Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever wacht prijzenoorlog

Maak u maar op voor héél véél wasmiddelenreclames op tv? Intussen doet Unilever ruim -2,7% nu en trekt met haar indexgewicht van ruim 15% de AEX uit het lood. Wat is er aan de hand? Simpel: een prijsoorlogsverklaring van haar grote concurrent, de Amerikaanse gigant Procter & Gamble (beurswaarde 182,95 miljard dollar).

 

 

 

Populair gezegd bakt het aandeel P&G er weinig van de laatste jaren en het concern zet in op kostenbesparingen en prijsstunten. "Dat levert voor iedereen blauwe ogen op", zegt SNS fondsmanager Corné van Zeijl.  P&G gaat 10 miljard dollar besparen en prijzen verlagen. Huge! Leuk voor de consument, maar niet voor Unilever."   

Hieronder treft u een paar alinea's aan uit een niet mis te verstaan researchrapport van vanmorgen van Morgan Stanley over P&G met de implicaties voor de concurrentie, waaronder Unilever. De zakenbank denkt dat de betreffende aandelen vandaag -2% à -3% dalen en... kijkt u nu maar op het koersenbord.

Morgan Stanley: "The bully is back!"

Bottom Line: Doomsday for HPC? P&G big cost savings plan ($10bn) and no change to EPS guidance, suggests one thing: the Bully is Back. We have been flagging this event for the last 3-4 weeks in terms of both P&Gs intention to cut prices in hair care, fabric care and auto dish, and the potential for a big cost savings plan. $10bn vs cons $1-2bn is huge.

This is pretty much the worst case scenario. Expect EU HPC down 2-3% today and to de-rate over the next 12 months. The conclusion remains as below: severe news for the entire HPC sector esp hair care, fabric care, auto dish categories and emerging market regions. In order the most impacted will be in my view

Bully is Back: Think about the playground bully, all brawn, few brains and no finesse. Now think about HPC. P&G embarked on their "investment" strategy in May 2009 and caused long term damage to industry profit pools across regions and categories. P&G have materially disappointed 6/7 quarters, and downgraded guidance two years in a row. Their reaction? Save $10bn.

Be more aggressive.

Was getekend, Morgan Stanley.

Wilt u meehelpen met het verder verbeteren van Guruwatch?
Wij vragen slechts 5 minuten van uw tijd.
Geef uw mening en maak kans op een exclusieve lunch met Nico Bakker!
Klik hier om naar de enquête te gaan



Guruwatch.nl is een volbloed dochter van IEX.nl. De site houdt analistenadviezen bij en berekent het rendement daarvan. Guruwatch houdt ook alle opinies, tips en stukken bij van de internationale beursguru's. Dit en andere artikelen op de site zijn afkomstig van Arend Jan Kamp, senior content manager van IEX. Kamp belegt iedere maand vooral voor zijn pensioen uitsluitend in beleggingsfondsen. Klik hier voor zijn actuele posities. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Guruwatch.nl

Meer over Guruwatch.nl

Recente artikelen van Guruwatch.nl

  1. aug '12 DE dus, maar ook Fugro? 1
  2. mei '12 Biotech CSM
  3. apr '12 Beursexit TomTom?

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 februari 2012 10:47
    Als je ziet wat Unilever producten in de supermarkt kosten, dan zit er inderdaad nog maar weinig rek in de prijzen. Als de kwaliteit van deze producten nu nog superieur was, dan is een hogere prijs nog wel te rechtvaardigen. Echter Aldi en Lidl producten scoren in consumententests vaak beter en zijn veel goedkoper.
  2. k2es 24 februari 2012 13:24
    Aldi en Lidl producten zijn meestal van B of C-kwaliteit, echter veel mensen zijn daar blijkbaar tevreden mee (daarom zijn de eigenaars van deze supermarkten de rijkste mensen in Duitsland). Ik koop zelf liever producten met A-kwaliteit als ze in de aanbieding zijn of de huismerken van AH, die zijn vaak veel goedkoper dan Aldi of Lidl en kwalitatief veel beter.
  3. taurus86a 24 februari 2012 18:06
    Deflatie komt er eindelijk aan. Komende 3 jaren worden heel spannend voor de consumentenbranch. In ieder segment waar de top 3 de dienst uit maakt, zal het gedrag van de prijsleider moeten worden gevolgd.
    Samsung; Michelin; Miele; Sikkens; Heineken; zijn enkele merken om in de gaten te houden.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links