Het kostenvoordeel van elektrische voertuigen ten opzichte van benzineauto's neemt in Europa snel af. Dat roept bij Peter Garnry van Saxo Bank de vraag op in welke mate dat de verkoop van EV's zal gaan beïnvloeden, schrijft Anmar Frangoul op CNBC.
Europa wordt geconfronteerd met een energiecrisis, waardoor de prijzen ook de komende maanden nog verder omhoog gaan. Het opladen van een elektrische auto wordt steeds duurder. Ontmoedigt dat consumenten om over te stappen op elektrisch vervoer?
Groei in elektrisch zwakt af
De autoverkopen in de VS en Europa dalen, en in Europa gaat dat behoorlijk hard. Groei is er nog wel in het segment elektrische voertuigen, maar ook daar nemen de zorgen toe. Een elektrische auto tijden is niet zo heel veel goedkoper meer dan benzine tanken.
Dat zal ook de verkoop van elektrische voertuigen gaan beïnvloeden, verwacht Peter Garnry, strateeg bij Saxo Bank. Hij denkt niet dat het toeval was dat Elon Musk in Noorwegen een lans brak voor fossiele brandstoffen en kernenergie. De topman van Tesla beseft heel goed dat je niet veel elektrische auto's kunt verkopen als de elektriciteitsprijzen door het dak gaan.
Musk kan (nog) niet zonder fossiele brandstof
Elon Musk sprak onlangs op een conferentie in Noorwegen. Daar gaf hij zijn mening over fossiele brandstoffen en de bredere energietransitie. Hij keerde zich tegen demonisering van fossiele brandstoffen: die zijn nu nodig ter overbrugging van de energietransitie. Musk denkt zelfs dat we op dit moment meer olie en gas nodig hebben, niet minder.
Tegelijkertijd verwacht hij dat we zo snel als we kunnen naar een duurzame-energie-economie gaan. De topman van Tesla benadrukte in zijn toespraak het belang van onuitputtelijke energiebronnen als waterkracht, zonne-energie, aardwarmte en windenergie. Hij riep ook op om door te gaan met kernenergie.
Stijgende laadkosten ontmoedigen consument
Nu de Europese economieën geconfronteerd worden met een energiecrisis en de prijzen de pan uit rijzen, vreest men dat de stijgende kosten voor het opladen van een elektrische auto het gebruik ervan door de consument zal ontmoedigen. In het Verenigd Koninkrijk worden nog wel steeds meer elektrische voertuigen verkocht, maar volgens de brancheorganisatie van autoverkopers vertraagt de groei in dit segment.
Er is in het VK de afgelopen weken volop gediscussieerd over de kosten van het opladen van een elektrische auto, vooral nadat de toezichthouder Ofgem het energieprijsplafond had verhoogd.
De nieuwe premier van het VK, Liz Truss, zal binnenkort een steunpakket aankondigen voor de kosten van levensonderhoud. De Britse RAC, vergelijkbaar met de ANWB bij ons, ziet nog wel een kostenvoordeel voor thuisladers. Maar de discussie onderstreept hoe de stijgende elektriciteitskosten het leven van mensen op velerlei gebied beïnvloeden.
Volgens Rod Dennis van de RAC hebben de exploitanten van openbare oplaadpunten geen andere keuze dan hun prijzen te verhogen, wat een zware impact zal hebben op automobilisten die afhankelijk zijn van een openbare laadpaal.
Rugwind voor materiële sectoren zoals autoproducenten
Van medio 2008 tot eind 2020 was er sprake van een lange bullmarkt voor immaterieel gedreven industrieën, zoals software, gezondheidszorg, media en entertainment. Sinds de coronacrisis en de ontwikkeling van vaccins is er meer aandacht voor de materiële sectoren. Denk daarbij aan autofabrikanten en grondstofbedrijven.
De aandelenstrateeg van Saxobank voorspelt dat er de komende acht jaar veel positieve rugwind zal zijn voor dit soort materiële activa. Op middellange tot lange termijn zou dit positief zijn voor autofabrikanten, maar die gaan wel eerst door een vrij vervelende aanpassingsperiode heen, zo waarschuwde Garnry.
Zie ook: 'China wordt het EV-middelpunt van de wereld'
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
tiens zou de groene propaganda dan door de mand beginnen te vallen...