Heijmans of BAM. Als u zou moeten kiezen, voor welke zou u dan gaan? Full disclosure: Ik zit er niet in en ben ook nog niet van plan om stukken te gaan kopen op korte termijn, maar als u mij zou dwingen, dan zou ik kiezen voor BAM.
BAM heeft namelijk betere marges dan Heijmans en het aandeel is daarnaast ook meer liquide. Maar er is nog een reden waarom ik voor BAM zou gaan.
Als ik naar de verwachtingen voor de winst per aandeel voor dit jaar bij BAM kijk liggen die tussen de 0,34 en 0,60 euro per aandeel. Bij Heijmans liggen de verwachtingen echter tussen 0,40 en 1,03 euro en dat verschil is een stuk groter dan bij de andere bouwer.
Ook zijn analisten die BAM volgen positiever dan analisten die Heijman coveren. BAM heeft slechts één neutraal advies en voor de rest zijn het allemaal koopadviezen of iets is die trend. Klikken voor grote leesbare versie. De eerste is BAM en het tweede plaatje gaat over Heijmans.
Daarnaast haalt BAM de ene na de andere opdracht binnen. Het bedrijf heeft beloofd de marges te zullen verbeteren en is jaren geleden al begonnen om geen werk meer onder de kostprijs aan te nemen. Heijmans is later begonnen daarmee en wellicht is dat de reden waarom bij BAM de marges alweer wat verbeterd zijn en bij Heijmans nog niet.
Wel heeft u met BAM een extra risico dat u loopt. U moet, als u in BAM belegt, namlijk rekening houden met een Brexit aangezien BAM 32% van haar omzet uit het VK haalt. Dat is maar 1% minder de omzet uit ons eigen land.
Heijmans is echter veel meer gericht op de Nederlandse markt (73% van de omzet 2015) en Duitsland en België tellen voor respectievelijk 16% en 11% mee in de omzet.
Bij Heijmans zagen we vorig jaar dat de infratak zo ver achter bleef, terwijl BAM die tak weer op orde leek te krijgen. Infrastructuur is bij Heijmans goed voor 57% van de omzet en het is logisch dat beleggers kritisch kijken naar dit onderdeel, dat vorig jaar zo verlieslatend bleek.
Bij BAM zijn er risico's voor een Brexit. Jos Versteeg vertelde gisteren op de Hollandse Aandelenavond dat dat risico wel mee valt, maar wellicht is dit risico ook al ingeprijsd? Goed, BAM zal niet direct geen opdrachten meer ontvangen uit VK na een Brexit, maar een valutarisico is er wel degelijk.
Kortom, ik zou zelf voor BAM gaan en niet voor Heijmans. Maar wat zou u doen en wat zijn uw argumenten daarvoor?