Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Gelooft u in TomTom?

Meer informatie over het aandeel van de week: Tom Tom

Beleggers verwijten mij soms dat ik als belegger veel te weinig van een bedrijf weet. Dat klopt. Als buitenstaander weet je altijd te weinig van een bedrijf. Dat heeft het boek De Prooi wel geleerd. Je weet nooit genoeg. Of zoals Voltaire het eens zo mooi zei: "..doubt is not a pleasant condition but certainty is absurd..."

De belangrijkste toegevoegde waarde voor een fondsmanager is dan ook niet of hij alles van een bedrijf weet, maar of hij weet in te schatten wat de koers gaat doen. Dat daarbij de gang van zaken bij het onderliggende bedrijf een belangrijke, zo niet hele belangrijkste rol speelt is zonder discussie. Maar er zijn veel andere factoren.

Die diepgravende analyse van het bedrijf laat ik aan analisten over. Zij hebben meer verstand van het bedrijf. Als het goed is heb ik meer verstand van het aandeel.

Mijn mening
Ik heb natuurlijk wel een mening over het bedrijf. Bij Tom Tom valt natuurlijk als eerste op dat de core business, de kastjes met Tom2-software erin een continue daling laat zien. Logisch, iedereen heeft al zo'n kastje. En in de emerging markets lijkt de groei niet op gang te komen.


Relatieve koers en relatieve winstontwikkeling van Tom Tom (versus AEX)

Waardering
De waardering is een belangrijke basis om een beleggingsbeslissing te nemen. Ik weet dat een lage waardering geen garantie is voor een koersstijging. Iets wat goedkoop is, kan heel lang goedkoop blijven. (Kijk maar naar de boeken bij De Slegte, die boeken zullen ook nooit duurder worden.)

De volgende grafiek geeft de koers van Tom Tom en de EV/EBITDA-waardering. Het ziet ernaar uit dat u best kunt kopen als de bedrijfswaarde zo’n 7 maal het bedrijfsresultaat staat. Dat niveau ligt 10 tot 15% onder het huidige koersniveau.

Significant verschil
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe combinatie van Tom Tom en Nike. Daarmee probeert Tom2 Garmin van de troon te stoten. Als ik meedoe aan een hardloopwedstrijd, zie ik wel eens van de collega-lopers met zo’n half beeldscherm om hun pols.

Dat product is makkelijk te verbeteren en zal dus wel een succes worden. Maar of het echt een significant verschil zal maken op de omzet van Tom2, waag ik te betwijfelen.

Geen bereik
Een andere persoonlijke ervaring is dat ik pas geleden ergens in Groningen rondreed en ik geen ontvangst had. Mijn bijrijder haalde even zijn smartphone tevoorschijn met gratis gedownloade software en vertelde precies waar ik heen moest. Dat was een moment van bezinning over mijn belegging in Tom2.

Google vertelde pas geleden dat ze 400.000 Android-telefoons per dag activeren. Die hebben geen Tom2 meer nodig. De toekomst van Tom2 hangt er volgens mij vanaf of de ingebouwde Tom2-kastjes een succes zijn en vooral of deze klanten de services van Tom2 gaan afnemen.

Het eerste jaar is gratis. De grote vraag is wat er daarna gebeurt. De gelovers in het bedrijf verwachten dat het een soort Microsoft onder de navigatiekastjes zal worden. Op zich logisch het kastje zit er al in en als je een ge-update kaart wilt moet u die bij Tom2 kopen.

De niet-gelovers denken dat het niet echt zal aanslaan. Deze vraag kan pas over een jaar of zo worden beantwoord. De vraag is, gelooft u?

