Het aanbod van gestructureerde producten is schraal. De eens zo bloeiende Nederlandse markt is getransformeerd in een uitgedroogd woestijnlandschap met af en toe een verdwaalde note of certificaat. Hoe anders is de markt van hefboomproducten onder de namen turbo, speeder en sprinter. Die lijkt te bloeien als nooit te voren.
Bij de vijf aanbieders, ABN Amro, ING, RBS, Citi en Commerzbank, heeft zich nu een zesde speler gevoegd. Binck bank heeft sinds 1 juli ook een assortiment turbo's in de aanbieding. Het aanbod is nog niet zo uitgebreid als dat van enkele andere partijen, maar de bank zal in de komende tijd het aantal turbo's gestaag vergroten.
Nauwe spread
Binck noemt een paar unique selling points van zijn producten. Ten eerste claimt de bank dat zijn turbo's met een nauwe spread worden verhandeld. Daarnaast zijn er ruime handelstijden, namelijk van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Dat laatste is handig. In de meeste hefboomproducten van de andere partijen kan tot 18:30 uur worden gehandeld. Door de ruimere handelstijden kan gereageerd worden op eventuele ontwikkelingen aan de beurs in de VS.
De uitgebreide handelstijden zijn mogelijk omdat de turbo's van Binck niet aan Euronext, maar via het platform CATS (opgezet door Citibank) worden verhandeld. De markt in de Binck turbo's wordt gemaakt door de Zwitserse bank UBS. Deze bank zal bied- en laatprijzen afgeven tot drie cijfers achter de komma.
Zou de bank daarmee echt een betere spread afgeven dan de andere partijen? Ik neem de proef op de som en bekijk vandaag om 9:33 uur naar de bied- en laatspread van de hefboomproducten op de AEX met circa 400 punten als financieringsniveau van verschillende aanbieders. Dit is het resultaat.
In de tabel is geen Citi Speeder meegenomen, omdat de bank uitsluitend limited en BEST speeders op de AEX uitgeeft, en geen klassieke variant. De absolute niveau's van de prijzen in de tabel weerspiegelen de verschillende financieringsniveaus. Daaruit kunnen geen conclusies worden getrokken. Maar het verschil tussen bied- en laatprijs is voor de Binck turbo inderdaad een halve cent kleiner. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere aanbieders achterblijven. Zij zullen hun spreads vast en zeker ook gaan verlagen.
Ik juich de komst van meer aanbieders van hefboomproducten toe. Hoe meer concurrentie hoe beter, zo blijkt uit het spread voorbeeld. Voor de belegger is het wel lastig om uit het gehele aanbod de beste producten te selecteren.
Hoeveel rente berekent de bank, hoe wordt er afgewikkeld bij een doorbreking van de stoplos, hoe is de prijsvorming, welke turbo varianten (BEST, Limited) zijn er en zijn het meest geschikt? Het zijn veel vragen die de hefboomhandelaar moet beantwoorden. In het verleden heb ik onderzoek gedaan naar al deze verschillen en ik bekijk of de komst van Binck Turbo's aanleiding geeft voor een hernieuwd onderzoek.
Gecompliceerd
Voor de beleggers is het gecompliceerd het hele aanbod goed te overzien, dat geldt ook voor de aanbieders! Het valt niet mee om foutloos van minuut tot minuut de juiste prijzen voor alle hefboomproducten te berekenen. Zo af en toe gaat het niet goed. En dat kan leuk zijn voor de belegger.
Het volgende voorbeeld geeft de prijs van de Aegon Commerzbank BEST Speeder met financieringsniveau/stoploss niveau van 5,9237 euro (ISIN: DE000CZ7E8N2). De laatprijs van deze speeder is 0,50 cent. Opgeteld bij het financieringsniveau betekent dit dat u 6,4237 euro virtueel (=+5,9237+0,50) voor het aandeel Aegon betaalt. Dat is nagenoeg gelijk aan de actuele koers van het aandeel Aegon (6,419 euro).
Dat is normaal voor een klassieke speeder, maar BEST speeders worden met een premie verhandeld. Dat komt omdat het financieringsniveau gelijk is aan het stoploss niveau, waardoor de bank, bij gebrek aan een buffer, een risico loopt. Voor dit risico is in de prijs van BEST speeders een risicopremie opgenomen. Dat is te zien aan de prijzen van de Aegon BEST speeders met een iets hoger en iets lager stoploss/financieringsniveau.
Uit de tabel blijkt dat de twee andere BEST speeders met laatprijzen van 0,73 en 0,36 wel met een premie worden verhandeld. De speederprijs opgeteld bij het financieringsniveau ligt duidelijk hoger dan de actuele koers van Aegon. Voor de 6,1237 speeder is de premie het hoogst, want de stoploss ligt relatief dichtbij.
De prijs van de AEGON 5,9237 BEST speeder zou zodanig moeten zijn dat de virtuele prijs van Aegon op circa 6,47 euro ligt. Dat betekent een laatprijs van circa 55 cent. Of het interessant is Aegon speeders te kopen moet u zelf bepalen. Maar als u die keuze maakt, kunt u zomaar een voordeel van 5 cent behalen ten opzichte van de theoretisch juiste koers door aanschaf van de 5,9237 BEST speeder.
Voor zolang het duurt natuurlijk. De handelaren van Commerzbank zullen vast wel meelezen.
Disclaimer: ik heb momenteel zelf geen positie in de betreffende speeder.