Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nieuwe low Macintosh

Nieuwe low Macintosh

Sinds Macintosh gisteren dit persbericht de wereld in heeft geslingerd, krijgt de koers forse klappen. Gisteren gingen er 260.000 stukken door en vandaag zelfs 470.000. Op hoog volume hard onderuit. Hier is een stukje uit het persbericht.

In response to media reports Macintosh confirms that it has received second round offers to purchase its Fashion UK activities (Brantano and Jones Bootmaker). These offers are at the low end of the originally expected range. Macintosh is currently in the process of evaluating these offers. There can be no assurance that any of these will result in a transaction. Based on these second round offers Macintosh expects a (non-cash) book loss between EUR 40 to 50 mln. 

Het aandeel zet een nieuwe all time low neer. De retailer heeft concurrentie van online winkels en andere retailers, maar lijkt daar geen antwoord op te hebben. Dit is terug te zien aan de koers van het aandeel. Hier is een grafiek uit Reuters Eikon:

 

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Bergen 16 oktober 2015 14:59
    " De retailer heeft concurrentie van online winkels en andere retailers, maar lijkt daar geen antwoord op te hebben."

    Dit geldt natuurlijk voor alle 'retailers' (winkels in normaal nederlands). Er is ook geen antwoord op, behalve zelf ook online te gaan verkopen, maar daarmee krijg je geen klanten meer in je winkel. Op den duur zullen alle winkels verdwijnen en de centra vd steden zullen veranderen in spooksteden. En dat allemaal omdat 'de klant' zogenaamd geen tijd meer heeft om zelf naar een winkel te gaan. Het is geen kwestie van tijd, 'de klant' is gewoon te lui en te gemakzuchtig om naar een winkel te gaan. Dit geldt m.n. voor jongeren, die alleen nog maar de virtuele wereld kennen die ze via hun smartphone te zien krijgen. Van de echte wereld hebben ze geen benul meer.
  2. me_n 16 oktober 2015 15:15
    quote:

    bergen333 schreef op 16 oktober 2015 14:59:

    " De retailer heeft concurrentie van online winkels en andere retailers, maar lijkt daar geen antwoord op te hebben."

    Dit geldt natuurlijk voor alle 'retailers' (winkels in normaal nederlands). Er is ook geen antwoord op, behalve zelf ook online te gaan verkopen, maar daarmee krijg je geen klanten meer in je winkel. Op den duur zullen alle winkels verdwijnen en de centra vd steden zullen veranderen in spooksteden. En dat allemaal omdat 'de klant' zogenaamd geen tijd meer heeft om zelf naar een winkel te gaan. Het is geen kwestie van tijd, 'de klant' is gewoon te lui en te gemakzuchtig om naar een winkel te gaan. Dit geldt m.n. voor jongeren, die alleen nog maar de virtuele wereld kennen die ze via hun smartphone te zien krijgen. Van de echte wereld hebben ze geen benul meer.
    Centra van steden zullen een andere functie gaan krijgen. Dit hoeft niet per definitie negatief te zijn. Zit niet te wachten om te horen dat mijn maat van de schoen die ik wil hebben er niet meer is...
    Liefst laat ik in het centrum mijn voet scannen zodat ik daarna alleen nog maar kan kiezen uit schoenen die perfect bij me passen ( qua vorm) en maat.

    Valt niet tegen te houden dit proces.

  3. forum rang 5 theo1 16 oktober 2015 15:43
    quote:

    bergen333 schreef op 16 oktober 2015 14:59:

    " De retailer heeft concurrentie van online winkels en andere retailers, maar lijkt daar geen antwoord op te hebben."

    Dit geldt natuurlijk voor alle 'retailers' (winkels in normaal nederlands). Er is ook geen antwoord op, behalve zelf ook online te gaan verkopen, maar daarmee krijg je geen klanten meer in je winkel. Op den duur zullen alle winkels verdwijnen en de centra vd steden zullen veranderen in spooksteden. En dat allemaal omdat 'de klant' zogenaamd geen tijd meer heeft om zelf naar een winkel te gaan. Het is geen kwestie van tijd, 'de klant' is gewoon te lui en te gemakzuchtig om naar een winkel te gaan. Dit geldt m.n. voor jongeren, die alleen nog maar de virtuele wereld kennen die ze via hun smartphone te zien krijgen. Van de echte wereld hebben ze geen benul meer.
    Wat een schande, die klanten die te lui zijn om fatsoenlijk naar een winkel te gaan. Ooit gehoord van "de klant heeft altijd gelijk"? De klanten moeten zich niet aanpassen aan het schema van de winkelier, de winkelier moet zich aanpassen aan zijn klanten.

