Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 324,5K

Overzicht van een half jaar transitie nieuws

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 9 november 2011 00:07
    Afgelopen halfjaar is er een stortvloed aan goed nieuws onze kant op gekomen. Dit nieuws is meestal direct te relateren aan de transitie. Bijgaand een terugblik van een aantal berichten sinds 1 juni 2011, maar dan gecategoriseerd.

    De transitie van TomTom bestaat mede uit:
    1. Winnen inbouwcontracten in auto industrie, om minder afhankelijk te zijn van losse verkoop
    2. Groeien in groeimarkten buiten de VS en Europa
    3. Meer verkoop van marge-rijke content en services (kaarten, flitsers, file info, zoeken, etc.)

    Wie nu nog zegt dat TomTom niet levert wat het belooft of te weinig communiceert over de voortgang die moet zich eens goed laten nakijken.

    1. MEER DEALS INBOUW

    8 november 2011
    TomTom to provide Opel with semi-integrated connected navigation corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    11 oktober 2011
    TomTom partners with Ford offering semi-integrated navigation in Europe corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    11 oktober 2011
    TomTom to supply New Iveco Daily with semi-integrated connected navigation corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    13 september 2011
    TomTom and Renault launch their first electric vehicle's in-dash navigation system corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    13 september 2011
    TomTom to provide the new Fiat Panda with connected navigation corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    13 september 2011
    TomTom to provide the new Mazda3 Facelift with connected in-dash navigation corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    13 september 2011
    TomTom to roll out navigation product into the new Mazda CX-5 corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    9 september 2011
    TOMTOM and HERTZ partner to ensure drivers are neverlost
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    23 juni 2011
    TomTom and Renault ship one million Carminat TomTom in-dash navigation systems corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    1 juni 2011
    Innovative "Blue&Me TomTom" Debuts in the US in New Fiat 500 corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    MEER VERKOOP IN EMERGING MARKETS

    8 november 2011
    TomTom launches GO 1050 World and VIA series in China
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    25 oktober 2011
    TomTom rolls out Places app in more countries
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    25 oktober 2011
    TomTom buys out joint venture partner in Indonesia
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    18 oktober 2011
    TomTom buys-out joint venture partner in India
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    4 oktober 2011
    TomTom Maps Reach Industry-Leading Coverage of 35 Million Kilometres corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    27 september 2011
    TomTom announces products for the Indian market
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    13 juli 2011
    TomTom Business Solutions launches in Australia
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    23 juni 2011
    TomTom Expands Coverage in Latin America for Industry Partners corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    MEER VERKOOP CONTENT EN SERVICES

    8 november 2011
    TomTom brings fleet management to the smartphone
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    19 oktober 2011
    TomTom to roll out HD Traffic in Czech Republic
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    17 oktober 2011
    TomTom introduces innovative new tool for site selection and outdoor advertising corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    17 oktober 2011
    TomTom provides historical traffic data to city of Zürich
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    5 oktober 2011
    TomTom to roll out HD Traffic in Canada
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    4 oktober 2011
    TomTom Delivers Out-of-the-Box Data Solution for Oracle End Users corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    30 september 2011
    TomTom marks the first year of its traffic reduction plan with launch of International Traffic Foundation
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    29 augustus 2011
    Tweet, Search and Go - TomTom satnavs go social
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    20 juli 2011
    TomTom to Provide Flemish Government's Traffic Centre with Data corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    12 juli 2011
    TomTom Launches Custom Area Analysis to Help Optimize Road Network Performance corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    17 juni 2011
    TomTom unveils HD Traffic 5.0: The next generation in traffic information corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Een aantal van deze dingen gaat denk ik bijdragen aan groei van omzet en verbetering van marge in de toekomst. Wat zich het best gaat vertalen in de omzet en winst per 2012 zijn de nieuwe contracten met Mazda, Fiat, Ford, Fiat. De lancering van producten in India en China. En de uitbreiding van HD traffic in nieuwe landen. Laat de shortende partijen de bal maar onder water proberen te houden. Zodra onderstaande zich in de cijfers gaat reflecteren, dan is het spelletje uit.
  2. forum rang 5 hvasd2 9 november 2011 00:35
    Het glas is duidelijk halfvol........... Wat staat ons nog meer te wachten ?