Meer informatie over het aandeel van de week: Tom Tom


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

55 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 mei 2011 12:01
    Je zegt het al in de eerste zin: je hebt totaal geen verstand van het bedrijf waar je het over hebt. Schrijf er dan ook niet over. En dan "ik zat laatst in de auto en mijn neefje van 6...". Is dat nou wat je beleggen noemt? Ondanks dat het moeite kost zal ik een paar argumenten geven waarom je er naast zit:

    * De daling in losse kastjes zit hem vrijwel niet in mobiele telefoons. Op mobiel kun je inderdaad heel goedkoop navigatie kopen. Maar met matige kwaliteit. Dus dit kannibaliseert amper op navigatiekastjes, want het is voor incidentele gebruikers die anders geen kastje zouden kopen. Bovendien kun je ook serieuze navigatie downloaden op je iPhone: van TomTom voor zo'n 80 euro. TomTom heeft er al meer dan een miljoen downloads van verkocht in de Apple appstore.

    Dan praat je over goede navigatie voor de helft van de prijs van een los kastje. Maar er zit wel goede marge op, want geen fabricagekosten, transportkosten, etc. Daarom zul je de omzet van TomTom zien dalen, maar niet de winst. De prijzen van software zijn lager, maar de marges beter.

    * Concurrentie op navigatiekastjes komt wel uit de hoek van inbouwsystemen in auto's. Daar is TomTom dan ook vol in actief. Afgelopen kwartaal haalde TomTom 60 miljoen omzet uit deals die ze hebben met Renault, Fiat, Alfa Romeo, Mazda en Toyota. Op dit moment rolt 40% van alle nieuwe Renaults van de band met een TomTom voorgeinstalleerd.

    Kijk eens naar de grafiek in dit linkje wat deze markt gaat doen. imsresearch.com/press-release/_2014 Vervijfvoudigen in 8 jaar. De dalende verkoop van losse kastjes, wordt dus vooral opgevangen door inbouw. Bovendien is prijs dan minder een issue voor de consument. Op het totale bedrag van een auto is navigatie net zo duur of zelfs goedkoper dan een airco of inklappende spiegels.

    * Op de mobielmarkt biedt TomTom ook de 'buiding blocks' voor ontwikkelaars van applicaties. Er zijn bijvoorbeeld telefoonmerken (HTC) of applicatiemerken (Route66) die gebruik maken van routekaarten, fliterlocaties en file informatie van TomTom. Dus net als bij een 'Intel inside' krijg je dan een situatie waarin onderdelen van TomTom te vinden zijn in producten die een andere naam dragen.

    * De belangrijkste. HD traffic. www.youtube.com/watch?v=6Rc12x-XlYQ Op dit moment zijn 2 miljoen mensen geabonneerd op realtime file informatie HD traffic. Dat gebruik maakt van anonieme signalen van telefoons en navigatiekastjes. Dit kost tussen de 30 en 60 euro per jaar. Met hoge marge. Doel van TomTom is om te groeien van 2 miljoen gebruikers nu naar 15 miljoen in 2015. Ik kan je wel vertellen wat dat voor de winstgevendheid betekent. Dan kan alleen de file informatie al 50% van de totale huidige winst bedragen.

    Ik vind het werkelijk bespottelijk dat je jezelf columnist mag noemen zonder research te doen naar een bedrijf. Met dit soort berichten worden koersen onnodig onder druk gezet.
  2. @iPlof 17 mei 2011 12:06
    T2 werd verweten een one trick pony te zijn. Nu hebben ze met succes hun omzet gediversificeerd en dan wordt hen verweten dat de omzet van verkoop vd kastjes als core business daalt. Mobiele navigatie is leuk maar vooral toekomst voor voetgangers. Uw persoonlijke ervaring dat mobiele navigatie beter werkt dan GPS navigatie zoals TomTom is zeker niet representatief.
  3. [verwijderd] 17 mei 2011 12:21
    Een andere persoonlijke ervaring is dat ik pas geleden ergens in Groningen rondreed en ik geen ontvangst had.
    Wellicht tijd om je PND uit 2002 te vervangen?!


    Dat was een moment van bezinning over mijn belegging in Tom2.
    Als je zo weinig kennis over een bedrijf hebt, lijkt het me inderdaad beter om je aandelen TomTom weg te doen.
  4. [verwijderd] 17 mei 2011 12:35
    quote:

    *Joris* schreef op 17 mei 2011 12:21:

    Een andere persoonlijke ervaring is dat ik pas geleden ergens in Groningen rondreed en ik geen ontvangst had.
    Wellicht tijd om je PND uit 2002 te vervangen?!


