Facebook heeft de afgelopen jaren een prachtige prestatie geleverd. Kort na de IPO in 2012 zakte het aandeel van 45 dollar naar 18 dollar, waarna de koers vervolgens een flinke opwaartse trend inzette. Inmiddels heeft Facebook al de 110 dollar per aandeel gezien.
Weekgrafiek Facebook
Klik op de grafiek voor een grote versie
Sterk bedrijf, sterk aandeel
De flinke stijging van de aandelenkoers heeft Facebook te danken aan de forse groei van het klantenbestand: van 1,06 miljard gebruikers begin 2013, naar liefst 1,55 miljard gebruikers nu. Het bedrijf blijft nieuwe manieren vinden om het klantenbestand zo veel mogelijk te benutten.
In dezelfde tijd is de omzet procentueel nóg sterker toegenomen dan het aantal gebruikers. Zo behaalde Facebook over heel 2012 nog een omzet van 5,1 miljard dollar, maar wordt er verwacht dat er aan het einde van het huidige fiscale jaar 17,4 miljard dollar in de boeken staat.
Facebook presteert dus niet alleen sterk als aandeel, maar ook als bedrijf. De koersstijging van de laatste jaren lijkt mij dan ook rechtvaardig. De vraag is nu of Facebook in de toekomst zal oplopen, of dat het wellicht het einde van de opwaartse trend heeft gezien en de komende tijd alleen maar zal dalen.
Trouwe adverteerders
Facebook behaalt inmiddels het grootste gedeelte van haar inkomsten via advertenties op de mobiele telefoon. Dankzij het toenemende verkeer op mobieltjes, doet Facebook het op dit gebied beter dan Alphabet’s Google en zorgt het ervoor dat investeerders vertrouwen blijven hebben in het aandeel.
Facebook blijft het dus telkens beter doen op het gebied van het bemachtigen en vasthouden van adverteerders. En de verwachting is dat deze trend de komende tijd nog wel zo door kan gaan, waardoor de inkomsten van het bedrijf ook toe zullen blijven nemen.
Verder doet Facebook nog steeds zijn best om uit te breiden. Dit doet het concern grotendeels door andere bedrijven over te nemen die een toegevoegde waade hebben voor Facebook. Uit het verleden is gebleken dat dit een succesvolle strategie is.
Facebooks video's
Hiernaast presteert Facebook momenteel goed met video’s. Er komen steeds meer video’s te staan op Facebook. Het afgelopen kwartaal groeide het aantal keren dat video’s waren bekeken naar acht miljard per dag, een enorme hoeveelheid. Dit is een verdubbeling ten opzichte van een halfjaar geleden.
Facebook blijft dus overduidelijk segmenten vinden waarin het flink door kan groeien. Door de stijgende populariteit van video’s begint Facebook steeds dichter bij Alphabet’s Youtube te komen. Knap, maar het is wel zo dat de tijd die wordt besteed aan het kijken van video’s aanzienlijk lager is op Facebook dan op Youtube.
Natuurlijk is dit zeker geen ramp. Het belangrijkste is dat Facebook flinke groei toont op dit gebied.
Een sterk bedrijf
Facebook is een sterk bedrijf en het aandeel heeft een mooie groei doorgemaakt sinds de beursgang. Mijn verwachting is dat deze stijging door kan zetten, omdat Facebook blijft innoveren en groeimarkten weet te vinden. Met een voorwaartse koers-winstverhouding van 33 is het aandeel echter niet goedkoop.
Vooralsnog gebruik ik daarom de dip in het aandeel om met 15% korting te kunnen kopen, maar ik hanteer een stoploss op 85 dollar voor als beleggers dit groeibedrijf toch wat te duur vinden. Als koersdoel heb ik de 110 dollar voor ogen die eerder op de borden stond.
Disclaimer: Duijvenstijn heeft een positie in aandelen Facebook.