Drie weken nadat ABN Amro besloot haar turbo-aanbod aan de wilgen te hangen, komt beleggersbank Binck met een nieuw product op de markt: Binck Turbo's. Dat zat eraan te komen.
Topman Koen Beentjes kondigde de komst van eigen hefboomproducten al eerder aan. Het lijkt zowel een defensieve als een offensieve zet: het zélf op de markt brengen van turbo's compenseert het wegvallen van de distributievergoedingen sinds het provisieverbod inging, maar tegelijkertijd positioneert Binck zichzelf hierdoor met populaire producten in het hart van de belangrijke doelgroep van actieve beleggers.
Daar wordt geen complete productfabriek voor ingericht, zegt Jean-Paul van Oudheusden, bij Binck verantwoordelijk voor de introductie van turbo's, net zoals hij tien jaar geleden een van de drijvende krachten was achter de eerste lancering van turbo's in Nederland, toen nog bij ABN Amro.
Soortnaam
"We hebben goed nagedacht over wat we wel en niet willen doen. Zo hebben we geen eigen handelaren zitten. Binck verzorgt het financieringsdeel van de turbo's en is de aanbieder, UBS fungeert als marketmaker."
Zijn de Binck-turbo's radicaal anders dan wat er nu op de markt is? Nee, in principe niet. Binck bouwt voort op een bestaand succesproduct en kiest er zelfs voor om de naam Turbo's te adopteren, een naam die eerder door ABN Amro en later RBS in de markt werd gezet. Andere aanbieders kozen voor andere namen - ING voor sprinters, Citi en Commerzbank voor Speeders - maar volgens Van Oudheusden heeft "door de jaren heen het instrument turbo zo'n vlucht genomen, dat het een soortnaam is geworden."
Of RBS en de toekonstige eigenaar van de RBS Turbo's, BNP Paribas, blij zijn met de adoptie van de naam door Binck is nog niet duidelijk. RBS heeft in ieder geval nog niet officieel gereageerd en Van Oudheusden zegt ook nog geen reacties te hebben gekregen.
Van 8 tot 22 uur
Wat wèl anders is, is de manier waarop de producten worden verhandeld. De bestaande turbo's staan genoteerd aan Euronext, de producten van Binck worden verhandeld op een apart platform, CATS. Daarin handelt de belegger direct met marketmaker UBS. "Dankzij CATS kunnen we nu op de AEX spreads van een halve cent aanbieden. Dat heeft niemand nu," zegt Van Oudheusden.
Een ander verschil met bestaande turbo's zijn de handelsuren, die van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds lopen en de tarieven: Binck rekent voor haar eigen turbo's geen variabele transactiekosten meer. Basic-beleggers betalen 7,50 euro per transactie, actieve beleggers 6 euro.
Daarmee lopen die kosten overigens niet bijzonder uit de pas met wat Binck voor andere hefboomproducten rekent. "Ook bij Binck Fundcoach [het beleggingsfondsenplatform van Binck - red.] hebben we gekozen voor vaste tarieven," zegt Van Oudheusden. Check hier wat hefboomproducten bij andere brokers kosten.
Door de gekozen structuur zijn de producten van Binck alleen bij Binck te verhandelen. Bij andere brokers zijn beleggers aangewezen op het al bestaande aanbod.