Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,690 25 apr 2024 17:38
  • -0,274 (-2,75%) Dagrange 9,666 - 10,015
  • 1.268.101 Gem. (3M) 1,8M

AF - KLM oktober 2014

404 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 21 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. jrxs4all 29 oktober 2014 11:30
    De cijfers zijn een stuk slechter dan ze op het eerste gezicht lijken:

    - Het lukt maar niet om de kosten naar beneden te krijgen.

    - De schuldenberg wil ook maar niet zakken.

    - KLM doet het al een stuk slechter dan vorig jaar, AF doet het dan nog weer slechter.

    - Zelfs Transavia lukt het dit jaar nog niet om winst te maken en dat na het zomerseizoen en met volle vliegtuigen (>90%), ook daar zijn de kosten veel te hoog.

    - De operationele kasstroom is negatief geworden.

    - En dan de grootste tegenvaller (die ze buiten de resultaten houden en heel slim rechtstreeks op de balans boeken): 2 miljard(!) verlies op de pensioenen. Gezien de achtergrond daarvan (lage rente) is dat vast niet de laatste tegenvaller op dit gebied.

    Als gevolg van het laatste is het eigen vermogen van AF-KLM negatief geworden: ze zijn technisch failliet.

    De (personeels)kosten moeten op zeer korte termijn drastisch omlaag, maar met name de piloten zullen het bedrijf liever kapot staken dan dit toe te staan.

    Volgens mij is dit een hopeloze zaak, als de koers om welke reden dan ook wat opveert is het een ideale kandidaat om te shorten.
  2. [verwijderd] 29 oktober 2014 11:42
    quote:

    jrxs4all schreef op 29 oktober 2014 11:30:

    De cijfers zijn een stuk slechter dan ze op het eerste gezicht lijken:

    - Het lukt maar niet om de kosten naar beneden te krijgen.

    - De schuldenberg wil ook maar niet zakken.

    - KLM doet het al een stuk slechter dan vorig jaar, AF doet het dan nog weer slechter.

    - Zelfs Transavia lukt het dit jaar nog niet om winst te maken en dat na het zomerseizoen en met volle vliegtuigen (>90%), ook daar zijn de kosten veel te hoog.

    - De operationele kasstroom is negatief geworden.

    - En dan de grootste tegenvaller (die ze buiten de resultaten houden en heel slim rechtstreeks op de balans boeken): 2 miljard(!) verlies op de pensioenen. Gezien de achtergrond daarvan (lage rente) is dat vast niet de laatste tegenvaller op dit gebied.

    Als gevolg van het laatste is het eigen vermogen van AF-KLM negatief geworden: ze zijn technisch failliet.

    De (personeels)kosten moeten op zeer korte termijn drastisch omlaag, maar met name de piloten zullen het bedrijf liever kapot staken dan dit toe te staan.

    Volgens mij is dit een hopeloze zaak, als de koers om welke reden dan ook wat opveert is het een ideale kandidaat om te shorten.

    Dat ze technisch failliet zijn klopt niet. Dat heeft het bedrijf zelf aangegeven. Hou op met verkeerde informatie rondzaaien.
  3. jrxs4all 29 oktober 2014 11:57
    quote:

    salt schreef op 29 oktober 2014 11:42:

    [...]

    Dat ze technisch failliet zijn klopt niet. Dat heeft het bedrijf zelf aangegeven. Hou op met verkeerde informatie rondzaaien.
    Integendeel, ze geven zelf juist aan dat ze een negatief eigen vermogen hebben. Ruim 250 miljoen negatief per 30 september 2014. Dat verzin ik niet hoor, staat gewoon in de cijfers.

    Een negatief eigen vermogen is hetzelfde als technisch failliet, de schulden zijn groter dan de bezittingen.

    Overigens is het eigen vermogen ook nog met allerlei boekhoudtrucs opgeklopt:

    250 miljoen goodwill (lucht)
    991 miljoen immateriele activa (lucht)
    904 miljoen aan toekomstige belasting die ze zouden kunnen besparen door de huidige verliezen (als ze ooit winst maken), voor het gemak wordt dat al vast als bezit op de balans gezet (ook lucht die bovendien in de tijd verdampt).

    Als je puur naar echte assets kijkt kun je zo nog ruim 2 miljard aftrekken. Het is tekenend dat ten opzichte van een jaar geleden juist deze 3 posten waarmee lucht in de balans wordt geblazen met ruim een half miljard (!) zijn gestegen.....

