Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 30 apr 2024 17:37
  • -0,105 (-1,83%) Dagrange 5,630 - 5,860
  • 419.532 Gem. (3M) 327,8K

Key take-away AVA

57 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 mei 2014 11:28
    quote:

    *Justin* schreef op 1 mei 2014 14:38:

    Er werden uiteraard ook andere zaken besproken, zoals de verdubbeling van omzet Telematics in 3-4 jaar (het bericht in het nieuws zegt onterecht 2-3 jaar), wat overeenkomt met de 30% groei per jaar die TomTom momenteel in deze markt laat zien.

    Ik heb in het forum hier en daar gelezen dat TomTom meer acquisities moet plegen in Telematics omgeving.

    Aantal overwegingen.
    * Marina Wyatt - )MW) CC 2013 FY results.
    De klanten moeten eenvoudig te migreren zijn naar het TomTom platform.

    * Prijs! TomTom kan een hogere prijs betalen, maar er moet een reële terugverdientijd zijn.

    * Overnames zitten ook leereffecten, dus het integratieproces etc. Dus de snelheid waarbij TomTom overnames pleegt in Telematics omgeving vind ik prima met 1 p/jaar. Uiteraard kan de snelheid worden opgevoerd alleen zie ik dit niet als noodzaak.

    * LoJack samenwerking in de Noord-Amerika. MW over de situatie in de VS "it takes time to get established". Nu is LoJack de juiste partner, welke "established" is met 25 jaar ervaring, uitgebreid dealernetwerk. Tijdens de Q1 CC van LoJack werd vermeldt; "dat Fleetmanagement zijn inweg maakt" management was positief over de vooruitgang.

    LoJack moet vooral concurreren in de VS met Fleetmatics, waarbij Fleetmatics hun focus op sales "webbased" is. Als je churn rates vergelijkt tussen Fleetmatics en TomTom, dan lijkt het erop dat de markt TomTom product als een superieur product ervaart.
  2. [verwijderd] 2 mei 2014 18:22
    TomTom’s AGM votes in favour of all voting items
    Amsterdam, 2 May 2014 – TomTom announces that the Annual General Meeting on 1 May 2014 voted in favour of all voting items. This included the proposed appointments of Jacqueline Tammenoms Bakker and Anita Elberse as new members of the Supervisory Board. The appointments are for a term of four years and are effective as of 1 May 2014.

    An overview of the adopted resolutions is available on our corporate website (http://corporate.tomtom.com) as of today.

    -ENDS-

    Contact

    Investors/Analysts: Bisera Grubesic, +31 20 757 5119, ir@tomtom.com

  3. [verwijderd] 3 mei 2014 07:45
    quote:

    Alpen schreef op 2 mei 2014 09:23:

    [...]
    "Realtime" slaat IMO op twee zaken:

    1) Ergens in de "real world" vindt een event plaats waardoor de basis navigatie map in TT's centrale systeem niet meer up-to-date is. Er komt een informatiestroom op gang doordat personen, maar ook (en steeds meer) automatische systemen zo'n wijziging aan TT doorgeven, waarna de centrale map waar mogelijk automatisch wordt aangepast. Wijzigingen worden met een bepaalde "hoge" frequentie beschikbaar gesteld voor download.

    2) De TT map gebruiker in bezit van de juiste software ontvangt de wijziging automatisch.

    Dat betekent per direct lokale map aanpassingen ipv maximaal een paar keer per jaar: navigatie door gebruik te maken van de laatste (ipv verouderde) mappen zorgt voor een optimale route -> kortere reistijd -> lagere voertuigkosten.
    Daarnaast gaat geen kostbare tijd (= geld) meer verloren doordat privé personen en bedrijven niet meer genoodzaakt zijn om min of meer handmatig dure map updates uit te voeren, in eigen beheer of door derden (garage).

