Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 2 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,600 - 5,750
  • 291.496 Gem. (3M) 302,1K

TT week 7-13 juli: dirty TTT-verkoop?

279 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 14 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 juli 2014 11:12
    In de vorige weekdraad vroeg poster Strijkijzer gisteren dit:

    "Janivo/Dasym zitten er nu dus zo'n 5 jaar in (2009 ingestapt bij emissie). Tijd voor een exit met een ROI van minimaal 20%!
    Weet niet wat de aankoopkoers voor hen is geweest (schat zo'n 6 EUR), dus na 5 jaar kan je dat grofweg verdubbelen voor de minimale exitprijs.
    Grote vraag blijft hoe ze deze waarde op korte termijn kunnen behalen. Aparte IPO voor TTT lijkt logische stap naar meer waarde voor aandeelhouders."


    Strijkijzer sluit dus een dirty exit voor TT als geheel uit. Daar kan ik inkomen. Bij zijn andere overwegingen zet ik vraagtekens. Een ROI van 20%? Een IPO van TTT een logische stap? Hoezo?

    Bij de eerst onderhandse en vervolgens publieke claim-emissie in 2009 gaven Janivo/Cyrte (J. de Mol cs) in totaal €100 mln uit voor 18,6 mln aandelen, dus €5,38 pa. (Details op aanvraag.)
    Enkele jaren geleden werd dat pakket overgenomen door Dasym, die het vervolgens bij koersen rond de 4€ 'stiekem' uitbreidde tot iets boven de meldingsgrens van 10%, dus tot laten we zeggen 22,6 mln aandelen, wat ruwweg (22,6-18,6) x 4 = €16 mln extra investering kostte.
    Dasym heeft nu dus (ruim) 22,6 mln aandelen, tegen een gemiddelde aankoopprijs van (100+16)/22,6 = €5,13.

    Bij een ROI van 20% zou dat nu (na 5 jaar) dus 2,49x5,13 = €12,8 moeten opbrengen. Tot zover heeft Strijkijzer redelijk gelijk met zijn verdubbeling.

    Maar ik vind een ROI van 20% overdreven, laten we het eens op 14% houden. Dan zou Dasym nu dus minimaal €9,88 willen vangen. Al geloof ik niet dat ze zo korte-termijn denkend zijn.
    Laat staan de founders. Die hebben ooit koersen van vele tientallen euro's gezien, zijn al binnen, dus gaan nu vooral voor de eer en de bevestiging. Daar past geen goedkope exit bij.

    Aparte IPO voor TTT? Hoeveel wil je vangen voor een onderdeel dat qua technologie en patenten zwaar afhankelijk van moeder TT zal blijven? Vier keer de TTT-omzet lijkt me aardig genoeg, dat is nu zo'n 400 mln. Nog geen 2 euro per TT-aandeel. Ik denk niet dat Dasym dan erg gelukkig afscheid zal nemen.

  2. [verwijderd] 6 juli 2014 12:23
    Telematics is een enorme groeimarkt de komende 5 jaar. In de markt wordt voor vergelijkbare bedrijven 20X tot 40X EPS betaald; 30X eps zou dus een redelijke waardering zijn.
    Vraag is wat TomTom Telematics aan winst zou kunnen maken in een zelfstandig scenario. Stel dat een netto winstmarge van 20% haalbaar is, dan zou je dit jaar op een waardering komen van ergens 900 miljoen euro en volgend jaar op 1,2 miljard.

    TomTom Telematics verdubbelt momenteel de omzet van 100 miljoen naar 200 miljoen. Ik ga er van uit dat dit doel eind 2015 is bereikt. De jaren daarna is een verdere verdubbeling aannemelijk.

    TomTom zou bij een verzelfstandiging van dit succesvolle onderdeel (NYSE of NASDAQ notering) een belang kunnen blijven aanhouden.

    De grootste verborgen waarde zit in de kaartendatabase die ergens tussen de 3 en 5 miljard euro waard is.

