*Justin* schreef op 10 november 2011 00:07:
Joris,
De fiscale regimes verschillen uiteraard per land en dat zal electrisch rijden in het ene land succesvoller maken dan in het andere. Uiteraard speelt oplaadpunten een rol.
Bij Renault betaal je een huurprijs per maand voor de accu. Die is best prijzig, maar vergelijkbaar met anderhalve benzinetank. Terwijl de stroom geen reet kost. Voor iemand die 2x of vaker per maand tankt kan het dus uit. Ook 7% bijtelling (in NL) is prettig. En doordat je de accu huurt en niet koopt, drukt dat de prijs van de auto. Daarnaast zijn electrische auto's erg comfortabel, omdat ze geen motorgeluid maken. Er zijn landen, in Scandinavie, maar ook Israel en Australie, waar de overheid veel harder stimuleert en daar ga je ze dan ook meer zien.
Het belang van de TomTom in de electrische Renault zit hem echter wat mij betreft vooral in dat TomTom laat zien dat ze meer dan navigatie kan bieden. Ze kunnen ook het scherm bieden waarin andere info over de auto getoond kan worden. In dit geval is dat de batterijduur en het boeken van een oplaadpunt. Maar je kunt ook aan andere dingen denken. Bijvoorbeeld dat ie toont wanneer je een servicebeurt nodig hebt en direct via internet contact legt met je garage om die beurt ook te plannen. Of dat je het kunt gebruiken om een bepaalde klacht of storing door te geven.
Je hebt connected navigatie en de connected car. De connected car is breder dan alleen navigatie, en tomtom kan daar een rol in spelen. Met een app platform, waar ook de autobouwers zelf apps op kunnen ontwikkelen. Het contact met de garage zou daar 1 van kunnen zijn.
Ik denk ook dat het voorbeeld dat TomTom in de electrische Renault heeft gegeven interessant is voor andere aanbieders van electrische auto's. Dus dat het een manier kan zijn om bijvoorbeeld bij general motors dieper binnen te komen met hun Opel Ampera en Chevrolet Voltt.