Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vertrouwen op TomTom

De vierdekwartaal cijfers die TomTom rapporteerde, waren onderliggend niet slecht. De koers staat vandaag echter fors onder druk, onder andere door de guidance van een met 10-15% dalende markt voor losse navigatiesystemen (PNDs).

Ik kijk liever naar de verwachting van een vlakke omzet en winst voor 2011. Hieruit spreekt vertrouwen voor de toekomst. De verwachtingen voor TomTom waren bescheiden door de slechte kerstverkopen in met name de Verenigde Staten.

Toch kon het bedrijf de analisten verrassen met een hogere omzet, te weten 516 miljoen euro versus consensus onder analisten van 489 miljoen euro. De PND-verkopen daalden, maar de omzet uit Automotive, Licencing en Business Solutions steeg.

Uitgestelde winst
De brutowinst kwam daardoor ook hoger uit op 237 miljoen, terwijl de verwachting in de markt 225 miljoen euro was. Deze brutowinst had zelfs nog hoger kunnen zijn als TomTom de omzet van de HD traffic abonnementen direct had kunnen boeken.

Deze abonnementen worden verkocht in combinatie met een navigatiesysteem maar kunnen pas worden geboekt in de komende twaalf maanden. Aan het eind van 2010 had TomTom 60 miljoen euro aan uitgestelde brutowinst op de balans staan die pas in 2011 geboekt kan worden.

TomTom investeerde fors meer in research & development en marketing. Daarnaast was er een versnelde eenmalige afschrijving van 5 miljoen euro (amortisation). De operationele winst kwam gecorrigeerd voor deze eenmalige afschrijving dus redelijk in lijn met de verwachting uit, zeker als we de met 12 miljoen euro gestegen investeringen in R&D en marketing meenemen.

(in miljoenen euro's)
Consensus
Gerapporteerd
Verschil
Revenues
489
516
+27
Gross result
225
237
+12
R&D
40
44
-4
Amortisation
18
23
-5
Marketing
40
48
-8
SG&A
51
54
-3
Stock expense
3
3
0
Operating result
72
65
-7

 

PND-markt daalt 10-15%
Het nettoresultaat kwam zelfs uit op 52 miljoen, terwijl de consensusverwachting 44 miljoen euro was. Dit was vooral te danken aan een lagere belasting en een eenmalige bate in de rentelasten. Ook de netto schuld van 294 miljoen was beter dan de schatting van 315 miljoen euro.

In interviews vanochtend gaf de CEO aan dat de totale PND-markt in 2011 met 10 tot 15% zal dalen. Dit is geen positief vooruitzicht, maar het komt ook niet geheel uit de lucht vallen. Het is al langer bekend dat de PND-markt zelf niet meer groeit. Dit wordt deels veroorzaakt doordat meer auto’s ingebouwde navigatie systemen hebben.

Juist in deze ingebouwde systemen (Automotive) groeit TomTom sterk (met meer dan 50%). Ook de omzet uit Business Solutions en services zoals HD Traffic neemt sterk toe. Hierin zit de echte lange termijn waarde van TomTom.

Gelijke omzet en winst in 2011
Per saldo verwacht TomTom voor 2011 een gelijkblijvende omzet en een gelijkblijvende winst per aandeel. Ik denk dat deze uitspraak zo vroeg in het jaar gezien moet worden als een vorm van vertrouwen van het management.

Deze uitspraak wordt zelfs gedaan terwijl de geplande R&D-investeringen in 2011 hoger zullen zijn. Vorig jaar deed TomTom precies dezelfde uitspraak, die op dat moment niet werd geloofd door de meeste analisten, maar uiteindelijk wel werd behaald.

Ik denk dat de nieuwe contracten in Automotive en hogere service omzet (HD traffic) inderdaad tot voldoende compensatie gaan leiden in 2011. De winst per aandeel in 2010 was 49 eurocent en de cash winst per aandeel zelfs 70 eurocent.

De huidige daling leidt tot een koers die uitkomt op minder dan 10 keer de cash winst en is daarmee wat mij betreft een instapmoment. Zeker als TomTom door de geleidelijke toename in service en softwareomzet de operationele marge de komende jaren kan verhogen naar haar eigen vooruitzicht van circa 15%.


Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps en kan een positie hebben in de in dit artikel genoemde aandelen. Berghuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Berghuis houdt zelf geen posities in Nederlandse mid- en smallcaps, wel heeft hij een positie in aandelen Kempen Orange Fund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jan Willem Berghuis

Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps. Het laatste maandbericht van de portefeuille van Kempen Orange Fund vindt u h...

Meer over Jan Willem Berghuis

Recente artikelen van Jan Willem Berghuis

  1. nov '12 Les van Wijers 15
  2. dec '11 2012: aantrekkelijke waarderingen 4
  3. jul '11 Van bricks naar clicks 5

Gerelateerd

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 februari 2011 17:50
    quote:

    Gunther schreef op 18 februari 2011 17:37:

    Totaal oneens. Gelijkblijvende winst per aandeel voor 2011 van 0,49 cent is een winstwaarschuwing. TomTom weet dat de miljarden voor TeleAtlas als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat bijvoorbeeld Google al met gratis navigatie komt.
    Niks is gratis. Je krijgt daar dadelijk reclame spam op.
    Kijk naar You tube. Was eerst ook vrij van reclame nu moet je eerst allerlei reclame filmpjes afkijken.

    Men doet daar bij Google ook niets eens geheimzinnig over. Dat geeft men gewoon toe dat dat er aan komt.
  2. [verwijderd] 18 februari 2011 20:47
    quote:

    Gunther schreef op 18 februari 2011 19:25:

    Een autofabrikant heeft alleen een computertje nodig. Daarom verbaas ik me er ook over dat T2 hier marktaandeel wint, want het stelt niks voor.
    Ik geloof niet zo is die Googlisation of everything. Google schaakt op 30 borden tegelijk, navigatie is voor hen nog net geen bijzaak. TomTom kan dat gewoon beter. Plus iedere klant die met live navigatie van TomTom rondrijdt en zo voor accurate file informatie zorgt.

    Ik zie de enorme daling meer komen door de rampzalige samenloop met de 3e vrijdag van de maand (optie expiratie). Mijn god, waarom moest dat nou zo nodig gelijk gepland worden?? Gelukkig kan het daarna ook herstellen, zie ASML dat ook in expiratietijd om 1 dag 7% verloor, en nu alweer fors hoger staat. Ben er niet gerust op dat we alles op korte termijn kunnen corrigeren, maar wel een beetje, beginnend op maandag.
  3. [verwijderd] 19 februari 2011 09:37
    KW heeft te maken met de groeinettowinst factor.
    Een KW van 13 wil zeggen dat het bedrijf jaarlijks 13% meer nettowinst maakt.
    Twee jaren zonder groei in nettowinst betekent dat je deze factor niet meer op 13 kan handhaven, bovendien is er geen rendement in de vorm van dividendbetaling.

    Het aandeel zou naar 5,90 moeten navigeren.

  4. [verwijderd] 19 februari 2011 09:50
    quote:

    BWR schreef op 19 februari 2011 09:37:

    KW heeft te maken met de groeinettowinst factor.
    Een KW van 13 wil zeggen dat het bedrijf jaarlijks 13% meer nettowinst maakt.
    Twee jaren zonder groei in nettowinst betekent dat je deze factor niet meer op 13 kan handhaven, bovendien is er geen rendement in de vorm van dividendbetaling.

    Het aandeel zou naar 5,90 moeten navigeren.


    Jij snapt dus niet wat een k/w verhouding inhoud.
    De k/w ratio word berekent door de koers te delen door de behaalde winst per aandeel.Koers nu 6,47:0,49 winst = een k/w van 13,2 op dit moment.
    Heeft helemaal niet met winst groei te maken.
  5. Gunther 19 februari 2011 09:59
    Precies, dat lijkt meer op een k/w verhouding definitie. Een k/w van 13,2 lijkt me voldoende voor een aandeel dat de aankomende tijd geen groei laat zien en waarvan maar afgevraagd moet worden of ze succesvol zullen zijn in een softwaremarkt. Totaal anders dan een hardwaremarkt. Ik denk serieus dat de markt voor tomtommetjes heel snel heel hard daalt. Van mijn werk had ik altijd een navigatiesysteem. Toen ik er zelf een wilde kopen had ik net een Samsung Galaxy. Navigatiesysteem hierop werkt prima, dus ik heb geen aparte navigatie meer nodig. TomTom is altijd een van mijn favoriete aandelen geweest, maar mijn geloof in het bedrijf is er niet. Hopelijk heb ik het verkeerd en komen ze met innovatieve geweldige software, maar of het Goddijn lukt?
  6. [verwijderd] 19 februari 2011 16:00
    quote:

    Gunther schreef op 19 februari 2011 09:59:

    Precies, dat lijkt meer op een k/w verhouding definitie. Een k/w van 13,2 lijkt me voldoende voor een aandeel dat de aankomende tijd geen groei laat zien en waarvan maar afgevraagd moet worden of ze succesvol zullen zijn in een softwaremarkt. Totaal anders dan een hardwaremarkt. Ik denk serieus dat de markt voor tomtommetjes heel snel heel hard daalt. Van mijn werk had ik altijd een navigatiesysteem. Toen ik er zelf een wilde kopen had ik net een Samsung Galaxy. Navigatiesysteem hierop werkt prima, dus ik heb geen aparte navigatie meer nodig. TomTom is altijd een van mijn favoriete aandelen geweest, maar mijn geloof in het bedrijf is er niet. Hopelijk heb ik het verkeerd en komen ze met innovatieve geweldige software, maar of het Goddijn lukt?
    Je vergeet twee euro aan cash dat in het bedrijf zit. Dus dan is de gerechtvaardigde koers 13 x0,49 cent = 6,37 + 2 euro = 8,37 euro.

    Overigens is het best goed nieuws dat TomTom stelt dat ze de inkomstenbronnen diverser kan maken met gelijkblijvende omzet en winst. En TomTom kennende doen ze altijd heel voorzichtige voorspellingen.

    Ik zie het zo: stel dat ik als ondernemer een ton per jaar verdien aan 1 klant, dan krijg ik allerlei waarschuwingen van de bank en mijn accountant. Dat het te riskant is om van 1 klant afhankelijk te zijn. Ik zou er waarschijnlijk niet eens een hypotheek op krijgen. Als ik vervolgens zou stellen dat ik naar 5 klanten zou kunnen gaan met gelijkblijvende omzet, dan zou dat toegejuicht worden. Het risico neemt dan namelijk enorm af!

    De omzet en winst zijn al goed, en hiermee kan de schuld verder afgebouwd worden. Ik verwacht ergens in 2012 schuldenvrij. Ook dat biedt meer zekerheid, geen zorgen over bankconvenanten enzo, maar gewoon cash dat tegen de muren klotst.

    Daar komt nog eens bij dat automotive inkomsten minder marktbewerking vragen en voor een meer gegarandeerde inkomsten zorgen (dus weer meer zekerheid). Let ook op de seizoensinvloeden. Die zijn aan het schuiven. In de automotive zijn de inkomsten meer verspreid over het jaar (met een piekje in het begin) en pnd's en maps meer in de zomer(vakantie) dan in december. Daarom viel Q4 2010 tegen ten opzichte van Q4 2009, maar was het hele jaar 2010 zelfs iets beter dan 2009.

    Tegen de tijd dat ze schuldenvrij zijn gaan ze dividend uitkeren en spurt het aandeel omhoog, omdat de institutionele beleggers (waaronder pensioenfondsen) ook gaan meedoen. Dan mogen beleggers die voor zekerheid gaan voor een koers tussen de 15 en 20 euro achterin de rij aansluiten. Ik ben blij dat ik ze al heb...
  7. forum rang 5 hvasd2 19 februari 2011 18:22
    Die daling van 10-15 % van de PND markt gaat over het lage segment. En daar heeft TT niet zoveel mee te maken. Juist voor de betere modelen willen mensen geld uitgeven en dan zie dat TT een betere gem. prijs aan het krijgen is. Volgens mij maakte de losse PND verkoop niet lang geleden nog 70% uit van de omzet en dat is nu 60% dus dat doet tt ook goed... dat wou ik even kwijt...
  8. [verwijderd] 20 februari 2011 19:04
    quote:

    Engel50 schreef op 20 februari 2011 14:13:

    Analyse van Tom Tom:

    www.beursplaza.com/web_analyses.asp?i...
    Technische analyse gelul. Stel er komt een nieuwe deal met een autofabrikant. Of we krijgen inzicht in het % mensen dat na 1 jaar een live abonnement neemt. Daar sta je dan met je bodems, pieken en weerstanden. Echte bullshit van de bovenste plank. Of in dit geval bearshit.
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links