    Dit is echt een hopeloos geval.
  4. [verwijderd] 29 oktober 2014 20:04
    Het Feest gaat gewoon door dus, de nieuwe CEO gaat op het oude pad verder("echte KLM er")
    Per dag minimaal 3 miljoen euro achterlatend, fijn dat het aandeel stand blijft houden(Frans Staatsfonds)

    De Cao-lonen zullen ook stijgen, de inzet is +3%(hasta manjana)

    Elke dag "in business" is meegenomen, er gaat een acuut probleem aankomen.....
  5. [verwijderd] 29 oktober 2014 22:58
    Als ze de piloten moeten uitkopen gaat dat heel veel geld kosten, de vakbonden zijn in Frankrijk veel sterker dan bij ons. MW is zijn shortpositie nog steeds aan het afbouwen, ben benieuwd of dat zo blijft. Koersdoelen nog altijd boven de € 7,00, behalve Versteeg heeft het advies 'niet-aanbevolen' en een koersdoel van 5 euro.
  6. [verwijderd] 30 oktober 2014 10:48
    AF voorlopig naar de 6? De druk blijft er op en kijk wel even aan welke konijnen er uit de hoge hoed komen en moet nog mijn porto nog gladstrijken.
    Die hele aandelen toestand ligt als een dooie mus op zijn rug en dat geeft genoeg voer voor een correctie naar beneden wellicht al november/december.
    grt. sjaak
  7. Freebird 30 oktober 2014 13:25
    quote:

    Tip&Top schreef op 29 oktober 2014 22:58:

    Als ze de piloten moeten uitkopen gaat dat heel veel geld kosten, de vakbonden zijn in Frankrijk veel sterker dan bij ons.
    NIET als ze een sterfhuisconstructie gaan inrichten voor die lui. Uit een failliete boedel hoeven en kunnen immers geen ontslagvergoedingen worden betaald. Dat gaat gebeuren, let op mijn woorden...
  8. jrxs4all 3 november 2014 09:25
    Technisch failliet is opeens geen probleem meer voor Euronext:

    "AMSTERDAM – Het negatieve eigen vermogen van het aan de Euronext genoteerde Air France-KLM is geen reden om de luchtvaartcombinatie op het 'strafbankje' te plaatsen. Dat schrijft het Financieele Dagblad. De maatschappij had, volgens de krant, een het einde van het derde kwartaal een negatief vermogen van 251 miljoen euro. De nettoschuld aan het einde van het derde kwartaal bedraagt ruim 5 miljard euro."

    www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...
  9. jrxs4all 3 november 2014 10:57
    Ach, PostNL heeft ook al sinds jaar en dag een negatief eigen vermogen zullen we maar zeggen.

    Dat verhaal over die lage rente is wel een beetje raar, want het eigen vermogen van AF-KLM is negatief geworden door een (non-cash) afboeking op de pensioenen. Overigens bij het KLM pensioenfonds, dit keer zijn het niet de Fransen die de problemen veroorzaken.

    Eigenlijk was het eigen vermogen al een hele tijd negatief, maar door het overschot van het pensioenfonds wat op de balans stond werd dat gemaskeerd. Nu er bijna geen overschot meer is in het pensioenfonds is het feest over.

    Maar op de schuld heeft het direct nog geen gevolgen, even afgezien van het feit dat die schuld toch al onhoudbaar is.

    Op den duur wel, want het pensioenfonds zal dan of de pensioenen moeten verlagen (en dan gaan de piloten staken) of AF-KLM zal (nog) meer pensioenpremie moeten betalen.
  10. Freebird 3 november 2014 12:35
    quote:

    zeurpietje schreef op 3 november 2014 10:07:

    deze zin viel me op in het bericht:

    -Een woordvoerder van Air France-KLM meldt aan de krant dat de maatschappij een tijd een negatief eigen vermogen kan houden, omdat de rente historisch laag is.-

    moet jij eens proberen bij de bank
    Maakt deel uit van een tijdrek-scenario en ze willen (nog) geen paniek. Ik denk dat de politiek zich er inmiddels op de achtergrond mee bemoeit en dan gebeuren er altijd dingen die eigenlijk niet kunnen of mogen. Die paniek komt nog wel want deze situatie is op termijn niet houdbaar : ben benieuwd hoe lang ze dit nog volhouden.
    Ik steek er (al lang) geen cent meer in : de boel kan immers elk moment klappen.
404 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 21 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links