    Geen GPS ontvangst op je TomTom maar iemand met een mobieltje die naast je zit wel. Dat lijkt me inderdaad heel stug. Zou Corne ook een autotelefoon hebben zo groot als een broodtrommel ;-)

    En dan die "activeringen van Android phones" als argument dat mensen geen fatsoenlijke navigatie meer nodig hebben. Hahaha. Juist op een mobiel zonder echt goede app, ben je afhankelijk van dataroaming en vertragingen in het laden van je kaarten. Dataroaming kan bovendien erg duur zijn in het buitenland. Ben daar ooit eens flink bedrogen (100 euro lichter) mee uit gekomen. Bovendien zie je de beweging dat Telco's (zie verhaal KPN) nog wel eens het dataverbruik kunnen gaan afknijpen. Of niet meer met een flat fee gaan werken, maar met kosten per gebruik.

    Je moet goede kaarten pre-installed hebben, met gebruiksvriendelijke turn-by-turn, points of interest en file informatie. En een beetje fatsoenlijk scherm, anders krijg je ongelukken in het verkeer.
  5. [verwijderd] 17 mei 2011 12:44
    Corne heeft wel een mening over Tomtom terwijl hij nog in de veronderstelling is dat ze het van de kastjes moeten hebben.

    Corne: Ik heb natuurlijk wel een mening over het bedrijf. Bij Tom Tom valt natuurlijk als eerste op dat de core business, de kastjes met Tom2-software erin een continue daling laat zien. Logisch, iedereen heeft al zo'n kastje. Ja in de welvarende landen om ons heen, wat dacht Corne van opkomende economiën? Zullen die de tegenvallende omzetten niet redelijk kunnen compenseren?

    Dat TT zo dom of misschien wel zo bescheiden is geweest om een omzetwaarschuwing te geven viel bij beleggers in verkeerde aarde omdat de heren analisten en journalisten ook de zaak verkeerd oppakte en er ten onrechte een winstwaarschuwing van maakte. (RTL)

    Corne heeft het over het Nike horloge, gisteren in het nieuws,vanmorgen in de krant juweliers gaan over om miniscule gps apparaatjes in hun juwelen te stoppen om bij diefstal te weten waar hun spullen zijn? Bij Appie niet te koop, misschien wel bij Tomtom. Stel dat dit een vlucht neemt, dan gaan particulieren met mooie spullen daar ook toe over.

    Dementen krijgen een Tommtom mee om zo langer thuis te kunnen blijven wonen en door familie onmiddelijk getraceerd worden als ze hun ommetje iets te ver maken, was het niet de bedoeling van de overheid om mensen langer thuis te laten wonen? Is de vergrijzing niet het grootste aaankomende probleeem. Wie weet vergoeden de verzekeraars dit hadige GPS systeem wel en is er weer een andere bron aangeboord.

    Aan meneer Corne het advies om eens te reageren dat hij misschien wel iets te vroeg de vraag stelde: heeft u er vertrouwen in, gelooft u erin?

  6. [verwijderd] 17 mei 2011 12:45
    quote:

    qwertyu schreef op 17 mei 2011 12:01:

    Je zegt het al in de eerste zin: je hebt totaal geen verstand van het bedrijf waar je het over hebt. Schrijf er dan ook niet over. En dan "ik zat laatst in de auto en mijn neefje van 6...". Is dat nou wat je beleggen noemt? Ondanks dat het moeite kost zal ik een paar argumenten geven waarom je er naast zit:

    * De daling in losse kastjes zit hem vrijwel niet in mobiele telefoons. Op mobiel kun je inderdaad heel goedkoop navigatie kopen. Maar met matige kwaliteit. Dus dit kannibaliseert amper op navigatiekastjes, want het is voor incidentele gebruikers die anders geen kastje zouden kopen. Bovendien kun je ook serieuze navigatie downloaden op je iPhone: van TomTom voor zo'n 80 euro. TomTom heeft er al meer dan een miljoen downloads van verkocht in de Apple appstore.

