Henk30 schreef op 16 maart 2022 16:49:
Sorry Rene.
Ik heb het even gekontroleerd, zie hieronder, want met de eindkonklusie is in dit verband zit je kompleet mis.
H2 voor kleienere voertuigen is inderdaad geen optie.
Kleinere auto:
- Benzine: ca 65 kWh / 100 (6.5 l / 100), met €1.80/l.
€11.7- Batterij: 18 KWh /100km uit Akku, Laadstroom 21.8 KWh
praxis-elektroauto.de/e-mobilitaet/la...Met 40% eigen PV stroom voor 12ct en netstroom voor 20ct
€3.6 op 100Meerkosten auto in vergelijk met benzine aktueel ca €600, bij ca 300 kg meer gewicht
Terugverdiend na 7500 km.
Voordeel over 180.000 km (typische akku leeftijd) tov van benzine
€14.520 Benodigde Primairstroom (bijv uit Noordzee Windmolen) met alle transport en laadveliezen
indien volledig uit net ca 24 KWh
- H2/Fuelcell:
Elektrolyse verlies aktueel 35 – 40%. Kan eventueel tot 25% gereduceerd worden.
Komprimierungs en transport verlies 20%.
Dekompressie/Tankverlies minstens 30%.
Fuelcell omzettingsverlies in terug in stroom ca 50%
de.motor1.com/news/380733/wasserstoff... Benodigde Ptimairstroom voor 18 kWh op de wielen ,minstens
85.7 KWh,
ca 3,5 keer meer.Verwachte tankkosten voor de getankte 51.4 KWh
ca €16.4 op 100.Meerkosten auto in vergelijk met benzine minimaal €1200, aktueel nog meer, bij ongeveer gelijk gewicht.
Nadeel over 180'000 km tov benzine minimaal
€9.660Verschil H2/Fuelcel auto met de batterij auto over 180.000 km:
€24.180 duurderVoor zeeschepen en tankers lopen bij Euronav en co ombouwstudies op groene ammoniak als synfuel. Voor vliegtuighen ethanol / propeen als zonne/wind synfuel.
In Engeland lopen overigens nu studies voor getijdecentrales in Wales i n kombi met een paar aan de oostkust, tot ongelofelijke 250 TWh. Verwachte stroom prijs ca 3 ct/KWh.
Voor de schotse kust zijn ze bezig met een als primeur drijvend 6 TWh park, gaat ca 9 ct / Kwh kosten.
Hinkley point Atoom stroom gaat minstens 15 ct kosten, met oprakend vuil uranium dat steeds duurder wordt..
(Niger mijnkatastrophes fransen en chinesen)