    Allemaal peanuts als de Go Mobile App een succes wordt. Bij een gratis versie met advertenties is een 10% marktaandeel in de smartphonemarkt goed mogelijk. Is een waardering van 100 euro per aandeel binnen enkele jaren haalbaar.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 juli 2014 14:27
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 juli 2014 12:23:

    Telematics is een enorme groeimarkt de komende 5 jaar. In de markt wordt voor vergelijkbare bedrijven 20X tot 40X EPS betaald; 30X eps zou dus een redelijke waardering zijn.
    Vraag is wat TomTom Telematics aan winst zou kunnen maken in een zelfstandig scenario. Stel dat een netto winstmarge van 20% haalbaar is, dan zou je dit jaar op een waardering komen van ergens 900 miljoen euro en volgend jaar op 1,2 miljard. [1]

    TomTom Telematics verdubbelt momenteel de omzet van 100 miljoen naar 200 miljoen. Ik ga er van uit dat dit doel eind 2015 is bereikt. De jaren daarna is een verdere verdubbeling aannemelijk. [2]

    TomTom zou bij een verzelfstandiging van dit succesvolle onderdeel (NYSE of NASDAQ notering) een belang kunnen blijven aanhouden. [3]

    De grootste verborgen waarde zit in de kaartendatabase die ergens tussen de 3 en 5 miljard euro waard is. [4]
    ...

    Dank voor je reactie en alternatieve benadering. Puntsgewijs:

    [1]: Je veronderstelde winstmarge lijkt meer dan te kloppen: in 2013 behaalde TTT (het voormalige Business Solutions) een EBIT van 25 mln op een omzet van 85 mln (al is EBIT nog geen netto winst).
    Ik vermoed echter dat men TTT meer en meer intern zal gaan aanslaan voor de (afschrijvings)kosten van de achterliggende technologische units. Kijk maar eens naar de 'amortisation & depreciation' in JV2013, p.57. Die zijn, in percentages van de resp. omzetten:
    Consumer: 4,4%
    Automotive: 21,9%
    Licensing: 39,9%
    TTT (BusSol): 2,7%

    Men schrijft (oude) maps en software dus vooral af bij Automotive en Licensing. Dat kan en zal niet zo blijven. Klein signaaltje: bij TTT (BusSol) steeg die post in 2013 relatief het meest.
    Ook speelt hier de patentendiscussie een rol, waar ik het met xynix onlangs over had, zie mijn post van 4 jul 2014 om 07:50u in de vorige weekdraad. Een afgesplitst TTT zal zwaar moeten dokken voor alles wat ze van moeder TT nog nodig hebben.

    [2]: Mogelijk, maar optimistisch. Moet nog blijken.

    [3]: Mee eens.

    [4]: Staat hier in directe zin los van.

    Overigens met waardering voor de discussie!
  4. TT-check 6 juli 2014 20:24
    Op linkedin is 20 dagen geleden een vacature voor "Director HR TomTom Telematics" opengezet. www.linkedin.com/jobs2/view/11826487

    ...As Director HR you are member of the TomTom Telematics leadership team, lead a small team and drive change programs in this rapidly growing business unit...

    Zoek op HR TomTom en er verschijnen vooral business partners van andere units, geen specifieke rollen rapporterend in het leadership team van de andere businesses zoals hier wel wordt vermeld.

    Logisch gevolg om zelfstandiger een snel groeiende markt te bestormen toch? Of valt hier meer uit te lezen?
  5. TT-check 6 juli 2014 21:06
    KVK register laat wat info zien over documenten die de laatste tijd zijn gedeponeerd in de verschillende entiteiten van TT. Er is wat beweging in de structuur zo lijkt het wel.

    Zie o.a.
    April 2014
    TTTS - Statutenwijziging 02-04-2014
    TTINT - Splitsingsvoorstel 02-04-2014 --> daarin vermelding van oprichting TomTom Telematics BV
    TTGA - Splitsingsvoorstel 16-04-2014 --> daarin vermelding van oprichting TomTom Database BV

    Juni 2014
    TTSLS - Splitsingsvoorstel 03-06-2014 --> daarin vermelding mbt TomTom Telematics Sales BV

    Wellicht juridisch ingegeven,misschien financieel, misschien voor de toekomst, wie weet...
  6. [verwijderd] 6 juli 2014 22:46
    quote:

    TT-check schreef op 6 juli 2014 21:06:

    KVK register laat wat info zien over documenten die de laatste tijd zijn gedeponeerd in de verschillende entiteiten van TT. Er is wat beweging in de structuur zo lijkt het wel.

