Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Turbofoutje, bedankt

Het aanbod van gestructureerde producten is schraal. De eens zo bloeiende Nederlandse markt is getransformeerd in een uitgedroogd woestijnlandschap met af en toe een verdwaalde note of certificaat. Hoe anders is de markt van hefboomproducten onder de namen turbo, speeder en sprinter. Die lijkt te bloeien als nooit te voren.

Bij de vijf aanbieders, ABN Amro, ING, RBS, Citi en Commerzbank, heeft zich nu een zesde speler gevoegd. Binck bank heeft sinds 1 juli ook een assortiment turbo's in de aanbieding. Het aanbod  is nog niet zo uitgebreid als dat van enkele andere partijen, maar de bank zal in de komende tijd het aantal turbo's gestaag vergroten.

Nauwe spread

Binck noemt een paar unique selling points van zijn producten. Ten eerste claimt de bank dat zijn turbo's met een nauwe spread worden verhandeld. Daarnaast zijn er ruime handelstijden, namelijk van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Dat laatste is handig. In de meeste hefboomproducten van de andere partijen kan tot 18:30 uur worden gehandeld. Door de ruimere handelstijden kan gereageerd worden op eventuele ontwikkelingen aan de beurs in de VS.

De uitgebreide handelstijden zijn mogelijk omdat de turbo's van Binck niet aan Euronext, maar via het platform CATS (opgezet door Citibank) worden verhandeld. De markt in de Binck turbo's wordt gemaakt door de Zwitserse bank UBS. Deze bank zal bied- en laatprijzen afgeven tot drie cijfers achter de komma.

Zou de bank daarmee echt een betere spread afgeven dan de andere partijen? Ik neem de proef op de som en bekijk vandaag om  9:33 uur naar de bied- en laatspread van de hefboomproducten op de AEX met circa 400 punten als financieringsniveau van verschillende aanbieders. Dit is het resultaat.

 

In de tabel is geen Citi Speeder meegenomen, omdat de bank uitsluitend limited en BEST speeders op de AEX uitgeeft, en geen klassieke variant. De absolute niveau's van de prijzen in de tabel weerspiegelen de verschillende financieringsniveaus. Daaruit kunnen geen conclusies worden getrokken. Maar het verschil tussen bied- en laatprijs is voor de Binck turbo inderdaad een halve cent kleiner. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere aanbieders achterblijven. Zij zullen hun spreads vast en zeker ook gaan verlagen. 

Ik juich de komst van meer aanbieders van hefboomproducten toe. Hoe meer concurrentie hoe beter, zo blijkt uit het spread voorbeeld. Voor de belegger is het wel lastig om uit het gehele aanbod de beste producten te selecteren.

Hoeveel rente berekent de bank, hoe wordt er afgewikkeld bij een doorbreking van de stoplos, hoe is de prijsvorming, welke turbo varianten (BEST, Limited) zijn er en zijn het meest geschikt? Het zijn veel vragen die de hefboomhandelaar moet beantwoorden. In het verleden heb ik onderzoek gedaan naar al deze verschillen en ik bekijk of de komst van Binck Turbo's aanleiding geeft voor een hernieuwd onderzoek.

Gecompliceerd

Voor de beleggers is het gecompliceerd het hele aanbod goed te overzien, dat geldt ook voor de aanbieders! Het valt niet mee om foutloos van minuut tot minuut de juiste prijzen voor alle hefboomproducten te berekenen. Zo af en toe gaat het niet goed. En dat kan leuk zijn voor de belegger.

Het volgende voorbeeld geeft de prijs van de Aegon Commerzbank BEST Speeder met financieringsniveau/stoploss niveau van 5,9237 euro (ISIN: DE000CZ7E8N2). De laatprijs van deze speeder is 0,50 cent. Opgeteld bij het financieringsniveau betekent dit dat u 6,4237 euro virtueel (=+5,9237+0,50) voor het aandeel Aegon betaalt. Dat is nagenoeg gelijk aan de actuele koers van het aandeel Aegon (6,419 euro).

Dat is normaal voor een klassieke speeder, maar BEST speeders worden met een premie verhandeld. Dat komt omdat het financieringsniveau gelijk is aan het stoploss niveau, waardoor de bank, bij gebrek aan een buffer, een risico loopt. Voor dit risico is in de prijs van BEST speeders een risicopremie opgenomen. Dat is te zien aan de prijzen van de Aegon BEST speeders met een iets hoger en iets lager stoploss/financieringsniveau.

Uit de tabel blijkt dat de twee andere BEST speeders met laatprijzen van 0,73 en 0,36 wel met een premie worden verhandeld. De speederprijs opgeteld bij het financieringsniveau ligt duidelijk hoger dan de actuele koers van Aegon. Voor de 6,1237 speeder is de premie het hoogst, want de stoploss ligt relatief dichtbij. 

De prijs van de AEGON 5,9237 BEST speeder zou zodanig moeten zijn dat de virtuele prijs van Aegon op circa 6,47 euro ligt. Dat betekent een laatprijs van circa 55 cent. Of het interessant is Aegon speeders te kopen moet u zelf bepalen. Maar als u die keuze maakt, kunt u zomaar een voordeel van 5 cent behalen ten opzichte van de theoretisch juiste koers door aanschaf van de 5,9237 BEST speeder.

Voor zolang het duurt natuurlijk. De handelaren van Commerzbank zullen vast wel meelezen.

Disclaimer: ik heb momenteel zelf geen positie in de betreffende speeder.

 


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 juli 2014 12:04
    "circa"

    Als u echt een sample test wil houden zorg er dan voor dat:
    1. Een vergelijkbaar mandje turbo's etc. op 390, 395, 400 en 405 gemeten worden
    2. gedurende één uur,
    3. iedere 5 minuten
    4. en vermelding van stoplosses e.d..