    Dat wordt gegarandeerd ook een argument wat een klant met een wagenpark over de streep trekt: TT Telematics ten koste van bijvoorbeeld een Fleetmatics.
    En nog ter aanvulling. In realtime maps ontstaat op den duur eindelijk op een betrouwbare, efficiiente manier tijdelijke wijzigingen als weg onderhoud enz. te verwerken. Dat is eenn categorie waar je momenteel nog vaak door in problemen komt.
  4. [verwijderd] 3 mei 2014 13:16
    quote:

    groeibriljantje schreef op 1 mei 2014 15:00:

    Bedankt Justin. Supernieuws!!!!

    Dat betekent i.i.g. dat:
    -de 3 groeibriljantjes Telematics, Automotive en Licensing nog harder kunnen gaan groeien in de komende jaren;

    -Consumer ook weer groei kan laten gaan zien omdat Garmin en andere concurrenten worden weggevaagd door de technologische voorsprong (real-time Maps + real-time Traffic);

    -de TomTom-kaartendatabase in aanloop naar de release van real-time Map later dit jaar nu al meer waard is dan de 6 miljard dollar die Amerikaanse analisten verwachten als prijs voor de Here-kaartendatabase.

    De afgelopen jaren heeft TomTom al forse kosten gemaakt voor dit nieuwe real-time platform. Lees: de winsten zijn gedrukt!

    Jouw eerste/tweede punt:
    Dat Automotive hierdoor kan groeien zie ik ook. Daarmee bedoelend het content gedeelte, dat nu apart wordt gerapporteerd. Bijvoorbeeld door aandacht te trekken bij Harman. Voor Telematics en Consumer zie ik het niet direct. Misschien een licht indirect effect. Als TomTom het goed weet te positioneren binnen haar PND aanbod (en de hardware binnen Telematics), dan heeft TT een concurrentievoordeel met realtime maps.

    Jouw derde bullet:
    Hmmm. Nokia heeft inderdaad de kaarten voor vele miljarden op de balans staan en TomTom voor een stuk minder. Het verschil zit hem in de hoeveelheid goodwill, die bij Nokia heel hoog is, terwijl TomTom veel daarvan reeds heeft afgeschreven. Op de AVA was er nog iemand die daar probeerde vragen over te stellen, maar dat vroeg ie aan de accountant en die heeft natuurlijk niks te zeggen over hoe anderen zoals Nokia hun boekhouding doen, dus die vraag leidde tot niks.

    Enerzijds is het zo dat je de goodwill van tomtom en nokia niet een op een kan vergelijken. Zo is de positie van Nokia in de automarkt qua marktaandeel groter. Dus daardoor zou Nokia haar kaarten een hogere waardering op de balans kunnen geven (op basis van kasstromen) dan TomTom er aan kan toekennen.

    Technologisch gezien gaan de kaarten van TomTom echter op het punt van 'realtime' een voorsprong nemen op Nokia. Ook de dekking van Nokia Maps is niet groter dan die van TomTom maps. Hoewel de kaarten van Nokia dus "op papier" een stuk meer waard zijn, is het niet zo dat de kaarten van TomTom daardoor voor een externe partij minder waarde vertegenwoordigen dan die van Nokia.

    Jouw laatste punt:
    TomTom heeft veel kosten gemaakt ja, en dit jaar nog een forse toef (25 mln?) er bovenop om de realtime maps gereed te maken. (Dat ze er al zo lang naar toewerkten wist ik trouwens ook niet). Daardoor zullen vanaf volgend jaar inderdaad kosten wegvallen aan de mapping kant. Zowel investeringskosten (capex) en operationele kosten voor het kaartenonderhoud (opex). TomTom zal die vrijvallende kosten echter vast weten te gebruiken (willen gebruiken) om op een ander punt de investeringen te verhogen. Bijvoorbeeld op fitness gebied. Op zich versterkt dat TomTom wel, de investeringskracht om zo maar te zeggen.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 mei 2014 00:18
    quote:

    *Justin* schreef op 1 mei 2014 22:11:

    Ik herinner me heel goed de eerdere discussie www.iexprofs.nl/Forum/Topic/1307549/7... Beperktedijkbewaking 4 dec 2013 om 22:43 waaruit blijkt dat het aantal bronnen van floating car data (waarbij echt iedere seconde gegevens heen en weer gaan) op dat moment op 5,5 miljoen lag (carlo vd wijer) [1]

