Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Een ogenblikje, aub

Vorige week kwam het management van Fielmann bij ons kantoor op bezoek. Fielmann is de grootste optische winkelketen in Duitsland en de zaken gaan meer dan voortreffelijk.

525 winkels in Duitsland, 30 in Zwitserland en 24 in Oostenrijk en expansie naar Oost Europa wordt in 2008 een verwachte omzet van meer dan 900 miljoen eur en een operationele marge van 17%. In het eerste halfjaar 2008 stegen de inkomsten met 8% en de winst voor belasting maar met liefst 43%.

Door meer multifocale glazen te verkopen, minder te adverteren en efficiency te vergroten kon de winst toenemen. Huidige beurswaarde is 2,2 miljard euro. De familie Fielmann bezit 71% van de aandelen.

De koers is dit jaar ondanks de beursmalaise al 17% opgelopen. Fielmann besteedt het maken van lenzen uit, is een belangrijk afnemer van Zeiss en laat eigen brilmonturen maken.

Franse bril
Daarnaast heeft zij eigen opleidingsinstituut (750 mensen worden dit jaar opgeleid) en eigen researchlaboratoria, en werkt zij uiteraard zonder groothandel. Zo’n tweederde van de omzet bestaat uit brillenglazen, 19% uit brilmonturen en 7% zijn contactlenzen. Ook worden er hoortoestellen verkocht.

Essilor is een Frans internationaal concern dat lenzen maakt met bekende merken als Varilux. Daarnaast bezit zij diverse laboratoria en groothandelorganisaties. De verwachtte omzet van Essilor over 2008 is 3 miljard euro met een operationele marge van bijna 18%. De marktkapitalisatie bedraagt 7,7 miljard euro.

Essilor liet in het eerste halfjaar van 2008 een winststijging zien van 8% maar bij constante valutakoersen was dit maar liefst 16%.



Tijdsperiode grafiek: 

Novartis en Nestlé doen ook mee Alcon Inc. , is Amerikaanse internationale producent van eyecare products in de breedste zin van het woord. Nadat Nestlé dit bedrijf kocht in 1978 was er een IPO (25%) in 2002 en onlangs heeft Nestlé circa 25% doorverkocht aan Novartis. Nestlé behoudt de meerderheid van de aandelen. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 18%.

Bij constante valutakoersen was de stijging 12% tot 1.735 miljoen dollar, terwijl de winst steeg met 26%. Voor 2008 wordt een omzet verwacht van bijna 6,5 miljard met een marge van bijna 35%. De marktkapitalisatie is 50 miljard dollar en de koers is dit jaar al 17% opgelopen. En wat heeft onze eigen land te bieden? In Nederland is Hans Anders te koop.

Dit is de grootste optische detaillist in Nederland met twee merken: Hans Anders en het Huis. Private equity provider Gilde kocht het in 2004 van het Retail Network, een consortium van de V&D/KBB boedel, en wil er nu vanaf. In Nederland kennen we ook Pearle. Deze winkels behoren tot de HAL Holding, die maar liefst over 3300 optiekwinkels (incl. franchise) beschikt.

HAL’s Anders Die winkels zijn verspreid over 32 landen, waaronder Frankrijk, Spanje, Bulgarije, Rusland, Turkije, Brazilië, China en als laatste is Chili er bijgekomen. Met een omzet van 970 miljoen euro in het eerste halfjaar (exclusief franchise en minderheidsdeelnemingen) werd een gelijk bedrijfsresultaat gehaald van 139 miljoen. De vergelijkbare omzet steeg met slechts 0,8%.

Onlangs is een overeenkomst aangegaan met Reliance Retail om een joint-venture op te zetten voor de optiekmarkt in India. Kortom, ik denk niet dat HAL geïnteresseerd is in Hans Anders en naar emerging markets kijkt. Net als Fielmann en Hans Anders, heeft HAL ook belangen in akoestische hulpmiddelen/gehoortoestellen via Schoonenberg Hoorcomfort.

Eind vorig jaar kocht HAL een onderneming die orthopedische hulpmiddelen produceert en verkoopt.

Vijf koopredenen
Alle drie genoemde ondernemingen hebben een netto cashpositie (dus geen schulden) en zijn natuurlijk ook relatief ongevoelig voor een neergaande conjunctuur. Andere redenen om positief te zijn voor deze sector zijn:

1) Vergrijzing. De wereldbevolking wordt ouder en de behoefte aan hulpmiddelen neemt toe. Niet alleen neemt het aantal 40 plussers toe maar als je de 45 gepasseerd bent zijn velen toe aan multifocale/variolux glazen en deze zijn 4x zo duur dan ‘gewone’glazen. Bij hoortoestellen gaat de omzet voornamelijk aantikken bij verkoop aan 60plussers.

2) Modegevoeligheid. Veel mensen hebben meer dan één bril en hebben ook een zonnebril, en eens om de vier jaar worden deze gemiddeld allemaal weer vervangen.

3) Vergoeding door verzekeraars. In veel landen worden brillenglazen/lenzen vergoedt door verzekeraars en sluiten optiekketens regelingen met ziektekosten verzekeraars, of optiekketens zetten zelf een verzekering op (bijvoorbeeld Fielmann).

4) Niet transparante prijsvorming. Onduidelijk blijft wat de marges zijn op brillenglazen/lenzen. Fielmann zegt dat ze zo’n 60-80% bruto marge op de glazen/lenzen maken en zo’n 50-60% op de monturen. Kortom mogelijkheden genoeg om mooie winkels te openen en het personeel goed op te leiden.

5) Niet overheid gereguleerd

Laser op
Het management van Fielmann is niet bang voor ooglaser klinieken, want niet ieder oog kan gelaserd worden en waar het wel kan worden volgens hen bepaalde oogspieren verlamd, waardoor men na een tiental jaren weer last kan hebben omdat de ogen te lui zijn geworden. Kortom opticiens (en audiciens) lijken een betere toekomst te hebben dan apothekers.

Maar goed, dat is weer een ander verhaal, wanneer we het over OPG zullen hebben.



Nico van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. IN de afgelopen 20 jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. Sinds 2007 is hij Hoofd Research bij Keijser Capital. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier om een reactie aan de auteur te sturen.

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico van Geest

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Meer over Nico van Geest

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. dec '15 Een uitdagend 2016 2
  2. jan '15 Durf te voorspellen!
  3. dec '14 2015: AEX naar 450 5

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Equinox7 5 september 2008 16:38
    Fielmann, Essilor en Alcon zijn 3 verschillende ondernemingen binnen de internationale optiekbranche. Fielmann is een retailer, Essilor een glasproducent en Alcon levert Eyecare producten.

    In dit plaatje mis ik nog Luxottica, de grootste monturen-en zonnebrillen producent. Dan is het optiekplaatje compleet.
  2. forum rang 6 haas 7 september 2008 00:01
    Zijn er niet meer spelers op de Optiek-branche. Op wat vollediger zicht te krijgen op de totale Branche? mss interresant wat meer te Horen over gehoortoestellen. mede door de vraag,maar mss nog meer door de tegenwoordige technieken interessant

    Hieronder nog wat info uit 2006. Over HAK. voor wat historische info over Optiek

    www.iex.nl/columns/columns_artikel.as...

6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links