Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Volkswagenschandaal breidt zich verder uit

WASHINGTON (AFN/BLOOMBERG) - Het onderzoek naar mogelijke fraude bij emissietesten door Volkswagen wordt in de Verenigde Staten verder uitgebreid. Daarbij worden nu aanzienlijk meer grotere auto's onder de loep genomen door de milieuwaakhond EPA dan voorheen.

De toezichthouder breidt zijn onderzoek uit naar alle modellen van Volkswagen en zusterbedrijf Audi met een drie liter dieselmotor die sinds 2009 zijn gemaakt. Eerder werden alleen auto's met zwaardere modellen van de merken Volkswagen, Audi en Porsche die sinds 2014 op de markt verschenen onderzocht, naast 482.000 lichtere dieselauto's.

Anders dan bij de lichtere auto's is Volkswagen het niet eens met de lezing van EPA dat het bedrijf software heeft gebruikt om auto's milieuvriendelijker te laten lijken dan ze zijn.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 ttroo 21 november 2015 09:10
    Ik las ergens dat de maximale boete met $3 miljard kan oplopen. De maximale boete was dus eerst $18 miljard en nu dus $21 miljard. Zelf schat ik de boete tussen de $6 en $10 miljard in. Met de huidige afwaardering van de euro is het extra pijnlijk een miljarden boete.
    Het wordt wel interessant. Ze hebben EUR 27 miljard aan cash, waarvoor EUR 10 miljard nodig voor operationele activiteiten, dus EUR 17 miljard hebben ze extra aan cash. Hadden ze daar wat agressiever mee omgegaan, bijv EUR 5 miljard aan aandeleninkopen, dan waren ze een flink stuk verder van huis geweest. Investments in 2016 dalen met een EUR 1 miljard. Dat valt me eigenlijk gezegd tegen. Niettemin moeten ze het doen met de juiste kostenbesparing. En daar zit nog heel wat in het vat bij Volkswagen. Ze draaien als een van de laagste nettowinst marge op een verkochte auto. Het schijnt dat ze ook tig varianten aanbieden. En met tig bedoel ik soms wel een keuze uit ruim 300 mogelijkheden. Hierop valt veel te besparen. We moeten niet vergeten, dat ze veel kosten aan hun broek gaan krijgen. De kosten van de recall, kosten van eventuele buy backs van oudere modellen, advieskosten, advocaten kosten. Die laatste kan flink oplopen, want alleen in Australie hebben ze een claim van $72 miljoen ingediend. Volkswagen auto bezitters dan. In Brazilie moesten ze een mini claim betalen van $12 miljoen aan de Braziliaanse tegenhanger van de CARB. Het ging daarom het maximaal bedrag aan boete, maar het aantal auto´s met een infectie was erg laag. De auto verkopen in oktober zijn gedaald met 3.5%. Dat valt nog mee. Maar het zijn wel 30.000 auto´s minder verkocht. En dan heb ik over de Volkswagen Groep (het totaal dus). En ze moeten flink wat discount aanbieden in de VS om Volkswagens te verkopen. Over de VS gesproken, met die visa gift vouchers, zijn ze in totaal $120 miljoen kwijt. Het gaat dus redelijk hard, ze hebben natuurlijk al een flinke hit genomen in het afgelopen kwartaal. Maar het gaat wel pijnlijk worden voor Volkswagen. Dax shorten, doe ik nog niet agressief. Ik zit een beetje short op de DAX, maar ik vind de DAX zelf nog te goed liggen. Ik wacht liever nog 1 a 2 weken af. En dan ga ik mogelijk wat agressiever short op de DAX. In ieder geval ga ik maandag short op een Amerikaanse index. Het liefst zie ik ze nog ff een paar tienden van een procent hoger openen. Eerst maar lekker weekend vieren.
  2. [verwijderd] 21 november 2015 11:38
    @ljjls
    Ik bedoel de sjoemel-software. Dat zal ook wel in de boekhouding voorkomen.

    De interne controle was niet op orde, en de 'hoge heren' bedienden zichzelf van 10 vliegtuigen van de zaak. Dan zullen de declaraties en andere zaken, zonder die interne controle, ook wel rammelen.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links