    Wat betreft Automotive en inbouw.... Als een autokoper veel geld uitgeeft voor een nieuwe auto dan gaat hij/zij toch niet op zijn navigatie besparen omdat hij "hetzelfde" kan met een smartphone !! Vele zullen HD traffic waarderen. HD traffic wordt een melkkoe !
  3. forum rang 6 boem! 9 november 2011 08:51
    justin mooie opsomming.

    is al met al een flinke lijst die reeds zijn effect zal hebben op de omzet en winst in het lopende kwartaal.

    indien de revenues van de ford- en opeldeal onder consumers wordt verantwoord zullen we na opstart in china en india in alle segmenten groei gaan zien.

    en met de verdere verschuiving van hardware naar content en services met oplopende brutowinstmarges.

    dit is niet meer te stoppen
  4. [verwijderd] 9 november 2011 09:21
    We zijn dit jaar van 110 mln winst naar +/- 70 mln winst gegaan. Dat is echter inclusief de uitgaven voor alle uitbreidingen die je hierboven ziet en 2 joint venture partners die zijn uitgekocht. Ook de opbouw in India (kaarten + specifieke apparaten met landmark navigatie omdat ze daar geen straatnamen hebben) en meer dan 10 dialecten. Al die kosten zijn voor de baten uitgegaan, en dan is er ook nog 80 mln deferred revenue op de balans eind dit jaar. Ook productontwikkeling voor inbouwproducten zal eea gekost hebben

    Wat mij betreft plaatst dat de 70 mln winst in een ander perspectief. Het had ook 170 kunnen zijn, zonder die investeringen. Dan had men het aandeel ineens een 'groeiaandeel' genoemd met koers boven 10. Ook dat kan denk ik in 2012 al gebeuren, vanwege de reorganisatie met 50 mln besparing en de inbouwdeals die dan echt gaan aantikken. En steeds meer marge rijke inkomsten. Opel gaat ook voor meer dan 200.000 HD traffic abonnees zorgen...
  5. VanillaSky 9 november 2011 09:46
    quote:

    smacman schreef op 9 november 2011 09:40:

    Leuk en aardig maar we staan nog steeds rond de 3 euri, niet iedereen denkt er zo over.
    Van 3 naar 12 zie ik niet gebeuren de komende jaren.

    grt chiel
    Dat ben ik met je eens. Immers wanneer de koers zou weerspiegelen wat de toekomstige wpa zou zijn dan stonden we nu toch ook al een stuk hoger want iedereen weet inmiddels wel dat TT volgend jaar qua winst gaat groeien. Uiteraard zal een fors stijgende winst zich vertalen naar een hogere koers maar het hoeft niet zo'n simpel rekensommetje te zijn. Denk dat we volgend jaar wel een mooi jaar krijgen maar dan denk ik eerder aan 6-8 euro p/a gezien de voorzichtige vooruitblik ook iedere keer van HG.

  6. [verwijderd] 9 november 2011 10:16
    Maar het is naar mijn mening ook wel handig om een eventuele recessie in het achterhoofd te houden wat uiteindelijk de winst flink kan drukken omdat mensen gaan besparen en hierdoor het aantal auto's wat verkocht wordt en de aantal abbonementen die worden afgesloten ook flink kan verminderen..
    Alhoewel ik over de ontwikkeling en deals die TomTom de laatste tijd heeft gesloten ook wel een positief toekomst perspectief heb..maar een eventuele recessie behoort wel tot een redelijk gevaar voor TomTom
  7. [verwijderd] 9 november 2011 10:19
    Smacman,

    Wat je zegt zou kunnen, niemand heeft een glazen bol. Maar als je zegt "niet iedereen denkt er zo over", dan komt dat denk ik ook omdat 90% van de beleggers niet precies weet wat er speelt. Ook analisten kijken vaak naar de bestaande business en proberen dat te extrapoleren naar de toekomst. Hierdoor zien ze nieuwe business over het hoofd of schatten ze die te laag in. Het probleem op dit moment is dat de bestaande business daalt en de nieuwe groeit. Een voorbeeld uit het verleden is dat analisten dachten dat TomTom ongeveer 180 mln zou kunnen verdienen in de autosegment. Dat komt dit jaar al op 250 en met nieuwe deals groeit dat door. En daarom letten ze nu wel op automotive en vinden ze dat belangrijk.

