Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Toll TömTöm

Toll TömTöm

De koers van TomTom staat een fors stuk hoger en het volume is na drie uur handel al over 1,2 miljoen stuks, waar het gemiddelde dagelijkse volume 1,5 miljoen stuks is. Klikken voor groot:

 

 

TomTom en Intel over de deal, dus... Uit het persbericht via de TomTom-site:

“This deal shows that TomTom innovation is helping lead the wearable tech experience for consumers,” said Charles Cautley, Managing Director of TomTom Licensing. “Our technology, content and resources enable business customers, such as Intel, to deliver the most accurate location-based services available today.”

“MICA converges fashion and technology with technology features and functionality that complement and enhance a woman’s work and social life,” said Ayse Ildeniz, Vice President and General Manager of Intel’s New Devices Group. “With intelligent reminders (‘Time to Go’) powered by TomTom, MICA enables women to stay on top of their calendar.” 

Schreef ik in het fondsenrondje nog dat de stijging kwam door de deal met Intel. Daar denkt het TomTom-forum helemaal anders over. Daar hebben beleggers het vooral over een deal met VW. De deal is er nog niet, dus het is meer hopen en een oud beursgezegde luidt: hopen is verkopen. Maar vooruit...

Justin, de Mister TomTom-forum himself, had op 17 november al door wat de koers ging doen. Heb je een glazen bol Justin :-)

7 dagen op rij een procentje er af (of zitten we inmiddels op 8) en dan in 1 klap de nare smaak wegspoelen met een hele dikke plus. Dat gebeurt zo vaak bij TT. De trigger moet VW worden. Zo vlak voor experatie, zou leuk zijn.

Pexs vraagt zich af of er nu wel of geen deal met VW is:

Is er nu wel of niet een deal met volkswagen? (Met het dit linkje).

Nestel laat weten:

navigation-related content across the world. Through numerous global and regional partnerships with world-class data suppliers, we offer a single source to develop a complete and connected driver services solution. Our Connected Car offerings include:

  • Parking
  • Fuel POI & Pricing
  • Local Search & Geocoding

Dit kan dus naast een evt deal met TT gewoon bestaan...

Groeibriljant haakt hier op in: 

Inrix krijgt als doekje voor het bloeden nog wat kruimeltjes van Volkswagen; de parkeerplaatsen en benzinestations.

Nog veeeeeeeeeel belangrijker is de deal tussen Volkswagen en TomTom voor HAD-technologie (maps, software, routes, traffic etc.). Die deal gaat in de toekomst miljarden in het laatje brengen. Jaarlijks komen er dan 10 miljoen nieuwe Volkswagens bij met een abonnement TomTom Live Services-inside. Jaar in jaar uit stapelen van nieuwe abonnementen (huidige abonnementsprijs ligt ergens tussen de 30-35 euro per jaar; zie Renault Live Services a 46,55 ex btw per jaar).

U ziet het, op het TomTom-forum maken de beleggers zich niet druk om de deal met Intel, maar om een deal met VW. Dat is de deal die cash moet genereren voor het bedrijf. Als deze deal rond is, duiken wij weer het TomTom-forum op. Of gaat Apple zich in de tussentijd nog melden, heren? :-)

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 19 november 2014 13:33
    De deal met het armbandje kan ervoor zorgen dat Consumer groeit ondanks de onvermijdelijke krimp in PND's.

    Dat automotive zal groeien is welhaast zeker het contract met PSA levert vanaf 2015 revenuen op. het contract met VW over HAD zal zeker in de toekomst het nodige opleveren evanasl de deal met Bosch.

    De ultieme krent op de pap zal een overall deal zijn met VW omdat dat 10 mio nieuwe wagens betekent jaar op jaar.

    daarnaast bestaat er nog zoiets als telematics, deze bu-unit groeit met 25-50% per jaar afhankelijk van het aquisitie-gehalte waar tom2 het geld al voor heeft klaarstaan.

    de impairment op de kaarten en de introductie van deferred long hebben tom2 de cash opgeleverd die ze nu bezit.

    door de deferred is er nog een groot verschil tussen gerapporteerde winst en cash-toename.

    binnen drie jaar worden die verschillen weggepoetst en zien we een wpa van 1,50 a 2.00 euro.

    op dat moment behaalt tom2 meer dan 60% van zijn omzet uit Content and Services waarbij een marge hoort van boven de 80%(vanwege de schaalbaarheid).
    je hoeft niet vreemd op te kijken als dat zich vertaald in kw's van 30 of meer.

