Ik verwacht nog steeds een daling van de aandelenmarkten in de komende kwartalen. Naar mijn inzicht maakt Europa fundamenteel een steeds zwakkere economische ontwikkeling door. Schulden lopen steeds verder op zolang Griekenland binnen de euro wordt getolereerd.
Oplopende werkeloosheid uniebreed samen met meer economische bezuinigingen biedt alleen maar ruimte voor krimp in de eurozone. En deze krimp lijkt te gaan versnellen nu de economische motor in China en de Verenigde Staten ook hapert.
Ook aan niet fundamentele indicatoren kan ik zien dat er druk op de aandelenmarkten aan staat te komen. Op zeer korte termijn zie ik de divergentie toenemen tussen kredietopslagen en de koersontwikkeling van aandelenmarkten.
In oktober 2007 (!) schreef ik al eens over een dergelijke divergentie op lange termijn. In 2008 hebben we het effect ervan gevoeld in de aandelenmarkten. Het recente koersherstel wordt in ieder geval niet ondersteund door de obligatiebeleggers, die zien het risico in de markten juist toenemen.
Klik op de grafiek voor een grote versie, bron: www.zerohedge.com
Verkoopsignaal
Wat nog interessanter is in mijn ogen is de divergentie die is ontstaan tussen de koersontwikkeling van de Dow Jones Industrials ten opzichte van de Dow Jones Transportation Index.
Waar de Industrials Index een positieve 11% rendement laat zien dit jaar is de Transportation Index juist 1% negatief. De Dow-theorie geeft daarmee een verkoopsignaal af.
De basis van deze theorie is heel simpel:
Alle beschikbare informatie is verwerkt in de twee hoofdindices, de Dow Jones Industrials en de Dow Jones Transportation. De industriële ondernemingen fabriceren de goederen en de transportbedrijven zorgen ervoor dat ze op de juiste bestemming arriveren.
Historisch gezien wordt de transportindex als leidend gezien ten opzichte van de breder gedragen industriële index. De richting die de transportindex kiest wordt binnen afzienbare tijd gevolgd door de industriële index.
Afwijking
Eerder dit jaar kwam dit verkoopsignaal al naar voren en is nog steeds geldig. Niet vaak in de geschiedenis is daarbij een danig grote afwijking gemeten tussen beide indices als in 2012.
Ook hier zie ik duidelijke indicaties van een aanstaande grote sell-off voor de Amerikaanse beurzen. Of zal het dit keer anders zijn door de toediening van liquiditeiten door de centrale banken? Ik denk het niet.