Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

"Tesla is wel erg duur"

"Tesla is wel erg duur"

 

Wachten op bevestiging - Elon Musk twittert het niet zelf - maar Doug Kass is geen pannenkoek en dus ga ik er vooralsnog vanuit dat het klopt.

 

 

Daar zit wat in: liefst 265 keer de winst voor de komende twaalf maanden (het bedrijf maakt nu nog verlies), geen dividend en nogal wat lege vakjes in de standaard Bloomberg fundamentals. Dat duidt inderdaad op duur. Wat zeg ik? Dat is gewoon Party like it's 1999 duur.

 

 

De grafiek accelereert er dan ook op los:

 


(fullscreen)

 

Maar ja, u koopt dit groeiaandeel dan ook niet voor de verwachte winst in de nabije toekomst, maar op een honderdvoudige ofzo gehoopte winst ergens in een vage toekomst:

 

 

Goed, waarom is dit nieuws dat de Tesla CEO dit roept? Omdat het absoluut not done is dat topmanagers ook maar iets over de koers van hun aandeel zeggen. Een paar jaar geleden riep Value8's Peter Paul de Vries hetzelfde. Net als Musk trouwens ook geen standaard krijtstreep CEO.

Een paar maanden geleden maakt de Gemalto CEO de analisten nog uit voor brandhout, die volgens hem geen ene sikkepit van zijn toko begrijpen. Verder kom ik zo gauw niet. Intussen staat het aandeel Tesla pre-market op -0,25% (omzet 9225 stukjes), net als de Nasdaq 100 future trouwens.

Leuk om vandaag in de gaten te houden. Als zelfs Musk himself al de koers niet significant omlaag kan krijgen, dan wordt het wel heel bubblelicious toch? :-)


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 september 2014 13:21
    Nog 3 weken en SPL krijgt zijn eerste Tesla taxis, volgens mij de eerste luchthaven in Europa met 100% electric taxivervoer.

    Zowel SPL als Tesla zal er alles aan doen om dit project te doen slagen, bij gebleken succes(volgend jaar zomer) zal dit concept doorgeplakt worden naar ander EU-luchthavens(emissie vrij) en gaat Tesla veel Airplay krijgen.

    Bij een failure(de zwakke batterijen dus) zal al dit moois in de vergetelheid belanden en mogen ze over 10 jaar weer terugkomen.

    Bagage voorin, zware overheid en provinciesubsidies(nieuwprijs 90k euro)...elke passagier zal voor de eerste keer in een electric car stappen, ff lachen naar het vogeltje voor de foto.

    De media zullen er over 3 weken volop induiken, zowel Tesla als SPL weten de media wereldwijd te vinden.....
  2. [verwijderd] 5 september 2014 13:28
    Schiphol zit er voor €0,00 in alle risicos en investeringen zitten bij de chauffeurs en taxibedrijven, ze rijden voor 2 tientjes stroom per dienst(250 km)....vast onderhoud: 700 euro per 20k KM.

    Tesla zuid-oost gaat het druk krijgen.

    De Mercedes E klasse en mini-bussen("De Plofmotoren") gaan dus plaatsmaken.

    Locale Merc-dealers gaan significant inleveren in verkoop en onderhoud(Sterngroep gaat bloeden)
    De enige benzinepomp(Total) gaat ook dubbelcijferig inleveren...alles heeft dus plus en minpunten....

    40 jaar research en know how(Mercedes) tegen 6 jaar experimenteren(Tesla)...ik weet niet waar ik mijn geld moet inzetten(rood/zwart)
  3. [verwijderd] 5 september 2014 13:35
    Tesla Tilburg groeit nog steeds goed door, veel instroom nieuwe medewerkers, het Europees afmonteren geeft veel banen.
    Er zitten slechts 2 fysieke knoppen(om aan te raken en te draaien) op het dashbord, de rest via 2 laptopschermen met alles touchscreen.

    Elke maand nieuwe updates.....de wensdroom van vele passagiers: rijden zonder chauffeur.

    De Driehoek Tesla-Uber-Google gaat binnen 3 jaar ons leven overheersen....prepareer uzelf!
  4. fausto1 5 september 2014 14:44
    Het aandeel is inderdaad veel te duur. Maar het is wat een gek ervoor geeft. En er zijn nu eenmaal veel gekken die dromen dat het helemaal wat wordt.. Bij iedere bericht "er wordt weer een supercharger geopend" of "er wordt een Tesla verkocht in Engeland" stijgt de koers. Ik blijft liever naar de echte cijfers kijken en nuchter. De cijfers spreken me niet aan. De auto wordt gekocht door mensen die teveel geld hebben. Afgezien van de veel te hoge prijs zou ik hem nooit kopen. Praktisch puur onhandig. Je moet thuis een electrische aansluiting hebben of naar een supercharger gaan. Daarvan zijn er in Nederland liefst twee. En dan hoef je maar 20 minuten te wachten voor die opgeladen is.
  5. 2hansome 5 september 2014 16:15
    Komisch:

    Er wordt hierboven gerefereerd aan "Tesla taxi's", "Tesla Tilburg groeit" etc. Leuk. Aardig. Maar volkomen irrelevant.

    Want 'WTF', hoe onbetekenend zijn dergelijke trivia als de maker van <2500 auto's per maand op $35 bn wordt gewaardeerd!!!!!

    Tesla, (granted, de S is een fraai zei het wat 'plastiek' model) kan de huidige marketcap niet eens waarmaken bij 25.000 units p/m. Zelfs niet bij 250.000 per maand.

    Kortom, de Ultieme Portfolio Bleeder als men nu nog instapt. In het aandeel that is. De auto zelf is prima.

    PS: Er zijn koersdoelen van $400. Nee, niet van een randdebiel, maar van een zichzelf respecterende equity analist.

    Grt.
    Olen Te Sla
  6. z0n0p 5 september 2014 16:16
    Musk heeft bij zijn bezoek aan Tilburg in het voorjaar gezegd dat het verdienmodel van Tesla niet te vergelijken zal zijn met van bijv Ferrari. Hij zei letterlijk dat Tesla de winst die in de toekomst met de Tesla S zal worden gemaakt bij grotere aantallen), zal worden gebruikt om het model 3 (of E: www.autoevolution.com/news/new-tesla-... ) concurrerend te maken en dat Tesla geen winstoogmerk heeft!!!!
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links