Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 17 mei 2024 17:35
  • +0,065 (+1,17%) Dagrange 5,510 - 5,635
  • 225.292 Gem. (3M) 278,3K

Centraal Patenten- & Kaarten-waarde draadje

231 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 mei 2013 10:30
    De verborgen waarde van TomTom ligt voor een belangrijk gedeelte in patenten en kaarten.
    Dit vanzelfsprekend naast zaken als organisatie/kennis/ervaring, innovatievermogen, (nieuwe) producten en markten (de 2 kernmarkten zijn connected-car en smartphone; zij staan pas aan het begin van hun ontwikkeling en zullen de komende 5-10 jaar explosief groeien).

    TomTom heeft met IQ-routes, HD-traffic, MapShare etc. baanbrekende en veelbelovende technologie in huis. Welke TomTom-patenten bestaan er en wat is de verborgen waarde hiervan?
  2. [verwijderd] 24 mei 2013 10:39
    De 3 wereldspelers qua kaarten zijn:

    1. TomTom betaalde in 2008 €14 voor haar kaarten.
    2. Nokia betaalde in 2008 €27 voor haar kaarten
    3. Google betaalde de afgelopen jaren naar schatting €56 voor haar kaarten (€10 miljard)

    (waarde omgerekend naar bedrag per aandeel TomTom)

    De TomTom kaarten zijn sindsdien uitgebreid (meer landen, betere kwaliteit), er is een cloudoplossing voor externe partijen en er zijn nieuwe services bijgekomen (o.a. IQ routes en HD traffic). Belangrijkste ontwikkeling is echter de nieuwe massamarkt van miljarden smartphones die er momenteel aan het bijkomen is (staat pas in de kinderschoenen).

    Iedere nieuwe toetreder zal Google-achtige bedragen moeten uitgeven om mee te kunnen spelen. Daarnaast zal het opbouwen van eigen kaarten vele jaren werk kosten. Kortom; zelfs Apple gaat dat risico niet aan.

    TomTom is van de 3 wereldspelers de enige onafhankelijke partij.
    Wat is de huidige waarde van de kaarten?
  3. [verwijderd] 24 mei 2013 11:18
    quote:

    Balimoney schreef op 24 mei 2013 10:42:

    Uhhhh, heeft TomTom niet ook een Taxi app? ;-)
    Is idd ook verborgen waarde en er is nog meer, maar dit draadje gaat specifiek over de waarde van patenten en kaarten.

    Overigens is TomTom-Taxi een unieke oplossing (TomTom is de enige wereldspeler die zowel de kaarten/services, de kastjes voor in de taxi en het hotel/cafe en de gratis apps voor de smartphone kan leveren); een potentiële mega-blockbuster.
    Als je deze oplossing uitrolt in de 100 belangrijkste steden en daar 10% marktaandeel pakt, dan kun je je snel verder ontwikkelen tot wereldmarktleider in deze interessante niche. Gaat dan vele honderden miljoenen per jaar binnenbrengen met het moderne verdienmodel van €1-€1,50 fee per taxiritje.
    Als je over waarde praat, dan kan alleen al deze ene App binnen 1 a 2 jaar meer waard zijn dan heel TomTom momenteel waard is.
  4. forum rang 6 boem! 24 mei 2013 11:41
    ik denk dat de grootste waarde van tom2 zit in zijn methodes om oa data van crowdsourcing te vertalen naar wijzigingen op de kaarten en hun IQ-routes en HD-traffic.
    daarnaast denk ik dat het maken van kaarten op dit ogenblijk veel goedkoper kan dan in het verleden juist door gebruik te maken van dat crowdsourcen.

    de wijze waarop tom2 zich een vooraanstaande positie heeft verworven binnen automotive en mobile verdient alle lof zeker als je daarin meeneemt dat er met beperkte middelen moest worden gewerkt mede daarom is tom2 nog steeds slechts een mapmaker voor automobilisten.

    het modulair aanbieden van hun producten laat goede resultaten zien en de transitie van hardware naar C%S heeft de goede richting alleen van een grote versnelling kunnen we absoluut nog niet spreken.
    met de keuze die gemaakt is om in het consumersegment compensatie te vinden voor de substantiele teruggang in PND's door in het fitness-segment nieuwe producten te introduceren houdt volgens mij ook in dat een doorgroei van automobilistenmap naar een bredere doelgroep met ook wandelaars voor tom2 op korte termijn als zelfstandig bedrijf niet aan de orde is. Daarvoor ontbreken gewoonweg de financiele middelen.

