De vraag naar tankers die olie over zee vervoeren is zelden groter geweest dan nu. Scheepvaartaandelen zijn al opgelopen, maar ze hebben nog meer potentieel, zo schrijft de gerenommeerde Amerikaanse beleggingssite Barron's.
De Russische inval in Oekraïne bracht een schok teweeg op de oliemarkten. De prijzen voor ruwe olie stegen naar het hoogste niveau in 14 jaar en olieproducenten waren de meest opvallende winnaars.
Maar er zijn aandelen die minder in het oog vallen, maar toch sterk profiteren van deze gebeurtenissen. Dat zijn scheepvaartaandelen van bedrijven met olietankers. Ardmore Shipping en Scorpio Tankers zagen hun beurswaarde vorig jaar verviervoudigen.
Invasie als grote katalysator
De Westerse sancties verleggen de stroom van Russische olie naar verder gelegen havens. Volgens analist Jonathan Chappell van Evercore kan deze cyclus nog wel even doorgaan. De verschuivingen in de scheepvaartroutes zullen ook na de oorlog nog aanhouden, verwacht hij.
En ook al zijn de scheepvaartaandelen flink gestegen, ze komen uit een diep dal waar ze in de pandemie in belandden. Toen daalden de tarieven om tankers te huren hard en orderportefeuilles belandden op een dieptepunt. Toen landen weer opengingen en economieën herstelden, steeg de vraag naar olietransportschepen.
Maar de grotere katalysator was de inval van Rusland in Oekraïne. Nog voor Europa en de VS sancties invoerden op Russische olie, begonnen de handelsroutes al te veranderen. Olie-importeurs gingen tankers huren voor veel langere reizen. Rusland voerde de olieverkopen aan India en China op en verminderde die aan Europa en de VS.
In december legde het Westen Rusland een verbod op om ruwe olie aan Europa te verkopen. Bovendien kwam er een prijsplafond voor die olie, dat begin dit jaar werd uitgebreid tot olieproducten, zoals diesel en benzine.
Rusland zoekt afzet verder weg
Als gevolg van de sancties moet Rusland noodgedwongen op zoek naar nieuwe kopers, waarvan de meeste veel verder weg liggen dan Europa. Naast India en China zullen waarschijnlijk ook landen in Zuid-Amerika en Afrika hun invoer van Russische brandstof in de komende maanden verhogen, verwachten analisten.
De vraag naar tankers is groter dan het aanbod. Dat heeft de tarieven doen stijgen, voor sommige soorten schepen zijn deze tussen 2021 en nu vervijfvoudigd.
Sommige beleggers vinden dat deze aandelen sterk zijn gestegen, maar daar denkt Chappell anders over. Scheepvaart is van oudsher een cyclische bedrijfstak. De aandelen zijn small-caps en volatiel. De Russische inval is een grote geopolitieke gebeurtenis die waarschijnlijk jarenlang de overzeese stromen zal veranderen.
Maar het verbod op Russische brandstoftransporten naar Europa kan nog meer impact hebben, want China en India importeren niet zoveel brandstof, omdat ze hun eigen raffinaderijen hebben. Rusland zal dus nieuwe markten moeten aanboren op nog grotere afstand. In de eerste week van het brandstofverbod zijn de tarieven voor grote tankers met 35% gestegen.
Wat levert meer op? Brandstoftankers of olietankers?
Tot nu toe hebben de aandelen van tankerbedrijven die zich richten op het vervoer van brandstoffen het beter gedaan dan bedrijven die ruwe olie over zee transporteren. Een verklaring daarvoor kan zijn dat de sancties op brandstof waarschijnlijk meer verstoring van de markt veroorzaken.
Scorpio Tankers en Ardmore Shipping zagen hun koersen het afgelopen jaar met respectievelijk 280% en 390% stijgen. Teekay Tankers koerst 245% hoger.
Scheepvaartaandelen voor ruwe olietankers hebben weliswaar beter gepresteerd dan de markt, maar niet zo sterk als brandstoftankers. Het Belgische Euronav steeg bijvoorbeeld het afgelopen jaar 60% en DHT Holdings zag de koerswaarde verdubbelen.
Chappell denkt dat beide soorten aandelen nog meer opwaarts potentieel hebben. Het kan zijn dat de aandelen voor transport van ruwe olie de brandstofschepen op termijn inhalen. Chappell heeft hoge verwachtingen van Euronav, dat volgens hem een opwaarts potentieel van 43% heeft. Scorpio is ook een favoriet en kan nog 36% stijgen.
Lees ook: Geen deglobalisering maar reglobalisering
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!