    Maar ook om 22.03 uur dat er destijds iets van 76 miljoen bronnen werden genoemd voor HD traffic. Dus dat er naast die 5,5 miljoen ook grotere aantallen externe bronnen zijn, die waarschijnlijk niet iedere seconde of niet even precies hun gegevens doorgeven. Maar wel genoemd worden als bron van traffic. Daar zullen de experts iets over moeten zeggen, hoe dat precies zit. [2]
    ...
    Om te beginnen: sorry voor mijn idd wat sacherijnige toon eerder in deze draad. Veroorzaakt, denk ik achteraf, door teleurstelling over 'net niet dát preciese antwoord' dat ik graag horen wilde op de punten die mij met name interesseren.
    Maar ik waardeerde, net als anderen, je AVA-verslag zeer, geef je trouwens regelmatig een AB voor je informatieve posts.

    Om achter de onderhavige discussie voor nu even een punt te zetten:

    [1]: Data gaan nooit per sec heen en weer, dat zou teveel roaming kosten betekenen. De 'synchonisatie-frequentie' is 1x per 1-3 min, zeggen ook TT-bronnen. (Een GPS chip bepaalt de positie elke 1 of 2 sec, verzending door een 'connected' klant vindt echter maar 1x per X min plaats.)

    [2]: Over die 76 mln ging de discussie dus ook al in dec 2013. De oorsprong van dat getal is vaag. Het kan slaan op GSM-probes (met grove GSM-zendmast locatie-bepaling), al claimt TT nu geloof ik 150 mln GSM-probes. Óf om 'traces', maar dat is iets heel anders.
    Het is eigenlijk niet zo belangrijk. In gebieden met voldoende GSM-dekking en voldoende verkeersdichtheid is het aantal GSM-probes zo langzamerhand voldoende. Voor preciesere traffic is het aantal FCD/GPS probes (dat is wat anders!) veel belangrijker. Dat zijn er nu zo'n 7 mln. Merk op dat elk technisch-inhoudelijke presentatie van TT-zijde dat onderscheid nadrukkelijk noemt. Ik blijf het dus volgen.
  6. Meryntje 23 april 2015 11:00
    quote:

    *Justin* schreef op 23 april 2015 10:27:

    Ik hoop dat mensen er geen bezwaar tegen hebben dat ik morgen een nieuwe key take-away schrijf over de AvA, net als vorig jaar..
    We hangen aan je i-phone? i-pad?

    In elk geval heel graag en bedankt voor al je inspanningen.

    Groet uit Grunn.
  7. [verwijderd] 23 april 2015 11:11
    "Ik hoop dat mensen er geen bezwaar tegen hebben dat ik morgen een nieuwe key take-away schrijf over de AvA, net als vorig jaar.."

    Het is tenslotte ook je werk Justin!, minimaal 15 uur per dag.
    Waarom niet elk bedrijf met een soortgelijke functie werkt is mij een raadsel, het is gewoon meerwaarde voor het bedrijf.
    EFO: Executive Forum Officer(50K per jaar)

    Balanceren op het reandje van wat wel en niet kan, juridisch onderlegd dus...20 uur per dag online.
  8. [verwijderd] 23 april 2015 11:13
    quote:

    *Justin* schreef op 23 april 2015 10:27:

    Ik hoop dat mensen er geen bezwaar tegen hebben dat ik morgen een nieuwe key take-away schrijf over de AvA, net als vorig jaar..
    ik heb net met de bank gebeld, ik ga morgen ook heen.

    ben eigenlijk wel benieuwd wie er achter de naam justin zit !
  9. yinx 23 april 2015 11:22
    Moooooi, dat je dat wilt doen.

    Ga je zelf ook nog vragen stellen? Ik kan me voorstellen, dat er vragen zijn die gesteld zouden moeten worden, maar die bij niemand op de radar staan, alleen bij een volger van TomTom, zoals jij.

    Of het nu tijdens de meeting is of daarna.

    Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de chemie tussen de dga's. Of Frank B er zelf is of een vertegenwoordiger ..... dat soort voor anderen waarschijnlijk onbenullige details.

    We horen het wel van je.

57 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links