Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,946   -0,012   (-0,24%) Dagrange 4,876 - 4,974 101.789   Gem. (3M) 233,1K

TomTom juli 2018

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Energy 3 juli 2018 14:48
    Je moet je afvragen wat het toe gaat voegen voor Apple om een basislaag te maken en daar veel tijd, geld en energie insteekt. De enigste meerwaarde is is dat ze niet meer afhankelijk zijn van tt. Het is bijna even duur om een basis laag te maken als tt kopen.

    Het kan ook zijn dat er een lock up in het contract is opgenomen.

    quote:

    pwijsneus schreef op 3 juli 2018 14:33:

    [...]

    Het is/was inderdaad een sterk teken dat Apple de maps van TomTom gebruikte als basislaag.

    Wat echter niet duidelijk is, is wat TomTom straks misloopt als stukje bij beetje de basislaag van TomTom straks wordt uitgefaseerd, en hiervoor Apple's eigen mapdata wordt toegepast.

    1. Wat is de impact voor TomTom traffic??
    2. Wat is de impact financieel gezien??
    3. Wat is de impact voor TomTom op Apple niet meer in het rijtje klanten te hebben staan??

    Ik denk dat 2 een zeer lage impact heeft, 1 en 3 lijken me best een impact te hebben...
  2. forum rang 6 pwijsneus 3 juli 2018 14:52
    quote:

    Mob2021 schreef op 3 juli 2018 14:36:

    Alle ophef over het Apple nieuws is voor mij onbegrijpelijk. De kaarten die Apple zelf gaat maken zijn zeer waarschijnlijk lagen die belangrijk zijn voor de maps applicatie op hun apparaten. Het gaat hierbij om wandel, fiets, indoor, openbaar vervoer etc functies in de maps app. TomTom richt zich puur op auto vervoer (wel of niet zelfrijdend) en Apple zal wel gek zijn om zoiets zelf te willen maken veel te duur en te weinig mogelijkheden tot het creëren van onderscheid.
    Apple wil een goed alternatief op Google Maps bieden en het liefst Google Maps verslaan. Grootste voordelen van Google maps zijn juist de extra functies die het heeft. Het is veel meer dan alleen autonavigatie. De Apple samenwerking nu en in de toekomst lijkt daarbij op die met Uber. Uber maakt ook eigen lagen op basisdata om bijvoorbeeld pickup locaties makkelijker toegankelijk te maken voor chauffeurs en klanten van Uber.
    Mij lijkt het dat Apple een dozijn overnames heeft gedaan, en al bijna 4 jaar busjes heeft rondrijden om eigen (ruwe) mapdata te produceren zodat het niet meer afhankelijk is van o.a. TomTom.

    De manier hoe de markt hierop reageert vind ik zwaar overdreven, maar kennelijk denkt de markt dat alles van de Apple-TomTom deal afhangt terwijl we bijna niets inhoudelijks over deze deal weten...

    Helaas wordt er vanuit TomTom zelf ook niets gedaan om de schade (voor de koers) te beperken, danwel uitleg te geven wat de impact op het nieuws van Apple nu werkelijk zal zijn.
  3. [verwijderd] 3 juli 2018 14:53
    Heerlijk he beetje gissen en raden en bij god niet weten of er gevaar dreigt.

    Doet me aan het volgende herrinneren.
    Locatie: Doggersbank tijdstip 04.00.
    Ik kom mn kooi uit. Mijn wacht begint.
    Eh ja skip tis een beetje mistig (..).
    We hebben de radar aangezet maar zien niets. Geen andere schepen.
    Ik kom aan dek en zie helemaal niets.
    Kijk op de radar. Ook niets. Luisteren dan maar.
    Hee Skip had je geen ais kunnen kopen?
    Waar. Maar niet allevissers gebruiken ais. Niet verplicht.
    Plots! Grijze vrienden. Dolfijnen.
    Begeleiden ons naar het verre noorden

    Tegen het vallen van de avond klaart de mist op.
    We hebben 15 uur lang geen schip gezien. Twee etmalen later zijn we in Inverness.

    Die mist doet me aan tt denken.
  4. forum rang 6 pwijsneus 3 juli 2018 14:58
    quote:

    Was here schreef op 3 juli 2018 14:48:

    Je moet je afvragen wat het toe gaat voegen voor Apple om een basislaag te maken en daar veel tijd, geld en energie insteekt. De enigste meerwaarde is is dat ze niet meer afhankelijk zijn van tt. Het is bijna even duur om een basis laag te maken als tt kopen.
    [...]
    Helemaal waar, en een stuk sneller ook. Toch kiezen ze ervoor het zelf te gaan doen.