    Dan praat je over goede navigatie voor de helft van de prijs van een los kastje. Maar er zit wel goede marge op, want geen fabricagekosten, transportkosten, etc. Daarom zul je de omzet van TomTom zien dalen, maar niet de winst. De prijzen van software zijn lager, maar de marges beter.

    * Concurrentie op navigatiekastjes komt wel uit de hoek van inbouwsystemen in auto's. Daar is TomTom dan ook vol in actief. Afgelopen kwartaal haalde TomTom 60 miljoen omzet uit deals die ze hebben met Renault, Fiat, Alfa Romeo, Mazda en Toyota. Op dit moment rolt 40% van alle nieuwe Renaults van de band met een TomTom voorgeinstalleerd.

    Kijk eens naar de grafiek in dit linkje wat deze markt gaat doen. imsresearch.com/press-release/_2014 Vervijfvoudigen in 8 jaar. De dalende verkoop van losse kastjes, wordt dus vooral opgevangen door inbouw. Bovendien is prijs dan minder een issue voor de consument. Op het totale bedrag van een auto is navigatie net zo duur of zelfs goedkoper dan een airco of inklappende spiegels.

    * Op de mobielmarkt biedt TomTom ook de 'buiding blocks' voor ontwikkelaars van applicaties. Er zijn bijvoorbeeld telefoonmerken (HTC) of applicatiemerken (Route66) die gebruik maken van routekaarten, fliterlocaties en file informatie van TomTom. Dus net als bij een 'Intel inside' krijg je dan een situatie waarin onderdelen van TomTom te vinden zijn in producten die een andere naam dragen.

    * De belangrijkste. HD traffic. www.youtube.com/watch?v=6Rc12x-XlYQ Op dit moment zijn 2 miljoen mensen geabonneerd op realtime file informatie HD traffic. Dat gebruik maakt van anonieme signalen van telefoons en navigatiekastjes. Dit kost tussen de 30 en 60 euro per jaar. Met hoge marge. Doel van TomTom is om te groeien van 2 miljoen gebruikers nu naar 15 miljoen in 2015. Ik kan je wel vertellen wat dat voor de winstgevendheid betekent. Dan kan alleen de file informatie al 50% van de totale huidige winst bedragen.

    Ik vind het werkelijk bespottelijk dat je jezelf columnist mag noemen zonder research te doen naar een bedrijf. Met dit soort berichten worden koersen onnodig onder druk gezet.
    big AB..

  7. [verwijderd] 17 mei 2011 12:53
    quote:

    chiel schreef op 17 mei 2011 12:48:

    Quertyu is long tomtom, dat is duidelijk.
    Disclaimer leek me niet nodig nee. Maar ik praat niet alleen naar de eigen porto. Ik heb zeker een aantal punten van kritiek aan TomTom. Maar doe het dan wel inhoudelijk.

    Heb trouwens wel een kleiner belang in TomTom, want vertrouwen in de technologie en het bedrijf is wat anders dan vertrouwen in het sentiment en in andere beleggers. De koers heeft soms zijn eigen wil. Bovendien is het een geliefd short-objectje.

    Op andere onderwerpen waar ik geen belang heb kan ik me ook opwinden hoor. Bijvoorbeeld die aasgieren die boven Griekenland cirkelen.
  8. [verwijderd] 17 mei 2011 13:02
    quote:

    chiel schreef op 17 mei 2011 12:48:

    Quertyu is long tomtom, dat is duidelijk.
    Chiel ik vind het onbelangrijk wat Quertyu voor positie heeft.

    Wat belangrijk is, wat zijn de inhoudelijke argumenten vergeleken met de argumenten van Corne.

    En dan moet ik toch wel lachen om de kinderlijke argumenten van Corne, te simpel on serieus tenemen.

