Alsof hij weer in zijn VEB-gloriejaren is, Peter Paul de Vries loopt te hoop tegen Air France-KLM:
Hij is niet de enige, denken we niet allemaal zo? Lees anders dit - sorry dat ik het zo zeg - dweilverhaal in FD van een een maandje geleden over dat KLM uit Air France moet worden getrokken. Argumenten louter op basis van sentiment en wensdenken en niet op feiten, cijfers, mogelijk- en onmogelijkheden.
Hoe KLM uit Air France moet worden getrokken en wat dat mag en moet kosten, leest u overigens nergens. In het FD niet en hoewel hij heel goed kan rekenen, geeft De Vries ook geen sommetje. Die is wellicht er ook niet. KLM telt maar één aandeelhouder en die bepaalt álles: Air France-KLM.
Dus als het bedrijf geen zin heeft om die zwaan met die gouden eieren te verkopen, dan doet ze dat niet. Overigens vind ik het ook achteraf gejammer. Tien jaar geleden wilde Air France KLM hebben en kreeg het ook, want iedereen - ook de huilers van nu - bood toen zijn aandelen aan. Iedereen!
Natuurlijk, het was mes op de keel met dat belachelijke lage bod, maar wie principieel is moet dan ook maar principieel zijn. Kortom, discussie gesloten... totdat Air France-KLM failliet gaat of een bod om de oren krijgt. Met het huidige verliesmodel - moet dat eerste zeker lukken op termijn :-)
Intussen hoeft u geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat er weer een saneringsronde aan zit te komen bij de carrier. Misschien wordt tent dan ooit, ooit nog eens winstgevend. Oh nee, want tegen die tijd gaan die Franse piloten wel weer ergens om staken. Of gaan de brandstofprijzen weer door het dak.
En zo is er altijd wát bij Air France-KLM. Ik heb het al veel vaker gezegd, maar begin deze eeuw leerde een oude rot in het vak mij dit: Beleg nooit in bouwers, autofabrikanten en carriers. Er is altijd wat. Hoe vaak ik al niet bevestiging van deze les in de praktijk heb gezien. Te vaak.
(fullscreen)