    Ik denk zelfs dat het duurder is om de kaarten zelf te maken. Een voordeel bij het zelf maken is, is dat je niet 4500+ mensen aan personeel hoeft over te nemen. Ook zit je niet te kijken met de consumer-divisie.

    Blijft de beste beschermingswal ever: de consumertak. Kan geen Wakkie of beschermingsconstructie tegenop. Los van dat de founders niet willen verkopen (hebben bijna 50% van de aandelen in handen), waardoor een bod op TomTom door bv. Apple gekkenwerk was geweest.

    Dan maar zelf produceren, al duurt het wat langer.

  5. Energy 3 juli 2018 15:06
    Kijk dat bedoel ik. Het staat helemaal nergens dat Apple zelf de basislaag gaat maken. Als je dat kan onderbouwen graag.

    quote:

    pwijsneus schreef op 3 juli 2018 14:58:

    [...]

    Helemaal waar, toch kiezen ze ervoor het zelf te gaan doen.

    Ik denk zelfs dat het duurder is om de kaarten zelf te maken. Een voordeel bij het zelf maken is, is dat je niet 4500+ mensen aan personeel hoeft over te nemen. Ook zit je niet te kijken met de consumer-divisie.

    Blijft de beste beschermingswal ever: de consumertak. Kan geen Wakkie of beschermingsconstructie tegenop. Los van dat de founders niet willen verkopen (hebben bijna 50% van de aandelen in handen), waardoor een bod op TomTom door bv. Apple gekkenwerk was geweest.

    Dan maar zelf produceren.

  6. forum rang 6 pwijsneus 3 juli 2018 15:12
    quote:

    Was here schreef op 3 juli 2018 15:06:

    Kijk dat bedoel ik. Het staat helemaal nergens dat Apple zelf de basislaag gaat maken. Als je dat kan onderbouwen graag.

    [...]
    Niet om-het-een-of-ander Was here, maar kun jij ook even onderbouwen dat de Apple-deal tot 2022 loopt. Want dat heb ik ook nergens zwart op wit gezien, behalve dat jij erbij zat zeker :)

    Hier heb je enige onderbouwing:

    Bron: techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

    Q&A: techcrunch.com/2018/06/29/questions-a...

    Question: What part of Maps will be new?
    Answer: The actual map. Apple i is building them from scratch, with its own data rather than relying on external partners.
  7. Energy 3 juli 2018 15:20
    En op je link is een toevoeging geweest.

    2022 heb ik niet zwart op wit gezien, maar je hoeft het niet te zien om het te weten en meer wil ik er niet over kwijt.

    quote:

    pwijsneus schreef op 3 juli 2018 15:12:

    [...]

    Niet om-het-een-of-ander Was here, maar kun jij ook even onderbouwen dat de Apple-deal tot 2022 loopt. Want dat heb ik ook nergens zwart op wit gezien, behalve dat jij erbij zat zeker :)

    Hier heb je enige onderbouwing:

    Bron: techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

    Q&A: techcrunch.com/2018/06/29/questions-a...

    Question: What part of Maps will be new?
    Answer: The actual map. Apple i is building them from scratch, with its own data rather than relying on external partners.
  8. [verwijderd] 3 juli 2018 15:45
    quote:

    pwijsneus schreef op 3 juli 2018 15:12:

    [...]

    Niet om-het-een-of-ander Was here, maar kun jij ook even onderbouwen dat de Apple-deal tot 2022 loopt. Want dat heb ik ook nergens zwart op wit gezien, behalve dat jij erbij zat zeker :)

    Hier heb je enige onderbouwing:

    Bron: techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

    Q&A: techcrunch.com/2018/06/29/questions-a...

    Question: What part of Maps will be new?
    Answer: The actual map. Apple i is building them from scratch, with its own data rather than relying on external partners.
    [speculatie]
    Wellicht hebben ze TT willen kopen ("benaderd door koper, dus niet zelf op zoek gegaan..") en heeft TT nee gezegd toen Cook in Amsterdam was en gaan ze nu TT dwarsbomen door aan te geven dat ze het zelf wel gaan doen.[/speculatie]
3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.