justin_case schreef op 4 juli 2011 22:52:
[...]
We wisten dit natuurlijk allemaal al, maar nog even recap:
- ze hebben de prijs van HD traffic verlaagd en weten in Q3 meer over de take-up rate. Hopelijk krijgen ze meer abonnees voor deze prijs.
- ze zijn met HD traffic bezig met geografische expansie. Dat klopt. Ik zag van de week nog dat ze het in Polen hebben geintroduceerd. Vond het niet de moeite waard om te melden, maar nu het daar toch over gaat...
- met het 'driver centric' ten opzichte van bijvoorbeeld Google begrijp ik wat ze bedoelen. Heb ze dat vaker horen zeggen, en moest toen even nadenken wat ze precies bedoelen. Google biedt natuurlijk ook maps en navigatie, en gratis, maar vooral met het doel om massa te creeeren voor advertenties. Heb ook gehoord dat mensen in hun Google navigatie reclame krijgen, wat natuurlijk erg irritant is. Bij TomTom staat echt de automobilist centraal.
Daarom hebben ze ook lang gewacht met Android. Ze weten enerzijds dat veel mensen dit willen, maar anderzijds kennen ze ook de nadelen, zoals mensen die gevaarlijk navigeren met hun telefoon op schoot, of een reflecterend of klein scherm hebben. Voor TomTom gaat dit eigenlijk een beetje tegen de principes van 'de beste navigatie bieden'. Nu moeten ze maar denken 'zo goed als mogelijk binnen het apparaat dat de klant gebruikt.
- Dat linkje dat ze er in hebben gezet gaat niet alleen naar hun missie, maar ook naar hun visie. Interessant vond ik deze zin: "our devices will be a platform for navigation service innovation." Stel dat ze inderdaad vooral willen verdienen aan diensten en content met hoge marges. Dan moeten ze die nieuwe diensten ergens op uitproberen. Ze hebben dus een gebruikersgroep nodig. Zo lijken ze ook een beetje naar hun eigen apparaten aan te kijken. Die zijn de proeftuin / de proof of concept voor nieuwe diensten. Zo bezien hoeven ze in de verdere toekomst niet eens zoveel nieuwe PND's te verkopen. Als ze maar voldoende verdienen aan licenties, zoals HD traffic.
PS:
Sorry toch weer iets gepost. Maar ben wel aan het afkicken. En ik post niet meer in reactie op anderen en meng me ook niet meer in discussies. Ik post alleen als me iets opvalt of als ik een nieuwtje zie.
Denk trouwens dat de komende tijd wel wat terug gaan groeien met het aandeel. Sta op het punt om wat bij te kopen. Ook zagen we het interview met John Beijer van Beursfoon die deze tijd ook geleidelijk weer wat instapt. Het was natuurlijk erg klote hoe het aandeel zo gigantisch in elkaar klapte. Maar we zijn wel direct van het negatieve sentiment af. In de voorspellingen zelfs van slechts naar best presterende aandeel in de toekomstverwachting. Het moet niet gekker worden!