    De grote platformaanbieders weten dat een goede map onontbeerlijk is om de locationbased advertentiemarkt te ontginnen. Goede maps in handen van deze platforms zijn goud waard. Ik kan indien er inderdaad sprake zou zijn van een tegenbod door google op het bod van fb op waze hier niets anders bij bedenken dan dat zuiver en alleen ingegeven wordt door een protectiemaatregel om fb te weren. De kwaliteit van waze staat in geen enkele verhouding tot dat wat google zelf in huis heeft en het aantal daadwerkelijke users van waze valt ook in het niet bij de aantallen van google.

    de ontwikkeling die je nu ziet is wel spannend want indien men nu bereid is om voor waze 1 miljard dollar te betalen( een bedrijf met een beperkt aantal medewerkers geen omzet en geen verdienmodel en derhalve alle jaren verlieslatend) dan ontstaat er bij een openbaar bod op tom2 wel een heel spannend sprookje.

    wat zal het tegenbod zijn van google indien apple,blackberry, samsung en noem ze maar op met een bod komt van 4 miljard.
    200 mio winst op jaarbasis lijkt haalbaar binnen een beperkt aantal jaren indien tom2 zelfstandig blijft ( automotive, licensing, bus sol en nieuwe consumer producten). Opgenomen in een groter geheel kan veel sneller de aansluiting gezocht worden bij google-maps en geeft de nieuwe eigenaar ongebreidelde kansen om dat winstniveau in korte tijd ver naar boven bij te stellen.

    Er zijn maar drie globalmap-aanbieders. Navteq en google zijn concurrenten en apple heeft mogen ervaren wat dat betekent voor de kwaliteit die je dan krijgt.
    Tom2 heeft een unieke positie als de beste automobilistenkaartenmaker die ook nog eens volledig onafhankelijk is.
    Op eigen benen heb ik er alle vertrouwen in dat ze een mooie toekomst tegemoetgaan en heb alle exit en overnameverhalen als niet ter zake doende bestempeld maar als ik nu zie dat men in de markt een overname van waze voor 1 miljard dollar als reeel onderkent dan ben ik blij dat dhr den Taaie nog steeds verbonden is aan tom2 want hij weet als geen ander hoe je dit spel dient te spelen.

    indien dat sprookjesboek geopend wordt voorzie ik een openingsbod van 4 miljard euro en na de biedingsstrijd die er dan ongetwijfeld ontstaat een eindbod van 6.6 miljard.( onze exit ook tevreden met 30 euro).
    Slaap zacht.
  5. [verwijderd] 24 mei 2013 12:01
    Ik kopieer een eerder bericht in dit draadje, waar het beter past.

    Let op: ik heb het alleen over de investeringen en uitbreidingen die TomTom heeft gedaan op het gebied van MAPS. Ik heb het dus niet over de waarde, maar de kosten.

    Daarnaast heb ik het niet over verkeersinformatie (HD traffic) en de abonnees daarvan, route software, contracten met Renault, PSA, Fiat, Merc, Toyota, etc, de business solutions dienstverlening met heel veel abonnees, de taxi dienstverlening, de merknaam, het intellectueel eigendom, de sporthorloges die er nu zijn en nog komen, de strategische partnerships zoals in China, de PND activiteiten, de kennis van de markt op gebied van location. Ik heb het dus enkel en alleen over maps.

    Ik kom tot de conclusie dat de maps sowieso een paar miljard waard moeten zijn en dan heb je het nog niet over de rest van het bedrijf. Dat is een veelvoud van de marketcap. Maar ja, die marketcap zegt alleen iets over de prijs waartegen wij de beperkte aantallen vrije aandelen verhandelen. En niet de prijs die de oprichters willen hebben voor hun vastzittende aandelen.

    quote:

    *Justin* schreef op 24 mei 2013 11:29:

    [...]

    Ik heb het niet over de waarde van de maps, maar puur kijkend naar de kosten die ervoor gemaakt zijn.

    TeleAtlas begon in de jaren 80, was beursgenoteerd in Frankfurt en heeft tegen heel veel kosten en manuren Europa zelf in kaart gebracht. Ging daarna van Frankfurt naar de Asterdamse beurs voor 1,7 miljard.