    EP

  9. [verwijderd] 17 mei 2011 13:10
    Wat ik mis in deze simpele analyse van ome Corné van T2 die doorspekt is van persoonlijke, niet ter zake doende ervaringen. Is de impact van Tele Atlas. Wat is de waarde van dit bedrijf op de balans van T2? Wat zijn de omzetten van dit bedrijf? Wat is de losse verkoopwaarde van TA?

    Iedereen kan TA wel kompleet wegcijferen. Maar zo werkt het ook niet. Tele Atlas vertegenwoordigd gewoon een bepaalde waarde van meer als 1 miljard sowiezo die niet terug is te vinden in de huidige koers van T2..

    Ergo: T2 is zwaar ondergewaardeerd!
  10. [verwijderd] 17 mei 2011 13:16
    Er zijn ook wel goede inhoudelijke columns geweest over TomTom zoals deze www.iex.nl/Column/61565/Vertrouwen-op... Gaat me er echt niet om dat het allemaal positief moet zijn, maar hier is tenminste echt naar de cijfers en trends gekeken.

    ---

    @Occupational:
    Er zijn ter wereld maar twee echte kaartenmakers. Het door TomTom overgenomen TeleAtlas en Navteq dat eigendom is van Nokia, en binnenkort dus eigendom is van Microsoft.

    Dat is op zich interessant want iedereen die iets doet met navigatie of kaarten moet of terecht bij TomTom of bij Nokia en straks dus Microsoft. Partijen die niet zo dol zijn op Microsoft, of zwaar met hen concurreren, zullen eerder bij TomTom terecht gaan voor kaarten. Is zo mijn vermoeden.

    Zeer interessant wat hier gaat gebeuren. Microsoft zal wellicht proberen op termijn een concurrent te worden van TomTom. Maar Microsoft nu twee miljarden overnames (Nokia + Skype) en zal jaren nodig hebben om dat te verteren en goed te integreren. Dus concurrentie uit die hoek is voorlopig eerder verzwakt dan versterkt is mijn voorzichtige conclusie.

  11. [verwijderd] 17 mei 2011 13:25
    Ongeacht of ik in TomTom geloof of niet, geloof ik dat het citeren van een denker zo letterlijk mogelijk dient te gebeuren. De wijze woorden waarmee de eerste alinea werd besloten had mijns inziens "Le doute n'est pas une condition agréable, mais la certitude est absurde." moeten luiden - al dan niet aangevuld met een Nederlandse vertaling.
  12. Humans R underrated 17 mei 2011 13:29
    Ik geloof helemaal niet in TomTom en denk dat het eerder dan later failliet gaat.
    De tendens is een centralisering van digitale apparatuur, MP3 speler, camera, telefoon, projector, het gaat allemaal naar 1 en hetzelfde steeds kleiner en goedkoper wordend apparaat toe. Informatie wordt ook steeds goedkoper, gratis vaak, zoals google maps.
    Er is geen plek voor een niche speler als TomTom. Fundamenteel denk ik dat de koers naar 0 gaat.
  13. [verwijderd] 17 mei 2011 13:30
    quote:

    krizzz schreef op 17 mei 2011 13:25:

    Ongeacht of ik in TomTom geloof of niet, geloof ik dat het citeren van een denker zo letterlijk mogelijk dient te gebeuren. De wijze woorden waarmee de eerste alinea werd besloten had mijns inziens "Le doute n'est pas une condition agréable, mais la certitude est absurde." moeten luiden - al dan niet aangevuld met een Nederlandse vertaling.
    Voltaire wordt in de column aangehaald om te rechtvaardigen dat je niets hoeft uit te zoeken. Terwijl hij juist bedoelt dat je altijd moet zoeken, maar moet beseffen dat je altijd ontwetend bent.
  14. Humans R underrated 17 mei 2011 13:37
    Ow en gezien ik de enige negatieve reactie ben is er nog veel neerwaarts potentieel.
    En ja, mensen die vinden dat je TomTom met trots moet benaderen omdat het een Hollands bedrijf is en daarom ook geld er in steken, moeten maar niet al te veel geld in aandelen steken.
55 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links