Door de oplopende spanningen in Irak is de olieprijs in beweging gekomen. Olie wordt steeds duurder en dat weegt altijd zwaar op aandelen uit de luchtvaartindustrie.
Ik heb een speeder short Air France-KLM gekocht voor mijn Marktgevoel Speeder-portefeuille, want laten het nou net de aandelen uit die zelfde luchtvaartindustrie zijn die enorm hard zijn opgelopen de laatste maanden. Hieronder ziet u de weekgrafiek van American Airlines:
Klik op de grafiek voor een grote versie
In iets meer dan twee jaar tijd is de koers acht maal over de kop gegaan. Nu er een reden is voor aandelen van luchtvaartmaatschappijen om te dalen, ben ik er dan ook als de kippen bij. Ik zoom in op de weekgrafiek en laat u de daggrafiek zien van het aandeel:
Klik op de grafiek voor een grote versie
De dalende trend is ingezet en het momentum loopt af. De daling van vorige week kwam met een hoop volume tot stand. Ik vat dit op als het startschot van een verdere beweging omlaag. Dezelfde verkoopsignalen komen uit de grafiek van collega Delta Airlines naar voren:
Klik op de grafiek voor een grote versie
Er is een reden dat aandelen uit de luchtvaarindustrie kunnen gaan dalen (namelijk de stijgende olieprijs vanwege het conflict in het Midden-Oosten) en er komen verkoopsignalen uit de grafiek naar voren.
Op dit soort momenten zoek ik naar de optimale manier om hierop in te spelen met het beste aandeell. In dit geval hoef ik niet ver te zoeken: Air France-KLM is in mijn ogen de ideale kandidaat voor een rit omlaag.
Niet alleen laat het alle verkoopsignalen zien die ook bij American Airlines en Delta Airlines naar voren komen, in de onderstaande daggrafiek ziet u dat er ook een dubbele top is gevormd. Bovendien blijft het volume gedurende de daling van de afgelopen dagen extra hoog.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Zodra het aandeel door de 10 euro zakt staat in mijn ogen het luik omlaag helemaal open. Er is dan een uitbraak omlaag en de koers kan in rap tempo verder terugvallen.
Ik heb een koersdoel van 8,50 euro voor ogen en hanteer een strakke stoploss nu een groot deel van de daling al tot stand is gekomen.
Selwyn Duijvestijn heeft momenteel posities in Air France-KLM.