    Van dat geld hebben ze allerlei mapping bedrijven gekocht, de duurste in de VS, maar ook een zooitje in Azie. Europa deden ze zelf al. TeleAtlas maakte amper winst (wel positieve cashflow) op een omzet rond de 250 miljoen. Het gros van de inkomsten werd dus ge-herinvesteerd in de maps.

    Daarna kocht TomTom TeleAtlas voor 2,9 miljard in 2007.

    Er is daarna door TomTom denk ik (kijkend naar de EBIT cijfers van Licensing maar ook automotive waar maps in zitten) nog rond de 200 miljoen in maps wordt geinvesteerd. Waarvan de helft in onderhoud en de helft in uitbreiding. Uitbreiding wordt gerapporteerd onder R&D kosten en onderhoud onder administrative kosten.

    Alles bij elkaar denk ik dat er tegen de 4 miljard is geinvesteerd in de kaarten van TomTom. Dat is ongeveer 18 euro per aandeel.

    Laatste 10 persberichten zeggen o.a.
    • Significant map coverage increases in Turkey, Mexico, Brazil and India;
    • The introduction of a MultiNet map for Namibia and Botswana/[b].
    • The introduction of a MultiNet map for [b]Vietnam
    , providing coverage for 100% of the population (272,000 km).
    • The launch of the first ConnectPlus map of Cyprus introducing over 9,000 km for a popular holiday island.
    • The availability of a ConnectPlus map for the African countries of Tunisia, Burundi and Rwanda, adding over 130,000 km.
    • Over 80,000 km were added in Mexico, bringing coverage to 74% of the population.
    • In Brazil, 35 cities in the provinces of Sao Paulo, Rio de Janeiro & Paraná were upgraded to navigable coverage.
    • Across Western Europe, 55,000 km were added or realigned, street names and house number ranges were updated and speed limits were verified.
    • The map of India now covers 100% of the urban population (286 million people).
    • In Saudi Arabia, 12,000 km were added.
    • Increased street network coverage in Latvia to 100%, supporting street level navigation applications throughout the whole country;
    • In Brazil, 64,000 km of roads with navigable coverage were added.
    • Focus on the Mega Manila area of the Philippines with the addition of 22,000 km of navigable coverage.
    • the introduction of a MulitNet map for Kenya, Mozambique and Angola
    • Addition of lane and signpost information on freeways and inner city lanes in Thailand, Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Kuwait, and Qatar enables easier, more efficient and safer routing
    • 500,000 edits to core database features in Western Europe alone, including geometry, street-names, speed restrictions and one-way information;
    • 3D city models in Europe
    • Miljoenen adressen en bedrijfslocaties toegevoegd wereldwijd
    • 100% belang in Thailand
    • The map of India now covers 100% of the urban population (286 million people).
    Industry-Leading Coverage of 35 Million Kilometres
    • ADAS data in de VS
    • Offroad maps in Angola, Ghana, Lesotho, Namibia and South Africa
    • Fully-attributed street network coverage in San Paolo and the central areas of Rio de Janeiro and Buenos Aires
    • The first release of MultiNet Chile, covering the country's complete street network;
    • Expanded coverage, including the recently announced navigable maps of Ukraine which cover the country’s complete major and interconnecting road networks
    • new or adjusted geometry across Bulgaria, Hungary, Ireland, Portugal, Spain and Turkey

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

  6. [verwijderd] 24 mei 2013 15:26
    quote:

    *Justin* schreef op 24 mei 2013 12:01:

    Ik kopieer een eerder bericht in dit draadje, waar het beter past.

    Let op: ik heb het alleen over de investeringen en uitbreidingen die TomTom heeft gedaan op het gebied van MAPS. Ik heb het dus niet over de waarde, maar de kosten.

    Daarnaast heb ik het niet over verkeersinformatie (HD traffic) en de abonnees daarvan, route software, contracten met Renault, PSA, Fiat, Merc, Toyota, etc, de business solutions dienstverlening met heel veel abonnees, de taxi dienstverlening, de merknaam, het intellectueel eigendom, de sporthorloges die er nu zijn en nog komen, de strategische partnerships zoals in China, de PND activiteiten, de kennis van de markt op gebied van location. Ik heb het dus enkel en alleen over maps.

