Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,350 7 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 14,280 - 14,440
  • 608.476 Gem. (3M) 538,5K

SBM Offshore - on topic - december 2014

2.587 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 130 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Dicall69 1 december 2014 21:23
    quote:

    Hibi schreef op 1 december 2014 21:15:

    Morgen gaan de shorters een dure prijs betalen. Remember my words ;-)
    Morgen zou natuurlijk buitengewoon snel zijn, maar deze week, dus na woensdag verwacht ik zeker positief nieuws en dan sla je inderdaad als shortende partij de plank volledig mis we zullen nog even geduld moeten hebben, maar gezien alle berichten bijelkaar opgeteld lijkt mij een positieve uitkomst aanzienlijk groter dan negatief nieuws.
    Van mij mag er morgen al een bericht komen dan sta ik niet raar te kijken van een aanzienlijke koersstijging !!!
  2. forum rang 4 Dicall69 1 december 2014 21:30
    quote:

    Dutchtenor schreef op 1 december 2014 19:30:

    Woensdag vergadert huis van afgevaardigden in Brazilie over de eindrapportage inzake SBM;
    cd.jusbrasil.com.br/noticias/15457426...

    Het volledige bericht even vertaald :

    De externe Commissie dat beschuldigingen onderzocht van het betalen van smeergeld in de onderhandelingen tussen de Compagnie SBM Offshore en Petrobras voldoet aan deze woensdag (3) voor analyse van het eindverslag van de collegiale, waarin wordt voorgesteld de breuk van telefoon bankieren, fiscale en sigils van de SBM vertegenwoordiger in Brazilië, Julio Faerman en drie ondernemingen verbonden met hem. Er is het vermoeden dat hij zou de tussentijdse betaling van smeergeld aan werknemers van Petrobras.

    Het definitieve verslag werd gelezen door de groep coördinator, de heer Maurice Quintella Lessa (PR-AL) vorige week, maar de vergadering was geschorst bij gebrek aan quorum. Bijeenroeping van Faerman reeds is goedgekeurd door de Commissie sinds juni, maar hij nog niet is gehoord door de Commissie.

    Uitgegeven in mei, een voorlopig verslag in Lancaster waarin wordt uitgelegd dat de Commissie moeite identificeren informatie hadden omdat het beschikt niet over bevoegdheden om roepen getuigen noch breken sigils, als commissies van onderzoek.

    Smeergeld op 12 November, de SBM Offshore heeft aangekondigd een akkoord met de aanklager van Holland over de beëindiging van een onderzoek naar de betaling van steekpenningen in Equatoriaal-Guinea, Angola en Brazilië. Het bedrijf aanvaard de straf van 240 miljoen dollar voor onregelmatige betalingen die hebben plaatsgevonden tussen 2007 en 2011 en aan de kaak door de vervolging.

    Het Bureau van de thesaurier algemene (CGU) geopend op dezelfde dag een proces om te onderzoeken het probleem. Als gestraft door de CGU, moet de SBM kan worden verhinderd ondertekenen van nieuwe contracten met Petrobras.

    De Voorzitter van Petrobras, Grace Foster bevestigd, dag 17, ik wist vanaf maart van staat collegegeld aan werknemers. Volgens haar was na het verslag over de provisies, de SBM weg van biedingen van staat. De lopende contracten, hebben echter geen wijzigingen ondergaan.

    De staat heeft, sinds 1996, 27.67 miljard dollar in contracten met de SBM Offshore te huren tien platformen (negen en verhuurt een gebouw). Van 23 platforms FPSO (drijvende productie, opslageenheden en kwijting) van Petrobras zijn acht van SBM Offshore.

    De vergadering is gepland voor de 14 12:0, in de plenaire vergadering.

    Kamer News Agency
  3. Independent trader 1 december 2014 21:50
    quote:

    Dicall69 schreef op 1 december 2014 21:30:

    [...]

    Het volledige bericht even vertaald :

    ...