    Zie o.a.
    April 2014
    TTTS - Statutenwijziging 02-04-2014
    TTINT - Splitsingsvoorstel 02-04-2014 --> daarin vermelding van oprichting TomTom Telematics BV
    TTGA - Splitsingsvoorstel 16-04-2014 --> daarin vermelding van oprichting TomTom Database BV

    Juni 2014
    TTSLS - Splitsingsvoorstel 03-06-2014 --> daarin vermelding mbt TomTom Telematics Sales BV

    Wellicht juridisch ingegeven,misschien financieel, misschien voor de toekomst, wie weet...
    Even speculeren...

    Bij een delisting (beursexit) heb je externe financiers nodig om de aandeelhouders uit te kopen. Dit kunnen investeringsmaatschappijen zijn, rijke families die participeren en/of banken.

    Die partijen willen natuurlijk zekerheid hebben. Bijvoorbeeld dat de schulden volledig zijn weggewerkt en dat er geen krimp meer is. En dat er geen grote macro onzekerheden zijn.

    Welnu. De schulden zijn weggewerkt. Waarbij forumlid Beperktedijkbewaking zelfs aangaf dat een beetje vreemd geld (schuld) toch eigenlijk niet zo verkeerd zou zijn als ze daarmee versneld bepaalde markten zouden betreden of aggressiever overnames zouden plegen in het business solutions segment. Zijn vraag was dus: waarom zou je eigenlijk helemaal schuldenvrij willen/moeten zijn. Als je met vreemd vermogen meer rendement haalt. Dit punt houden we even vast.

    Verder zal de partij die de exit mogelijk maakt dus groei willen zien. Zou het niet kunnen dat daarom twee jaar geleden een exit niet doorging en dat dit nu wel mogelijk is. Waarbij de exit ook gefaseerd in delen kan plaatsvinden, namelijk steeds een groeiend deel.

    Dan zou Telematics als eerste aan de beurt zijn.

    Vervolgens ook Automotive, waarbij sinds de recente nieuwe rapportagevorm de uitfaserende hardware niet meer wordt gerekend tot automotive maar nu onder consumer wordt geboekt, waardoor deze divisie eerder groeit. Namelijk al binnen een half jaar (content deals met Peugeot, Citroen, Mercedes, Toyota, Audi China en volgens onze ingewijde A. binnenkort ook VW).

    Corinne Vigreux geeft aan dat de consumentendivisie binnen twee jaar gaat groeien. Die zou dan aan de beurt kunnen zijn. Waarbij je wel rekening moet houden dat binnen de consumer omzet ook de uitgefaseerde automotive divisie gerapporteerd wordt (terwijl er niks consumerigs aan is!), want onderliggend is er al eerder groei, mede dankzij de resultaten uit de nieuwe fitness producten.

    Dan hou je licensing over als een soort shared service center (opdrachtnemer) van de drie verzelfstandigde poten Telematics, Automotive en Consumer (in die volgorde). Die divisie stuurt dus gewoon facturen naar de verzelfstandigde units en naar Apple, AOL, etc. Dat deel zou natuurlijk ook aan Apple verkocht kunnen worden.

    De KvK info die hierboven staat zou wellicht kunnen duiden op een juridische afsplitsing van TomTom Telematics die nu gaande is (stap 1 van 3).