    Ik kom tot de conclusie dat de maps sowieso een paar miljard waard moeten zijn en dan heb je het nog niet over de rest van het bedrijf. Dat is een veelvoud van de marketcap. Maar ja, die marketcap zegt alleen iets over de prijs waartegen wij de beperkte aantallen vrije aandelen verhandelen. En niet de prijs die de oprichters willen hebben voor hun vastzittende aandelen.

    .........................

    .......................

    Ik heb het niet over de waarde van de maps, maar puur kijkend naar de kosten die ervoor gemaakt zijn.

    TeleAtlas begon in de jaren 80, was beursgenoteerd in Frankfurt en heeft tegen heel veel kosten en manuren Europa zelf in kaart gebracht. Ging daarna van Frankfurt naar de Asterdamse beurs voor 1,7 miljard.

    Van dat geld hebben ze allerlei mapping bedrijven gekocht, de duurste in de VS, maar ook een zooitje in Azie. Europa deden ze zelf al. TeleAtlas maakte amper winst (wel positieve cashflow) op een omzet rond de 250 miljoen. Het gros van de inkomsten werd dus ge-herinvesteerd in de maps.

    Daarna kocht TomTom TeleAtlas voor 2,9 miljard in 2007.

    Er is daarna door TomTom denk ik (kijkend naar de EBIT cijfers van Licensing maar ook automotive waar maps in zitten) nog rond de 200 miljoen in maps wordt geinvesteerd. Waarvan de helft in onderhoud en de helft in uitbreiding. Uitbreiding wordt gerapporteerd onder R&D kosten en onderhoud onder administrative kosten.

    Alles bij elkaar denk ik dat er tegen de 4 miljard is geinvesteerd in de kaarten van TomTom. Dat is ongeveer 18 euro per aandeel.
    [...]
    Dus de kaarten zijn qua kosten minimaal €18.
    Lijkt mij toch nog vrij bescheiden als je kijkt naar de €27 van Nokia en de €56 van Google. Moet je ze momenteel zelf gaan maken, dan kom je toch op dat bedrag van Google en vele jaren werk uit.

    Weet jij als expert ook iets meer over de patenten van TomTom? Zijn er patenten voor IQ-routes, HD-traffic en MapShare?
    En hoe schat jij de waarde van die patenten in?
  7. [verwijderd] 24 mei 2013 21:38
    Waze is eigenlijk niet meer dan traffic-info door en voor gebruikers van de app. TomTom HD-traffic+MapShare biedt hetzelfde maar dan een stuk beter en professioneler. Ook het aantal grbuikers is een stuk hoger dan Waze (schatting Waze 40 miljoen en TomTom 400 miljoen (via Apple, China-Autonavi, BlackBerry, Intel-Telemap etc.).

    HD-traffic + MapShare is geen 10X zoveel waard als Waze, maar toch minimaal het dubbele waarde van de waarde van Waze. Kom je op minimaal €1,5 miljard euro voor dit onderdeel.

    Wat is de losse waarde van IQ-route?
  8. [verwijderd] 24 mei 2013 21:59
    Het is waard wat een gek er voor wil geven. De koers wordt nu gewaardeerd op de verwachte winst per aandeel en een beetje op wat geruchten. HG doet het goed nu, door niet te verkopen nu. Over enkele jaren is het een onbetaalbaar bedrijf die ook gewoon zelfstandig kan bestaan. Zit nog heel veel muziek in TT. Ik hoop alleen dat de aandeelhouders hiervan mogen mee profiteren en beloond worden voor het geduld ! Mocht TT toch verkocht worden, dan zal dit zeker niet onder de € 20,00 per aandeel zijn. Zit heel toekomst in dit bedrijf, maar dat moet je wel op de lange termijn zien (3 tot 4jaar) voordat dit echt in de resultaten terug zal zien. Als het wiel straks echt gaat rollen is het niet meer te stoppen.
  9. Cu Chulainn 25 mei 2013 00:45
    Even in het juiste perspectief:

    > De 3 wereldspelers qua kaarten zijn:
    > 1. TomTom betaalde in 2008 €14 voor haar kaarten.
    > 2. Nokia betaalde in 2008 €27 voor haar kaarten
    > 3. Google betaalde de afgelopen jaren naar schatting €56 voor haar kaarten > (€10 miljard)
    >(waarde omgerekend naar bedrag per aandeel TomTom)

    Doe dezelfde berekening eens naar bedrag per aandeel Google, dan valt de google investering best mee.