    Nu is het één grote wirwar omdat "circa" 400 zo rond de 399,01 en de 400,99 kan zijn.

    De moeite is leuk, maar mijn ervaring is dat Binck atm één van de sharpshooters is qua prijs t.o.v. de markt.
  2. forum rang 6 haas 10 juli 2014 12:20
    commerciele boodschappen lezen ?
    de USP zoals de smalle spread bij Binck, is OOK bij andere aanbieders 'n USP:)
    OOk bij de supers verkopen ze allemaal "vers " ham.allemaal met houdbaarsheidsdatum

    Die halve centen maken niet het succes voor mij als zeer actieve trader in turbos/opties Idem dito aandelenkrsen, tot 3 cijfers achter de komma:)|EN Tom TOm maar zoeken in het 3e cijfer achter de komma.............

    Maar goed,de column is geschreven, : uurtje factuurtje:)
  3. MarcelTak 10 juli 2014 12:50
    @The Bugs Bunny

    De absolute niveaus maken helemaal niet zoveel uit. Het ging mij uitsluitend om de spread bij ongeveer vergelijkbare turbo's. Die spread blijkt inderdaad wat kleiner bij de Binck Turbo's. Niet alleen in het gegeven voorbeeld. Ik controleerde natuurlijk ook nog wat andere series, en daar was overal een spread van 0,005 bij de Binck turbo's.
    Het was niet meer dan een check of de claim van Binck klopte.

    Ik geef zelf aan dat voor een totaaloordeel je natuurlijk veel meer moet onderzoeken en misschien begin ik daar op korte termijn wel mee.

    @haas
    Ik betreur ten zeerste dat je mijn column als een commerciële boodschap ziet. Het is ook onterecht. Ik signaleer de claim van Binck en die controleer ik. In dit geval klopte de claim. Als deze niet zou kloppen had ik dat uiteraard ook vermeld.

    Vriendelijke groet,
    Marcel Tak

  4. [verwijderd] 10 juli 2014 13:17
    quote:

    MarcelTak schreef op 10 juli 2014 12:50:

    @The Bugs Bunny

    De absolute niveaus maken helemaal niet zoveel uit. Het ging mij uitsluitend om de spread bij ongeveer vergelijkbare turbo's. Die spread blijkt inderdaad wat kleiner bij de Binck Turbo's. Niet alleen in het gegeven voorbeeld. Ik controleerde natuurlijk ook nog wat andere series, en daar was overal een spread van 0,005 bij de Binck turbo's.
    Het was niet meer dan een check of de claim van Binck klopte.

    Ik geef zelf aan dat voor een totaaloordeel je natuurlijk veel meer moet onderzoeken en misschien begin ik daar op korte termijn wel mee.
    Qua spread heeft u i.i.g. bewezen. :)
    Succes met uw onderzoek. :-)
  5. forum rang 6 haas 10 juli 2014 13:23
    @Marcel,excuse voor misverstand: ik bedoel "lezen commerciele boodschappen zoals die van binck met haar USP : smalle pread. "
    Niet uw artikel, u kiest zelf waarover u schrijft is.mijn uitgangspunt

    mijn reactie is op wat u verklarend leest.pienuts vergeleken met waar het om gaaat bij beleggen En met brokerskwalitieiten
    Ik heb in 2009 7 brokers onderzocht voor mijzelf

  6. Cybres 10 juli 2014 15:51
    @Marcel......Het CATS is idd ooit door Citi opgezet maar nu in bezit van Borse Stuttgart. Belangrijker is de microstructuur van CATS die nog meer middelen ter bescherming van de market maker biedt dan het warrant segment waar de andere Turbo's op handelen op Euronext. Feitelijk kunnen ze daar elke prijs neerzetten en zodra je wil handelen hoeven ze je niet perse te vullen......dat dat überhaupt toegestaan is is al een schande. Mifid III kan trouwens het hele CATS sprookje wel eens als een nachtkaars uitblazen, benieuwd of de Binck Turbo's dan gewoon op ENX handelen en nog belangrijker of UBS dan wel zo graag market maker wil zijn.......
  7. [verwijderd] 11 juli 2014 12:45
    ik kan helaas niet beoordelen welke turbo's, sprinters, speeders, enz het beste, het voordeligste zijn. Wat zijn de verschillen ? Het is voor mij moeilijk cq nauwelijks te beoordelen.

    Ik kies nu gemakshalve voor de sprinters en best sprinters van ING. Maar ik wil als klant van Binck ook hun turbo's nader bekijken. Alleen die hebben nog geen zgn. best series.
  8. Met Effekt 11 juli 2014 13:01
    quote:

    Leve de Beurs schreef op 11 juli 2014 12:45:

    ik kan helaas niet beoordelen welke turbo's, sprinters, speeders, enz het beste, het voordeligste zijn. Wat zijn de verschillen ? Het is voor mij moeilijk cq nauwelijks te beoordelen.

    Ik kies nu gemakshalve voor de sprinters en best sprinters van ING. Maar ik wil als klant van Binck ook hun turbo's nader bekijken. Alleen die hebben nog geen zgn. best series.
    Liever lui dan moe?

    Alle informatie is gewoon beschikbaar op sites van de uitgevers. Behalve al genoemde spead en prijs versus de koers van onderliggende waarde is een ander punt hoeveel rente betaald wordt over het gefinancierde deel.
    Bij Binck is niet veel te koop, maar wat er is is goed: lage spread en nu zelfs zonder provisie te koop.

    Een kwartiertje browsen levert al die informatie op.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links