    Het Bureau van de thesaurier algemene (CGU) geopend op dezelfde dag een proces om te onderzoeken het probleem. Als gestraft door de CGU, moet de SBM kan worden verhinderd ondertekenen van nieuwe contracten met Petrobras.

    ...

    De vergadering is gepland voor de 14 12:0, in de plenaire vergadering.

    Kamer News Agency
    Belangrijk om te blijven realiseren dat er in principe drie trajecten lopen in Brazilie: een vanuit Petrobras, een vanuit justitie en een politiek traject. Voor zover ik kan beoordelen zal Petrobras van goede wil zijn en aansturen op continuiteit in de relatie met SBM, wat betreft justitie is mijn beeld dat Hepkema zijn huiswerk goed gedaan heeft en dat er bovendien afstemming is geweest met NL OM, blijft over het politieke traject (waaronder CGU), dit is de meest onberekenbare en volgens mij weten ze zelf in veel gevallen niet eens tot waar hun rechten gaan. De notulen zoals hierboven volg ik zelf al zo'n half jaar en keer op keer worden ze ingehaald door de feiten (omdat ze door hun eigen justitie niet geinformeerd worden of omdat ze een grote broek aantrekken die laten niet blijkt te passen). Ze maken in ieder geval veel kabaal en dat leidt m.i. tot veel meer onzekerheid mbt SBM dan feitelijk noodzakelijk is. Zoals Hepkema het formuleerde moet het stof nog steeds neerdalen en daarna valt er pas iets zinnigs over te zeggen. In die zin zal het nog wel even op zich laten wachten vrees ik.

    (btw google vertaling portugees-engels werkt over het algemeen beter dan portugees-nederlands ;-)
  4. forum rang 6 gpjf 1 december 2014 22:22
    ik ga er voorlopig maar vanuit dat de koers zo nog even door blijft kwakkelen als speelbal van de shorters en Hall. Alleen bij echte duidelijkheid vanuit Brazilie of het vrijkomen van het kapitaal bij HAL door verkoop van Grand Vision of het naar de beurs brengen daarvan, we een flinke opwaartse beweging van de koers kunnen verwachten. Vooralsnog dus klein winterslaapje.
  5. [verwijderd] 1 december 2014 22:49
    quote:

    ff_relativeren schreef op 1 december 2014 21:13:

    [...]

    @ Kopermans,

    reken jezelf nog niet rijk ... het ontbreken van strafwetgeving over de bewuste jaren,
    betekent niet dat er civielrechtelijk geen (schade)vergoeding betaald gaat worden.

    Greetzzz

    Ik zit voor het amusement met een bevriende advocaat jouw posts door te nemen nu. Bevriende advocaat vraagt zich nu af hoe u het civiel recht plaatst binnen de zakelijke context. Privaat recht heeft niets van doen met waar we hier over discussiëren. Nog iets kwalijker dan de testosteron onzin post van profitmaker. Ik ben nu wel op mijn hoede als je iets stuurt hier, want ik vertrouw het voor geen meter, ondanks de vlijt uwerzijds. Groetjes. In jargon: greetzzz.
  6. forum rang 6 ff_relativeren 1 december 2014 22:53
    @ Stefan S,

    vraag jouw bevriende advocaat eens of zakelijke geschillen via het strafrecht worden opgelost of via een ander deel van het recht ...

    Ongeacht welke naam het in Brazil heeft, er zal worden aangedrongen op een betaling.
    En dat kan ook met juridische middelen.

    Greetzzz

  7. [verwijderd] 1 december 2014 23:06
    @ FF. We moesten er hier gewoon even om lachen. We hebben beiden jaren in Brazilië vertoeft en er is werkelijk geen pijl op te trekken hoe e.e.a. gaat uitpakken voor SBMO. Wederkerigheid is zeker een issue dus ik zie het positief in voor de SBMO belegger, maar het is een zooitje bij PBR. Maran kan je er meer over vertellen. Ik begrijp dat je geen positie hebt. Fascinerend. Zoveel research, ten behoeve van, ehm. De lol.
  8. forum rang 6 ff_relativeren 1 december 2014 23:16
    @ Stefan S,

    besloot je vanwege jouw verblijf in Brazil, om eens te kijken of je me weg kon bluffen ?