    Geen belang in Google, wel in TomTom... een overname van TT kan voor mij niet snel genoeg komen

  10. [verwijderd] 27 mei 2013 11:02
    quote:

    dump & dumber schreef op 24 mei 2013 21:59:

    Het is waard wat een gek er voor wil geven. De koers wordt nu gewaardeerd op de verwachte winst per aandeel en een beetje op wat geruchten. HG doet het goed nu, door niet te verkopen nu. Over enkele jaren is het een onbetaalbaar bedrijf die ook gewoon zelfstandig kan bestaan. Zit nog heel veel muziek in TT. Ik hoop alleen dat de aandeelhouders hiervan mogen mee profiteren en beloond worden voor het geduld ! Mocht TT toch verkocht worden, dan zal dit zeker niet onder de € 20,00 per aandeel zijn. Zit heel toekomst in dit bedrijf, maar dat moet je wel op de lange termijn zien (3 tot 4jaar) voordat dit echt in de resultaten terug zal zien. Als het wiel straks echt gaat rollen is het niet meer te stoppen.
    Mee eens! De koers alleen baseren op de verwachte WPA is zeer kortzichtig. De kaarten zijn voor een kleine €14 per aandeel in 2008 aangeschaft en inmiddels fiscaal grotendeels afgeboekt. Ze hebben echter wel degelijk een grote waarde; zelfs groter dan de aanschafwaarde van €14 per aandeel. Zeker omdat TomTom van de 3 aanbieders de enige onafhankelijke wereldspeler is en nieuwe partijen niet kunnen toetreden omdat dit vele jaren vergt en zeer hoge kosten met zich meebrengt (Google spendeerde naar schatting €56 omgerekend naar 1 TT-aandeel)

    Naar mijn idee gaat TomTom sneller verrassen dan menigeen verwacht. De twee belangrijkste ontwikkelingen op de korte termijn zijn:

    -De smartphonedeals met o.a. Apple, BlackBerry, China-Autonavi, Intel-Telemap etc. gaan in de loop van dit jaar steeds meer bijdragen nu de gebruikers steeds meer Apps gaan gebruiken met TT-kaarten inside.

    -Binnenkort ligt de nieuwe GO in de winkels. Met zowel lifetime maps als hd-traffic boort deze moderne PND een grote vervangingsmarkt aan (70% van de 65 miljoen kastjes-gebruikers heeft aangegeven hun oude kastje te willen vervangen door een nieuwe)

    Voor volgend jaar komen daar de groei in Automotive en de nieuwe producten (Sports Watches, TomTom-Taxi, NavKit + cloudontsluiting voor externe App-ontwikkelaars)bij.

    Ondertussen zijn de schulden afgebouwd naar vrijwel nul, wordt er ondanks de crisis voldoende winst gemaakt en zit er eind dit jaar naar verwachting €100 miljoen in kas. Een uitstekende en gezonde basis voor de verdere ontwikkeling in de booming massamarkten van Smartphone en Connected-Car (komende 5-10 jaar explosieve groei in deze 2 kernmarkten).
  11. [verwijderd] 27 mei 2013 13:15
    quote:

    paulta schreef op 27 mei 2013 13:06:

    Fleetmatics heeft geen blokkades, gifpillen, afweerconstructies, embargos, verenigingen, ed.......zodoende!
    Dat staat er los van. Fleetmatics wordt gezien als bedrijf in een groeimarkt.
    TomTom wordt gezien als bedrijf dat over het geheel genomen in een krimpmarkt zit, ookal zit de TomTom business solutions divisie in dezelfde groeimarkt als Fleetmatics. Is dus puur een imagotechnisch verhaal, nog teveel beleggers zien TomTom als PND fabrikant, maar dat begint te draaien.

    TomTom business solutions zit in dezelfde markt en heeft dezelfde omvang en mogelijkheden als Fleetmatics. TomTom zelfs met meer mogelijkheden, omdat TomTom er meer marge haalt. Vanuit de consumer hoek kan TomTom zorgen voor lagere kosten op hardware, die ze daarna inzetten in het business solutions segment, waarin de concurrenten bij lange na niet hetzelfde volume kunnen halen.

