Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,595 7 mei 2024 10:51
  • +0,015 (+0,27%) Dagrange 5,580 - 5,630
  • 32.305 Gem. (3M) 286,4K

Consensus leden tom2 forum.

73 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 14 november 2014 12:04
    Het lijkt mij zeer verhelderend indien de leden van het tom2 forum naast de consensus van analysten ook hun eigen consensus paraat zouden hebben.

    De nieuwe deals vliegen ons om de oren maar uit de rapportages t/m 3q-2014 valt nog geen omzet- cq winstgroei af te lezen.
    Sterker nog HG geeft in de conference-call aan dat ook voor 2015 niet te voorzien.

    Daartegenover staat dat de prestatie in de cash voortreffelijk is.

    Ik vermoed dat deze contradictie van een sterk stijgende cash positie maar hoegenaamd geen effect op omzet en winstcijfers veroorzaakt wordt door de geintroduceerde long-term deferrals.

    Deferrals zijn van alle tijden bij tom2, steeds wanneer er een contract werd gefactureerd voor meerdere maanden werden de maanden+1 opgenomen in DK en indien boven de 13 maanden in DL.(abbonnementen HD-traffic, kwartaal of (meer)ja(ren)ar contracten in licensing en telematics.

    Vanaf 2013 zien we een kentering.
    Tom2 besluit om zijn real-timetraffic standaard op te nemen in de nieuwe GO, tevens besluit zij om richting automotive haar portfolio aan te bieden in componenten en afscheid te nemen van de hardware in deze bu.

    De Go wordt aangeboden tegen 250 euro(in of ex btw?) en daarvan zou 50 euro betrekking hebben op het C&S gedeelte dus 50 euro per verkochte GO.

    De jaarrekening 2013 ziet er als volgt uit:

    Consumeromzet 651
    Autom. excl hw111
    Telematicsomzet85
    Licensingomzet116

    tatale omzet**963 mio

    brutomarge****521 mio
    bw-perc 54,1%

    opex**********496 mio

    Ebit***********25 mio

    Intrest********-1
    Tax************-4

    Netto winst****20 mio

    Indien we de basis goed krijgen ie de juiste verhoudingen in omzet en daarbij behorende brutomarges leidt dat ertoe dat het aanvullen met nieuwe contracten of het wegvallen van die componenten een beter beeld geeft van wat we mogen verwachten in de toekomst.

    Hier mijn aanzet voor de basis in 2013 en dan met name voor consumer omdat daar veel verschillende elementen spelen.

    Hardware Automo.**85
    Nieuwe Go********100
    Overige PND's****375
    Fitness TOM2******30
    Fitness Nike******30
    Accessoires,HD-tr*28
    C&S omzet nw Go****3 (nw Go-omzet 100(500.000 st) derhalve 25 mio c&s 3jr)

    Totale omzet*****963

    Voor deze verschillende productgroepen hanteer ik verschillende bw-perc
    Hardware Autom.** 25%
    Nieuwe Go******** 50%
    Overige Pnd's**** 45%
    Fitness Tom2***** 65%
    Fitness Nike***** 55%
    Accessoires, HD** 55%
    C&S omzet nw GO** 90%

    Dit resulteert in een brutowinst van Consumer ad 294 mio(45%)

    Met een marge op bestaande automotiveklanten ad 60%, telematics tegen 65% en licensing met een brutomarge van 90% kom je uit op een totaal brutowinst van 521 en een marge van 54,1 %.

    Ik hecht veel waarde toe aan het goed neer zetten van omzetcatagorieen en daarbij behorende brutowinstpercentages omdat dat het fundament wordt waarop we de bouwstenen gaan plaatsen.

    Ik roep hierbij dan ook iedereen op om zijn op- en of aanmerkingen te maken waarbij ik ervan overtuigd ben dat de aanwezige kennis hier op dit forum ons in staat moet stellen een consensus voor 2015, 2016 en 2017 op te leveren die beter aan zal sluiten bij de uiteindelijke cijfers.