    En ik geloof er helemaal niks van dat alle winkels gaan verdwijnen. Ja, winkels van 13 in een dozijn, die niks toevoegen, die verdwijnen. Het soort schoenenreuzen, die niet echt goedkoop zijn en ook niks bijzonders te bieden hebben. Daar is m.i. niks aan verloren. Wel eens bij een Primark of een Zara binnen geweest? Daar is het altijd stervensdruk. Die hebben er dus kennelijk wél een antwoord op. En hun klanten zijn kennelijk minder lui (en toch echt wel van de iphone generatie).

    Ik zou zeggen: iets minder zeuren en wat meer ondernemen.
  4. [verwijderd] 16 oktober 2015 16:58
    quote:

    bergen333 schreef op 16 oktober 2015 14:59:

    " De retailer heeft concurrentie van online winkels en andere retailers, maar lijkt daar geen antwoord op te hebben."

    Dit geldt natuurlijk voor alle 'retailers' (winkels in normaal nederlands). Er is ook geen antwoord op, behalve zelf ook online te gaan verkopen, maar daarmee krijg je geen klanten meer in je winkel. Op den duur zullen alle winkels verdwijnen en de centra vd steden zullen veranderen in spooksteden. En dat allemaal omdat 'de klant' zogenaamd geen tijd meer heeft om zelf naar een winkel te gaan. Het is geen kwestie van tijd, 'de klant' is gewoon te lui en te gemakzuchtig om naar een winkel te gaan. Dit geldt m.n. voor jongeren, die alleen nog maar de virtuele wereld kennen die ze via hun smartphone te zien krijgen. Van de echte wereld hebben ze geen benul meer.
    De klant wil iets toch graag zien en voelen.
    Zeker bij schoenen. Ik snap echt niet dat mensen schoenen online kopen, zoals bij Zalando.

    Er is hier een grote Mediamarkt waar ik vaak even ga kijken en voelen, maar mijn aankoop zal daar bij voorkeur niet gebeuren, is gewoon gevoelskwestie: voor garantie moet ik het immers toch maar zelf met de fabrikant/importeur uitzoeken. Mediamarkt biedt op dat vlak geen meerwaarde.
    Nu zal ze dat weinig kunnen schelen, want hun moederconcern heeft ook meerdere webwinkels (bv Redcoon).

    Ik denk dat op den lange duur fabrikanten fysieke winkels flinke kortingen (moeten) gaan geven omdat het publiek hun producten anders nooit meer te zien krijgt.

    Toekomst heeft die winkelier die:
    a) Demonstreert, laat kijken. voelen en passen.
    b) Verantwoording neemt (extra winkelgarantie) voor hetgeen hij verkoopt.
  5. forum rang 7 rene l 16 oktober 2015 17:28
    Ik heb de volgende overlevingstactiek.

    Saneer sterk in de vaste kosten.
    Voeg alle winkelactiviteiten van Scapino, Manfield, Dolcis, Pro etc. samen en maak er één winkel van.
    De huurkosten zullen gigantisch naar beneden gaan.

    Stel Al Bundi vervolgens aan als roerganger.

    Terug naar de basis, de enige mogelijkheid om te overleven, mensen zullen toch altijd fysiek schoenen blijven kopen.

  6. Da Freeze 17 oktober 2015 09:52
    quote:

    me_n schreef op 16 oktober 2015 15:15:

    Liefst laat ik in het centrum mijn voet scannen zodat ik daarna alleen nog maar kan kiezen uit schoenen die perfect bij me passen ( qua vorm) en maat.

    Valt niet tegen te houden dit proces.

    Kijk, daar noem je nu een innovatie die niet uit de hedendaagse ondernemers lijkt te komen.

    Nu moet ik zeggen dat ik nog altijd naar de opticien ga voor mijn lenzen en niet alles online bestel. Ik weet dat online bestellen vaak goedkoper is, maar even een goede oogmeting én een controle op zuurstof door het hoornvlies haal je niet van het internet. Zo iemand kan echt adviseren om andere lenzen of vloeistoffen te nemen. Doe je dit zelfstandig via het internet, dan klooi je maar wat aan.

    Ditzelfde geldt ook voor een goede drogist. Iemand die echt iets weet van zijn producten, blijft meestal wel bestaan. Als je maar met de wensen van de klant meegaat.
  7. Da Freeze 17 oktober 2015 09:55
    quote:

    rene l schreef op 16 oktober 2015 17:28:

    Ik heb de volgende overlevingstactiek.

    Saneer sterk in de vaste kosten.
    Voeg alle winkelactiviteiten van Scapino, Manfield, Dolcis, Pro etc. samen en maak er één winkel van.
    De huurkosten zullen gigantisch naar beneden gaan.

    Stel Al Bundi vervolgens aan als roerganger.

    Terug naar de basis, de enige mogelijkheid om te overleven, mensen zullen toch altijd fysiek schoenen blijven kopen.

