Meer informatie over het aandeel van de week: Tom Tom
Beleggers verwijten mij soms dat ik als belegger veel te weinig van een bedrijf weet. Dat klopt. Als buitenstaander weet je altijd te weinig van een bedrijf. Dat heeft het boek De Prooi wel geleerd. Je weet nooit genoeg. Of zoals Voltaire het eens zo mooi zei: "..doubt is not a pleasant condition but certainty is absurd..."
De belangrijkste toegevoegde waarde voor een fondsmanager is dan ook niet of hij alles van een bedrijf weet, maar of hij weet in te schatten wat de koers gaat doen. Dat daarbij de gang van zaken bij het onderliggende bedrijf een belangrijke, zo niet hele belangrijkste rol speelt is zonder discussie. Maar er zijn veel andere factoren.
Die diepgravende analyse van het bedrijf laat ik aan analisten over. Zij hebben meer verstand van het bedrijf. Als het goed is heb ik meer verstand van het aandeel.
Mijn mening
Ik heb natuurlijk wel een mening over het bedrijf. Bij Tom Tom valt natuurlijk als eerste op dat de core business, de kastjes met Tom2-software erin een continue daling laat zien. Logisch, iedereen heeft al zo'n kastje. En in de emerging markets lijkt de groei niet op gang te komen.
Relatieve koers en relatieve winstontwikkeling van Tom Tom (versus AEX)
Waardering
De waardering is een belangrijke basis om een beleggingsbeslissing te nemen. Ik weet dat een lage waardering geen garantie is voor een koersstijging. Iets wat goedkoop is, kan heel lang goedkoop blijven. (Kijk maar naar de boeken bij De Slegte, die boeken zullen ook nooit duurder worden.)
De volgende grafiek geeft de koers van Tom Tom en de EV/EBITDA-waardering. Het ziet ernaar uit dat u best kunt kopen als de bedrijfswaarde zo’n 7 maal het bedrijfsresultaat staat. Dat niveau ligt 10 tot 15% onder het huidige koersniveau.
Significant verschil
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe combinatie van Tom Tom en Nike. Daarmee probeert Tom2 Garmin van de troon te stoten. Als ik meedoe aan een hardloopwedstrijd, zie ik wel eens van de collega-lopers met zo’n half beeldscherm om hun pols.
Dat product is makkelijk te verbeteren en zal dus wel een succes worden. Maar of het echt een significant verschil zal maken op de omzet van Tom2, waag ik te betwijfelen.
Geen bereik
Een andere persoonlijke ervaring is dat ik pas geleden ergens in Groningen rondreed en ik geen ontvangst had. Mijn bijrijder haalde even zijn smartphone tevoorschijn met gratis gedownloade software en vertelde precies waar ik heen moest. Dat was een moment van bezinning over mijn belegging in Tom2.
Google vertelde pas geleden dat ze 400.000 Android-telefoons per dag activeren. Die hebben geen Tom2 meer nodig. De toekomst van Tom2 hangt er volgens mij vanaf of de ingebouwde Tom2-kastjes een succes zijn en vooral of deze klanten de services van Tom2 gaan afnemen.
Het eerste jaar is gratis. De grote vraag is wat er daarna gebeurt. De gelovers in het bedrijf verwachten dat het een soort Microsoft onder de navigatiekastjes zal worden. Op zich logisch het kastje zit er al in en als je een ge-update kaart wilt moet u die bij Tom2 kopen.
De niet-gelovers denken dat het niet echt zal aanslaan. Deze vraag kan pas over een jaar of zo worden beantwoord. De vraag is, gelooft u?
Meer informatie over het aandeel van de week: Tom Tom