Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label
Gezonde voeding, gezonde groei

Gezonde voeding, gezonde groei

Gezonde voeding

In West-Europa is er als het om voeding gaat sprake van een duidelijke transformatie. De aandacht voor gezond leven is groot. En dat betekent dat sporten en bewegen steeds belangrijker worden maar zeker ook gezond eten.

Consumenten woren kritischer op hun voeding: hoe duurzaam het geproduceerd wordt bijvoorbeeld. Alle grote voedingsbedrijven proberen hier een graantje van mee te pikken. Dat is natuurlijk ook logisch, want bij gezonde voeding zijn veel hogere groeicijfers te zien dan bij de gewone voedingsmarkt.

Bij de gehele voedingsmiddelenmarkt gaat het om jaarlijkse groeicijfers van circa 2%, zoals onder meer blijkt uit een rapport van de Rabobank. Maar de bank wijst er ook op dat steeds meer consumenten kiezen voor gezonde voeding.

Dat blijkt ook uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoekbureau Grand View Research. Grand View Research verwacht tot 2020 een gemiddelde groei – afhankelijk van het deelsegment – van 12 tot 25% per jaar voor de markt van biologische en gezonde voeding.

Dat is dus een stuk hoger dan voor de gehele voedingsmarkt.

Unilever

Grote voedingsmiddelenbedrijven proberen aan te sluiten bij de trend dat consumenten steeds meer kiezen voor gezonde voeding. Unilever bijvoorbeeld probeert zich om te turnen tot een meer op gezonde voeding gericht bedrijf.

Het Franse voedingsmiddelenconcern Danone tracht mee te surfen door recent voor circa 12,5 miljard dollar het Amerikaanse biologische voedingsmiddelenbedrijf WhiteWave Foods over te nemen.

Maar de bedrijven die echt vanaf hun ontstaan actief zijn in het segment van gezonde voeding, groeien harder. Zo groeide de omzet van Bellamy’s – de Australische producent van onder meer gecertificeerde organische voeding en organische babyvoeding – het afgelopen boekjaar met 95%!

Chr Hansen

De groei bij Chr Hansen, de Deense onderneming die onder meer biologische voedingsingrediënten produceert, zoals probiotica voor in gezonde zuiveldrankjes, is wat minder spectaculair: maar nog altijd 13% in de eerste negen maanden van het lopende boekjaar.

Dat is toch een stuk meer dan bijvoorbeeld de groei van Unilever: circa 4,7%. Danone zit rond de 4% groei. Niet slecht, maar het haalt het natuurlijk niet bij de groeicijfers van bedrijven die actief zijn in het segment, gezonde, duurzaam geproduceerde voeding.

Slimme keuze*

Beleggers die vinden dat gezonde voeding niet alleen een slimme keuze is op tafel maar ook binnen de beleggingsportefeuille, kunnen wellicht wat accenten verleggen. En aandelen toevoegen uit het segment gezonde voeding.

Die beleggers kunnen goed bij ons terecht. Want met de Trend Gezonde Voeding bent u in een keer belegd in de belangrijkste achttien bedrijven, uit onder meer de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Denemarken.

Meer Beleggingsideeën van Trend Invest

Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

* In het verleden behaalde en in de toekomst te ver-wachten rendementen vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.


Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op de website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.