    Zoiets gebeurd al, dat noemen ze een "winkelcentrum". Veelal geïnitieerd door gemeentes omdat deze vinden dat er te weinig klanten in hun centrumpjes komen. Vervolgens wordt er de hoofdprijs gevraagd aan huur en valt de ene na de andere winkel om. Maar...we hebben wel voor miljoenen euros een schitterend leeg winkelcentrum! Sorry, mijn frustratie als ik in mijn eigen omgeving kijk. Is er wel eens iemand in The Wall bij Utrecht geweest?
  8. forum rang 7 rene l 17 oktober 2015 11:24
    quote:

    Da Freeze schreef op 17 oktober 2015 09:55:

    [...]

    Zoiets gebeurd al, dat noemen ze een "winkelcentrum". Veelal geïnitieerd door gemeentes omdat deze vinden dat er te weinig klanten in hun centrumpjes komen. Vervolgens wordt er de hoofdprijs gevraagd aan huur en valt de ene na de andere winkel om.

    Dit is een keihard feit. Ik zie hetzelfde in ons te grote dorp ook gebeuren.
    Zo'n 10 jaar terug was het in onze "Hoofdstraat" op zaterdagmiddag nog drukker dan in de Kalverstraat en kon je over de koppen lopen.

    Nu loopt de leegstand steeds verder op. Je ziet spooketalages en tijdelijke winkels waar ze faillissementspartijen verkopen. Ik hoor mensen ook klagen over hoge parkeertarieven, voor een middagje tik je al gauw 10 Euries af.

    Zelf koop ik ook wel via internet. Liever koop ik het echter wel in een winkel waar ik het eerst fysiek kan bekijken, prijs en beschikbaarheid zijn voor mij wel doorslaggevend.

    Ook de sfeer in ons centrum is flink gedaald, de mensen zeggen gewoon dat ze zich er niet meer veilig voelen door het vele schorum dat er rondloopt en niet van plan is om te winkelen, dit is met name het geval op de koopavond, winkeliers klagen er ook over, niets is meer veilig.

    De gemeente probeert mensen te trekken door een soort van "beleving" aan te bieden, winkelen, lekker een kop koffie met gebak, uit eten, en andere ongein.
    Vele mensen hebben daar echter het geld niet eens meer voor, kijk maar eens naar de werkeloosheid, pensioenen die niet meer zeker zijn, oplopende kosten voor alles en nog wat.
    Onze regering hou ik daarom nog steeds verantwoordelijk voor het feit dat wij juist de hand op de knip houden en we feitelijk gewoon bedonderd worden.

    De leegstand zal steeds verder oplopen, ik voorzie dat V&D en de Hema niet levensvatbaar zijn en op termijn hun deuren ook zullen sluiten.
    Wat blijft er dan over.
    Het hart is er straks uit.

    De jonge generatie heeft alleen maar interesse in hun grote vriend de Smartphone.
    Alles doen ze met dit apparaat, ze lopend starend en tikkend op het scherm volledig afgezonderd van hun omgeving rond, zien niets meer, en botsen tegen van alles en nog wat op.

    Als de winkeliers het hier straks van moeten hebben kun je wel nagaan hoe de toekomst van de winkelstraten er op termijn uit ziet, hier hoef je geen geleerde voor te zijn, juist, het gaat een spookcentrum worden.
  9. ch@rter 18 oktober 2015 16:35
    De huidige nog levende schoenenwinkels zijn niet meer dan PAS-winkels.
    (Ik hoef niet meer te passen want een van lier of een magnanni schoen is overal te bestellen voor minder dan in t bijna leegstaande winkeltje als je eenmaal je maat weet)

    Mac, moet inspelen op deze gedachten. Open enkele centrale pas winkels, waar je direct de boel online via screens kunt bestellen en heb je ze de volgende dag in huis, nooit geen nee verkoop meer en gratis verzenden, weet je eenmaal de maat van jou favoriete merk, kind kan de was doen.

    Ook de gemeenten moeten eens wat beter nadenken en de parkeergelden tijdens openingstijden op 0,- zetten, uiteindelijk beter voor de economie.
    Nu denkt iedereen (die zn maat weet) ik bestel wel online ipv 6€ in de parkeerautomaat te knallen om even een paar schoenen te passen.

    Ben reuze nieuwsgierig wat de koers maandag gaat doen, want er is weinig tot geen reactie van Mac geweest tot nu toe en betwijfel ook dat ze uberhaupt gaan reageren.
    (Geen positie)

  10. forum rang 4 holenbeer 18 oktober 2015 23:18
    Als er straks niemand meer in de centra komt, heeft ook niemand er last van dat de boel daar leegstaat, toch? Ik zie bv. Nooit een leeg winkelcentrum, zou namelijk niet weten wat ik er moet doen. Je kan alles online kopen, thuis passen en wat niet past terugsturen, zonder dat je hoeft te wachten tot de puber in de winkel de schoenen of broek die je wilt passen heeft gevonden.
    Kunnen we bv. Mooie stadsparken aanleggen, elke stad een Central Park.
    Kolenmijnen hebben we ook niet meer, winkelcentra kunnen we vast ook zonder.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links