  2. Meryntje 14 november 2014 12:22
    @martinmartin,

    Om echt hier inhoudelijk op te reageren, daar is mijn denkraam veel te beperkt voor.
    Maar weet dat ik jouw (en die van de ander serieuze forumbezoekers) postings met heel veel belangstelling volg en ze zeer waardeer. (Ik reken mezelf tot de "believers")
    Vandaar een DIKKE VETTE AB voor jouw (jullie) werk.

    Groet uit Grunn
  3. [verwijderd] 14 november 2014 12:46
    Dit draadje is een heel goed initiatief martinmartin. Dikke AB!

    TomTom is in de regel zeer onduidelijk in haar rapportages met deferred revenue, orders, het nieuwe orderbook Automotive 2014 met 170 miljoen nieuwe orders t.m. Q3 en de extra investeringen/versnelde afschrijvingen etc.etc. Moeilijk te doorgronden, maar allemaal met het duidelijke doel om de winsten zoveel mogelijk te drukken en naar de toekomst te schuiven c.q. zo min mogelijk belasting te betalen en de cash in eigen zak te houden. Alleen naar de cashflow kijken is derhalve ook onvoldoende.
    Over de orders zelf kan/mag men vaak weinig zeggen. Zie bijvoorbeeld de deal met Apple en zie de nieuwe deals met Volkswagen Audi Group en Bosch inzake HAD. Daarin ligt natuurlijk wel de uitdaging van dit draadje en ik zal mijn bijdrage leveren.

    De deferred revenue voorspellen is een stuk ingewikkelder dan vanuit de historie binnen de Divisies, de orderintake, de productontwikkeling en de markten te kijken naar de toekomst. Jouw opzet om dat per Divisie te doen lijkt mij een uitstekend startpunt. De marge-ontwikkeling is daarbij inderdaad een zeer belangrijke component.
  4. forum rang 6 boem! 14 november 2014 12:47
    Meryntje bedankt voor je ondersteunende woorden maar ik bedoelde echt een consensus van de forumleden.

    Het gaat mij zeker niet om een totaalanalyse van iedereen.
    Ook een aparte opmerking over byv het aantal door mij geschatte verkopen in 2013 van de Go zijn welkom en zullen door mij worden opgepikt of door anderen die zich over het totaal plaatje willen ontfermen.

    Ook nog zoiets misschien is er onder de leden wel iemand die in staat is om mijn tekstueel gedrocht in een ordentelijk exel-sheetje kan gieten waaruit na overeenstemming we verder kunnen bouwen.

    ik steek hier gewoon mijn nek uit met een totaalplaatje dat in een uurtje in elkaar is geflanst.(achter de 2013 cijfers heb ik al mijn ramingen klaarstaan voor 2014 t/m 2017 en die zien er meer dan goed uit).
    ik ben me terdege bewust van het feit de waarheid niet in pacht te hebben maar ik ben er wel van overtuigd dat er hier op het forum zoveel specifieke tom2 kennis aanwezig is dat we de analystenanalyse makkelijk kunnen verslaan als het op betrouwbaarheid aankomt.

    vandaar mijn oproep aan allen om reacties te uiten in eerste instantie op mijn analyse van 2013 want als het fundament niet goed is wordt het nooit een stabiel en stevig vestingwerk.
  5. [verwijderd] 14 november 2014 13:51
    Ik ga hier tijd voor nemen, martin. Eerste reactie is wel dat Goddijn NIET heeft gezegd dat TomTom volgend jaar niet groeit. Hij heeft juist eerder gezegd daar WEL van uit te gaan. Wel heeft hij de opmerking gemaakt dat de automotive divisie vanaf 2016 pas echt gaat groeien. Dat dan grote contracten ingaan, terwijl reeds bekende contracten, zoals die met PSA, geleidelijk de cijfers in lopen, door deferred revenues. Cash-wise gaat daar wel direct het volle bedrag van binnenkomen...
  6. VanillaSky 14 november 2014 14:20
    quote:

