Sinds de introductie in 1959 zijn er wereldwijd meer dan een miljard barbiepoppen verkocht. Daarnaast is Barbie ook nog eens een succesvolle filmacteur en inspiratiebron voor horloges, haaraccesoires, juwelen en nog veel meer. Bedrijven profiteren op verschillende manieren van het succes, schrijft investorplace.
Stephen Laszczyk, analist bij Goldman Sachs, denkt dat Barbie nog wel een tijdje gaat profiteren van de film: doordat volwassenen nieuwe affiniteit krijgen met Barbie, zijn zij sneller geneigd een barbieartikel cadeau te geven. Hierdoor wordt de seizoensgebonden cyclus versterkt.
Hier zijn 3 aandelen die profiteren van de barbiefilm-gekte:
Mattel
Entertainmentconcern Mattel profiteert volop van Barbie en heeft 45 films in ontwikkeling die gerelateerd zijn aan speelgoed. Als het bedrijf erin slaagt de marketing, filmopbrengsten en samenwerkingen vlekkeloos te laten verlopen, kan het aandeel verder omhoog. Ynon Kreiz, CEO van Mattel, zegt dat “film, content en gaming het bedrijf de kans geven om het publiek te verbreden, de omzet te laten stijgen en het maximale rendement uit de merknamen te halen”.
Analisten zien het rooskleurig in voor het bedrijf met winstmarges van meer dan 80% voor aan Barbie gerelateerde producten. Ze verwachten dat Barbie in totaal $130 miljoen in het laatje brengt met royalty’s. Dit stuwt de winst per aandeel en analisten voorzien dat Mattel verder gaat met aandelen terugkopen, met nog $200 miljoen beschikbaar onder het huidige inkoopprogramma.
Crocs
Schoenmaker Crocs spint ook garen bij het barbiethema, zij het een stuk minder dan Mattel. Het brengt een Barbie-lijn met roze klompen op de markt. Afgelopen kwartaal nam de winst met 36% toe, jaar op jaar. Het management verwacht bovendien dat de omzet dit jaar op $4 miljard uitkomt, wat een stijging van 12% op jaarbasis impliceert.
Analisten verwachten een totale omzet van $5,9 miljard in 2027, goed voor een stijging van 64% ten opzichte van nu. Hierdoor kan het bedrijf zelfs als groeibedrijf bestempeld worden.
AMC Entertainment
Het Amerikaanse meme-aandeel AMC Entertainment is een belegging met twee kanten. Enerzijds kan het aandeel door momentum flink oplopen door een kaskraker. Anderzijds daalt de koers als de fantasie eruit loopt. Het lijkt in dat opzicht op een biotechbedrijf en heeft een vergelijkbaar risicoprofiel.
Het concern kampt met een hoge cashburn en kan nauwelijks duidelijkheid geven over de vooruitzichten. Daarom zit het aandeel in een dalende trend. Een kort ritje omhoog is mogelijk, maar zelfs Barbie heeft AMC Entertainment niet in het groen gezet op de beurs, dus de gevaren zijn groot.
Lees ook: 'Meme-aandelen horen in casino thuis'
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Het mensdom op zijn best. Uit een doodgewone pop gaat men nog een enorm pak geld slaan.