Elektrische auto's: dit zijn de 3 winnaars

Door Redactie op 16 augustus 2021 10:25 | Views: 31.991

Elektrische auto's: dit zijn de 3 winnaars

De concurrentie in de markt voor elekrische auto's neemt toe. Voor beleggers betekent dit dat u extra kritisch moet zijn welke aandelen in deze sector u oppikt, want niet elke autofabrikant zal de eindstreep halen. Wie worden de winnaars en verliezers?

Elektrisch rijden wordt de norm. In 2035 moeten alle nieuw verkochte auto's in de Europese Unie uitstootvrij zijn. En vijftien jaar later mogen er alleen nog elektrische auto's rondrijden. Ook elders in de wereld zijn elektrische auto's sterk in opmars.

Dat zet de hele autosector op zijn kop en biedt allerlei mogelijkheden voor startups en nieuwkomers. Maar volgens Luke Lango, senior beleggingsanalist van InvestorPlace, zullen de meeste initiatieven crashen. Logisch. Er zijn honderden bedrijven die het proberen, maar de geschiedenis leert dat er na een consolidatie een handvol winnaars overblijven.

Wat zijn dan de verliezers en winnaars – voor zover dat nu al te zeggen is?

Deze drie bedrijven zijn gediskwalificeerd

Lango zet geen geld in op de (elektrische) paarden met de namen Lordstown Motors, Workhorse en Ayro. Bij Lordstown is het een rommeltje. Er werd gelogen over de pre-orders en het bedrijf staat aan de rand van een faillissement.

Workhorse liep een groot contract met UPS mis en de technologie bleek niet zo goed als gedacht.

Ayro leek veelbelovend, maar veel nieuws komt er niet van het bedrijf en er is nauwelijks cash. Het zijn aandelen waar volgens Lango maar beter afscheid van kan worden genomen.

Criteria voor succes

Maar welke fabrikanten van elektrische auto's (EV's) hebben dan wèl potentie? Hiervoor heeft Lango een aantal selectiecriteria:

  • Management
    Een degelijk EV-bedrijf beschikt over een slim, ervaren, getalenteerd en visionair managementteam. Dat team moet niet alleen een goed verhaal hebben, maar dat ook goed uitvoeren.

  • Technologie
    Bij elektrische auto’s draait alles om technologie. Is die slecht, of standaard, dan is de producent weinig onderscheidend. Maar is de technologie solide, dan zal het bedrijf unieke elektrische wagens produceren die lang meegaan en snel kunnen worden opgeladen. Daar is vraag naar. Zoek bij voorkeur een bedrijf met eigen accu-, platform- of oplaadtechnologie.

  • Bronnen en middelen
    Tegenwind kan voor EV-bedrijven vooral komen uit de toeleveringsketen. Om de productie op te schalen, moeten fabrikanten van stekkerauto's zich verzekeren van lithiumleveranties, productiefaciliteitenen uitbouwen, samenwerkingsverbanden aangaan voor onderdelen, enzovoort.

    Dit vergt veel middelen - en met een lege kas is het moeilijk om een toeleveringsketen op te bouwen die groot genoeg is om succes op lange termijn te verzekeren. Zoek daarom een bedrijf met veel middelen, een sterke balans en de mogelijkheid om meer cash aan te boren als dat nodig is.

  • Branding
    Dit criterium oogt misschien wat minder belangrijk, maar het is toch slim om erop te letten. Een sterk merk werkt ondersteunend. Het EV-landschap van morgen zal lijken op het autolandschap van vandaag, met een aantal premiummerken, sportieve merken, functionele merken en budgetmerken.

Met deze eenvoudige checklist kunt u het kaf van het koren scheiden in de EV-industrie.

Zie ook: 'Nio doorstaat storm en gaat verder stijgen'

The winner takes it all

De winnaar van deze checklist? Dat is, misschien niet zo verrassend, Tesla. Met een getalenteerd team onder leiding van Elon Musk, toptechnologie, een sterke balans en dito merk, vindt Lango het begrijpelijk dat de koers de laatste vijf jaar een paar keer over de kop is gegaan.