    *Justin* schreef op 14 november 2014 13:51:

    Ik ga hier tijd voor nemen, martin. Eerste reactie is wel dat Goddijn NIET heeft gezegd dat TomTom volgend jaar niet groeit. Hij heeft juist eerder gezegd daar WEL van uit te gaan. Wel heeft hij de opmerking gemaakt dat de automotive divisie vanaf 2016 pas echt gaat groeien. Dat dan grote contracten ingaan, terwijl reeds bekende contracten, zoals die met PSA, geleidelijk de cijfers in lopen, door deferred revenues. Cash-wise gaat daar wel direct het volle bedrag van binnenkomen...
    Dit klopt wat je zegt, echter is het daarmee vrijwel uitgesloten dat er noemenswaardige groei komt in omzetniveau volgend jaar. De duidelijke signalen die we nu hebben gekregen:

    * Licensing en automotive vlak,
    * Consumer gelijk of enkele procenten in de min
    * Telematics plust flink maar is in absoluut zin waarschijnlijk in de range +20/25mio. Omzet groei/daling zal dus m.i. tussen de -2% en +2% liggen tov 2014.
  7. [verwijderd] 14 november 2014 14:47
    quote:

    VanillaSky schreef op 14 november 2014 14:20:

    [...]

    * Licensing en automotive vlak,
    * Consumer gelijk of enkele procenten in de min
    * Telematics plust flink maar is in absoluut zin waarschijnlijk in de range +20/25mio. Omzet groei/daling zal dus m.i. tussen de -2% en +2% liggen tov 2014.
    Consumer vlak of licht krimpend. Dat moet ik nog maar zien. PND marktkrimp in Europa was in Q4 2013 14%, in Q1 en Q2 2014 was deze 12% en in Q3 2014 was dit nog maar 6%. Daar staat tegenover een verdere groei in fitness op basis van productontwikkeling.

    Licensing zou inderdaad vlak kunnen zijn, tenzij de samenwerking met DeCarta en online maps voor een impuls zorgen. Zie ook Apple dat online maps gaat publiceren, daarvoor waarschijnlijk van deze service gebruikmaakt.

    Automotive. Ik denk toch wel wat groei daarin. Niet als je naar het oude automotive kijkt (incl. hardware die onder consumer wordt verantwoord), maar ik denk toch van wel. Beetje eigenwijs, want Goddijn zegt zelf dat vooral 2016 de groei zal aanvangen.

    Telematics: eens. Met acquisities erbij zou het iets boven die 25 kunnen uitkomen.

    Wat verder echter minstens net zo belangrijk is, is het orderboek. Stel dat het orderboek in automotive aanzwelt op eenzelfde tempo als de afgelopen drie kwartalen, en er zit 400 mln. toekomstige omzet in het orderboek, dan gaan beleggers echt wel bewegen (omhoog) ondanks dat je het in de 2015 cijfers van automotive nog niet zo ziet. Dit merk je ook aan het ABN AMRO advies van vandaag. Nu een 9 euro koersdoel, het is wachten op de eerste met dubbele cijfers.

  8. [verwijderd] 14 november 2014 16:53
    Martin, heb conform je vraag je analyse 2013 maar even in een PDF formaat gezet (xls etc. is niet toegestaan).

    Wat is de rubriek HD-tr bij accessoires?
    Is het wellicht handig om binnen Consumer ook een rubriek voor Apps op te nemen? (marge lijkt mij vergelijkbaar met C&S)
  9. [verwijderd] 14 november 2014 17:17
    quote:

    *Justin* schreef op 14 november 2014 13:51:

    Ik ga hier tijd voor nemen, martin. Eerste reactie is wel dat Goddijn NIET heeft gezegd dat TomTom volgend jaar niet groeit. Hij heeft juist eerder gezegd daar WEL van uit te gaan. Wel heeft hij de opmerking gemaakt dat de automotive divisie vanaf 2016 pas echt gaat groeien. Dat dan grote contracten ingaan, terwijl reeds bekende contracten, zoals die met PSA, geleidelijk de cijfers in lopen, door deferred revenues. Cash-wise gaat daar wel direct het volle bedrag van binnenkomen...
    De cash-wise lijkt mij een cruciaal punt. Ook de prijs en looptijd van een abonnement op Live Services voor een nieuwe PSA-auto.
    Daarnaast zie ik 2 andere belangrijke punten in zo'n contract:
    -de take-rate (+ groei die daarin wordt voorspelt; even een eerste discussiepunt: nu 25% en dan in de komende 5 jaar oplopend naar 90% ivm de geleidelijke invoering van HAD?)
    -de groei in modellen met TomTom-inside (ik doe maar even een schot voor de boeg: jaar 1 20%, jaar 2 50%, jaar 3 80%, jaar 4 100%)

    Ik denk niet dat PSA het volle pond vooruit gaat betalen. Wellicht draagt men per jaar af. Jij stelde dat PSA het hele pakket afneemt en noemde een bedrag van 50 euro. Daarbij noemde je ook 25 voor de Traffic. Kun je dat verder toelichten?

    Bij een klant als Renault wordt de Live Services richting de klant voor 3 jaar afgesloten (56,33 per jaar = 46,55 per jaar ex btw). Daarna kan per jaar worden verlengd.
    Ik stel me zo voor dat TomTom dan van Renault de eerste 3 jaar alvast per verkochte auto krijgt overgemaakt. Daarbij lijkt mij een bedrag van ergens tussen de 30 en 35 euro realistisch.

    Ik stel me zo voor dat er binnen Automotive onderscheid gemaakt kan worden tussen oude contracten zonder live services en nieuwe contracten met live/services.
    De eerste verschijningsvorm wordt in 1 x binnengehaald en valt vrij in 3 jaar?
    De 2e verschijningsvorm betreft een jaarabonnement waarbij de klant de eerste 3 jaar vooruit betaald en daarna per jaar gaat betalen (een klein deel zal dan afvallen als klant maar de massa verlengt jaarlijks zijn abonnement want ben je eenmaal gewend aan de Live Services (actuele kaarten en actuele traffic-info) dan wil je nooit meer zonder rondrijden).

    Binnen de Live Services zijn er voorzover ik weet 4 componenten:
    -Maps
    -Traffic
    -Software
    -Cloud
  10. forum rang 6 boem! 15 november 2014 11:53
    quote:

    groeibriljant schreef op 14 november 2014 17:17:

    [...]

    De cash-wise lijkt mij een cruciaal punt. Ook de prijs en looptijd van een abonnement op Live Services voor een nieuwe PSA-auto.
    Daarnaast zie ik 2 andere belangrijke punten in zo'n contract:
    -de take-rate (+ groei die daarin wordt voorspelt; even een eerste discussiepunt: nu 25% en dan in de komende 5 jaar oplopend naar 90% ivm de geleidelijke invoering van HAD?)
    -de groei in modellen met TomTom-inside (ik doe maar even een schot voor de boeg: jaar 1 20%, jaar 2 50%, jaar 3 80%, jaar 4 100%)

    Ik denk niet dat PSA het volle pond vooruit gaat betalen. Wellicht draagt men per jaar af. Jij stelde dat PSA het hele pakket afneemt en noemde een bedrag van 50 euro. Daarbij noemde je ook 25 voor de Traffic. Kun je dat verder toelichten?

    Bij een klant als Renault wordt de Live Services richting de klant voor 3 jaar afgesloten (56,33 per jaar = 46,55 per jaar ex btw). Daarna kan per jaar worden verlengd.
    Ik stel me zo voor dat TomTom dan van Renault de eerste 3 jaar alvast per verkochte auto krijgt overgemaakt. Daarbij lijkt mij een bedrag van ergens tussen de 30 en 35 euro realistisch.