    Als op Fleetmatics een pricetag van een miljard dollar zit, dan is ofwel Fleetmatics te hoog gewaardeerd of TomTom business solutions te laag gewaardeerd. Business solutions wordt nu op 300 miljoen gewaardeerd denk ik. Dat is zeker een factor 2 te laag.
  12. [verwijderd] 27 mei 2013 13:23
    quote:

    tino340 schreef op 27 mei 2013 12:56:

    Ik zag dat de beurswaarde van Fleetmatics nu meer dan een miljard dollar bedraagt. Dus ook Tomtom Business Solutions moet wat de waarde betreft niet onderschat worden.
    Fleetmatics en TT-Business Solutions zijn zo'n beetje even groot. Het partner- en componenten-model van TomTom is veelbelovend. Kom je op een waardering van minimaal €3,50 voor dit gezond groeiende onderdeel.

    Kom je toch snel op een onderliggende waarde van minimaal €30 per aandeel. Ongeveer het bedrag dat Nokia voor haar kaarten betaalde in 2008. Google betaalde zo'n beetje het dubbele (€56,--)om eigen kaarten te maken.

    TT-Consumer €3,-- (nieuwe PND, Sports Watches, Premium-Apps)
    TT-Licences €20 (€14 aanschaf kaarten + €3,50 Traffic/MapShare + rest €2,50)
    TT-Automotive €3,50 (mega-deals die in de toekomst gaan bijdragen)
    TT-Business Solutions €3,50

    En dan is er ook nog de potentiële mega-blockbuster TomTom-Taxi met een gratis App voor de smartphone en een modern verdienmodel (fee 1€-€1,50 per taxiritje). Dat krijgt men er momenteel gratis bij maar is bij succesvolle uitrol binnen enkele jaren minimaal €5,-- waard en dan snelgroeiend.
  13. [verwijderd] 27 mei 2013 13:54
    quote:

    *Justin* schreef op 27 mei 2013 13:15:

    [...]

    Dat staat er los van. Fleetmatics wordt gezien als bedrijf in een groeimarkt.
    TomTom wordt gezien als bedrijf dat over het geheel genomen in een krimpmarkt zit, ookal zit de TomTom business solutions divisie in dezelfde groeimarkt als Fleetmatics. Is dus puur een imagotechnisch verhaal, nog teveel beleggers zien TomTom als PND fabrikant, maar dat begint te draaien.

    TomTom business solutions zit in dezelfde markt en heeft dezelfde omvang en mogelijkheden als Fleetmatics. TomTom zelfs met meer mogelijkheden, omdat TomTom er meer marge haalt. Vanuit de consumer hoek kan TomTom zorgen voor lagere kosten op hardware, die ze daarna inzetten in het business solutions segment, waarin de concurrenten bij lange na niet hetzelfde volume kunnen halen.

    Als op Fleetmatics een pricetag van een miljard dollar zit, dan is ofwel Fleetmatics te hoog gewaardeerd of TomTom business solutions te laag gewaardeerd. Business solutions wordt nu op 300 miljoen gewaardeerd denk ik. Dat is zeker een factor 2 te laag.

    goed verhaal!
    eens komt de werkelijke waarde van tomtom tot zijn recht...
  14. bart1805 27 mei 2013 17:01
    quote:

    *Justin* schreef op 27 mei 2013 13:15:

    [...]

    Dat staat er los van. Fleetmatics wordt gezien als bedrijf in een groeimarkt.
    TomTom wordt gezien als bedrijf dat over het geheel genomen in een krimpmarkt zit, ookal zit de TomTom business solutions divisie in dezelfde groeimarkt als Fleetmatics. Is dus puur een imagotechnisch verhaal, nog teveel beleggers zien TomTom als PND fabrikant, maar dat begint te draaien.

    TomTom business solutions zit in dezelfde markt en heeft dezelfde omvang en mogelijkheden als Fleetmatics. TomTom zelfs met meer mogelijkheden, omdat TomTom er meer marge haalt. Vanuit de consumer hoek kan TomTom zorgen voor lagere kosten op hardware, die ze daarna inzetten in het business solutions segment, waarin de concurrenten bij lange na niet hetzelfde volume kunnen halen.

    Als op Fleetmatics een pricetag van een miljard dollar zit, dan is ofwel Fleetmatics te hoog gewaardeerd of TomTom business solutions te laag gewaardeerd. Business solutions wordt nu op 300 miljoen gewaardeerd denk ik. Dat is zeker een factor 2 te laag.

    TomTom draait een hogere marge, maar hoe komt dat dan? Wat weet je van de interne doorbelasting bij TomTom? Fleetmatics moet kaarten, traffic etc inkopen, BS niet.
231 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links