    Dat is geen verwijt aan analisten, het is gewoon moeilijk, en zij reviewen wel meer dan 1 aandeel. Ook is het voorspellen van nieuwe business gewoon niet te doen, en dan ga je dus automatisch aan de voorzichtige kant zitten.

    De 90% die TomTom niet zo heel goed kent plus de computers, die gaan pas omhoog denken als je de bovenstaande activiteiten in de winst gaat zien.

    Ik denk dat de nieuwe deals voor het eerst hun volle effect hebben in q1 2012. En dan komt ook de deferred revenue binnen waardoor dat kwartaal er beter uit ziet dan het jaar daarvoor denk ik. Vanaf dat moment zal men de betere cijfers achteraf gaan verklaren (er wordt vaker teruggekeken dan vooruit gekeken).

    De q1 cijfers zijn er natuurlijk pas in de lente van 2012. Dus dat duurt nog even.
    Zie trouwens gpsbusinessnews.com over het China nieuws. Biedt iets meer details en wordt door hen gezien als de eerste echt grote stap van TomTom in China.
  8. [verwijderd] 9 november 2011 15:03
    Misschien dat 90% niet weet wat er speelt maar die andere 10 bepalen de koers en die wil niet erg.
    Denk ook wel dat de naderende recessie danwel depressie beleggers voorzichtig maakt.
    Begrijp mij niet verkeerd, ik heb de aandelen ook en sta nog op verlies dus van mij mag het wel vooruit.

    grt Chiel
  9. forum rang 6 boem! 9 november 2011 15:29
    ik voorzie op korte termijn ook geen grote koersstijging van het aandeel.
    ze hebben het zoals ze zeggen verbruidt bij de beleggers.
    daarom zijn nieuwe deals en toekomstperspectieven niet genoeg er moeten eerst harde bewijzen komen van het nieuwe businessmodel.
    en dat kan alleen maar met de publicatie van cijfers eerst jaarrekening 2011 om te bewijzen dat de richting goed is en dat zal zich vertalen in een gematigd hogere koers maar indien de eerste kwartaalcijfers in de buurt komen waar ik op inschat en hoop dan gaat de koers los.
  10. [verwijderd] 9 november 2011 15:47
    Tenzij analisten eens het voortouw nemen. Als ze de deals met Opel, Ford, Mazda en Fiat contant maken, plus de HD traffic inkomsten en ze rekenen de reorganisatie mee, dan kunnen ze op basis daarvan al zien dat hun doelen die gemiddeld zo op 3,50 - 4,00 liggen wel erg mager zijn. Zelfs als je een recessie inprijst, wat ze trouwens al doen.
  11. [verwijderd] 9 november 2011 18:07
    Jerry. Fundamenteel zit het goed. Dat is het belangrijkst. Het klimaat is jammer genoeg minder. Maar juist bedrijven die het goed blijven doen komen er alleen maar sterker uit. Aandelen kopen in hoogconjunctuur lijkt me riskanter. Als het mooi weer is, hoe groot is dan de kans dat het de dag daarna nog beter weer is? Bovendien denk ik dat de release in China ook goed getimed is. Die markt is nu volwassen. Je kunt ook te vroeg erbij zijn. Als je ziet hoeveel autos daar verkocht worden en welke forse prijs TomTom vraagt in China, dan denk ik dat we daar nog wel plezier aan kunnen beleven.
  12. [verwijderd] 9 november 2011 21:28
    9 keer een aanbeveling. En eigenlijk alleen maar vanaf hier gekopieerd. ;-)
    corporate.tomtom.com/releases.cfm Maar wel wat meer gerubriceerd naar thema.

    Het valt trouwens op, als je op de site kijkt, dat pas de tweede helft van 2011 TomTom op volle toeren is gaan draaien. De eerste helft van 2011 was er amper nieuws. Behalve dat er een nieuwe financiering tot 2016 is gekomen.

    In de zomer begon hier het geklaag dat er geen autodeals kwamen, en dat de directie van TomTom een bende leugenaars is. Sindsdien hebben we we deals bij Fiat, Mazda, Renault, Opel en Ford gehad. Valt dus niet meer over te klagen.