    Ik stel me zo voor dat er binnen Automotive onderscheid gemaakt kan worden tussen oude contracten zonder live services en nieuwe contracten met live/services.
    De eerste verschijningsvorm wordt in 1 x binnengehaald en valt vrij in 3 jaar?
    De 2e verschijningsvorm betreft een jaarabonnement waarbij de klant de eerste 3 jaar vooruit betaald en daarna per jaar gaat betalen (een klein deel zal dan afvallen als klant maar de massa verlengt jaarlijks zijn abonnement want ben je eenmaal gewend aan de Live Services (actuele kaarten en actuele traffic-info) dan wil je nooit meer zonder rondrijden).

    Binnen de Live Services zijn er voorzover ik weet 4 componenten:
    -Maps
    -Traffic
    -Software
    -Cloud
    indien we het hebben over het toekomstpotentieel van Tom2 dan is het duidelijk dat we een grote rol moeten toedichten aan Automotive.

    in jouw post breng je alle ingredienten boven tafel om daar ook een omzetplaatje aan te hangen.

    naast take-rate geef je aan, dat ook het aantal modellen met tom2 inside van invloed zal zijn terwijl je tenslotte ook een uitspraak doet over de hoogte van de vergoeding.

    indien we consensus zouden weten te bereiken over de jaarlijkse vergoeding die gepaard gaat met live-services zijn we al een heel eind op weg.
    ikzelf denk aan een standaardvergoeding per auto van 12 euro per jaar oplopend naar 18 euro indien alles uit liveservices wordt afgenomen.

    jij hebt het over 30-36 euro dus 10 a 12 euro per jaar.

    indien je hiermee bedoelt de standaardvergoeding die mogelijk hoger kan uitpakken bij afname van meer services lijkt het mij vanuit het voorzichtigheidsprincipe geen verkeerd idee om 10 euro per jaar aan te houden voor het standaardpakket.

    ik ben je zeer erkentelijk om van mijn sheetje iets te toveren dat voor alle leden duidelijk te lezen is.
    brutaal als ik ben zou ik je willen vragen om bij consensus het staatje aan te passen aan datgene wat de forumleden als consensus bereikt hebben.
  11. [verwijderd] 15 november 2014 12:27
    quote:

    martinmartin schreef op 15 november 2014 11:53:

    [...]
    ik ben je zeer erkentelijk om van mijn sheetje iets te toveren dat voor alle leden duidelijk te lezen is.
    brutaal als ik ben zou ik je willen vragen om bij consensus het staatje aan te passen aan datgene wat de forumleden als consensus bereikt hebben.
    Martin, Google eens op PDF creator. Dat is een pakketje waarmee je met hetzelfde gemak als printen output kan wegschrijven naar een PDF bestand. Word, Excel, Paint, Explorer, noem maar op. Elk programma wat je in staat stelt iets uit te printen werkt er mee. Die PDF creator lijkt voor je computer een printer. Reuze handig en ze kunnen niet rotzooien in PDF bestanden ;-)

    Versie 1.7.3 moet je nemen en niet de PDF architect mee installeren. Dat uitvinken.
    Bij uitprinten van iets nu niet een van je eigen printer(s) kiezen maar de PDF creator. Die schrijft het weg en dat kan je meezenden hier.
  12. forum rang 6 boem! 23 november 2014 11:48
    Sjaak zelfs met jouw goede advies lukt het mij tot op heden niet om een ordentelijk bestandje te posten.

    Ik heb mij even gebogen over telematics.
    Daar komt uit naar voren dat de hardware-omzet een aantal jaren krimp vertoonde tov de totale omzet en veel belangrijker dat de ARPU(gem omzet per subscriber per maand) aan erosie onderhevig is.

    Met een groeipertcentage van het aantal subscribers ad 35% en een stijging van de hardware ad 20% zien we de brutomarge groeien van 77 mio in 2014 naar 198 mio in 2018.

