13:01
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 13 augustus 2012 11:14:

    [...]

    HALLO?
    Ik moest echt even 3 x lezen: waar heb je het over? Nou ja, ebit-MARGES per productgroep. Niet over absolute ebits.
    Je praat over prijsdruk over drie jaar? Hallo, zelfs HG kan zover niet vooruit kijken.

    En je zei zelf eerder in een andere draad dat TT de opex-kosten slim weet te (her)verdelen over de diverse segmenten. Leuk dat je dat noemde, ik zei dat al eerder, als eerste hier.

    Dus hebben discussies over deel-ebits, laat staan deel-ebitmarges weinig zin.
    Ik zou overigens graag willen dat het anders was: dus meer transparantie is (ook) mijn wens.

    Je bent me voor. Voorbeeld: kaarten onderhoud kosten zijn niet echt helemaal uit cijfers te destilleren, maar komt denk ik op ongeveer 100 miljoen per jaar. Nu er minder PND verkocht wordt en meer licenties en automotive contracten, worden die kosten anders toebedeeld.

    Doordat die toebedeling verandert, kun je de voorgaande jaren niet meer met elkaar vergelijken op ebit niveau. Daarnaast kwam er ook een softwarebug van 11 miljoen volledig ten laste van Consumer, waardoor de ebit percentages vertekenen. Anders zou je bij business solutions nooit zo hoog uitgekomen zijn. Drie jaar vooruit kijken op marges denk ik exact hetzelfde over.
  14. bart1805 13 augustus 2012 14:18
    quote:

    *Justin* schreef op 13 augustus 2012 13:01:

    [...]

    Je bent me voor. Voorbeeld: kaarten onderhoud kosten zijn niet echt helemaal uit cijfers te destilleren, maar komt denk ik op ongeveer 100 miljoen per jaar. Nu er minder PND verkocht wordt en meer licenties en automotive contracten, worden die kosten anders toebedeeld.

    Doordat die toebedeling verandert, kun je de voorgaande jaren niet meer met elkaar vergelijken op ebit niveau. Daarnaast kwam er ook een softwarebug van 11 miljoen volledig ten laste van Consumer, waardoor de ebit percentages vertekenen. Anders zou je bij business solutions nooit zo hoog uitgekomen zijn. Drie jaar vooruit kijken op marges denk ik exact hetzelfde over.
    Eens even kijken wat je hier nou allemaal zegt.

    1) Omdat de toedeling verschuift, kun je Ebits niet meer met elkaar vergelijken.
    Eens kijken wat TomTom daar zelf over zegt:
    We publish about the sector EBIT numbers for types of activities
    we undertake and try to make clear the trend in those activities.

    Je weet het dus beter dan TomTom, want ze geven aan de Ebits te publiceren om juist de trends te kunnen zien. Als je het niet erg vindt dan ben ik toch eerder geneigd om TomTom in plaats van Justin van het TomTom-forum te geloven.

    2) Je geeft het voorbeeld van kaartonderhoud om zo aan te geven dat de Ebits niet met elkaar te vergelijken zijn.
    - Bedoel je hier nou te zeggen dat kaartonderhoud (TomTom heeft eerder inderdaad eens aangegeven dat het om 100 miljoen gaat) volledig in de Opex zit? Als dat het geval is dan zit het in de R&D en blijft er voor echte ontwikkeling van nieuwe producten dus in 2011 73 miljoen over. Flutbedrag natuurlijk.

    3) Omdat er een bedrag ten laste kwam van Consumer vertekenen de Ebits.
    Het is je misschien niet opgevallen, maar dit zat niet in de Opex.

    4) Door de last bij Consumer komt Business Solutions zo hoog uit.
    Sorry, maar dan heb je toch echt niets over Ebits etc. begrepen. De last die is genomen bij Consumer heeft geen enkele impact op de bruto marge of ebit van de andere segmenten. Uiteraard wel op de bruto marge en Ebit op groepsniveau.

  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 augustus 2012 14:43
    quote:

    bart1805 schreef op 13 augustus 2012 11:47:

    [...]
    Wat is het probleem? Had je liever de absolute getallen gehad? Vind je het zinvoller om het hier als altijd over deelmarges te hebben? Of is het probleem dat je niet de credits krijgt waar je recht op denkt te hebben? Je was ongetwijfeld de eerste die hier uitlegde dat focussen op deelmarges niet zinvol was. Toch?

    ...
    Jij was het die het over absolute Ebit-getallen had.

    Ik claim alleen dat ik de eerste in dit forum was die erop wees dat TT hun kosten slim verdelen over hun marktgroepen. Dat ik dat zag is geen wonder: ik ben een inkoper!

  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 augustus 2012 15:03
    quote:

    *Justin* schreef op 13 augustus 2012 13:01:

    [...]

    Je bent me voor. Voorbeeld: kaarten onderhoud kosten zijn niet echt helemaal uit cijfers te destilleren, maar komt denk ik op ongeveer 100 miljoen per jaar. Nu er minder PND verkocht wordt en meer licenties en automotive contracten, worden die kosten anders toebedeeld.

    ...
    Tja, eerder had je het ergens ook al over 'vaste kosten' voor kaartonderhoud.
    Hoe zo? Er zijn nog vele landen die graag betere kaarten willen (ik noem graag voorbeelden).

    Ook los van rare landen: echt gebruik van HD-traffic vereist zeer nauwkeurige kaarten.
    Dat betekent extra kosten, ook in niet-rare landen.
    Verder geen probleem hoor, alleen tegen dat 'vaste'.
115 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.