Een andere winnaar is NIO, met William Li als de Elon Musk van China. De batterijtechnologie staat op een goede tweede plaats na die van Tesla. De balans is stevig en met de branding zit het wel goed. De chique lounge-achtige showrooms geven NIO-rijders het gevoel cool te zijn. Geen wonder dat het aandeel het afgelopen jaar omhooggeschoten is.

De checklist pakt ook goed uit voor Lucid Motors. Veel voormalige medewerkers van Tesla werken daar, waaronder de hoofdingenieur van Model S. Daarnaast heeft het bedrijf diverse oud-medewerkers van Apple aangetrokken.

Het gepatenteerde LEAP-platform maakt de Lucid Air tot het enige elektrische voertuig met een reikwijdte van meer dan 500 mijl. Deze auto's hebben de hoogste acceleratiesnelheid en laden even snel op als andere EV's.

Met 4 miljard dollar is Lucid gezond gefinancierd en de exclusiviteit, luxe, prestaties en actieradius waarborgen een hoge merkwaarde. De koers verdubbelde in aanloop naar de beursgang via een SPAC (Special Purpose Acquisition Company, ofwel lege beurshuls).

Nog meer uitblinkers

Deze lijst is niet compleet. Lango onderscheidt nog zeven elektrische-autofabrikanten die het in zich hebben om uit te groeien tot een succes. Maar de bovenstaande aandelen springen er wel uit.

Volgens Lango is het voor beleggers een markt met veel potentie. Dankzij dalende kosten, de veranderende vraag, vooruitstrevende wetgeving en verbeterde technologie worden elektrische en autonome voertuigen straks de norm. Daar kunt u van profiteren.

Lees ook: Autobedrijven zijn de nieuwe high tech

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

8 Posts
suskewiet
1
Elektrische auto ,nooit gedacht dat het zo snel zou gaan .
De batt en am wat er rond hangt is echt verontrustend .
Gewicht ,gevaar ,wat met vervanging en gevolgen milieu en kan het net dit aan ?
De nieuwe toekomst is dat de batt vervangen worden door waterstof .
Duym
0
quote:

suske wiet schreef op 16 augustus 2021 10:49:

Elektrische auto ,nooit gedacht dat het zo snel zou gaan .
De batt en am wat er rond hangt is echt verontrustend .
Gewicht ,gevaar ,wat met vervanging en gevolgen milieu en kan het net dit aan ?
De nieuwe toekomst is dat de batt vervangen worden door waterstof .
Opgelet, om waterstof om te zetten naar elektriciteit heb je ook een batterij nodig (fungeert als buffer), maar zo klein van gewicht en omvang dat het nauwelijks een nadeel is. Auto's zie ik in de nabije toekomst nog niet rijden op groene waterstof, maar wel grote voertuigen (w.o. bussen). Groene waterstof als elektriciteitsproducent voor de industrie zit er volop aan te komen.
www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/el...

Dolores88
0
Je heb gelijk xpeng zware concurrent van nio.
ik heb ze daarom allebei in mijn portefeuille.
joe123
0
X-Peng kwam er als beste uit de test van JD Power.
In september brengen ze met de i3G een nieuw model uit.Naar het schijnt kunnen ze de bestellingen niet bijhouden.In 2022 zou X-Peng in Europa na Noorwegen ook in Nederland beginnen verkopen.
DW Services
0
vreemde eend in de bijt -> Hyliion - $HYLN
EV en RNG aandrijving voor zware trucks
geen trucks in ontwikkeling maar produceren wel batterijen en enkel de aandrijving voor alle bestaande trucks om te vormen.
GuyL
0
voor mij is NIO al een winnaar,dat ik in november 2019 heb gekocht voor 1,87 dollar
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.