Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Duikvlucht luchtvaart

Duikvlucht luchtvaart

Door de oplopende spanningen in Irak is de olieprijs in beweging gekomen. Olie wordt steeds duurder en dat weegt altijd zwaar op aandelen uit de luchtvaartindustrie.

Ik heb een speeder short Air France-KLM gekocht voor mijn Marktgevoel Speeder-portefeuille, want laten het nou net de aandelen uit die zelfde luchtvaartindustrie zijn die enorm hard zijn opgelopen de laatste maanden. Hieronder ziet u de weekgrafiek van American Airlines:


Klik op de grafiek voor een grote versie

In iets meer dan twee jaar tijd is de koers acht maal over de kop gegaan. Nu er een reden is voor aandelen van luchtvaartmaatschappijen om te dalen, ben ik er dan ook als de kippen bij. Ik zoom in op de weekgrafiek en laat u de daggrafiek zien van het aandeel:


Klik op de grafiek voor een grote versie

De dalende trend is ingezet en het momentum loopt af. De daling van vorige week kwam met een hoop volume tot stand. Ik vat dit op als het startschot van een verdere beweging omlaag. Dezelfde verkoopsignalen komen uit de grafiek van collega Delta Airlines naar voren:


Klik op de grafiek voor een grote versie

Er is een reden dat aandelen uit de luchtvaarindustrie kunnen gaan dalen (namelijk de stijgende olieprijs vanwege het conflict in het Midden-Oosten) en er komen verkoopsignalen uit de grafiek naar voren.

Op dit soort momenten zoek ik naar de optimale manier om hierop in te spelen met het beste aandeell. In dit geval hoef ik niet ver te zoeken: Air France-KLM is in mijn ogen de ideale kandidaat voor een rit omlaag.

Niet alleen laat het alle verkoopsignalen zien die ook bij American Airlines en Delta Airlines naar voren komen, in de onderstaande daggrafiek ziet u dat er ook een dubbele top is gevormd. Bovendien blijft het volume gedurende de daling van de afgelopen dagen extra hoog.


Klik op de grafiek voor een grote versie

Zodra het aandeel door de 10 euro zakt staat in mijn ogen het luik omlaag helemaal open. Er is dan een uitbraak omlaag en de koers kan in rap tempo verder terugvallen.

Ik heb een koersdoel van 8,50 euro voor ogen en hanteer een strakke stoploss nu een groot deel van de daling al tot stand is gekomen.

Selwyn Duijvestijn heeft momenteel posities in Air France-KLM.


Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar en expert op het gebied van handel in hefboomproducten, zoals speeders, sprinters en turbo's. De informatie in deze publicatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De handelssignalen van Duijvestijn kunnen op elk moment veranderen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar op Beursplein 5. Hij beoordeelt onderliggende waarden via een geheel eigen werkwijze op koopwaardigheid en potentieel rendement. Op Marktgevoel.nl kunt u zich inschrijven voor zijn gratis nieuwsbrief vol opgemerkte kansen en valkuilen in verschillende markten.

Meer over Selwyn Duijvestijn

Recente artikelen van Selwyn Duijvestijn

  1. jan '16 Mijn vier grootste fouten 32
  2. nov '15 Liever Barrick Gold, dan goud 11
  3. nov '15 Monsterlijke sterk 1

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 juni 2014 13:00
    Dat denk ik ook. Hadden we vorige week moeten doen;). KLM is vooral gezakt door die winstwaarschuwingen van o.a. lufthansa en de hoge olieprijs. Als de VS en andere partijen in staan zijn om Irak weer rustiger te krijgen, zal de olieprijs dalen en AF-KLM stijgen.

    Ooit stond KLM op 37 euro...
  2. forum rang 5 theo1 17 juni 2014 13:52
    Deze hele speculatie is gebaseerd op de situatie in Irak en die kan ook heel snel weer omkeren.

    ISIS heeft naar schatting maar iets van 1500 eigen strijders. Dat is heel weinig. De rest bestaat uit stammen en andere groepen die het op dit moment opportuun achten om met ISIS mee te vechten. Maar dat kan volgende week weer anders zijn, zeker als ISIS niet meer zoveel successen boekt. En dan kan ISIS weer net zo snel instorten als het is opgekomen, omdat ze maar zo weinig eigen strijders hebben, die ook nog een deel van Syrië moeten zien te beheersen.

    ISIS kan zo snel oprukken omdat de Soennitische bevolking de regering in Baghdad haat. Daar hebben ze goede redenen voor. Maar over het algemeen krijgt de bevolking ook snel genoeg van een schrikbewind door wrede fanatici. En ISIS heeft gewoon niet genoeg mensen om die bevolking blijvend te onderdrukken. En verder speelt de zwakte van het Iraakse leger de hoofdrol. ISIS heeft Mosul, een stad met dik 1,5 miljoen inwoners, kunnen innemen met 800 man. Stel je dat eens voor. Dat is belachelijk en alleen mogelijk doordat het leger geen enkele poging tot verzet heeft gedaan. Maar als het leger dichter bij eigen huis (Shi-itisch gebied) komt te vechten, zullen ze zeker iets beter hun best gaan doen. En zeker na de recente massa-slachtingen zullen regeringssoldaten zich niet meer zo snel overgeven. Je doodvechten is altijd nog eervoller dan als een hond worden afgeknald.

    In Shi-itisch gebied zie ik ze niet veel potten breken omdat daar de bevolking vijandig is. En als ze niet meer aan de winnende hand zijn, kunnen de stammen snel weglopen. En als de bevolking echt te maken krijgt met een ISIS bewind, zullen ze snel ontdekken dat dat geen echte verbetering is. En dan zijn er de Koerden nog, die ook een vrij goed georganiseerd leger hebben, dat veel omvangrijker is dan de eigen mensen van ISIS en die willen Mosul ook wel innemen. De Koerden exporteren wel gewoon olie vanuit hun gebied. En Iran kan de regering gaan steunen. Met geld en wapens, en misschien wel "vrijwilligers". Of desnoods Hezbollah-strijders.

    Dus al met al vind ik het een beetje gewaagd om aandelen te gaan shorten op basis van een verhaal dat zo onduidelijk en onvoorspelbaar is als de situatie in Irak.
  3. [verwijderd] 17 juni 2014 17:22
    7 x als = Te veel speculatie

    Ben het met je eens dat je niet om willen van Irak short moet gaan. Had van middag berekend dat AirFrance iets meer dan 3 miljard waard is. Vorig jaar maakte ze 1.8 miljard verlies. Dit is al reden genoeg om short te gaan op dit bagger bedrijf.

    Ik wacht even op een mooi instap momentje. 12 euro schijt de top te zijn voorlopig. Ik stap in op een euro of 11.xx
  4. relpinda 17 juni 2014 19:33
    Haha heb ik vorige week al geroepen hier dat KLM veel te hoog geprijsd is en er veel mis is intern. 11euro zal je m.i. Voorlopig niet meer zien. 6 a 7 euro zal wellicht en redelijkerwijs eerder in het verschiet liggen. Suc 6 er mee ik neem voorlopig geen positie in in dit B...r fonds.
  5. forum rang 5 theo1 18 juni 2014 10:55
    @Maddof: daar heb je gelijk in. Dit situatie in Irak is heel onvoorspelbaar en kan alle kanten op. Iedere poging tot voorspellen is eigenlijk pure speculatie, de mijne net zo goed als iedere andere. Daarom vind ik het ook gewaagd om op basis daarop luchtvaartaandelen te shorten. Daar zijn op zich misschien goede redenen voor, maar dit vind ik daar niet één van.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links