    Ook interessant dat ik hierboven lees dat ze bij Telematics eigen HR managers zoeken. Je zou verwahten dat HR een staf functie is binnen de hele tomtom organisatie. Die functie duidt er op hoe zelfstandig Telematics eigenlijk is. Wat ook weer niet verwonderlijk is, want het is een club die ooit is gekocht door tomtom.
  7. [verwijderd] 7 juli 2014 06:45
    Aanvullend op het "signalenverhaal" van Justin hierboven viel mij tijdens de TT Telematics developersday op dat deze club op mij erg over kwam als een losse toko, waarbij de sympathieke Thomas Schmidt zich duidelijk presenteerde als nog altijd "de baas van de toko" (oprichter/eigenaar uitstraling). Ik heb die dag eigenlijk niet één enthousiast verhaal gehoord dat ging over het grote TomTom-geheel en/of synergie met de andere bedrijfsonderdelen. Niet in de presentaties en niet in de wandelgangen.

    Dat is natuurlijk super "zachte" informatie, maar het heeft bij mij wel de gedachte aan een IPO of management buyout van TT Telematics extra versterkt. Alleen de opname van TomTom in de nieuwe naam spreekt daar tegen. Op weg naar zelfstandigheid was Webfleet misschien logischer geweest.
  8. [verwijderd] 7 juli 2014 09:25
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 7 juli 2014 09:22:

    www.repubblica.it/economia/affari-e-f...
    LUKE T G, VICE PRESIDENT van TOMTOM VS & Zie: "tussen 2004 en 2007 is de omzet WORLDWIDE van 190 miljoen tot 2 miljard gestegen. VERVOLGENS WERD HET TERUGGEBRACHT TOT ÉÉN MILJARD MET DE KOMST VAN SMARTPHONES. MAAR NU EEN NIEUW INITIATIEF"
    Ik lees het na
    Milaan P rima de komst van smartphones of Google Maps, satellietnavigatie sprak slechts een woord: die van TomTom, wereldwijd, beschouwd als synoniem van Navigator. De onderneming, die nu oplossingen gaande tot fitnessproducten produceert, geboren in Holland in 1991, viert dit jaar de tiende verjaardag van de eerste commerciële product van massa: Tom Tom Go. Vanaf 2004 tot nu toe waren 75 miljoen schippers verkocht in 35 landen, de 280 miljard kilometer afgelegd die overeenkomen met ongeveer 700 duizend jaar van de tijd doorgebracht rijden. «Zijn belangrijke nummers, hoewel er een figuur die nog steeds worden onderschat: de Navigator, die had haar toewijding met de toegang tot de markt van TomTom Go, het was in statistische termen de wijdst gebruikte technologie apparaat in de wereld. Meer faxen, printers en mobiele», begint Luca T G, vice president van TomTom VS & zien. "Het is geen toeval, van 2004 tot 2007 — de manager toegevoegd — de wereldwijde omzet gestegen van 190 miljoen tot 2 miljard. Vervolgens vallen, met de komst van smartphones, verbrijzelen maximaal een miljard euro: het huidige volume van de verkoop. Vanaf hier de TomTom Mobile bewerking: alle gebruikers bezitten Android mobiele apparaten kunnen downloaden gratis TomTom en gebruiken zonder beperking. Deze service is gratis tot aan 250 mijl. Vervolgens bieden wij 75 mijl gratis per maand».
    De nummers: vandaag zijn er meer dan 800 miljoen mensen die blijven vertrouwen op TomTom om zijn bestemming te bereiken. «TomTom kaart, dienst verkeer en navigatie technologie satelliet apparaten, feed app en oplossingen gebruikt door consumenten, bedrijven en regeringen wereldwijd, "verklaart T G. Ondertussen, dit jaar het bedrijf vrijgegeven verkeer Index: de studie die verkeer analyseert stroomt gedurende de hele dag op de straten en wegen van 180 steden over de hele wereld (met inbegrip van 60 in Europa). Overigens: de index onthult het percentage van de congestie van verschillende steden. De analyse toont aan dat zodra de ranking wordt gedomineerd door Moskou, gevolgd door Istanbul en Rio de Janeiro. Maar in de lijst van Europa's meest chaotische stedelijke centra ook Palermo en Rome, worden respectievelijk weergegeven, 1° en 2° plaats in Italië, de 3e en de 5e plaats in Europa. Terwijl positieve trends ontstaan in Milaan en Turijn, die het verkeer op hun straten hebben verbeterd. In feite, als Milaan in 2013 verslag gevestigd op 3° plaats in de Italiaanse competitie was is dit jaar druk uit van Napels en piazza in 4e positie. Turijn van 6° bereikt de 8e plaats. «Het probleem van de congestie op de weg is een mondiale uitdaging. Maar in Italië deze kritikaliteit niet op de juiste manier wordt behandeld: opnemen van overheidsdiensten een weinig aandacht op het enorme potentieel die door nieuwe technologieën worden aangeboden». (v.d.c.) In de PIC boven Luca T G vicevoorzitter TomTom Italië & Zie
    (Juli 7, 2014)
  9. Alpen 7 juli 2014 10:26
    Een ander signaaltje is voor mij toewijzing aan het management van een wagonlading opties dit keer zonder performance criteria oftewel niet conform best practice van de corporate governance code, waar de meeste gerenommeerde bedrijven zich wel aan houden.
    Maar dat was het management uiteraard bekend, net als dat men niet uitsloot dat dat "ongemakkelijke situaties" op zou kunnen leveren, bijvoorbeeld in de vorm van vervelende vragen via de media of tijdens de AVA, waarbij de kans bestaat dat "je" als inhalerig type wordt weggezet terwijl discussie betreffende beloning richting kleinaandeelhouders voortdurend naar de toekomst wordt geschoven.
    Dat neem je dan wellicht alleen voor lief als je voor 200% zeker weet dat dat geintje je uiteindelijk oplevert wat je denkt dat het zal opleveren.