    Ik zal de aangepaste sheet toesturen aan de adres-lijst.

    werkblad 1: estimates 2014 tot 2014
    werkblad 2: estimates telematics 2014-2018
    werkblad 3: estimates consumer
  13. forum rang 6 boem! 23 november 2014 12:05
    zelfs ben ik niet in staat om een goede adreslijst aan te maken.

    in ieder geval twee personen bijna vergeten.

    indien ik nog meer personen over het hoofd heb gezien of indien er behoefte is om kennis te nemen van mijn brouwsel een simpel verzoek aan martinheuvel@hotmail.com is voldoende.

    Estimates 2014-2017 ipv 2014=2014
  14. forum rang 6 boem! 23 november 2014 14:06
    Ik ben er welhaast van overtuigd, dat wij als forumleden de consensus van de beroepsanalysten kunnen verslaan.

    Ik heb gaarne gebruik gemaakt van de terugkoppeling door de forumleden en daarbij mijn estimates 2014-2017 aangepast.

    Ik doe jullie hierbij mijn estimates 2014-2017 toekomen.
    De BU automotive blijft in dit geheel de grote onzekere.
    IK roep iedereen op om zijn estimates te delen zodat er een consensus kan worden bereikt.

    Mijn estimates zijn als volgt:
    Omzet 2014 t/m 2017 977mio(2014), 1033mio(2015),1163mio(2016) en 1434mio(2017)
    Marge 554(56,7)2014, 618(60)2015, 744(64) 2016 en 965(68.9) 2017.
    OPEX resp 510, 490, 500 en 510 voor 2014 t/m 2017.
    EBIT resp 44, 128, 244 en 465.

    Met als resultaat een netto-winst van:
    40(2014), 109(2015), 195(2016) en 364(2017).

    de versnelling in marge en netto-winst belooft veel voor de jaren na 2017.

    indien er een netto-winst gerealiseerd gaat worden van 364 mio in 2017 betekent dat een wpa van ca 1.50 euro.

    ik kijk met belangstelling uit naar de reacties en andere inschattingen en ik hoop dat iemand de honeurs waar wil nemen om de reacties in een consensus tom2forumleden te gieten.
  15. [verwijderd] 23 november 2014 15:06
    quote:

    martinmartin schreef op 23 november 2014 11:48:

    Sjaak zelfs met jouw goede advies lukt het mij tot op heden niet om een ordentelijk bestandje te posten.
    Martin, waar loopt het spaak?
    1. heb je dat programmaatje kunnen downloaden?
    2. Zo ja, kon je dat installeren?
    3. Zo ja, kon je output maken van iets (doc / XLS) en opslaan op bureaublad
    4. Zo ja, Kon ja dat uploaden naar een bericht van IEX

    EDIT: heb je Win / Apple of misschien iets anders
  16. [verwijderd] 24 november 2014 17:01
    quote:

    martinmartin schreef op 23 november 2014 14:06:

    Ik ben er welhaast van overtuigd, dat wij als forumleden de consensus van de beroepsanalysten kunnen verslaan.

    Ik heb gaarne gebruik gemaakt van de terugkoppeling door de forumleden en daarbij mijn estimates 2014-2017 aangepast.

    Ik doe jullie hierbij mijn estimates 2014-2017 toekomen.
    De BU automotive blijft in dit geheel de grote onzekere.
    IK roep iedereen op om zijn estimates te delen zodat er een consensus kan worden bereikt.

    Mijn estimates zijn als volgt:
    Omzet 2014 t/m 2017 977mio(2014), 1033mio(2015),1163mio(2016) en 1434mio(2017)
    Marge 554(56,7)2014, 618(60)2015, 744(64) 2016 en 965(68.9) 2017.
    OPEX resp 510, 490, 500 en 510 voor 2014 t/m 2017.
    EBIT resp 44, 128, 244 en 465.