    Welk nieuws het belangrijkst is twijfel ik over. De mazda deal is heel goed, omdat het daar echt om af-fabriek modellen gaat voor een forse prijs. De klant heeft niet een keuze, hij zit bij een aantal modellen standaard ingebouwd. Dat is ook goed voor de take-up.

    De navigatie voor de electrische Renault ook belangrijk nieuws, omdat die echt iets meer kan. Die geeft ook info over het voertuig, zoals de batterijduur. En toont hoever je nog kunt rijden, waar je kunt opladen en direct een laadpunt reserveren. Weet dat Opel met de Ampera ook een electrische auto heeft, en dat er meer van dat soort auto's gaan volgen. Waarbij dit soort apparatuur geen optie, maar een vereiste is.

    Het nieuwtje van gisteren over China kan ook groot zijn, al ging de aandacht uit naar de mooie Opel-deal. Ik ga nog uitzoeken hoe de PND markt in China er uitziet, en wat de kansen daar zijn.

  13. [verwijderd] 9 november 2011 23:54
    quote:

    *Justin* schreef op 9 november 2011 21:28:

    In de zomer begon hier het geklaag dat er geen autodeals kwamen, en dat de directie van TomTom een bende leugenaars is. Sindsdien hebben we we deals bij Fiat, Mazda, Renault, Opel en Ford gehad. Valt dus niet meer over te klagen.

    En nog komt de koers niet omhoog, werkelijk niet te geloven dat "iets" in staat is een koers zo te drukken.

    De navigatie voor de electrische Renault ook belangrijk nieuws, omdat die echt iets meer kan. Die geeft ook info over het voertuig, zoals de batterijduur.

    Vraag me af of die dingen een succes worden. Prijs zal snel naar beneden moeten want het blijft een erg dure auto. Maandelijkse kosten ivm Accu duur is ook te hoog.
    De 7% bijtelling in Nederland werkt ook niet mee want 7% over de hele hoge catalogusprijs is nog steeds een hoop geld.
    Die 7% gaat de auto in Nederland de das om doen als die niet rap goedkoper wordt.

  14. [verwijderd] 10 november 2011 00:07
    Joris,

    De fiscale regimes verschillen uiteraard per land en dat zal electrisch rijden in het ene land succesvoller maken dan in het andere. Uiteraard speelt oplaadpunten een rol.

    Bij Renault betaal je een huurprijs per maand voor de accu. Die is best prijzig, maar vergelijkbaar met anderhalve benzinetank. Terwijl de stroom geen reet kost. Voor iemand die 2x of vaker per maand tankt kan het dus uit. Ook 7% bijtelling (in NL) is prettig. En doordat je de accu huurt en niet koopt, drukt dat de prijs van de auto. Daarnaast zijn electrische auto's erg comfortabel, omdat ze geen motorgeluid maken. Er zijn landen, in Scandinavie, maar ook Israel en Australie, waar de overheid veel harder stimuleert en daar ga je ze dan ook meer zien.

    Het belang van de TomTom in de electrische Renault zit hem echter wat mij betreft vooral in dat TomTom laat zien dat ze meer dan navigatie kan bieden. Ze kunnen ook het scherm bieden waarin andere info over de auto getoond kan worden. In dit geval is dat de batterijduur en het boeken van een oplaadpunt. Maar je kunt ook aan andere dingen denken. Bijvoorbeeld dat ie toont wanneer je een servicebeurt nodig hebt en direct via internet contact legt met je garage om die beurt ook te plannen. Of dat je het kunt gebruiken om een bepaalde klacht of storing door te geven.

    Je hebt connected navigatie en de connected car. De connected car is breder dan alleen navigatie, en tomtom kan daar een rol in spelen. Met een app platform, waar ook de autobouwers zelf apps op kunnen ontwikkelen. Het contact met de garage zou daar 1 van kunnen zijn.

    Ik denk ook dat het voorbeeld dat TomTom in de electrische Renault heeft gegeven interessant is voor andere aanbieders van electrische auto's. Dus dat het een manier kan zijn om bijvoorbeeld bij general motors dieper binnen te komen met hun Opel Ampera en Chevrolet Voltt.
29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links