    Overigens is er veel zinvolle informatie over Petrobras verzameld in onze subdraadjes. We zijn hier behoorlijk op de hoogte. Kennis over de branche verhoogt je inzicht ...

    Greetzzz

  9. forum rang 6 ff_relativeren 2 december 2014 00:14
    @ Hibi,

    ik heb geen positie in SBM Offshore. Op fora heerst een hardnekkig misverstand dat iemand ofwel long ofwel short moet zitten om over aandelen mee te willen praten.

    Net alsof je alleen participeert op fora als je een persoonlijk belang hebt.
    Het is juist veel boeiender om dienstbaar te zijn zonder een eigen positie.

    Voor de nieuwkomers op dit SBMO-forum, mijn band met het aandeel SBM Offshore begon in de tijd van het YME debacle. Als contraire belegger had ik op de achterkant van een sigarendoos enkele sommen gemaakt, en besloot midden in de paniek in te stappen.

    Een contraire belegger gaat niet voor de risicovolle beleggingen, integendeel. De contraire belegger wacht en wacht, desnoods 1 jaar of nog langer, tot het moment is gekomen waarop de beurskoers nog niet is losgekomen van de risico's die de koers daar brachten, maar waarvan de risico's aan het oplossen zijn.

    Een ander criterium is dat er na het oplossen van de risico's genoeg potentieel naar boven moet zijn. Alle toetsing gebeurt overigens klinisch en getalsmatig. Onderzoek, toetsing, en vooral altijd blijven twijfelen aan de upside. Omdat dat deel nooit helemaal te berekenen is.

    Na mijn instap in aandelen SBM Offshore heb ik een prachtige rit gemaakt.
    En wat veel belangrijker was, in die periode heb ik op dit forum prachtige mensen leren kennen die vanuit diverse invalshoeken het aandeel en het bedrijf wisten te belichten.

    Na die rit met aandelen SBM Offshore heb ik nog 2 ritten mee gedaan.
    Het belangrijkste was achteraf niet de 3 ritten. Maar het actief blijven op dit forum (en andere fora) ook nadat ik er geen persoonlijke positie meer in had.

    De inhoudelijke verdieping, het opbouwen van branche-kennis, en een groepje betrokken, intelligente mensen. Dingen die een beleggersforum de moeite waard maken.

    Greetzzz

  10. Gregoor 2 december 2014 00:40
    quote:

    Independent trader schreef op 1 december 2014 07:55:

    [...]Respect voor de tijd die je hierin stopt ff, maar op het vlak (waarderings)techniek ben ik het niet met je eens.

    Hoewel het verleidelijk is je rapport per blz te becommentariëren, heb ik daar gewoonweg te weinig tijd voor.. Mijn belangrijkste punt van kritiek is dat je wel heel erg uitgaat van een balanswaardering (boekwaarde) en eigenlijk al heel snel constateert dat de koersdoelen van analisten daar veel te ver boven zitten (m.n. TGB).

    Ik heb wel enige ervaring in de fusie en overname wereld en kan je vertellen dat boekwaarde slechts in uitzonderlijke gevallen als uitgangspunt dient bij waarderingsvraagstukken. Het gaat er immers vooral om in hoeverre je in staat bent je assets te laten renderen! De contantenwaarde van de verwachte (en in het geval van SBM: contractueel bekende!) toekomstige cashflows is veel belangrijker. In dat opzicht is een vergelijking van boekwaarde en NPV dus niet erg relevant. Ook je uitstapje naar de technische analyse, hoort hier m.i. niet thuis, aangezien we dan in orde van grootte terecht komen 'wat een gek ervoor geeft'. Dus met respect voor je analyse, ik deel hem niet en ben zelfs van mening dat je je hier op glad ijs begeeft.
    Ik sluit me hier bij aan.

