Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vergeet zelfstandig KLM maar?

Vergeet zelfstandig KLM maar?

 

Alsof hij weer in zijn VEB-gloriejaren is, Peter Paul de Vries loopt te hoop tegen Air France-KLM:

 

 

 

Hij is niet de enige, denken we niet allemaal zo? Lees anders dit - sorry dat ik het zo zeg - dweilverhaal in FD van een een maandje geleden over dat KLM uit Air France moet worden getrokken. Argumenten louter op basis van sentiment en wensdenken en niet op feiten, cijfers, mogelijk- en onmogelijkheden.

Hoe KLM uit Air France moet worden getrokken en wat dat mag en moet kosten, leest u overigens nergens. In het FD niet en hoewel hij heel goed kan rekenen, geeft De Vries ook geen sommetje. Die is wellicht er ook niet. KLM telt maar één aandeelhouder en die bepaalt álles: Air France-KLM.

Dus als het bedrijf geen zin heeft om die zwaan met die gouden eieren te verkopen, dan doet ze dat niet. Overigens vind ik het ook achteraf gejammer. Tien jaar geleden wilde Air France KLM hebben en kreeg het ook, want iedereen - ook de huilers van nu - bood toen zijn aandelen aan. Iedereen!

Natuurlijk, het was mes op de keel met dat belachelijke lage bod, maar wie principieel is moet dan ook maar principieel zijn. Kortom, discussie gesloten... totdat Air France-KLM failliet gaat of een bod om de oren krijgt. Met het huidige verliesmodel - moet dat eerste zeker lukken op termijn :-)

Intussen hoeft u geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat er weer een saneringsronde aan zit te komen bij de carrier. Misschien wordt tent dan ooit, ooit nog eens winstgevend. Oh nee, want tegen die tijd gaan die Franse piloten wel weer ergens om staken. Of gaan de brandstofprijzen weer door het dak.

En zo is er altijd wát bij Air France-KLM. Ik heb het al veel vaker gezegd, maar begin deze eeuw leerde een oude rot in het vak mij dit: Beleg nooit in bouwers, autofabrikanten en carriers. Er is altijd wat. Hoe vaak ik al niet bevestiging van deze les in de praktijk heb gezien. Te vaak.

 


(fullscreen)

 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. relpinda 29 oktober 2014 17:43
    AJK, waarvan akte.

    en deze nog:
    s.vk.nl/ar/3777764?__gda__=st=1414535...

    en deze:
    Subject: Waarom Air France KLM het zo slecht doet - NRC Q
    www.nrcq.nl/2014/10/29/waarom-air-fra...

    Wellicht toont de directie, de Boord en de RVC nu eens ballen om die loonkosten, CAO en Pensioenen van de 'goden' = Vliegers aan te pakken! Als dat wordt genormaliseerd heb je structureel 1/3e minder loonkosten en kan daar de schuld mee afgebouwd worden.

    Dan het leasewagenpark. boven een bepaalde salarisnorm (ca. >5000 euro/pmnd) hebben een categorie medewerkers recht op een leaseauto, ongeacht of ze die voor hun werkuitvoering nodig hebben. Dan hebben we het niet over een kleine middenklasser!
    Valt ook nog veel op te besparen structureel.

    Gezegd dat grondpersoneel/TD KLzijde al enige jaren op de NUL staan en al hebben ingeleverd, meedenken aan slimmer/efficienter werken 24forseven! De rek zal daar niet meer zoveel zijn.

    lolzeall
  2. hallojumbo 29 oktober 2014 18:18
    [quote alias=relpinda id=7996413 date=201410291743]
    AJK, waarvan akte.

    en deze nog:
    s.vk.nl/ar/3777764?__gda__=st=1414535...

    en deze:
    Subject: Waarom Air France KLM het zo slecht doet - NRC Q
    www.nrcq.nl/2014/10/29/waarom-air-fra...

    Wellicht toont de directie, de Boord en de RVC nu eens ballen om die loonkosten, CAO en Pensioenen van de 'goden' = Vliegers aan te pakken! Als dat wordt genormaliseerd heb je structureel 1/3e minder loonkosten en kan daar de schuld mee afgebouwd worden.

    Dan het leasewagenpark. boven een bepaalde salarisnorm (ca. >5000 euro/pmnd) hebben een categorie medewerkers recht op een leaseauto, ongeacht of ze die voor hun werkuitvoering nodig hebben. Dan hebben we het niet over een kleine middenklasser!
    Valt ook nog veel op te besparen structureel.

    Gezegd dat grondpersoneel/TD KLzijde al enige jaren op de NUL staan en al hebben ingeleverd, meedenken aan slimmer/efficienter werken 24forseven! De rek zal daar niet meer zoveel zijn.

    lolzeall
    [/quote

    Hoe zie je dat voor je Relpinda?

    Jij werkt toch ook voor deze firma?
  3. hallojumbo 29 oktober 2014 19:52
    quote:

    relpinda schreef op 29 oktober 2014 18:40:

    [...]

    Eerst het BESEF, dan de dialoog, en dan de wil om op te lossen.

    doodzwijgen wat al jaren en jaren het geval is heeft dus niet geholpen.
    Hier kan ik mij helemaal in vinden Relpinda...niet op voorhand vliegers en lease auto bezitters de schuld geven...We(ik werk er ook)gaan een boeiende tijd tegemoet...zoveel is zeker;-))
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links