    Met als resultaat een netto-winst van:
    40(2014), 109(2015), 195(2016) en 364(2017).

    de versnelling in marge en netto-winst belooft veel voor de jaren na 2017.

    indien er een netto-winst gerealiseerd gaat worden van 364 mio in 2017 betekent dat een wpa van ca 1.50 euro.

    ik kijk met belangstelling uit naar de reacties en andere inschattingen en ik hoop dat iemand de honeurs waar wil nemen om de reacties in een consensus tom2forumleden te gieten.

    Het PDF-je van versie 2.
  17. [verwijderd] 25 november 2014 16:06
    quote:

    martinmartin schreef op 15 november 2014 11:53:

    [...]

    indien we het hebben over het toekomstpotentieel van Tom2 dan is het duidelijk dat we een grote rol moeten toedichten aan Automotive.

    in jouw post breng je alle ingredienten boven tafel om daar ook een omzetplaatje aan te hangen.

    naast take-rate geef je aan, dat ook het aantal modellen met tom2 inside van invloed zal zijn terwijl je tenslotte ook een uitspraak doet over de hoogte van de vergoeding.

    indien we consensus zouden weten te bereiken over de jaarlijkse vergoeding die gepaard gaat met live-services zijn we al een heel eind op weg.
    ikzelf denk aan een standaardvergoeding per auto van 12 euro per jaar oplopend naar 18 euro indien alles uit liveservices wordt afgenomen.

    jij hebt het over 30-36 euro dus 10 a 12 euro per jaar.

    indien je hiermee bedoelt de standaardvergoeding die mogelijk hoger kan uitpakken bij afname van meer services lijkt het mij vanuit het voorzichtigheidsprincipe geen verkeerd idee om 10 euro per jaar aan te houden voor het standaardpakket.

    ik ben je zeer erkentelijk om van mijn sheetje iets te toveren dat voor alle leden duidelijk te lezen is.
    brutaal als ik ben zou ik je willen vragen om bij consensus het staatje aan te passen aan datgene wat de forumleden als consensus bereikt hebben.
    Martin, jouw bedragen in Automotive lijken mij niet kloppen. De gemiddelde prijs per auto is in het klassieke model zo'n 37 euro Dat is dan vooral software + maps.
    (volgens cijfers HERE; bij TomTom dan identiek maar met vrijval in 3? jaar).

    In het nieuwe, connected, model hebben we het, althans voorzover ik het heb begrepen, over 4 losse componenten: software, maps, traffic, cloud. Dit componentenmodel is reeds ingevoerd bij klanten zoals Renault, die in R-link hoogstwaarschijnlijk alles afnemen, en Fiat-Chrysler, maar ook bij Toyota en Mercedes Benz die voorlopig alleen de component traffic afnemen.
    PSA komt er vanaf 2015 bij en gaat ook alles afnemen.

    Bij Renault kost zo'n all-in contract voor de TomTom Live Services 46,55 euro per jaar (excl. btw; 3 jaar vooruit te betalen (139,65 ex btw) en daarna per jaar te verlengen). Renault pakt een marge en TomTom zie ik dan 30-35 euro per jaar vangen (stel 100 euro ex btw voor eerste 3 jaar).

    Het is een eerste globale inschatting, maar ik kom tot een volgende verdeling voor de 4 componenten:

    1-software 30 euro (eenmalige licentie; vrijval in 3 jaar)
    2-maps 6 euro (jaarabonnement op real-time maps)
    3-traffic 12 euro (jaarabonnement op real-time traffic)
    4-cloud 6 euro (jaarabonnement op cloud services)

    Dat levert de eerste 3 jaar dus 34 euro per jaar op en daarna jaarlijks 24 euro.

    Schieten maar!

    Kent iemand de verkoopprijzen van de TomTom Live Services voor de consument bij Fiat-Chrysler?
    En wat zijn de prijzen voor een jaarabonnement voor TomTom Traffic bij Mercedes en Toyota?

    Voor HAD zie ik zo'n zelfde componentenmodel.
    Justin, ik meen te hebben begrepen dat jij voor HAD uitgaat van zo'n 50 euro per jaar?

73 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links