    Ik ben ff zeer erkentelijk voor de bijdragen aan dit forum, maar ik zie hier toch een onvoldoende goede onderbouwing.

    Uiteraard zijn er verschillende gronden om een onderneming op te waarderen, maar zoals Independent trader al aangeeft komt een waardering op boekwaarde bijna nooit voor. Dit is hooguit bij een insolvabele organisatie of speciale negatieve omstandigheden.

    Hier biedt het contact maken van de toekomstige kasstromen een veel betere basis om de waarde van de onderneming te bepalen. Of om in ieder geval een range in te schatten. Daar zie ik helaas niets van terug. Daarom voegt de analyse voor mij helaas weinig toe. Dit zou het wel doen wanneer de toekomstige winsten redelijk goed geschat konden worden en vervolgens contact gemaakt. Of wanneer een andere, hier ook toepasbare, waarderingsgrondslag gebruikt was.
  11. [verwijderd] 2 december 2014 06:28
    Mooie analyse, maar wat al eerder in een andere commentaar is benoemd, de contante waarde van de langlopende ovk's, zijn ook m.i.van doorslaggevende aard, dan de genoemde boekwaarde. Wat ik ook mis, is de impact van 't belang dat Hal heeft genomen deze afgelopen maand november. Hier zie ik niet iets relevants over. Dit moet een vervolg krijgen. Zo'n partij neemt absoluut geen belang van 15%, als nu al vaststaat dat zij binnen een horizon van 1 à 2 jaar dit als een verlies kunnen gaan afboeken.
  12. [verwijderd] 2 december 2014 07:30
    AMSTERDAM (AFN) - BlackRock heeft zijn belang in SBM Offshore flink vergroot. Dat bleek dinsdag uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
    BlackRock heeft nu een kapitaalbelang van 9,52 procent en een stemrecht van 10,09 procent. Dat was bij een eerdere melding nog 5,10 procent voor het kapitaalbelang en 5,37 procent voor het stemrecht, zo valt op te maken uit de archieven van de toezichthouder.

    Kijk daar worden we blij van.
  13. Wolfie67 2 december 2014 07:34
    Dat is wel een hele grote uitbreiding van blackrock die ze nu nemen in Sbm, van 5 naar 10%! Hal en blackrock moeten toch meer weten van de kansen die een belegging in dit aandeel nu biedt en evt claims die het wel of niet te wachten staat. Er staat ons als Sbm beleggers en enorme koersexplosie te wachten op korte termijn, bij duidelijkheid moeten de shorters heel snel indekken en dat zal bij weinig aanbod een fijne rit opleveren.
  14. Independent trader 2 december 2014 08:15
    quote:

    Bakkers schreef op 2 december 2014 07:30:

    AMSTERDAM (AFN) - BlackRock heeft zijn belang in SBM Offshore flink vergroot. Dat bleek dinsdag uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
    BlackRock heeft nu een kapitaalbelang van 9,52 procent en een stemrecht van 10,09 procent. Dat was bij een eerdere melding nog 5,10 procent voor het kapitaalbelang en 5,37 procent voor het stemrecht, zo valt op te maken uit de archieven van de toezichthouder.

    Kijk daar worden we blij van.
    Daar word ik meer dan blij van!!! Tel dit op bij het lijstje grootaandeelhouders dat ik eerder postte en zie dat we hiermee richting de 60% aandelen in vaste (institutionele) handen gaan!!! We hebben het hier alleen maar over de enorme shortposities van ruim 10% maar we gaan heel hard naar een enorme shortsqueezzzzz! Yesssss
  15. [verwijderd] 2 december 2014 08:22
    Black Rock en Hal weten veel meer dan ons
    waarschijnlijk dat Brasil in het voordeel gaat uitpakken van SBM
    nou dan krijgen we echt een megaexplosie van de koers en ik sluit een verdubbeling dan niet uit
    want alles valt dan samen
    of gaat Hal en/of Black Rock een totaal bod doen
    kan niet wachten op de stijging die gaat er echt aankomen
2.587 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 130 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links