    Persoonlijk heb ik er trouwens nog steeds geen problemen mee als "het vruchten plukken" wat meer naar de toekomst wordt geschoven indien nieuwe investeringen resulteren in een sterker en slagvaardiger TT, ten koste dus van dividend.
  10. [verwijderd] 7 juli 2014 11:17
    quote:

    bert190 schreef op 7 juli 2014 09:46:

    In Dacia's zitten geen TT's??
    In de Dacia's zitten geen TT's. Maar ik heb vorige week nog een linkje naar de Renault site geplaatst waarin per maand de verkoop per model staat.

    Ook de Renault cijfers (exclusief Dacia) zijn beter dan vorig jaar. Mede door de nieuwe Renault Captur, waar TomTom R-Link in zit.

    Ik zei toen ook, mijn smaak is het niet, die Captur, maar hij doet het wel goed en het is een nieuw model met nieuw dashboard.

    Verder doet de nieuwe Clio het ook goed, en ook daarin is de TomTom R-Link te vinden.

    Dus wel goed nieuws vanuit Renault.
  11. [verwijderd] 7 juli 2014 11:25
    quote:

    Alpen schreef op 7 juli 2014 10:26:

    Een ander signaaltje is voor mij toewijzing aan het management van een wagonlading opties dit keer zonder performance criteria oftewel niet conform best practice van de corporate governance code, waar de meeste gerenommeerde bedrijven zich wel aan houden.
    Maar dat was het management uiteraard bekend, net als dat men niet uitsloot dat dat "ongemakkelijke situaties" op zou kunnen leveren, bijvoorbeeld in de vorm van vervelende vragen via de media of tijdens de AVA, waarbij de kans bestaat dat "je" als inhalerig type wordt weggezet terwijl discussie betreffende beloning richting kleinaandeelhouders voortdurend naar de toekomst wordt geschoven.
    Dat neem je dan wellicht alleen voor lief als je voor 200% zeker weet dat dat geintje je uiteindelijk oplevert wat je denkt dat het zal opleveren.

    Persoonlijk heb ik er trouwens nog steeds geen problemen mee als "het vruchten plukken" wat meer naar de toekomst wordt geschoven indien nieuwe investeringen resulteren in een sterker en slagvaardiger TT, ten koste dus van dividend.
    Als TomTom de Fleetmanagement tak verzelfstandigt dan zal dat denk ik niet een losse stap zijn, maar onderdeel van een gefaseerd plan. Waarbij ook Automotive en Consumer als divisies 2 en 3 gezien kunnen worden die verzelfstandigd worden. Waarbij Licensing als ofwel shared service centre of verkocht (sale and lease back) aan Apple.

279 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 14 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links