  2. [verwijderd] 19 november 2014 13:38
    quote:

    jeremy 14 schreef op 19 november 2014 12:28:

    apple? zou zo maar kunnen, zal niet de eerste keer zijn dat zoiets totaal onverwachts komt!
    Apple is een grapje. Op de huidige bodemkoers kan Apple helemaal geen bod uitbrengen (de onderwaardering van TomTom is gigantisch; minimale waarde assets is 9 miljard; 6 kaarten + 1 traffic + 1 consumer + 1 telematics)).

    Met alles onder de 20 gaan de grootaandeelhouders sowieso nooit akkoord. Zelfs onder de 40 is twijfelachtig gezien de potentie van de HAD-deals met Volkswagen en Bosch voor de periode 2016-2020. Die 2 deals alleen al kunnen in potentie de koers van TomTom naar de 100 brengen en daarna zelfs nog fors hoger (zie ASML als voorbeeld).
  3. [verwijderd] 19 november 2014 14:36
    De shortpartijen mogen zich wel haasten om te gaan coveren. Anders volgt er een AKO scenario voor ze. De meest recente koersdoelen zijn allemaal hoger.
    TomTom heeft steeds meer namen waarmee ze in verband worden gebracht: Apple, Intel, Volkswagen etc.etc. Alleen dat al zal hogere koersverwachtingen wekken bij beleggers. Snap best dat partijen short gaan, maar ook voor hen geldt "op tijd winst nemen".
  4. [verwijderd] 19 november 2014 15:04
    quote:

    marique schreef op 19 november 2014 13:40:

    [...]
    hoe kan een impairment cash opleveren?
    carry back = cash back. In het jaar van afboeking wordt er verlies geleden en dat mag verrekend worden met de winsten uit voorgaande jaren. De fiscus gaat dan de in die jaren betaalde vennootschapsbelasting (deels) terugstorten.

    Zo heeft TomTom een deel van de enorme schuldenberg van de 2,9 miljard aankoop van de kaartendatabase in 2009 nu afgelost naar nul. Sterker nog, eind van het jaar zit er al ergens rond de 130 miljoen in de kassa. Binnen een paar jaar is dat ruim 500 miljoen cash.

    En dat is nog maar een beginnetje. Als HAD op gang komt in de periode 2018-2020 stromen de winsten uit de tientallen miljoenen auto's met een jaarabonnement op de TomTom Live Services binnen. Jaar in jaar uit komen er uit de Volkswagen deal al 10 miljoen auto's extra bij. En dan hebben we ook nog Renault, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen en de autofabrikanten die Bosch technologie gebruiken.
  5. forum rang 6 marique 19 november 2014 17:18
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 november 2014 15:04:

    [...]

    carry back = cash back. In het jaar van afboeking wordt er verlies geleden en dat mag verrekend worden met de winsten uit voorgaande jaren. De fiscus gaat dan de in die jaren betaalde vennootschapsbelasting (deels) terugstorten.

    no way
    op impairments geen belastingcompensatie

  6. nestel 19 november 2014 19:15
    quote:

    martinmartin schreef op 19 november 2014 13:33:

    de impairment op de kaarten en de introductie van deferred long hebben tom2 de cash opgeleverd die ze nu bezit.

    door de deferred is er nog een groot verschil tussen gerapporteerde winst en cash-toename.

    binnen drie jaar worden die verschillen weggepoetst en zien we een wpa van 1,50 a 2.00 euro.

    www.nirv.nl/include/nl/articles/contr...

    Impairment op basis van economische waarde

    thesis.eur.nl/pub/5420/B486-Vegt_2944...

    De waardering van goodwill op basis van de RJ en de IFRS
  7. PatrickM 19 november 2014 19:20
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 november 2014 13:38:

    [...]

    Apple is een grapje. Op de huidige bodemkoers kan Apple helemaal geen bod uitbrengen (de onderwaardering van TomTom is gigantisch; minimale waarde assets is 9 miljard; 6 kaarten + 1 traffic + 1 consumer + 1 telematics)).

    Met alles onder de 20 gaan de grootaandeelhouders sowieso nooit akkoord. Zelfs onder de 40 is twijfelachtig gezien de potentie van de HAD-deals met Volkswagen en Bosch voor de periode 2016-2020. Die 2 deals alleen al kunnen in potentie de koers van TomTom naar de 100 brengen en daarna zelfs nog fors hoger (zie ASML als voorbeeld).
    Hahah wat een roze bril! 100 Euro TomTom ergens tussen nu en 2020. Wat een grap. Het bedrijf draait na jaren kwakkelen en omturnen eindelijk, maar nee 100 Euro nooit. Als er nu een bod komt en erna een strijd mag je al blij zijn met 12-13 Euro als het al zover komt en de grote aandeelhouders gaan echt wel akkoord. Maar als jij een premie wilt van minimaal 300%....

    Voor 20 mag je mijn stukken per direct overnemen voor:)
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links